Gå til innhold

Den beste april-spøken?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

laguna1365380434

He,he, husker jeg fortalte extypen at politiet sto i bakhagen og skrudde av skiltene på bilen hans, spurte om de virkelig kunne gjøre det..

Han hadde noen litt sånne tvilsomme prøveskilter, husker ikke helt detaljene med disse, men han mente mye om at det kunne de da pokker ikke gjøre, sånn uten videre og ruste ut i boxer..

Jeg er barnslig, så dette moret meg en del.. Han ble derimot litt sur.

Det var på den tiden at det var en del i nyhetene om at folk hadde funnet narkotika langs med kysten, som var kastet fra båter.

Søstera mi var på hyttetur med sin familie/svigerfamilie. Hytta ligger ved sjøen og det var ikke langt over til andre siden av fjorden.

Hennes svigermor hadde våknet først en morgen, og hadde sett noe som lå på andre siden. Hun var kjempenyskjerrig og lurte på hva det var.

Da niesene mine sto opp, ville hun at de skulle ro over fjorden for å se hva som lå på andre siden.

Jentene fant ut at de skulle spille bestemoeren et puss, så de pakket inn noe mel, og hadde med seg over fjorden. Det de fant på andre siden var helt uinterresant.

Da de kom tilbake til bestemoren, var de helt i hundre. Se, bestemor, det må være narkotika!

Hun gikk selvsagt på spøken, og var helt vill.

-Vi må ringe til TV2 ropte hun. Vi må ringe til avisen og til politiet!

Jentene holdt på å le seg i hjel, og jeg lo godt da de fortalte det til meg.

Sveriges radio hadde en god for mange år siden. Det var et år da 1. april falt på tirsdag 3. påskedag, altså første vanlige arbeidsdag etter påskeferien.

Skandinavia hadde da hatt noen år uten sommer- og vintertid, men det var ikke så veldig lenge siden forrige periode da man stilte klokka. Så alle voksne kjente godt til opplegget med sommertid. Det med å ha lik tid hele året eller skille vinter- og sommertid gikk litt fram og tilbake på 50- og 60-tallet. Leeenge før EF eller EU satte noen standard, lenge før fleksitid var vanlig, og lenge før "alle" fikk TV.

I hvert fall, i morgennyhetene 1. april gikk de ut med at Sverige nå hadde gått over til sommertid igjen, og at alle skulle ha stilt klokka 1 time fram i løpet av natten som gikk, altså første natt etter påskeferien. Men som de sa - informasjonen ut til folket hadde vært elendig, siden det jo ikke kommer aviser i påskeferien. Saken gikk liksom på hvor dårlig det var informert og hvor mange som kom for sent til jobben av den grunn.

Tusenvis av svensker fikk frokosten i halsen og løp av gårde til jobben - noe de rakk sånn en snau halvtime for tidlig...

En norsk: Det året (tidlig 70-tall? I hvert fall fra den tiden da sjekk var vanlig betalingsmiddel) bankbilen eller hva det var, fra IKEA ble ranet, og de mistet hele lørdagens omsetning. Men ranerne kunne jo ikke heve sjekkene de fikk med seg, så mange møbelkjøpere var heldige og ble ikke trukket beløpet. De ble jo oppfordret til å melde seg til IKEA, men...

Aprilspøken gikk ut på at nå var alle sjekkene funnet, men at de som ringte veldig fort og oppga navn og beløp, skulle få slippe å betale allikevel...

Det gjelder å finne på noe slik at man blir sint eller må handle lynraskt, uten å tenke for mye. Husker en kollega kom fresende på jobb en aprilmorgen fordi de hadde sagt i NRK-radioen at charteravgiftene skulle gjøres avhengige av bruttoinntekt. Veldig urettferdig for folk med høy utdannelse, stort studielån og høy bruttoinntekt...

Annonse

1.april 1981. En svart dag i historien. Aftenposten flesket til med å fortelle at alle som ikke betalte TV-lisens til Sverige måtte få sine svenskekanaler plombert til selvkost. Trudde fan mæ jeg skulle daue av sinne. Fans frekke jævler.

Kødde med folk sånn...hælvete

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...