gikke Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Jeg er 35 år, 72 kg og 170 cm høy. I gjennom hele livet har jeg trent mer eller mindre fast. Vekta har vandret i de siste 10 årene fra 69 til 82 kg.( mens jeg drev styrketrening). Siden 1999 har jeg trent regelmessig på inlines og jogging. I fjor på denne tiden tok jeg et krafttak og begynte å trene nesten annehver dag med inlines, jogging og sykkel. Utpå høsten begynte knærne å gjøre det vanskelig å få trent både på sykkel og jogging, ikke inlines. Jeg har vært på røntgen og til lege men man finner ingenting. Jeg klarer ikke å berøre de punktene som er vonde. Smertene sitter under og på siden av kneet, og strålinger går nedover legg og leggben. Jeg er også plattfot. på det ene kneet hjalp det litt å bruke støttestrømpe, men på det andre har det ingen effekt. Hva kan være problemet ? hva kan jeg gjøre for å bli bedre ? Jeg er avhengig av å trene ! takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Det kan kanskje være patellafemoralt smertesyndrom -noe som kan ha mange forskjellige årsaker. Som regel finner legen ingenting på røntgen i så fall, verken vanlig eller MR. Det kan være slitte bruskplater eller bare en feilstilling -kanskje fordi du er plattfot. Det kan hjelpe å styrke lårmuskulaturen og strekke sener/muskler på siden av låret (som ofte er veldig stive hos dem som har vonde knær.) Eller det kan være betennelses-reaksjon f.eks i slimposene e.l. Du kan kjenne om betennelsesdempende medisin hjelper i så fall. De fleste med "udefinerbart" vonde knær må leve med at det er ganske kronisk, og at det går opp og ned. Men jeg er ingen lege eller fysioteraput, bare så det er sagt, bare en som trener selv og har hatt mye skader. Det beste er å gå til en idrettslege vil jeg tro, å få en ny vurdering før du slår deg til ro med at dette er noe du må leve med. Og skaff gode sko på Løplabbet, der de sjekker nedtråkk og måler foten osv så de finner riktig sko/støttesåle til deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 -gikke. Det du beskriver er vel helst et patofemuralt syndrom etter noe for storebelastninger av kneet for en periode. Problemet er ofte kneskjellet, med og uten skade av brusken på undersiden. Asymetrisk drag av lårmuskulaturen kan også være en delfaktor. Men uansett bør en ortoped se på dette når du har hatt plager såpass lenge. Er det slik jeg tror, kan spesifikk opptrening hos fysioterapeut, være det rette. Men kan du drive en eller annen form for trening/aktivitet som ikke gir smerter, så fortsett med det. Lykke til.! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.