Gå til innhold

prat om kost og vekt med overvektige - sårende?

Anbefalte innlegg

For det første; forakt er veldig lett å oppdage. Og det du skriver viser en forakt for mennesker som skremmer meg noe voldsomt. Du "kritiserer ikke bare et samfunn som blir feitere", du er ikke nøytral i dine beskrivelser av disse menneskene det gjelder. Det du skriver er gjennomsyret av forakt.

For det andre er jeg overhodet ikke uenig i påstandene dine om cambridge. Problemet var bare at jeg var 13 da jeg startet. Og før jeg var gammel nok til å forstå at pulverkurer ikke er et slankemiddel, men et destruksjonsvåpen, var skaden skjedd.

Du er forferdelig kategorisk og fordømmende i dine uttalelser.

Du må gjerne vise meg de uttalelsene mine hvor jeg er fordømmende.

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Soria

7

• SierDuDet

7

• kie

5

• Zirine

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest jeppjepp

Poenget er - om du er for tykk eller for tynn - og om det skyldes sykdom, så står det faktisk ikke skrevet i panna på deg. Derfor er det dumt å fordømme mennesker som ikke har idealkroppen, ingen kan vite hvorfor, men alle må vel ha vett nok til å skjønne at de sliter. Og verre blir det med all fordømmelsen og alle dumme kommentarer.

Det finnes jo en del tabletter som gjør at man går opp i vekt som for eks.det skjedde med meg.

Jeg var normalvektig og spiste sunt og mosjonerte,så ble jeg dårlig og fikk masse antipsykotikumtabletter som jeg måtte bruke en stund framover.Jeg spiste fremdeles like sunt og mosjonerte en del, men likevel så gikk jeg opp 15kg og ble overvektig.Så det hjalp da ikke hvor mye sunt jeg spiste og hvor mye jeg trente.Jeg la på meg likevel i og med at disse antipsykotikumtablettene hadde vektøkning som en av bivirkningene.Så gikk jeg på en veldig høy dose av de tablettene også.

For en stund siden så kastet jeg disse tablettene etter å ha trappet ned på dem en lang stund,og jeg gikk da ned over 20kg, og er nå på normalvekt igjen.

Tror at visse tabletter kan også ha innvirkning på vekta selv om man spiser sunt og regelmessig og mosjonerer en del

Jeg har nok vært heldig da. Jeg tar antipsykotika og antidepressiva. Jeg gikk opp noen kilo men siden jeg var undervektig fra før gikk jeg bare opp til normalvekt. Og der har jeg klart å stabilisere det. Jeg er nok ikke av dem som har lettest for å legge på meg selv med slike medisiner for selv om jeg må jobbe litt for å holde vekta stabil kan jeg tillate meg utskeielser også. Ikke hele tiden, men minst en gang i uka spiser jeg kake f.eks.

"'Kan jo være ganske sårende for mange å høre at de er 'smellfeite' - man må kunne klare å si fra på en ok måte.'

Og hvorfor skal 'man' si fra til overvektige at de er overvektige? Tror du ikke de er smertelige klar over det selv?

"

Jeg mener man kan kunne si fra til en person som spiser veldig usunt - ikke trimmer osv. og blir veldig overvektig pga. det. Da tenker jeg mest på de helsemessige konsekvensene det får for vedkommende. Jeg tenker ifht. venner at man bør kunne si fra om dette.

"'Man skal selvfølgelig kunne diskutere overvektige selv om man er tynne eller normale selv.'

Hvorfor er dette et selvfølgelig diskusjonstema, synes du?

"

Jeg mener bare at man skal kunne diskutere med overvektige selv om man er tynn/normal selv - altså man er ikke eksludert fra å uttale seg. Det er vel ikke noe selvfølgelig diskusjonstema , jeg tenker at hvis overvekt er et tema for diskusjon.

"'Er vel litt tendens til at overvektige får all sympati mens undervektige får null - selv om det fordi er et like stort problem.'

Tull. Det er selvfølgelig ikke 'like stort problem' å veie for lite som for mye.

"

Hvis du spør en som er tynn så får du kanskje et annet svar. Det har vel så vidt jeg vet ikke de samme helsemessige konsekvensene - men psykisk tror jeg at det kan være like slitsomt for begge. Spesielt siden de tynne får mindre sympati fra andre for 'problemet'. For samfunnet er vel overvekt et større problem en undervekt dog.

Nei, vet du pønk, jeg synes ikke man skal påpeke noenting som helst. Jeg føler meg rimelig sikker på at de som lider av sykelig overvekt er klar over dette - de er nok også klar over hvorfor. Personlig synes jeg det er en uting å kommentere andres utseende. Det du glemmer er at det helt sikkert er mange som tenker slik - gjett hvor mange kommentarer de dermed får i løpet av en dag, en uke, et år. Tenk deg hva det gjør med et menneske å få hundrevis av slike "råd" gjennom et helt år. Tror du alle tar seg sammen fordi vi er så velmenende, eller tror du muligens at de spiser mer?

Diskutere helse, vekt og kosthold kan man selvfølgelig gjøre med alle, men da synes jeg man skal lufte sine tips fordi diskusjonen kom opp, IKKE fordi man bare MÅ kommentere hvordan folk ser ut.

Nei, vet du pønk, jeg synes ikke man skal påpeke noenting som helst. Jeg føler meg rimelig sikker på at de som lider av sykelig overvekt er klar over dette - de er nok også klar over hvorfor. Personlig synes jeg det er en uting å kommentere andres utseende. Det du glemmer er at det helt sikkert er mange som tenker slik - gjett hvor mange kommentarer de dermed får i løpet av en dag, en uke, et år. Tenk deg hva det gjør med et menneske å få hundrevis av slike "råd" gjennom et helt år. Tror du alle tar seg sammen fordi vi er så velmenende, eller tror du muligens at de spiser mer?

Diskutere helse, vekt og kosthold kan man selvfølgelig gjøre med alle, men da synes jeg man skal lufte sine tips fordi diskusjonen kom opp, IKKE fordi man bare MÅ kommentere hvordan folk ser ut.

Hvis jeg hadde plutselig blitt veldig overvektig - du hadde sett jeg spiste veldig usunt - fant stort sett på ingenting , satt i sofaen og bare kopte - så hadde jeg forventet at du som en god venninne hadde sagt til meg - hør nå her punky , nå synes jeg du lever veldig usunt og du har lagt på deg så mye at det sanns. er skadelig for helsa di - og dessuten ser du ikke så bra ut. Er det noen spesiell grunn ? Er det noe som plager deg? Vil du ha noen tips om hvordan du kan legge om kostholdet ?

Jeg forventer IKKE at du sier - hør nå her pønk - nå er du blitt rimelig smellfeit og støgg.

I det hele tatt så synes jeg man skal kunne si fra om negative ting - men på en ok måte.

At det er følsomt tema er det ingen tvil om - men de fleste problem forsvinner ikke ved å la være å snakke om dem.

Du må gjerne vise meg de uttalelsene mine hvor jeg er fordømmende.

Jeg har vært bortreist, og derfor kommer dette svaret "litt seint".

Du ber meg vise deg hvor du er fordømmende. Bare måten du skriver om overvektige på, sier meg at du er fordømmende. Du skriver konsekvent om feite og late mennesker som stapper i seg burgere og lurer på hvorfor de er så feite. Hvis ikke det er en fordømmende holdning overfor en stor (i dobbelt betydning) gruppe mennesker i samfunnet vårt, så vet ikke jeg. Her inne på dol har jeg fått innsikt i at MANGE mennesker tenker slik om overvektige folk, og det gjør meg skamfull når jeg beveger meg ute. Jeg har mine grunner til at jeg er overvektig, men det vet ikke dere når dere treffer meg på gata. Dere skjærer alle over en kam, og DET blir veldig, veldig feil.

Folk er forskjellige og har utallige, og personlige grunner til at de er som de er. Så også med overvekt. Jeg er ikke uenig med deg i at mer trening og riktig kosthold er det som skal til for å løse mye av problemet. Men det er ikke løsningen for alle.

Annonse

Jeg har vært bortreist, og derfor kommer dette svaret "litt seint".

Du ber meg vise deg hvor du er fordømmende. Bare måten du skriver om overvektige på, sier meg at du er fordømmende. Du skriver konsekvent om feite og late mennesker som stapper i seg burgere og lurer på hvorfor de er så feite. Hvis ikke det er en fordømmende holdning overfor en stor (i dobbelt betydning) gruppe mennesker i samfunnet vårt, så vet ikke jeg. Her inne på dol har jeg fått innsikt i at MANGE mennesker tenker slik om overvektige folk, og det gjør meg skamfull når jeg beveger meg ute. Jeg har mine grunner til at jeg er overvektig, men det vet ikke dere når dere treffer meg på gata. Dere skjærer alle over en kam, og DET blir veldig, veldig feil.

Folk er forskjellige og har utallige, og personlige grunner til at de er som de er. Så også med overvekt. Jeg er ikke uenig med deg i at mer trening og riktig kosthold er det som skal til for å løse mye av problemet. Men det er ikke løsningen for alle.

"Du skriver konsekvent om feite og late mennesker som stapper i seg burgere og lurer på hvorfor de er så feite."

Det har ikke noe å være fordømmende å gjøre, da dette er fakta når det gjelder mange. Jeg snakket heller ikke her om overvektige generelt, men den delen av de overvektige som dytter i seg all verdens møkkamat og lurer på hvorfor de er feite.

"Du skriver konsekvent om feite og late mennesker som stapper i seg burgere og lurer på hvorfor de er så feite."

Det har ikke noe å være fordømmende å gjøre, da dette er fakta når det gjelder mange. Jeg snakket heller ikke her om overvektige generelt, men den delen av de overvektige som dytter i seg all verdens møkkamat og lurer på hvorfor de er feite.

Og du skjoenner ikke at spraaket ditt er fordoemmende..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...