Gå til innhold

Musesyke/senebetennelse

Sjur1365380498

Anbefalte innlegg

Sjur1365380498

Jeg har problemer med tilbakevendende senebetennelse i mitt venstre håndledd. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det når det først har oppstått og hva kan jeg gjøre for å forebygge at det kommer tilbake?

Jeg har tidligere spilt håndball, vollyball og stått på snowboard. Jeg er redd for at disse aktivitetene har slitt på mitt håndledd. Kan det stemme?

Jeg har i en periode studert informatikk, men avslutte disse studiene blant annet fordi jeg fikk problemer med håndleddet. Jeg spurte legen på Universitet hva jeg kunne gjøre? Svaret jeg fikk var at jeg burde finne en utdannelse og en jobb hvor jeg ikke var avhengig av håndledde. På spørsmål om hvordan jeg kunne trene opp håndleddet kunne legen ikke svare. Har dere noen treningsprogram som kan forebygge senebetennelse?

Jeg har i en periode tatt armhevninger og kroppshevninger, men jeg er redd at dette sliter på hånleddet. Det virker også som ulike øvelser med vekter sliter på håndleddet. Stemmer disse antagelsen? Jeg vil gjerne fortsette med å trene, men er bekymret over hvordan jeg kan fortsette min trening. Man skulle ikke tro at man brukter håndleddet til så mye som man i virkeligheten gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Sjur.

Jeg tror at spesielt volleyball ikke har vært tingen når man har problemer med håndleddene. Man kan jo lure på hvorfor noen er så plaget mens andre ikke er det i det hele tatt.

Jeg har en klar erfaring i at generell styrketrening av armene må være basis for å komme videre. Fysioterapeut med interesse og erfaring i medisinsk treningsterapi, må være rett person for deg. Til å begynne med må alle øvelsene være slik at de ikke provoserer frem smerte. Det neste som blir viktig er å trene i riktig arbeidsstilling. Dette gjelder alt fra hvordan du sitter, vinkel i albuer og håndledd osv. for ikke snakke om en avslappet holdning i nakke og skuldre. Som du forstår, alt dette må du få hjelp til av nettopp en fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...