Gå til innhold

FU : Adopsjon

Anbefalte innlegg

Gjest adopsjonssøker

Vi er i midt i prosessen for å adoptere et barn fra et annet land. Jeg og flere adoptivforeldre blir møtt med artige/merkelige/sårende/tankeløse/humoristiske kommentarer. Jeg har et intrykk av at det er lite generell kunnskap på dette området og lurer på om dere kunne ta dere tid å svare på endel spørsmål ?

Hva vet du om adopsjon uten å ha søkt informasjon på nettet?

Har noen i din nærmeste familie vennekrets adoptert?

Hvor mye tror du det koster å adoptere et barn?

Hvor mye koster barnet?

Har adoptivforeldre bedre økonomi enn andre familier?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tigertrollet

At folk (inkl meg) vet lite om adopsjon bør ikke brukes mot dem -slik er det med mange ting, hvis man ikke har erfaring med det. Dere får opplyse omgivelsene da:-)

"Hva vet du om adopsjon uten å ha søkt informasjon på nettet?"

Hva jeg vet? Jeg vet at det adopteres mange barn, særlig fra Asia -men også fra andre verdensdeler. Jeg har forstått at det er en lang prosess med godkjenninger og mye venting. Jeg søker forøvrig ikke på nettet om emner som ikke er aktuelle for meg eller noen i omgangskretsen. Kjenner jeg noen så er det annerledes -da får man info naturlig nok:)

"Har noen i din nærmeste familie vennekrets adoptert?"

Nei.

"Hvor mye tror du det koster å adoptere et barn?"

100 000kr?

"Hvor mye koster barnet?"

Hæ? Trodde man betalte for prosessen -ikke barnet. Har aldri tenkt på om man betaler en spesifikk sum for barnet. Det høres mer ut som barnehandel for meg..

"Har adoptivforeldre bedre økonomi enn andre familier?"

Trodde det var et visst krav til økonomien hos paret -de må jo finansiere adopsjonen ihvertfall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-559769
Del på andre sider

Ikke noe mer enn det dere skriver her.

Ja, jeg har en fetter som har adoptert ei jente fra Polen

50 000 + reiseutgifter

Barnet koster ingenting

Bedre råd enn de fleste jeg kjenner som ikke ville hatt mulighet overhodet til å betale de utgiftene ev. å låne såpass mye penger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-559770
Del på andre sider

Gjest heizveiz

Hva vet du om adopsjon uten å ha søkt informasjon på nettet?

SVAR:Det meste jeg vet har jeg lest på adopsjonsforumet her på dol.

Har noen i din nærmeste familie vennekrets adoptert?Nei, men kjenner til noen(på hils) som har adoptert.

Hvor mye tror du det koster å adoptere et barn? ca 60.000-90.000 kr tilsammen i beregnet reise osv.

Hvor mye koster barnet?ingenting!Det er vel papirmølla med saksgang,godkjenning+reise,opphold osv som koster?De setter vel ikke prislapp på selve ungen?

Har adoptivforeldre bedre økonomi enn andre familier?

Ja, jeg tror ikke de blir godkjente som adoptivforeldre om de ikke har solid og ordnet økonomi.Så ja, jeg tror de har sammenlagt høyere inntekt enn gjennomsnittlige par.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-559774
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

At folk (inkl meg) vet lite om adopsjon bør ikke brukes mot dem -slik er det med mange ting, hvis man ikke har erfaring med det. Dere får opplyse omgivelsene da:-)

Hva jeg vet? Jeg vet at det adopteres mange barn, særlig fra Asia -men også fra andre verdensdeler. Jeg har forstått at det er en lang prosess med godkjenninger og mye venting. Jeg søker forøvrig ikke på nettet om emner som ikke er aktuelle for meg eller noen i omgangskretsen. Kjenner jeg noen så er det annerledes -da får man info naturlig nok:)

Nei.

100 000kr?

Hæ? Trodde man betalte for prosessen -ikke barnet. Har aldri tenkt på om man betaler en spesifikk sum for barnet. Det høres mer ut som barnehandel for meg..

Trodde det var et visst krav til økonomien hos paret -de må jo finansiere adopsjonen ihvertfall.

Du hadde nok blitt overrasket om du hadde noen idé om hvor mange som helt seriøst tror barnet koster penger! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-559829
Del på andre sider

Hva er det å vite om adopsjon? Jeg skjønner ikke helt hva du mener..

Hva det koster? Tja, det kommer vel an på om man reiser ned for å hente barnet selv, men mellom 30 og 70 tusen.

I min familie er det to som har adoptert fra Colombia og Romania. Barna er nå tenåringer og sliter forferdelig med identitetsproblem. De kom til Norge (to familier, de kjenner ikke hverandre, men jeg kjenner dem begge) som ettåringer, og har vokst opp i helt vanlige hjem.

En har fått to søsken, som begge er foreldrenes egenfødte, den andre har fått en adoptivbror fra et annet land. Sistnevnte føler seg ikke som det ordentlige søskenet til denne broren.

Synes barna er heldige som har fått vokse opp i Norge (vet at det liksom er feil å si, men jeg synes alle som vokser opp i Norge er heldige)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-559953
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Hva er det å vite om adopsjon? Jeg skjønner ikke helt hva du mener..

Hva det koster? Tja, det kommer vel an på om man reiser ned for å hente barnet selv, men mellom 30 og 70 tusen.

I min familie er det to som har adoptert fra Colombia og Romania. Barna er nå tenåringer og sliter forferdelig med identitetsproblem. De kom til Norge (to familier, de kjenner ikke hverandre, men jeg kjenner dem begge) som ettåringer, og har vokst opp i helt vanlige hjem.

En har fått to søsken, som begge er foreldrenes egenfødte, den andre har fått en adoptivbror fra et annet land. Sistnevnte føler seg ikke som det ordentlige søskenet til denne broren.

Synes barna er heldige som har fått vokse opp i Norge (vet at det liksom er feil å si, men jeg synes alle som vokser opp i Norge er heldige)

Tenk om en adopsjon hadde kostet mellom 30 og 70 000! *kikke drømmende ut i lufta*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-560077
Del på andre sider

Tenk om en adopsjon hadde kostet mellom 30 og 70 000! *kikke drømmende ut i lufta*

Hvis du tror dette er en umulig pris, så må du nok lete etter informasjon andre steder.

Finnes mange ting å spare inn på hvis man ikke har 150 tusen.

Den ene familien jeg snakker om fikk jenta levert på Gardermoen fra Romania. Prisen de betalte var i underkant av 40 tusen. Men hun var halvannet år, og sånn sett "billigere"

Å adoptere nyfødte er dyrere og vanskeligere.

Synes forøvrig det skulle være lettere å få adoptere, tenk så mange jenter i f.eks Kina som trenger et nytt hjem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-560689
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Hvis du tror dette er en umulig pris, så må du nok lete etter informasjon andre steder.

Den ene familien jeg snakker om fikk jenta levert på Gardermoen fra Romania. Prisen de betalte var i underkant av 40 tusen. Men hun var halvannet år, og sånn sett "billigere"

Synes forøvrig det skulle være lettere å få adoptere, tenk så mange jenter i f.eks Kina som trenger et nytt hjem.

Kjære deg!

Innlegget ditt er typisk eksempel på meninger basert på feilinformasjon. Det du sier er faktisk direkte feil.

Det er ikke forskjell i pris om du adopterer et stort eller et lite barn!

Adopsjonskostnadene hos Verdens Barn som jeg kjenner best til er pr 01.01.03 på kroner 72.500. Regner med at det ikke er så veldig store forskjeller i hva man betaler hos VB og i de to andre organisasjonene. Jeg har _hørt_ at VB er billigst, men dette er ikke noe jeg _vet_.

Kostnadene går til administrasjon, dokumentavgifter og andre avgifter i Norge og utlandet, oversettelser, advokathonorar og livsopphold for barna i opprinnelseslandet. Dette er samme pris uansett hvor barnet kommer fra, og uansett alder på barnet. Det blir altså foretatt en utjevning ettersom noen land er "dyrere" og andre land er "billigere". Enkelte land har f.eks mye mer administrasjon og byråkrati i forbindelse med adopsjoner enn andre land.

I _tillegg_ kommer eskortegebyr, det ble økt fra 18.000 til noen-og-tyve tusen for en tid tilbake. Dette er for de få som fremdeles har mulighet for å velge eskorte. For alle oss andre kommer henterseisa i tillegg, prisen på denne er avhengig av både hvor du skal reise og hvor lenge du må være borte.

Vi som skal til Thailand kan f.eks ikke velge billigbilletter eller chartertur ettersom vi er nødt til å ha billetter som kan gjøres om på kort varsel. Da vi hentet Storebror for to år sida måtte vi ombestille billettene tre ganger. For to år siden kostet flybillett Bergen/København/Bangkok + hotell rundt 22.000 kroner. I tillegg må du ha noe å leve av mens du er borte. Noen får sågar tapt arbeidsfortjeneste også, men dette har jeg _ikke_ regnet inn.

Og til slutt: De jeg kjenner som adopterte fra Romania gjennom VB (det er slutt på adopsjoner derfra nå) måtte av forskjellige grunner jeg ikke skal komme inn på her ha minst TO turer til Romania før de fikk barna med seg hjem, de fikk dem ikke med eskorte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-560781
Del på andre sider

Hei, Champagne!

Du skriver:

"Hvis du tror dette er en umulig pris, så må du nok lete etter informasjon andre steder.

Finnes mange ting å spare inn på hvis man ikke har 150 tusen."

Sånn rent bortsett fra at det å adoptere 2 åringer koster det samme som å adoptere babyer, tar jeg gjerne imot konrete tips fra deg til hva vi skal spare inn på. Vi har nemlig ikke 150.000 kr. på stående fot...

;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-560802
Del på andre sider

Jeg må bare kaste meg på denne "debatten" om adopsjon :-)))

Man bør vel være sikker på at det man skriver er riktig, slike ting er jo villedende.

Sjekk disse:

http://www.adopsjon.com

http://www.adopsjonsforum.no

Hos Adopsjonsforum må vi betale inne et forskudd ca 75.000 (husker ikke helt tallet da vi adopterte for 2 år siden og forskuddene har økt litt siden da). SÅ kommer reise og opphold i tillegg og det varierer fra hvilket land man skal adoptere fra. Har man valgt et land som f.eks. Kina, er oppholdet under hentereisen på ca. 10 dager. Velger man et land som f.eks. Colombia, er oppholdet på hentereisen fra 3-8 uker. Så skal man bo og leve mens man er der. I tillegg til vårt forskudd hos Adopsjonfrum, fikk vi en reiseuutgift på ca. 55.000,-.

Det er kun få land som tilbyr eskorte, de andre landene setter et kriterie at begge foreldrene kommer nedover for å hente barnet. Andre land krever at man kommer nedover i flere ganger.

Vi adopterte en gutt på 2,5 mnd og det var verken dyrere eller vanskeligere å få adoptert han. Det er de samme kostnadene og de samme kriteriene for å få adoptert så småe barn.

Litt retting på det som er blitt skrevet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-560865
Del på andre sider

thuva1365380402

Nei.

100 000kr?

Man trenger ikke å ha så veldig høy inntekt for å adoptere et barn. Vi skal adoptere fra Korea, og mininums inntekt de krever derfra er 270000,- i året. De fleste menn ihvertfall tjener vel såpass pr år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-560931
Del på andre sider

Logitechmusa

Dette er et typisk innlegg som viser at det virkelig er lite kunnskap ute og går blant enkelte. Hvis dette er informasjon Champagne driver og videreformidler til vanlig så er det nesten horribelt. Ikke sånn å forstå at jeg mener alle skal kunne like mye om adopsjon, men å komme med slik feilinformasjon på en så skråsikker måte, det er nesten skremmende. Takk til dere som kom med oppklarende informasjon! Tror enkelte her trengte den. :-)

Ikke adoptant, men interessert i adopsjon;

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-561236
Del på andre sider

Annonse

Du er deilig feilinformert! ;o)

Ser at det er et par-tre andre som har fortalt deg om hvordan det VIRKELIG fungerer. De som har fortalte deg at det er penger å spare på adopsjon, feks ved å adoptere et eldre barn har i alle fall ikke mye peiling på adopsjon!

I Norge koster alle adopsjoner det samme (men med forskjellige kostnader knyttet til henting/eskorte).

I de landene hvor det er forskjellige priser går ikke prisforskjellen på alderen til barna som blir adoptert, men fra hvilket land man adopterer fra - STOR forskjell!!

Håper du lærte litt av de svarene du fikk under her!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98981-fu-adopsjon/#findComment-562067
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...