Gå til innhold

Jeg klarer ikke stå opp tidlig

Anbefalte innlegg

Når jeg våkner om morgenen, uansett hvor lenge jeg har sovet, orker jeg bare ikke å raske meg ut av senga. Derfor blir jeg liggende både lenge og vel, før jeg i det hele tatt makter å reise meg. Må strekke meg maaaaange ganger for å orke å tenke på å stå opp. Nesten som en bitteliten gris som ligger på ryggen, med beina i været og grynter. Jeg er bare sååå trøtt! Det er helt utrolig.

Da jeg finner det vanskelig å stå opp, blir det heller ikke til at jeg får spist frokost. Jeg orker bare ikke å stå opp i tide. Hadde jeg klart å stå opp en halvtime, tre kvarter før, kunne jeg laget meg frokost, og slappet av foran TV'n før jeg dro på jobb, men det klarer jeg ikke. Blir bare liggende å nøffe under dyna.

Hva kan jeg gjøre for å bli mindre trøtt? Jeg sover nok om natta, et sted mellom 6,5 - 8 timer. Jeg vil gjerne bli et lettere menneske å ha å gjøre med om morgenen :-)

Hvordan klarer dere å stå opp tidlig og spise frokost og IKKE stresse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98560-jeg-klarer-ikke-st%C3%A5-opp-tidlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg virkelig hater å stå opp tidlig, alt før 10 er rett og slett umenneskelig og vanligvis må jeg opp 6 og det er grusomt. I helger/ferier drar vi oss til langt over 12, ser litt på TV, leser, slumrer litt osv. Når jeg skal på jobb må jeg bare hoppe ut av senga straks klokka ringer for jeg vet at legger jeg hodet ned bare et øyeblikk forsover jeg meg. Jeg står opp ca 1 time og 15 min før jeg må ut døra, det gir meg akkurat tid til å dusje, stelle/kle på meg, lage frokost, sjekke mail og se på nyhetene på God Morgen Norge. Da føler jeg meg mye bedre. Samboeren min derimot står lett opp bare 30 min før han er ute av døra, bare hopper i dusjen, spiser en God Morgen Yoghurt til nyhetene og springer ut. Forstår ikke at han klarer det, jeg må ta meg god tid ellers føler jeg meg ikke som menneske.

Juliane1365380384

Der fikk jeg en god latter! "Blir bare liggende å nøffe under dyna." *lol*

Når det gjelder frokost, har jeg bare ett kjedelig råd: legg deg enda tidligere (slik at du får 8 timer _hver_ natt) og stå opp enda tidligere. Da har du tid til å spise frokost etter at du har nøffa ferdig :-)

Det er skrekken for å forsove meg som pisker meg ut av senga i gryotta hver morgen. Jeg står opp kvart på 6, og går hjemmefra akkurat en time senere. Da er jeg på jobben en time etter det igjen, sånt rundt kvart på åtte. Arbeidsdagen starter kl åtte.

Frokost? Hva er det? Kaffe! Cafe au lait og cappucino i bøttevis er det jeg inntar før lunsj. Så spiser jeg en real lunsj til gjengjeld, da.

Annonse

Jeg står normalt opp halv 6 hver morgen og er ute av døren litt før halv 7. Jeg presser i meg mat, koker kaffe, dusjer og sånt ...

Det går greit, men jeg hater virkelig å stå opp om morgenen (jeg kan, hvis jeg har muligheten til det, sove 15 timer i strekk - uten problem. Jeg elsker å sove :). Likevel merker jeg at det går lettere hvis jeg har fått minst 8 timers søvn om natten. Jeg har vekkerklokken på, og når den ringer så tillater jeg meg ikke å skru den frem. Jeg sliter meg opp av sengen, går på badet og stiller meg under dusjen mens jeg forsøker å slite opp øynene.

Gud, for et pes :)

Så - jeg får det til å funke. Men det er to ting som altså er avgjørende for graden av smerte jeg føler om morgenen:

- Jeg MÅ ha minst 8 timers søvn for å fungere.

- Viljestyrke. Snu uvanen med å stille klokken frem et titalls ganger før du står opp. Stå opp med en gang. Det gjøres sånn: Ta den ene foten og sett foran den andre :)

Det går noen uker - og har du viljestyrke til å holde ut så lenge, så har du snudd en uvane til å bli en god vane. Du står opp med en gang.

*vips*

Jeg står normalt opp halv 6 hver morgen og er ute av døren litt før halv 7. Jeg presser i meg mat, koker kaffe, dusjer og sånt ...

Det går greit, men jeg hater virkelig å stå opp om morgenen (jeg kan, hvis jeg har muligheten til det, sove 15 timer i strekk - uten problem. Jeg elsker å sove :). Likevel merker jeg at det går lettere hvis jeg har fått minst 8 timers søvn om natten. Jeg har vekkerklokken på, og når den ringer så tillater jeg meg ikke å skru den frem. Jeg sliter meg opp av sengen, går på badet og stiller meg under dusjen mens jeg forsøker å slite opp øynene.

Så - jeg får det til å funke. Men det er to ting som altså er avgjørende for graden av smerte jeg føler om morgenen:

- Viljestyrke. Snu uvanen med å stille klokken frem et titalls ganger før du står opp. Stå opp med en gang. Det gjøres sånn: Ta den ene foten og sett foran den andre :)

Det går noen uker - og har du viljestyrke til å holde ut så lenge, så har du snudd en uvane til å bli en god vane. Du står opp med en gang.

*vips*

*noterer*

*vips*

Ups *se på klokken* :)

Før var jeg viljesterk, var oppe sammen med dattern min som skulle på skolen. Trente deretter en time på erogmetersykkel, spiste frokost og fortsatte de daglige rutinene hjemme.

Nå sitter jeg oppe til langt på natt..finner sjelden senga før 3 tida. Ligger og purker og sover fram til 10 tida. Etter mye sommel og mas..sette på kaffe, hente avis ..slippe inn katta (som er sur som faen etter en utenatt)..så blir det vel lunch rundt 12.(hopper elegant over frokosten). Middag ca 4 og treninga forskyver vi til kvelden fra ca 6-7. Og dett var dett.

Annonse

Kjøp deg en vekkerklokke med en riktig infernalsk lyd og sett den så langt borte fra senga at du må ut av senga for å slå den av. :o)

Det har jeg prøvd, men jeg kryper fort tilbake i senga når lyden er slått av. Men så er jeg et ekstremt B-menneske og da. Da jeg var liten måtte mora mi gå ned til 7-timers dag fordi det var umulig å få meg ut av senga og i barnehagen i tide.

Dette var som å lese om meg selv... jeg også nøffer noe voldsomt.

Jeg er ekstremt b-menneske, og har problemer med å sovne om kvelden. Alt som skulle skjedd på dagen, har jeg først energi til å gjøre noe med når klokken passerer midnatt. Det er helt logisk å støvsuge kl halv ett om natten, for eksempel.

Som Zirine sa lenger nede i tråden her; det er en dyd av nødvendighet å få snudd vanen med å stille vekkerklokken frem om morgenen. Gjør jeg det, kan jeg holde på sånn i en time, og den timen jeg skulle hatt å våkne på om morgenen, blir dermed redusert til fem hysterisk travle minutter før jeg MÅ ut av døren.. :o)

Nå i det siste har jeg vært "flink". Jeg har holdt meg i aktivitet hele dagene med fysisk arbeid, og har vært så utslitt om kveldene at jeg sovner før elleve og er opplagt om morgenen. Jeg har oppdaget at jeg må ha 8 timer HVER natt for å fungere optimalt. Før har jeg gjerne våknet etter en natt med 8 timer søvn og lurt på hvorfor jeg var så trøtt, uten at jeg har tenkt over at de andre nettene bare har gitt meg fire timers søvn for eksempel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...