Gå til innhold

Kontantstøtte - adoptivbarn

Anbefalte innlegg

Hei,

håper du kan avklare noe for meg/oss.

Vi hentet ei lita jente i Kina i høst (hun var da 10 mnd. gammel).

Etter det jeg har skjønt må man ha 39 uker med fulle permisjonspenger før man kan få kontantstøtte, og at man da vil få kontantstøtte fra mnd. etter disse 39 permisjonsukene.

I vårt tilfelle startet permisjonen 2/9-02 - og ved å telle på kalenderen finner vi ut at vi har hatt 39 uker når uke 22 er passert. Uke 22 slutter med 1.juni - betyr det at vi ikke får kontantstøtte for juni, men først i juli?! Det er jo én dag om å gjøre?!

Vi lurer også på om det har noe si at vi har aviklet 3 uker ferie i samme periode - dvs. jo si at vi ikke har mottatt permisjonspenger for alle 39 uker som har gått siden vi gikk ut i permisjon?! Eller er det slik at vi må plusse på disse 3 ukene - altså ut uke 25 - før vi kan hevde å ha krav på kontantstøtte for veslemor?!

Takk på forhånd!

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98741-kontantst%C3%B8tte-adoptivbarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Dette skjønner jeg ikke. Kontantstøtte gis til foreldre med barn som har fyldt 1 år og hvor barnet ikke er i barnehage med offentlig tilskudd. Det har ingenting med foreldrenes permisjoner å gjøre, også foreldre som ikke er eller har vært i jobb, får kontantstøtte dersom barnet ikke er i barnehage som nevnt.Kontantstøtte gis til barnet er 3 år.

39 uker etter omsorgsovertakelsen tror jeg det er...

Og jeg tror godt de kan holde dere på denne ene dagen, men det er jo bare å søke da. Og ev. klage fordi det er én dag om å gjøre.

"Forholdet til adopsjonspenger

Det kan ikke gis kontantstøtte samtidig

med fulle adopsjonspenger. Kontantstøtten

gis tidligst fra måneden etter at

stønadsperioden for fulle adopsjonspenger

utløper, dvs. 39 uker fra det tidspunktet

foreldrene overtok omsorgen for

barnet."

Men jeg har ingen personlig erfaring med dette.

Dette skjønner jeg ikke. Kontantstøtte gis til foreldre med barn som har fyldt 1 år og hvor barnet ikke er i barnehage med offentlig tilskudd. Det har ingenting med foreldrenes permisjoner å gjøre, også foreldre som ikke er eller har vært i jobb, får kontantstøtte dersom barnet ikke er i barnehage som nevnt.Kontantstøtte gis til barnet er 3 år.

Nei - dessverre - unntaket er dersom man mottar fulle adopsjonspenger - da får man ikke kontantstøtte før ETTER at permisjonen er over

fulle adopsjonspenger

Kan du si meg hva du mener med det? Er det det beløpet på ca 30 000,- du mener?

Slik jeg har skjønt det er det IKKE dette engangsbeløpet på rundt 30000,- MEN når man mottar adopsjonspenger på lik linje som man mottar fødselspenger (altså månedslønn 80 eller 100 %) i 39/49 uker etter adopsjonen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...