Gå til innhold

Brutto trygd?

Anbefalte innlegg

Gjest pep talk

Nå prøver jeg her. Sannsynligvis ender jeg før eller siden opp med uføretrygd. Men jeg vil ikke forhøre meg om uføretrygd på Trygdekontoret, siden legen min er så negativ til det. Er redd de skal få inntrykk av at jeg 'planlegger' å bli trygdet.

Er med i en fibormyalgiforening hvor det er mange uføretrygdete. dette snakker de villig om, prosesser, størrelsesgrader op trygden osv. MEN tror du det er noen som i klartekst vil si meg hvor mye de BRUTTO har i trygd pr. måned? Nei. Det virker som om dette er like hemmelig som det er å si hva du tjener i arbeidslivet. Helt håpløst.

Derfor, hvor mye kan en vanlig middelaldrende kvinne som har arbeidet full tid i 20 år forvente seg å få i uføretrygd? Jeg har tjent sånn midt på treet. Hadde vel en 230000 da jeg falt ut av arbeidslivet for en seks-sju år siden.

Noen som kan si noe om hvor stor BRUTTO uføretrygd de mottar pr måned. Nevn gjerne noe om lønnsnivå da du var i jobb.

VELDIG takknemlig for svar.

Hadde bare folk kunne gjort meg den lille tjenesten å vært litt mer åpne på dette pengegreiene, så hadde jeg sluppet å bry dere, men slik er det.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pep talk

Hvis det hjelper noe så har jeg på attføring hatt 11800 bto og på rehabilitering 13500. begge deler brutto pr måned.

Hvorfor det er forskjell på attføring og rehab. skjønner jeg ikke noe av, men slik er det ved vår aetat og vårt trygdekontor. DET har folk latt meg få vite at gjelder dem også. Det er gjerne et par tusen i forskjell i bruttobeløp på attføring og rehab her i byen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556377
Del på andre sider

Annonse

Gjest pep talk

Selve trygden ble mindre men barnetillegget ble doblet. Dessuten fikk jeg fullt særfradrag isteden for halvt så skatten ble lavere.

Takk igjen!

Det der med særfradrag har jeg null peil på, men jeg oppfattet det slik at summa sumarum så ble det noenlunde det samme beløpet. Litt pluss og litt minus.

Hvis jeg forsto riktig?

Kanskje kommer jeg dårligere ut pga at jeg er gift? At mannen min også har inntekt.

Jaja, igrunnen så er det vel en dritt, blir jeg uføretrygda så blir jeg, og får verken mer eller mindre enn jeg skal ha.

Skulle gått an å få kjøpt seg ny kropp isteden! Da skulle jeg brukt et par hundre tusen på det, og så tatt det igjen ved å tjene mine egne penger i maaaaaaaaange år til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556809
Del på andre sider

Takk igjen!

Det der med særfradrag har jeg null peil på, men jeg oppfattet det slik at summa sumarum så ble det noenlunde det samme beløpet. Litt pluss og litt minus.

Hvis jeg forsto riktig?

Kanskje kommer jeg dårligere ut pga at jeg er gift? At mannen min også har inntekt.

Jaja, igrunnen så er det vel en dritt, blir jeg uføretrygda så blir jeg, og får verken mer eller mindre enn jeg skal ha.

Skulle gått an å få kjøpt seg ny kropp isteden! Da skulle jeg brukt et par hundre tusen på det, og så tatt det igjen ved å tjene mine egne penger i maaaaaaaaange år til!

Jeg er villig til å låne millioner for å bytte. Det hadde vært alpha omega for meg. Jeg er rett og slett drittlei av å være funksjonhemmet og plaget med store smerter nesten hver eneste dag.

Ellers kunne jeg tenke meg å slippe alle de kjipe bemerkningene som jeg får til stadighet og som gjør at jeg skammer meg og føler meg underlegen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556845
Del på andre sider

Gjest pep talk

ja, du har rett i det at det er få som vil fortelle hva de har i trygd.

Jeg går vel ikke rundt og forteller det, jeg heller.

Men altså , 25 års arbeid. 100 % ufør,

Folketrygden 15.500 kr

Statens pensjonskasse kr 5300

+ 3 kl. grunnstønad kr 1094

Mener du at du har 22000 bto pr måned? Eller misforsto jeg noe?

Da må jo du ha hatt en svært god lønn så lenge du jobba?

Overhørte en diskusjon mellom en uføretrygdet og en 'vanlig arbeider' på en fest. Pga lav skatt så hadde den uføretrygda mer utbetalt pr måned enn han som var i full jobb med høy skatt.

Kan jo skjønne at det føles urettferdig for den som jobber og sliter. Selv om en ikke vil være syk hvis en kan velge. Ser jo at folk ser litt skjevt på meg som får rehabiliteringspenger også. 'Får' penger bare ved å 'gå hjemme'.

Kan det være derfor folk ikke vil oppgi trygdeinntekten, siden det egentlig er ganske så mye en får. Selv om alle klager i media over hvor lite det er.

Den faren som fikk mindre enn han som var uføretrygda, hadde jo heller ikke 50% uførerabatt på transport og andre ting.

Hmmm, nei det er ikke lett det her.

Men, har du inntrykk av at du har veldig god trygd i forhold til andre? Eller vet du ikke noe om det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556849
Del på andre sider

Gjest pep talk

Jeg er villig til å låne millioner for å bytte. Det hadde vært alpha omega for meg. Jeg er rett og slett drittlei av å være funksjonhemmet og plaget med store smerter nesten hver eneste dag.

Ellers kunne jeg tenke meg å slippe alle de kjipe bemerkningene som jeg får til stadighet og som gjør at jeg skammer meg og føler meg underlegen.

Ja, det blir noen kommentarer! Jeg har en sykdom som ikke er synlig for andre, derfor er jeg avhengig av at folk 'tror' på meg.

Er du synlig handikappet eller funksjonshemmet så har du på en måte 'bevis' for at det feiler deg noe. Du er mer troverdig.

Men 'mange millioner', hehe, det spørs, hvis det var mulig, om gubben i det hele tatt ville synes en frisk kone var verdt å satse så mye på da!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556851
Del på andre sider

Overhørte en diskusjon mellom en uføretrygdet og en 'vanlig arbeider' på en fest. Pga lav skatt så hadde den uføretrygda mer utbetalt pr måned enn han som var i full jobb med høy skatt.

Kan jo skjønne at det føles urettferdig for den som jobber og sliter. Selv om en ikke vil være syk hvis en kan velge. Ser jo at folk ser litt skjevt på meg som får rehabiliteringspenger også. 'Får' penger bare ved å 'gå hjemme'.

Kan det være derfor folk ikke vil oppgi trygdeinntekten, siden det egentlig er ganske så mye en får. Selv om alle klager i media over hvor lite det er.

Den faren som fikk mindre enn han som var uføretrygda, hadde jo heller ikke 50% uførerabatt på transport og andre ting.

Men, har du inntrykk av at du har veldig god trygd i forhold til andre? Eller vet du ikke noe om det?

Ikke glem at funksjonhemmede og kronisk syke ofte har høyere utgifter enn friske mennesker. Det kan være at de har behøv for større leilighet, bruker mer strøm, bruker mange medisiner, trenger mer praktisk hjelp som de må betale selv og går ofte til legen. Dermed vil man komme dårliger ut uansett. Transpotutgifter er et annet tema. Trygdekontoret dekker noe av ekstrautgiftene men på langt nær alt En bil f.eks koster det dobbelte i driftsutgifter enn det man får dekket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556853
Del på andre sider

Ja, det blir noen kommentarer! Jeg har en sykdom som ikke er synlig for andre, derfor er jeg avhengig av at folk 'tror' på meg.

Er du synlig handikappet eller funksjonshemmet så har du på en måte 'bevis' for at det feiler deg noe. Du er mer troverdig.

Men 'mange millioner', hehe, det spørs, hvis det var mulig, om gubben i det hele tatt ville synes en frisk kone var verdt å satse så mye på da!!

Det hjelper ikke å være mer synliggjort, trygdevesenet tar ikke hensyn til det. Dessuten har funksjonhemmede mange usynlige plager også slik som inkontinens, smerter og sårproblematikk. Dette synes heller ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556856
Del på andre sider

Annonse

Gjest pep talk

Ikke glem at funksjonhemmede og kronisk syke ofte har høyere utgifter enn friske mennesker. Det kan være at de har behøv for større leilighet, bruker mer strøm, bruker mange medisiner, trenger mer praktisk hjelp som de må betale selv og går ofte til legen. Dermed vil man komme dårliger ut uansett. Transpotutgifter er et annet tema. Trygdekontoret dekker noe av ekstrautgiftene men på langt nær alt En bil f.eks koster det dobbelte i driftsutgifter enn det man får dekket.

Ja, selv så er jeg 'kronisk syk' og har merket veldig godt det der med nesten halv lønn og samtidig store utgifter til medisiner og behandlinger. Også av alternativ art, siden jeg gjør hva som helst for å prøve å bli frisk(ere).

Men jeg kan nå både gå og kjøre bil nesten uten problemer. Så jeg er ikke avhengig av de dyreste hjelpemidlene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556858
Del på andre sider

Gjest pep talk

Det hjelper ikke å være mer synliggjort, trygdevesenet tar ikke hensyn til det. Dessuten har funksjonhemmede mange usynlige plager også slik som inkontinens, smerter og sårproblematikk. Dette synes heller ikke.

Jeg bekymret meg ikke mest over hva Trygdekontoret mente. Har en fått trygd, så har en vært igjennom en lang prosess. Ergo så 'fortjener' en trygden.

Det jeg tenkte på er hva 'folk' sier og mener. JEG er dessverre så 'svak' at jeg bryr meg om det. Tar meg nær av det. Og føler trang til å forklare og rettferdiggjøre. Siden det IKKE synes. Jeg ser jo frisk ut. Og på de dårlige dagene er jeg bare innendørs, så da er det ingen som ser meg, utenom de nærmeste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556861
Del på andre sider

Ja, selv så er jeg 'kronisk syk' og har merket veldig godt det der med nesten halv lønn og samtidig store utgifter til medisiner og behandlinger. Også av alternativ art, siden jeg gjør hva som helst for å prøve å bli frisk(ere).

Men jeg kan nå både gå og kjøre bil nesten uten problemer. Så jeg er ikke avhengig av de dyreste hjelpemidlene.

Jeg må betale for å pusse opp leieligheten min, for å få gjort noe ekstra, jeg har ekstra klesutgiter og er avhengig av dyre sko. Bare dette er så mye penger at jeg rett og slett ikke har råd. Ikke har jeg en mann til å hjelpe meg heller så jeg er avhengig av betalende hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556864
Del på andre sider

Jeg bekymret meg ikke mest over hva Trygdekontoret mente. Har en fått trygd, så har en vært igjennom en lang prosess. Ergo så 'fortjener' en trygden.

Det jeg tenkte på er hva 'folk' sier og mener. JEG er dessverre så 'svak' at jeg bryr meg om det. Tar meg nær av det. Og føler trang til å forklare og rettferdiggjøre. Siden det IKKE synes. Jeg ser jo frisk ut. Og på de dårlige dagene er jeg bare innendørs, så da er det ingen som ser meg, utenom de nærmeste.

Jeg synes selv de nærmeste har problemer med å forså meg. Men de ser bare det utenpå og ikke det andre. Og faktisk, det som synes er det minste problemet. At kroppen min er utslitt er det største og at folk har vanskelig for å akseptere det. Men det er for det første fordi de er uvitende og for det andre fordi de vil ikke forstå for da ville de kanskje komme i den situasjonen at de følte at de måtte hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556865
Del på andre sider

Gjest pep talk

Jeg må betale for å pusse opp leieligheten min, for å få gjort noe ekstra, jeg har ekstra klesutgiter og er avhengig av dyre sko. Bare dette er så mye penger at jeg rett og slett ikke har råd. Ikke har jeg en mann til å hjelpe meg heller så jeg er avhengig av betalende hjelp.

Ja, DET er jo problemet når en bor alene. Eller at de du bor sammen med er barn, slik at de ikke kan yte så mye arbeidsmessig i hjemmet.

DET er også litt av det som jeg får meg til å føle at jeg har mistet valgmuligheter. Jeg har bestandig tjent min del av pengene og gjort min del av jobben hjemme. NÅ tjener jeg minst, men bruker mest og kan gjøre minst i huset. Jeg er blitt helt AVHENGIG av mannen min både økonomisk og praktisk. Det liker jeg ikke. Det er uvant.

Hva hvis han blir lei av en syk kone og stikker av? Kan ikke skjønne hvordan jeg skulle greie både husleie og alt det andre og i tillegg ha litt til overs å kose meg for.

Har jo venninner som er i den situasjonen og greier å få ordnet det så de kan være med på helgeturer og utekvelder. Fatter ikke hvordan de får det til. Har nok litt å lære meg der. Får håpe gubben holder ut!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556879
Del på andre sider

Gjest sylvia

Ja, det er slik.

Jeg hadde topplønn da jeg ble syk.

Dessuten hadde jeg en ekstra jobb i mange år.

Egenlig vet jeg ikke så ikke så mye om hva andre uføretrygdede har. Tror nok at de fleste har noe mindre.

Vet bare om et par stykker som har noenlunne det samme som meg.

Ja, jeg har vært heldig, sånn sett, men jeg skulle gladelig ha arbeidet.Ja, mer enn gladelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-556895
Del på andre sider

Gjest pep talk

Ja, det er slik.

Jeg hadde topplønn da jeg ble syk.

Dessuten hadde jeg en ekstra jobb i mange år.

Egenlig vet jeg ikke så ikke så mye om hva andre uføretrygdede har. Tror nok at de fleste har noe mindre.

Vet bare om et par stykker som har noenlunne det samme som meg.

Ja, jeg har vært heldig, sånn sett, men jeg skulle gladelig ha arbeidet.Ja, mer enn gladelig.

Men HVA mener du med topplønn? 600000,-?

Slik at en som har tjent feks bare 200000,-, vil ende opp på 1/3 av det du har?

Men saken er vel at du aldri kommer under et visst minstebeløp, som visstnok er 8000 bto pr måned. Det er kanskje justert opp nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98507-brutto-trygd/#findComment-557145
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...