goodyear Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Hei Jeg er en gutt på 18 år som opplever at det knirker i kneet mitt og når jeg sitter kjenner jeg et "avkjølende" ubehag i det. Jeg har vært aktiv på fotballbanen og har og hatt slatters, men det er jeg ferdig med. Siste månedene har jeg desverre vært mer i ro etter en skade i ankelen. Jeg er 1.79 høy og veier 70 kilo. Er derfor heller ikke spesielt tung. Jeg har en eksplosiv muskeltype generelt og lurer på om all "hoppinga" som jeg driver med opp trapper og slikt kan ha vært grunnen. Dette uten oppvarming. Jeg kjenner ingenting når jeg går eller når jeg våkner om morningen. Kan det ha noe med slatters å gjøre? I det siste har jeg og trent styrke på framside, bakside lår. Da har jeg brukt maskin og ikke løsvekter. Min mistanke ligger der siden jeg aldri har trent styrke systematisk på lår før. Hva er det og hvordan ta opp kampen mot det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 -goodyear. Enten man trener eller ikke, er det noen som har knirkende ledd. Det skyldes ofte at bånd og sener som fungerer som stabilisatorer for leddet, er litt slakke. Knirkelyden kommer frem ved at leddflatene glir litt asymetrisk mot hverandre. Dette skader ikke leddet, men det er jo ikke nødvendig å provosere dette frem til stadighet. Når dette skjer med knærne, tren uten maks bøyning av leddet. F. eks. ved benpress i apparat, bøy til ca. 90 grader før du starter utretting av leddet. Hopp og sprett og trening bør du helst bedrive etter at kroppen generelt har blii litt varm. Det er ikke bare muskulaturen som har gått av dette, men leddvæsken som smører leddflatene, har også blitt aktivisert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.