Gå til innhold

Skummel slanking...

Gjest Bekymra for schærstn

Anbefalte innlegg

Hei allesammen... Jeg er en gutt på 20 år som er veldig bekymret for "slankingen" til kjæresten min på 19. Hun skal lissom "slanke" seg, jeg sier hun ikke trenger å gjøre det for min skyld, men jeg kanke nekte henne det. Ikke vil hun ha hjelp heller. Men det som er, er at jeg er bekymret for måten hun gjør det på. Hun følger ingen diett eller har planlagt noe opplegg, hun har bare rett og slett sluttet å SPISE. Det må jo være farlig? Jeg er redd for at det vil gi flere negative en positive resultater, og da tenker jeg ikke på midjen, men på helsa. I tillegg har hun begynnt å kaste opp igjen maten når hun først eter. Hun stikker ikke fingeren i halsen eller no, magen bare sender det i retur!!! Er det noen som kan bekrefte mine bekymringer??? Burde jeg prøve hardere å hjelpe henne til å prøve et ordentlig opplegg hvis hun absolut vil slanke seg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke slanking, det er en spiseforstyrrelse (eller i alle fall på god vei til å bli en...).

Les mer på http://www.iks.no

Lykke til begge to!

Takk for svar :) Hmmm, kan minne litt om anoreksi ja. Hun sulter jo for å gå ned i vekt. Oxo klager hun alltid over at hun syns det er kaldt mens jeg selv tar av meg genseren, og det å fryse var visst et symptom på anoreksi ja... Nå gjelder det overbevise henne om at det er farlig da. Igjen takk for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Hmmm, kan minne litt om anoreksi ja. Hun sulter jo for å gå ned i vekt. Oxo klager hun alltid over at hun syns det er kaldt mens jeg selv tar av meg genseren, og det å fryse var visst et symptom på anoreksi ja... Nå gjelder det overbevise henne om at det er farlig da. Igjen takk for svar...

Så du denne siden for pårørende?

http://www.iks.no/sf_fam.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest GeirTjueto

Dette er ingen god måte å gjøre det på nei! Hun er på god vei til å få en spiseforstyrrelse, og det kan være skummelt! Bekymringen din er ikke ubegrunnet. Det som er farlig er at man ser seg selv som tykk, uansett hvor tynn man er. Man føler seg rett og slett kvalm etter man har spist, og ekkel i hele kroppen. Bla. fordi man får dårlig samvittighet, og liksom føler at man feitere der man sitter. Noen kaster da opp, trener svært mye for å "trene det vekk" igjen, eller slutter nesten og spise i perioder. Du må prøve å få kjæresten din til å forstå hvor farlig dette kan være, at hun er fantastisk som hun er (legg mye vekt på de indre egenskapene hennes også! - dårlig selvtillit er ofte en årsak til slike forstyrrelser - men ikke overdriv, la det være naturlig). Vis henne også hvor gla du er i henne, og la henne forstå at du er bekymret. I tillegg er det viktig å legge vekt på at den beste, mest naturlige og sunneste måten å gå ned i vekt på er ikke å sulte seg eller å kaste opp, men kostholdet. Det er en farlig vei å gå... Et sunt kosthold med mye grønnsaker og frukt gir mye bedre resultater både psykisk og fysisk. I tillegg er trening (uten at den blir overdrevet) den beste måten å kvitte seg med fettvev på.

Vel, dette var de tipsene jeg hadde. Spiseforstyrrelser kan være kompliserte, og årsakene bak kan være mer enn at man bare vil slanke seg. Dårlig selvtillit, press og depresjoner er noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...