Gå til innhold

Hva betyr ÅBO leilighet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det i Ålesund?

I såfall betyr det nok Ålesund Boligbyggelag. :-)

Ref:

http://boligsamvirket.no/boligsamvirket.no/aktuelt/artikkel.asp?nr=1838

(PS: fant det på www.google.com)

Ja d er i Ålesund. Men... NOen sier at det har med at man i tillegg til å kjøpe leiligheta må betale faste utgifter i måneden på for eksempel gang vask og snømåking og vaktmester og diverse felles tullball...

Ja d er i Ålesund. Men... NOen sier at det har med at man i tillegg til å kjøpe leiligheta må betale faste utgifter i måneden på for eksempel gang vask og snømåking og vaktmester og diverse felles tullball...

Boligbyggelag innebærer at det er fellesutgifter for diverse ting ja. HVA som inkluderes i fellesutgiftene varierer fra borettslag til borettslag.

For noen år siden hadde jeg en borettslagsleilighet i Oslo. Betalte kun 1150 i mnd. i fellesutgifter, og det dekket:

Nedbetaling av fellesgjeld (som var veldig lav!)

Oppvarming av vann & bolig (og dermed mye lavere strømregning!)

Kabel-TV med greit utvalg av kanaler (standard-utvalg +)

Trappevask (deilig å slippe krangel om sånt!)

Fellesvaskeri i blokka (gratis å bruke)

Vaktmestere som tok snømåking, gressklipping og alt annet som hører med av stell av utearealer og fellesarealer innvendig (borettslaget består av 9 høyblokker, så det var 3 vaktmestere på lønningslisten)

Muligens var det også andre ting som var inkludert, det husker jeg ikke i farten. Poenget mitt var egentlig at dette var veldig lav fellesutgift sammenlignet med andre steder selv om mye var inkludert, i og med at mesteparten av fellesgjelden var nedbetalt. De oppussingsprosjekter som skulle gjøres (utskifting av heiser, vinduer, utv.fasader, balkonger osv.) ble fortløpende gjort ved behov. Pga sterk økonomi over tid var det ingen økning i disse fellesutgiftene i årevis. Da jeg skulle flytte kom det en liten økning på 100 kr/mnd.

Ulv I Faarikaal

Borettslag er lovregulert, og du som andelseier har to roller: eier og leietaker. Det er et spleiselag, alle for en. Du slipper selv å sørge for vedlikehold, teknisk, forsikringer på bygningen, kommunale avgifter, kabelTV, vaktmesterjobber osv, det er styret som sørger for dette.

Det er svært likt en selveier, men i tillegg er du beskyttet av husleieloven og borettslagsloven. Fin ordning egentlig. Men det er ingen som eier noe alene i et borettslag, alle eier alt sammen, du har bare borett i en spesiell bolig. Alle viktige avgjørelser tas i generalforsamling.

Etter at takstreglene ble endret er priser ganske lik selveier. Renter er gunstige på grunn av samlet innbetaling.

Boligbyggelag innebærer at det er fellesutgifter for diverse ting ja. HVA som inkluderes i fellesutgiftene varierer fra borettslag til borettslag.

For noen år siden hadde jeg en borettslagsleilighet i Oslo. Betalte kun 1150 i mnd. i fellesutgifter, og det dekket:

Nedbetaling av fellesgjeld (som var veldig lav!)

Oppvarming av vann & bolig (og dermed mye lavere strømregning!)

Kabel-TV med greit utvalg av kanaler (standard-utvalg +)

Trappevask (deilig å slippe krangel om sånt!)

Fellesvaskeri i blokka (gratis å bruke)

Vaktmestere som tok snømåking, gressklipping og alt annet som hører med av stell av utearealer og fellesarealer innvendig (borettslaget består av 9 høyblokker, så det var 3 vaktmestere på lønningslisten)

Muligens var det også andre ting som var inkludert, det husker jeg ikke i farten. Poenget mitt var egentlig at dette var veldig lav fellesutgift sammenlignet med andre steder selv om mye var inkludert, i og med at mesteparten av fellesgjelden var nedbetalt. De oppussingsprosjekter som skulle gjøres (utskifting av heiser, vinduer, utv.fasader, balkonger osv.) ble fortløpende gjort ved behov. Pga sterk økonomi over tid var det ingen økning i disse fellesutgiftene i årevis. Da jeg skulle flytte kom det en liten økning på 100 kr/mnd.

Ja, ser av Ulv i Faarikaal's svar at jeg har glemt to viktige ting:

Kommunale avgifter

Bygg-forsikring

Bor man i selveierleilighet eller annen bolig der man er selveier (eller sameie), så må man betale slike utgifter. Både kommunale avgifter og byggforsikring varierer ganske mye fra kommune til kommune (sted til sted innen kommuner også når det gjelder forsikring), og kan være ganske betydelige utgifter.

Altså - fellesutgifter er ikke nødvendigvis noe onde, med mindre borettslaget har dårlig økonomi og behov for omfattende vedlikehold, som gjerne vil øke fellesutg. i tide og utide.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...