Gå til innhold

Menisk

Jonco

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en del probblemer med et kne etter et fall på ski for et par år siden. Da var det "bare" leddbåndet på innsiden av kneet som ble strukket, men etter at dette skulle vært bra igjen, har jeg hatt endel vridninger med smerter og hevelse i et par dager når jeg har spilt fotball, særlig innendørs. Etter siste gang, da varte hevelsen i tre uker, har jeg ikke kunnet hverken strekke kneet helt ut eller bøye det helt. I tillegg gjør det vondt og kneet blir stivt når jeg sitter med kneet skjevt, og det hender det knepper og gjør litt vondt i forskjellige situasjoner.

En venn av meg som er fysioterapeut sier at dette er typiske symptomer på menisk skade av litt alvorligere grad, og at jeg antageligvis må operere. Stemmer dette, og hvor må jeg isåfall henvende meg? skal jeg kontakte primærlegen for videre henvisning, eller kan jeg like gjerne gå f.eks til NIMI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt en del probblemer med et kne etter et fall på ski for et par år siden. Da var det "bare" leddbåndet på innsiden av kneet som ble strukket, men etter at dette skulle vært bra igjen, har jeg hatt endel vridninger med smerter og hevelse i et par dager når jeg har spilt fotball, særlig innendørs. Etter siste gang, da varte hevelsen i tre uker, har jeg ikke kunnet hverken strekke kneet helt ut eller bøye det helt. I tillegg gjør det vondt og kneet blir stivt når jeg sitter med kneet skjevt, og det hender det knepper og gjør litt vondt i forskjellige situasjoner.

En venn av meg som er fysioterapeut sier at dette er typiske symptomer på menisk skade av litt alvorligere grad, og at jeg antageligvis må operere. Stemmer dette, og hvor må jeg isåfall henvende meg? skal jeg kontakte primærlegen for videre henvisning, eller kan jeg like gjerne gå f.eks til NIMI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror mere at du har en korsbåndsskade.

du bør få foretaget en knækikkertundersøgelse (artroskopi) af en dertil rutineret speciallæge.

mvh

jvbruun, ortopædkirurg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror mere at du har en korsbåndsskade.

du bør få foretaget en knækikkertundersøgelse (artroskopi) af en dertil rutineret speciallæge.

mvh

jvbruun, ortopædkirurg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Mæhlum, Lege

Kjære Jonco

Det er helt klart at dine symptomer kan være forårsaket av en meniskskade. Indre menisk skades ofte når sidebåndet på innsiden skades. Du bør absolutt vurderes av en med erfaring i slike skader. Et alternativ er NIMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Mæhlum, Lege

Kjære Jonco

Det er helt klart at dine symptomer kan være forårsaket av en meniskskade. Indre menisk skades ofte når sidebåndet på innsiden skades. Du bør absolutt vurderes av en med erfaring i slike skader. Et alternativ er NIMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...