Gå til innhold

Trene igjen..

Gjest Puck

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en 20 år gammel gutt som har trent en del før, men nå har jeg ikke løftet en vekt på et år..

Begynte igjen i dag faktisk og det var sinnsykt deprimerende og skuffende :)

Kroppen ble sliten fort, jeg ble utmattet lenge før musklene var sliten og alt gikk trått. Dette er jo vanlig i begynnelsen.

Problemet mitt er at jeg alltid har trent hele kroppen hver gang jeg trener. Dette har vist seg å ikke være særlig effektivt. Jeg kan maks trene 3 ganger per uke, men det realistiske er vel 2. Har bestemt meg for å dele opp kroppen i to deler, og heller trene de max. Helt ut mener jeg. Kan jeg dele opp slik?

Dag 1 :

Bryst, biceps, mage og bein.

Dag 2 :

Skuldre, triceps og rygg

Går dette an? Kan dette bli effektiv trening hvis jeg kjører de max ut? Eller burde jeg lagt det opp annerledes? Er veldig åpen for innspill og tips.

Har begynt på Kreatin og skal også begynne på Whey-protein. Kan jeg ta disse samtidig?

Er 2 ganger i uken for lite? Hvordan burde jeg eventuelt lagt opp programmet for 3 ganger i uken?

Håper ikke dette ble alt for rotete..:)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med trening to ganger i uken tror jeg det er å anbefale å gå tilbake til å trene hele kroppen hver gang. Ta mest mulig grunnøvelser (knebøy, benkpress osv) og varier mellom tunge, medium og noen lettere økter. Hvis du øker til tre ganger i uken kan du dele opp kroppen to dager og ta hele kroppen dag tre, eller ta halve kroppen annenhver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt opp kroppen i 2 deler, eventuelt 3 deler de dagene du kan trene 3 dager i uka.

Jeg ville ikke trent hver muskel mer enn 1 dag per uke.

Du bør holde deg til basisøvelser, og da basere programmet ditt rundt tunge øvelser som benkpress, markløft, knebøy, foroverbøyd roing for rygg, osv.

Tren tungt, spis mye mat, og 2-3 dager per uke vil holde.

Jeg er veldig uenig med Zelig under her når hun sier at du bør dele kroppen i to de første to dagene, og så kjøre igjennom kroppen en gang til slutt.

Det er spesielt meningsløst fordi det med et sånt program er praktisk umulig å få nok hvile på musklene. F.eks. hvis du trener bryst, skuldre og triceps på mandag, så resten på onsdag, og så alt på fredag, så ville dette medføre at du bare har 1 dag med hvile fra sist du trente muskelen, og det er bare to dager til du skal trene den muskelen igjen. Dette er meningsløst med mindre du er er på treninga for å sjekke damer, og driter i utviklinga de.

Å trene hele kroppen to ganger i uka, fordelt på to økter, er ok, men dette er litt avhengig av intensiteten din, og hvor tungt du kjører. Kjerringer kan trene sånn, men gutter som vil utvikle seg ville jeg aldri anbefalt å trene på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt opp kroppen i 2 deler, eventuelt 3 deler de dagene du kan trene 3 dager i uka.

Du bør holde deg til basisøvelser, og da basere programmet ditt rundt tunge øvelser som benkpress, markløft, knebøy, foroverbøyd roing for rygg, osv.

Jeg er veldig uenig med Zelig under her når hun sier at du bør dele kroppen i to de første to dagene, og så kjøre igjennom kroppen en gang til slutt.

Det er spesielt meningsløst fordi det med et sånt program er praktisk umulig å få nok hvile på musklene. F.eks. hvis du trener bryst, skuldre og triceps på mandag, så resten på onsdag, og så alt på fredag, så ville dette medføre at du bare har 1 dag med hvile fra sist du trente muskelen, og det er bare to dager til du skal trene den muskelen igjen. Dette er meningsløst med mindre du er er på treninga for å sjekke damer, og driter i utviklinga de.

Å trene hele kroppen to ganger i uka, fordelt på to økter, er ok, men dette er litt avhengig av intensiteten din, og hvor tungt du kjører. Kjerringer kan trene sånn, men gutter som vil utvikle seg ville jeg aldri anbefalt å trene på denne måten.

Leser det du skriver om å dele opp kroppen og har merket meg at du ved flere anledninger ikke anbefaler å trene samme muskel mer enn en gang i uka.

Det synes jeg høres lite ut - det vil si, det er jo mye bedre enn ingenting, selvsagt... Hva er det jeg ikke begriper her?

Blir muskelen overtrent ved to-tre ganger i uka? Blir det for lite effektivt / _for_ effektivt? Eh?

Jeg har to-tre styrketreningsdager i uka og trener samme muskler hver gang, altså samme øvelser på apparater. Tror jeg har dekket det 'meste'. Bruker ikke vekter / hantler, det skjønner jeg ikke så mye av...

Varierer mellom step, sykling, løping, roing på samme dager + litt ekstra en og annen dag utenom.

Mål: Å bli sterkere, fastere og opparbeide noe utholdenhet og kondis. Ingen slanking altså.

Kommentar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har begynt å trene igjen ser jeg. Styrken kommer seg med en gang. Neste uke får du igjen motivasjon, tro meg!

Du har lyst til å trene 2 ggr per uke, og dele kroppen i to. Greit nok det. Men kan bli veldig mye per økt. Så det beste hadde kanskje vært å delt det på 3(4) dager.

Men hvis vi sier 2 ggr synes jeg denne splitten er best:

Dag1: Bryst, triceps, skuldre, underarmer, mage.

Dag2: Rygg, biceps, bein, trapezius.

Når det gjelder andre forslag som å dele økter inn i tunge og lette osv, synes jeg du burde styre unna. Du trener enten blytungt eller ingenting. Muskler må overbelastes og hviles for oppnå det vi vil. Så å gjøre noe midt i mellom mener jeg er bortkastet.

Tren også hver muskel 1 dag per uke. Ved blytung trening holder det. Som nybegynner kan man nok trene 2 ggr per uke, da innhentinga er mye kortere. Men du hadde visst ett bra grunnlag, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke har trent på et år tar det ganske lang tid å komme på et nivå hvor det er noen vits i å trene så tungt at man kun trener hver muskelgruppe én gang i uken. Og skal man trene så tungt bør man trene hver eneste dag, ikke to dager i uken.

Store muskelgrupper trenger generelt 72 timers hvile, mindre muskelgrupper 48 timer. Og jo tyngre man trener jo lengre hvile trenger man. Noe enten-eller tenkning utover dette er bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man ikke har trent på et år tar det ganske lang tid å komme på et nivå hvor det er noen vits i å trene så tungt at man kun trener hver muskelgruppe én gang i uken. Og skal man trene så tungt bør man trene hver eneste dag, ikke to dager i uken.

Store muskelgrupper trenger generelt 72 timers hvile, mindre muskelgrupper 48 timer. Og jo tyngre man trener jo lengre hvile trenger man. Noe enten-eller tenkning utover dette er bare tull!

Jeg synes faktisk alle punktene dine er gale unntatt det om at tyngre trening betyr lengre hvile. Men jeg mener også man bør løfte 100% uansett....

Men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg faktisk utrolig uenig med deg. Hvor tar du dette fra?

Favn: Deg får jeg svare når jeg kommer på jobb etterpå. Har litt bedre tid da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt om hvor du tok dette fra dreide seg for øvrig om timene du la ut om her.

De er nemlig ikke bare feil, men helt totalt på bærtur.

Så det var derfor jeg lurte på hvor du hadde funnet fram til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser det du skriver om å dele opp kroppen og har merket meg at du ved flere anledninger ikke anbefaler å trene samme muskel mer enn en gang i uka.

Det synes jeg høres lite ut - det vil si, det er jo mye bedre enn ingenting, selvsagt... Hva er det jeg ikke begriper her?

Blir muskelen overtrent ved to-tre ganger i uka? Blir det for lite effektivt / _for_ effektivt? Eh?

Jeg har to-tre styrketreningsdager i uka og trener samme muskler hver gang, altså samme øvelser på apparater. Tror jeg har dekket det 'meste'. Bruker ikke vekter / hantler, det skjønner jeg ikke så mye av...

Varierer mellom step, sykling, løping, roing på samme dager + litt ekstra en og annen dag utenom.

Mål: Å bli sterkere, fastere og opparbeide noe utholdenhet og kondis. Ingen slanking altså.

Kommentar?

Les innlegget Synch skrev etter hovedinnlegget her. Der forklarer han rimelig greit hva som skal til for å oppnå framgang. Det funker ikke her med "trim for eldre" uten at man tar seg ut 100 %.

Når det er sagt så kan man som helt fersk i gamet oppnå resultater uansett hvordan man trener. Man kan godt legge 2 økter om dagen, 7 dager i uka, med samme øvelsene hver gang, og man vil få framgang.

Dette vil dermed ikke si at det er den beste, ei heller riktige, måten å trene på.

Dog er jeg enig i at man som helt fersk bør bruke den første tiden til å lære seg å trene riktig, sånn at man etter hvert kan klare å presse seg nok. Det klarer man ofte ikke i starten, da man (ofte) gjøre øvelsene feil eller i det minste ikke helt korrekt, og man har ikke enda oppnådd skikkelig muskelkontakt hvor man virkelig kjenner at den riktige muskelen arbeider, noe som er viktig for at man skal kunne klare å presse den muskelen maksimalt.

I denne begynnerfasen er det greit å trene musklene to ganger i uka.

Men en ting som er viktig å tenke på er at det er når man hviler at muskelen har mulighet til å utvikle seg. Ikke når man trener den. Treningen dreier seg tross alt om å bryte muskelen ned, for så å etterpå bygge den opp igjen med riktig føde og hvile.

Uten hvilen vil man etter hvert stagnere, bli overtrent, og muskelen vil ikke ha noen mulighet til å utvikle seg.

Jeg ser det blir nevnt over her at små muskler trenger 48 timers hvile mens store muskler trenger 76 (tror jeg det sto), noe som er feil! Og det er ikke ofte man kan si noe om trening som er helt feil eller helt riktig, da mye er veldig individuelt, men dette er regelrett feil, og noe de såkalte ekspertene for 20 år siden av en eller annen grunn fant ut. Det er ingen som trener på denne måten mer, og man har lært mye siden den gang.

1 gang i uken med maks press på den enkelte muskel, er det som skal til.

2 ganger er for mye dersom man presser seg, og det må man selvsagt gjøre.

En annen påstand over her sier også at den måten jeg og Synch sier fyren bør trene på, forutsetter trening hver dag. Dette er selvsagt like feil som uttalelsen om 48 og 76 timer, og jeg ville aldri anbefalt noen å trene vekter mer enn 4 dager i uka, uansett.

3 til 4 dager i uka er det normale, uansett om man trener for å bli Mr Olympia eller bare for gøy.

Det sier jo for øvrig også det meste når selv mange av verdens fremste bodybuildere trener max 4 dager i uka fordi de vet relevansen av at kroppen må få hvile for å utvikle seg, til tross for at de løper rundt som vandrende apoteker og dermed henter seg hundre ganger raskere enn oss andre.

For øvrig så skriver du et sted at du holder deg til diverse apparater og ikke til frivekter, noe du etter hvert bør gjøre noe med. Ingenting fungerer like godt som frie vekter, så du burde etter hvert begynne å bruke dem i stedet for disse romskipene av noen maskiner som knapt er dugelig til noe som helst annet enn å ta seg bra ut på gymmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt om hvor du tok dette fra dreide seg for øvrig om timene du la ut om her.

De er nemlig ikke bare feil, men helt totalt på bærtur.

Så det var derfor jeg lurte på hvor du hadde funnet fram til dette :)

Skjønner ikke hvor du har det fra at det beste uansett er å trene hver muskelgruppe maks en gang i uken, men.. I overgangsperioder bør man heller være noe forsiktig. De fleste bruker lang tid på å komme seg opp til f.eks 5 dagers splitt. Og jeg kan ikke forstå at man kan makte å få full effekt av så tung trening 2 ganger i uken at det vil ta en hel ukes restitusjon. Hvordan de siste øvelsene ser ut da lurer jeg på.. Jeg tror dermed at man vil få bedre effekt av å trene med ett hakk lavere motstand og heller få maks utbytte av alle øvelsene de to dagene man faktisk trener. Så kan man faktisk fint trene hele kroppen to ganger hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvor du har det fra at det beste uansett er å trene hver muskelgruppe maks en gang i uken, men.. I overgangsperioder bør man heller være noe forsiktig. De fleste bruker lang tid på å komme seg opp til f.eks 5 dagers splitt. Og jeg kan ikke forstå at man kan makte å få full effekt av så tung trening 2 ganger i uken at det vil ta en hel ukes restitusjon. Hvordan de siste øvelsene ser ut da lurer jeg på.. Jeg tror dermed at man vil få bedre effekt av å trene med ett hakk lavere motstand og heller få maks utbytte av alle øvelsene de to dagene man faktisk trener. Så kan man faktisk fint trene hele kroppen to ganger hver uke.

Nå har jeg aldri anbefalt et 5 splitt system. Det er tross alt minst en dag for mye i uka.

Man får ikke maks ut av øvelsene dersom man kjører de halvhjertet to ganger i uka, og dersom man deler kroppen i to (selv om 3-4 er det ultimate) så vil man klare å få nok ut av treningen dersom man legger dette opp riktig, og baserer så mange som mulig av øvelsene på store basisøvelser.

F.eks. armer vil da trenge svært lite stimuli, siden de allerde har fått gjennomgå i basisøvelsene (men armene trenger lite uansett, jeg trener biceps + triceps tilsammen ca 20 minutter per uke), og man legger da armene til slutt når man begynner å bli sliten.

I en overgangsfase kan jeg være enig i at det fint går å trene hver muskel to ganger i uka, dersom man trener forsiktig - noe man ofte gjør i en overgangsfase.

Dersom man derimot er i gang og vil få maks ut av treninga så ville jeg aldri anbefalt noen å trene hver muskel mer enn 1 gang per uke, men jeg ville anbefalt 3 eller 4 økter per uke, og ikke 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri anbefalt et 5 splitt system. Det er tross alt minst en dag for mye i uka.

Man får ikke maks ut av øvelsene dersom man kjører de halvhjertet to ganger i uka, og dersom man deler kroppen i to (selv om 3-4 er det ultimate) så vil man klare å få nok ut av treningen dersom man legger dette opp riktig, og baserer så mange som mulig av øvelsene på store basisøvelser.

F.eks. armer vil da trenge svært lite stimuli, siden de allerde har fått gjennomgå i basisøvelsene (men armene trenger lite uansett, jeg trener biceps + triceps tilsammen ca 20 minutter per uke), og man legger da armene til slutt når man begynner å bli sliten.

I en overgangsfase kan jeg være enig i at det fint går å trene hver muskel to ganger i uka, dersom man trener forsiktig - noe man ofte gjør i en overgangsfase.

Dersom man derimot er i gang og vil få maks ut av treninga så ville jeg aldri anbefalt noen å trene hver muskel mer enn 1 gang per uke, men jeg ville anbefalt 3 eller 4 økter per uke, og ikke 2.

Det du sier nå er noe annet enn du sa først, og jeg er ikke uenig. Det er jo ikke en som har trent lenge det er snakk om her, men en som pr. nå er utrent.

Et 5 splitt system kan forresten fungere fint med flere hviledager i uka -mange bruker jo 9-10 dager på å komme seg gjennom, med bra effekt. Og noen (spes. fitness) trener visse muskelgrupper gjennom to ganger pr uke, som gjerne er dem man fokuserer mest på i øyeblikket. Jeg tror ingen er tjent med å virke veldig bastante her. Det med timers restitusjon jeg var inne på isted er generelle retningslinjer som stadig gjelder, men man må jo ta dem for det dem er -retningslinjer. Det er ikke noe som gjelder uansett treningsbelastning og det har jeg jo aldri sagt heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du sier nå er noe annet enn du sa først, og jeg er ikke uenig. Det er jo ikke en som har trent lenge det er snakk om her, men en som pr. nå er utrent.

Et 5 splitt system kan forresten fungere fint med flere hviledager i uka -mange bruker jo 9-10 dager på å komme seg gjennom, med bra effekt. Og noen (spes. fitness) trener visse muskelgrupper gjennom to ganger pr uke, som gjerne er dem man fokuserer mest på i øyeblikket. Jeg tror ingen er tjent med å virke veldig bastante her. Det med timers restitusjon jeg var inne på isted er generelle retningslinjer som stadig gjelder, men man må jo ta dem for det dem er -retningslinjer. Det er ikke noe som gjelder uansett treningsbelastning og det har jeg jo aldri sagt heller :)

Jeg er helt uenig med deg når det gjelder disse timene. De gjelder overhodet ikke enda, og jeg har ikke hørt noen har snakket om disse timene på relativt mange år nå, med mindre Ove Rytter ikke enda har tatt til vett (har ikke lest noe av den kvakksalveren på mange år).

Fyren har trent mye tidligere (etter hva jeg forsto), og selv om han da har hatt en pause så gikk jeg utifra at han spurte om et program han skulle bruke framover, og ikke et program han skulle bruke i et par-tre uker fram til han kom inn i det igjen, men selv her mener jeg at han like gjerne kan begynne å gjøre det skikkelig med en gang, dog vil selvsagt kroppen her si ifra om hvor mye han kan presse seg. Det går naturlig, og han vil ikke klare maks de første ukene.

Med et 5-splitt system så trodde jeg du mente en muskelgruppe per dag i 5 dager, og så f.eks. fri hele helgen.

Nei, bastante bør man aldri være, men jeg har ingen tro på et program hvor man ikke tar seg ut 100 % (med mindre man har en eller annen skade som gjør at man ikke kan gi alt), og jeg er ganske så bastant på at man aldri skal trene en muskel hardt to ganger per uke.

Og to ganger hvor man ikke tar seg ut 100 % mener jeg at er rimelig meningsløst om man ellers er frisk og rask, og vil ha god framgang og unngå å bli overtrent.

Når det gjelder dette med å trene hver muskel flere ganger per uke så drar jeg det også så langt som at man bør unngå så mye som mulig når man f.eks. trener rygg, å bruke bicepsen, og trener man ikke rygg og biceps på samme dag så bør man uansett her ha noen dager mellom disse to øktene.

Det samme gjelder skuldre, triceps og bryst, tre muskelgrupper jeg ville lagt enten sammen, eller så langt fra hverandre som mulig.

Sånn trener jeg, og det var også sånn jeg trente når jeg var i litt bedre slag enn hva jeg er nå:

Mandag: Bryst/Biceps.

Tirsdag: Bein.

Torsdag: Rygg/Baksiden av skuldre.

Fredag: Skuldre/Triceps.

Det er sjelden en treningsøkt overstiger 40 minutter, og f.eks. biceps og triceps er gjort på 10 minutter hver. Skuldrene er også over etter 2 øvelser (+ en på baksiden sammen med rygg), og Bryst og Rygg trenes med 3 øvelser hver, med ett effektivt sett per øvelse, altså totalt 3 sett.

Bein tar naturligvis litt lenger tid, da vi her snakker om forsiden, baksiden og legger (2 øvelser på forsiden, 1 på baksiden og 1 på legger).

Mage ca. 1 gang per uke, men her tar jeg det litt som jeg føler for da det er vanskelig å trene magen "tungt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innlegget Synch skrev etter hovedinnlegget her. Der forklarer han rimelig greit hva som skal til for å oppnå framgang. Det funker ikke her med "trim for eldre" uten at man tar seg ut 100 %.

Når det er sagt så kan man som helt fersk i gamet oppnå resultater uansett hvordan man trener. Man kan godt legge 2 økter om dagen, 7 dager i uka, med samme øvelsene hver gang, og man vil få framgang.

Dette vil dermed ikke si at det er den beste, ei heller riktige, måten å trene på.

Dog er jeg enig i at man som helt fersk bør bruke den første tiden til å lære seg å trene riktig, sånn at man etter hvert kan klare å presse seg nok. Det klarer man ofte ikke i starten, da man (ofte) gjøre øvelsene feil eller i det minste ikke helt korrekt, og man har ikke enda oppnådd skikkelig muskelkontakt hvor man virkelig kjenner at den riktige muskelen arbeider, noe som er viktig for at man skal kunne klare å presse den muskelen maksimalt.

I denne begynnerfasen er det greit å trene musklene to ganger i uka.

Men en ting som er viktig å tenke på er at det er når man hviler at muskelen har mulighet til å utvikle seg. Ikke når man trener den. Treningen dreier seg tross alt om å bryte muskelen ned, for så å etterpå bygge den opp igjen med riktig føde og hvile.

Uten hvilen vil man etter hvert stagnere, bli overtrent, og muskelen vil ikke ha noen mulighet til å utvikle seg.

Jeg ser det blir nevnt over her at små muskler trenger 48 timers hvile mens store muskler trenger 76 (tror jeg det sto), noe som er feil! Og det er ikke ofte man kan si noe om trening som er helt feil eller helt riktig, da mye er veldig individuelt, men dette er regelrett feil, og noe de såkalte ekspertene for 20 år siden av en eller annen grunn fant ut. Det er ingen som trener på denne måten mer, og man har lært mye siden den gang.

1 gang i uken med maks press på den enkelte muskel, er det som skal til.

2 ganger er for mye dersom man presser seg, og det må man selvsagt gjøre.

En annen påstand over her sier også at den måten jeg og Synch sier fyren bør trene på, forutsetter trening hver dag. Dette er selvsagt like feil som uttalelsen om 48 og 76 timer, og jeg ville aldri anbefalt noen å trene vekter mer enn 4 dager i uka, uansett.

3 til 4 dager i uka er det normale, uansett om man trener for å bli Mr Olympia eller bare for gøy.

Det sier jo for øvrig også det meste når selv mange av verdens fremste bodybuildere trener max 4 dager i uka fordi de vet relevansen av at kroppen må få hvile for å utvikle seg, til tross for at de løper rundt som vandrende apoteker og dermed henter seg hundre ganger raskere enn oss andre.

For øvrig så skriver du et sted at du holder deg til diverse apparater og ikke til frivekter, noe du etter hvert bør gjøre noe med. Ingenting fungerer like godt som frie vekter, så du burde etter hvert begynne å bruke dem i stedet for disse romskipene av noen maskiner som knapt er dugelig til noe som helst annet enn å ta seg bra ut på gymmet.

Trente i dag tidlig og har bestemt meg for å prøve frivekter - før jeg leste svaret ditt :-). Får drahjelp av instruktør rett før eller rett etter påske.

Ellers er jeg mer enn noensinne forvirret av diskusjonen deres om antall ganger i uka og inndeling av kroppen. Jeg er nybegynner, dog med det jeg tror er ganske bra progresjon, og har ikke kapasitet til flere treningsdager enn det jeg får skviset inn i programmet allerede (som sagt 2-3 i uka).

Så lenge det hele kjennes bra ut, både mht til styrke, større muskler (åjada), mer utholdenhet og ikke minst forbløffende velvære forteller fornuften meg at jeg umulig kan være på gale veier.

Har lagt dine, Zeligs og Synchs råd inn i treningsmappa mi :-)

Takk for nytt innspill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Trente i dag tidlig og har bestemt meg for å prøve frivekter - før jeg leste svaret ditt :-). Får drahjelp av instruktør rett før eller rett etter påske.

Ellers er jeg mer enn noensinne forvirret av diskusjonen deres om antall ganger i uka og inndeling av kroppen. Jeg er nybegynner, dog med det jeg tror er ganske bra progresjon, og har ikke kapasitet til flere treningsdager enn det jeg får skviset inn i programmet allerede (som sagt 2-3 i uka).

Så lenge det hele kjennes bra ut, både mht til styrke, større muskler (åjada), mer utholdenhet og ikke minst forbløffende velvære forteller fornuften meg at jeg umulig kan være på gale veier.

Hei.

Jeg skal ikke blande meg inn i denne diskusjon, av frykt for enda større forvirring, men jeg ville bare si at jeg trener styrke kun én gang i uka. :P Mange veier fører til Rom.

Enkelte fotballspillere kjører tung knebøy to ganger i uka, enkelte høydehoppere gjør det tre ganger i uka...

For øvrig er ikke jeg sååå skeptisk til apparater som mange andre er. :) De kan absolutt duge for den jevne mosjonist, men ja, jeg er likevel enig i at frie vekter gir flere fordeler. Så om du er motivert til det, gåjh får it.

Lykke til videre,

mvh en som ikke vil blande seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner vil du egentlig få fremgang av hva som helst. Det er når du er kommet ett stykke dette med hvile og intensitet osv teller inn ordentlig, og da kan være greit å allerede ha rutine samt muligens unngå en plutselig overtrening som kan hemme deg i lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg skal ikke blande meg inn i denne diskusjon, av frykt for enda større forvirring, men jeg ville bare si at jeg trener styrke kun én gang i uka. :P Mange veier fører til Rom.

Enkelte fotballspillere kjører tung knebøy to ganger i uka, enkelte høydehoppere gjør det tre ganger i uka...

For øvrig er ikke jeg sååå skeptisk til apparater som mange andre er. :) De kan absolutt duge for den jevne mosjonist, men ja, jeg er likevel enig i at frie vekter gir flere fordeler. Så om du er motivert til det, gåjh får it.

Lykke til videre,

mvh en som ikke vil blande seg.

Heisan!

Bland deg mer enn gjerne :-)

Frivekter... er det slik at fordelene handler om bygging, altså stooore muskler?

Har etpar hantler hjemme som jeg har brukt sånn dann og vann opp gjennom årene. Er fryktelig veik i armer og håndledd og har merket at det er veldig lett å gjøre feil.

Apparatøvelser får jeg derimot aldri vondt noe sted av til tross for at jeg legger på kilo etter behov og presser meg _hardt_. Konklusjon: Jeg gjør øvelsene (tilnærmet) riktig.

Som du kanskje skjønner er jeg jente. Har ikke noe spesielt ønske om spesielt _store_ muskler - bortsett fra at jeg jobber hardt for å få en skikkelig n....sprettrumpe :-)

Men jeg vil bli kjempesterk! Som Pippi. Minst :-)

Og da er jeg spent på å høre om du har noen fine tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner vil du egentlig få fremgang av hva som helst. Det er når du er kommet ett stykke dette med hvile og intensitet osv teller inn ordentlig, og da kan være greit å allerede ha rutine samt muligens unngå en plutselig overtrening som kan hemme deg i lengre tid.

Hei -

Men altså... hvor langt er 'et stykke'? *maser litt*

Har trent jevnt og trutt i ca. 10 uker nå og har _aldri_ vært i så god form, så sterk og med såpass lungekapasitet som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei -

Men altså... hvor langt er 'et stykke'? *maser litt*

Har trent jevnt og trutt i ca. 10 uker nå og har _aldri_ vært i så god form, så sterk og med såpass lungekapasitet som nå.

Vel, da jeg startet å løfte trente jeg sinnsykt mye i 1 år. Så sa det stopp. Så for meg var det ett "stykke" Men jeg burde vel skjønt hva som ventet meg tidligere da jeg kjente kroppen ble litt tyngre, og jeg ble trøttere osv... Men det der blir så klart individuelt også.

Hadde jeg trent slik jeg trener i dag, da ville jeg nok hatt samme fremgang det året, men sluppet å bli overtrent. Og hadde jeg fortsatt slik jeg gjorde første året ville jeg ikke vært der jeg er i dag. Selv nå etter snart 2 år med avbrekk(styrkemessig, kroppen ser ikke ut, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...