Gå til innhold

Kjøpt leilighet - hva følger med?

Anbefalte innlegg

Gjest ny i gamet

Jeg har nettopp kjøpt min første leilighet. Det hele gikk ganske fort, og jeg har kommet på masse spørsmål nå som jeg ikke tenkte på å spørre om da jeg snakket med megler/kjøper. Men det er sikkert noen som vet her.

I tilstandsrapporten står det "Nei" på spørsmålet om det er spesielle gjenstander som vanligvis følger boligen som vil bli fjernet, f.eks innebygde hvitevarer, ovner etc.. Men hva regnes egentlig som "innebygd hvitevare"? Er det vanlig at komfyr og kjøleskap følger med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98949-kj%C3%B8pt-leilighet-hva-f%C3%B8lger-med/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis komfyren er bygget inn i kjøkkenbenken så følger den med. Samme med andre hvitevarer som er bygget inn i innredning. Løse ting som kan taes ut følger ikke med. (Dette så du sikkert på visning?)

Fastmonterte ting som persienner, markiser, panelovner o.l. skal også følge med. Det er også vanlig at garderobeskap skal stå igjen.

Utover dette kan de forrige eierene la ting stå igjen dersom de ikke vil ha det, men de må spørre deg om du er interessert i å la det stå først.

Gjest ny i gamet

Hvis komfyren er bygget inn i kjøkkenbenken så følger den med. Samme med andre hvitevarer som er bygget inn i innredning. Løse ting som kan taes ut følger ikke med. (Dette så du sikkert på visning?)

Fastmonterte ting som persienner, markiser, panelovner o.l. skal også følge med. Det er også vanlig at garderobeskap skal stå igjen.

Utover dette kan de forrige eierene la ting stå igjen dersom de ikke vil ha det, men de må spørre deg om du er interessert i å la det stå først.

Men hvordan tolker man egentlig "innebygget"?

Både komfyren og kjøleskapet sto som en del av kjøkkeninnredningen, dvs som en naturlig fortsettelse av benken. Men det står jo "løst", i den forstand at det bare er å dra det ut. Regnes dette likevel som innebygget?

Ifølge megleren vår var det å regne som innebygd når du må gjøre noe mer enn å bare "dra det ut" F.eks hvis det ligger en trelist over eller under på noe vis.

Det lå en trelist nede på oppvaskmasinen vår, og vi måtte derfor opplyse i salgsoppgaven at oppvaskmaskinen ikke fulgte med. Komfyr og kjpleskap derimot var bare satt rett inn og var å regne som løst.

Gjest desverre

Både komfyren og kjøleskapet sto som en del av kjøkkeninnredningen, dvs som en naturlig fortsettelse av benken. Men det står jo "løst", i den forstand at det bare er å dra det ut. Regnes dette likevel som innebygget?

Nei

Ulv I Faarikaal

Hvitevarer følger ikke med med, kun de som er bygd inn i innredningen og må skrues løs. Avtrekkshette skal ikke fjernes uansett. Hvis noe boltefast skal fjernes, må du ha fått det skriftlig på liste på visning.

Alle veggskap skal bli igjen; garderobeskap, servantskap, baderomsskap osv.

Annonse

Hvis det dreier seg om vanlig "gulvstående" komfyr eller kjøleskap som står løst på gulvet og kan tas ut uten å rive noe eller skru dem løs, så er de ikke innebygget og følger ikke leiligheten (selv om de står inne i ett "hull" i kjøkkenbenken). Panelovner og taklamper skal normalt følge leiligheten.

Gjest leder i fanklubben

Hvitevarer følger ikke med med, kun de som er bygd inn i innredningen og må skrues løs. Avtrekkshette skal ikke fjernes uansett. Hvis noe boltefast skal fjernes, må du ha fått det skriftlig på liste på visning.

Alle veggskap skal bli igjen; garderobeskap, servantskap, baderomsskap osv.

ekteskap, slektskap, uvennskap, klokskap, dumskap, vennskap og sånt er det lov til å ta med seg.

Gjest ny i gamet

Ifølge megleren vår var det å regne som innebygd når du må gjøre noe mer enn å bare "dra det ut" F.eks hvis det ligger en trelist over eller under på noe vis.

Det lå en trelist nede på oppvaskmasinen vår, og vi måtte derfor opplyse i salgsoppgaven at oppvaskmaskinen ikke fulgte med. Komfyr og kjpleskap derimot var bare satt rett inn og var å regne som løst.

Ok. Da blir det vel ny komfyr og nytt kjøleskap på meg. Og så kanskje en liten vaskemaskin? Og spisebord.. og nye hyller.. hihi

Ulv I Faarikaal

Ok. Da blir det vel ny komfyr og nytt kjøleskap på meg. Og så kanskje en liten vaskemaskin? Og spisebord.. og nye hyller.. hihi

Lagt merke til hvor dyrt det er å flytte ?

En annen ting er at jeg kasta en tredel av hva jeg eier av kjektåha saker.

Gjest ny i gamet

Lagt merke til hvor dyrt det er å flytte ?

En annen ting er at jeg kasta en tredel av hva jeg eier av kjektåha saker.

Jeg begynner å forstå hvorfor bank-damen prøvde å dytte på meg femtitusen ekstra i lån, ja. Tok tyve tusen ekstra, det får holde. Men jeg må vel ha rørlegger for å få fikset røropplegg til vaskemaskin, det var det såvidt jeg kunne se ikke. Og det blir vel fort dyrt?

Ulv I Faarikaal

Jeg begynner å forstå hvorfor bank-damen prøvde å dytte på meg femtitusen ekstra i lån, ja. Tok tyve tusen ekstra, det får holde. Men jeg må vel ha rørlegger for å få fikset røropplegg til vaskemaskin, det var det såvidt jeg kunne se ikke. Og det blir vel fort dyrt?

Det KAN man gjøre selv.

Annonse

Hmmja.. det er godt å ha en far som har fusket litt i byggefaget før. Jeg får invitere ham på middag :)

Husk bare på at det bør være gjort av fagperson, med tanke på evt. vannskade/forsikringssak...

Sier ei som en gang i tiden brukte rørlegger som jobba "svart" for - nettopp å få laget opplegg for vaskemaskin. ;-)

Gjest ny i gamet

Etterklokskapen følger med på kjøpet så det tar vi ikke med.

Men kåtskapen og villskapen tar vi med oss!

Utroskapen også da, regner jeg med? Den vil jeg nemlig ikke ha stående igjen. Men litt kåtskap kan sikkert ligge igjen i boden, man vet aldri når det kan komme til nytte.

Ulv I Faarikaal

Hmmja.. det er godt å ha en far som har fusket litt i byggefaget før. Jeg får invitere ham på middag :)

Jeg brukte en t-kobling, et kort rør, et ventilfeste, en kuleventil, en overgang fra ventilfeste til kuleventilen, en overgang fra kuleventil til slangekobling 3/4 " (mulig din slange har 1/2") Ingen lodding. 30 min: voila.

Ulv I Faarikaal

Husk bare på at det bør være gjort av fagperson, med tanke på evt. vannskade/forsikringssak...

Sier ei som en gang i tiden brukte rørlegger som jobba "svart" for - nettopp å få laget opplegg for vaskemaskin. ;-)

Jeg gjorde det selv uten å ha gjort det før, kompisen er rørlegger og sa det var bra, men stygt ! Nå er det ingen som drar ut alt skrotet og krabber inni skapet for å kikke da.

Hvis men er usikker, skal man la være, selvsagt. Men det er surt å betale kr 1500 for jobben.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...