Angela1365380318 Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Og da mener jeg ikke amming av babyer på offentlige steder, men amming av barn! Vi har diskutert det litt på skolen nå, og det viser seg det at flere kjenner til der barn har blitt ammet opp til 5 årsalderen! Vi har også en kjent forfatter i norge som ammet/er barna sine til skolestart og stod frem om dette i medier som en grunn til å ikke la 6 åringer begynne på skolen. Greit nok at barn av ammende er påvisst smartere en andre, men de andre er ikke påvisst dumme. Og det er vel amming til 8-14 mnd klassen det er snakk om, ikke over flere år! Jeg synest foreldre som velger å amme barna så lenge er egositiske og tenker ikke på barnas beste. Tenk hvor flaut det må være da, fem-seks år og må hjem for å suge pupp! (får sefølgelig annen mat også) Det må sies at jeg ellers er veldig positiv til amming, og er klar over at flertallet gir seg lenge før barna er i skolealder. Hva mener dere? 0 Siter
Pappa Bjørn Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Det har vært forståsegpåere fra alle sammenhenger som har fått uttale seg i denne evilvarende diskusjonen. Men fremdeles har ingen hørt på tannlegene som sier at tennene blir ødelagt av amming. melken er så søt at barn som etterhvert har fått mange tenner og da spesielt ved 12-18 måneder absolut IKKE bør ammes. 0 Siter
serendipity Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Helt idiotisk! Selv ammet jeg til poden var 7-8 måneder.Men pga. "omstendigheter" måtte jeg brått slutte. Eller hadde jeg nok ammet noen måneder til. Frem til de er 1,5 år syntes jeg det er helt greit. Dette er jo bare en vane, noe man blir "avhengig" av. Om ikke man kan ha nærhet til og kose med barna på andre måter, syntes jeg mammaene har et problem. Og ikke kom draende med u-lands historier, for det er tross alt noe helt annet. 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Enig. Jeg ammet selv til eldstemann var i overkant av 2 år. Grunnen til at det ble lenge, var at han ikke hadde tenkt å gi seg når lillesøster ble født. Han var da 1,5 år og ble dødsmisunnelig da puppen gikk over til lillesøster. Jeg ammet to barn i 8 måneder til og da var det definitivt slutt for min del. Jeg synes det var veldig lenge og synes det er helt utrolig at noen ammer lenger enn det...! Jeg synes det grenser litt imot overgrep å ha en unge i skolealder hengende i puppen. Når denne ungen blir større og tenker tilbake, vil h*n jo huske veldig mye av barndommen sin som sugd fast i mammas pupp... Min sønn fyller 6 år i dag og jeg kan ikke for mitt bare liv se for meg å skulle gitt han pupp før jeg sendte han i barnehagen i dag! Heller ikke datteren min på 4,5! 0 Siter
Gjest odelay Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Det har vært forståsegpåere fra alle sammenhenger som har fått uttale seg i denne evilvarende diskusjonen. Men fremdeles har ingen hørt på tannlegene som sier at tennene blir ødelagt av amming. melken er så søt at barn som etterhvert har fått mange tenner og da spesielt ved 12-18 måneder absolut IKKE bør ammes. Hvaforno? Dette tror jeg nesten jeg vil se noe slags bevis for. Anbefalingene går ut på å amme videre inn i andre leveår. Trodde i hvert fall jeg..? 0 Siter
Gjest superammer Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Det er ikke egosime som får mødre til å amme lenge, snarere vansker med å sette grenser for et barn som maser om pupp. Det finnes mange barn som er allergisk for ku-melk, og hyperallergiske barn har ekstra godt av de stoffene som er i morsmelk. Ingen 5-6 åring "må" hjem og patte pupp, de vil gjerne ha den kosen når de kommer hjem og er alene. Så hvis alle dine argumenter faller på sin egen urimelighet, hva er da galt med at barna ammes i mange år? 0 Siter
mrxx Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Er enig i det, det hører ikke hjemme å amme ett barn så lenge. Det er noe som heter alt med måte. Men når det er sagt, så har jeg ikke sluttet å suge pupp ennå jeg og jeg er 46 , ikke si det til noen. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Det hører nok til unntakene at barn blir ammet så lenge. Synes det høres merkelig ut at flere ivennekretsen kjenner til _flere_ som blir ammet i 4-5-6 år! Har en mistanke om at de snakker om det samme barnet....! Det eldste barnet jeg har sett bli ammet, var en treåring. Hun ble faktisk ammet i bursdagen sin! Vi har akkurat næ vært i 4-års dag, og da var det ingen amming, så jeg regner med de har sluttet nå... Jeg ammet mine til de var 14 og 17 mnd. I tiden etterpå har det på én måte vært godt å få kroppen min tilbake, på en annen måte har jeg savnet den gode nærheten en har når en ammer. Barna har ikke savnet det, og har ikke spurt om å få etter vi sluttet. Konklusjon: Amming av store barn (over 2 år) tror jeg betyr mest for mammaen. Det behøver nødvendigvis ikke være noe negativt for barnet, men kan vel bli det. Tror 1,5-2 år er en passelig alder å stoppe ammingen på, hvis en ønsker å amme utover baby-stadiet. 0 Siter
Gjest moinoi Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Enhver kan vel få gjøre det de vurderer er riktig for barnet og seg selv? Synes de som røyker inne, gir blaffen i sikkerhet i bil, forer barnet med pølser og pizza, saft og brus osv. er mye større egoister enn de som ønsker å amme sine barn så lenge som mulig. Jeg er overbevist om at de gjør det fordi DE mener det er det riktige. Så får de som ikke ønsker det finne argumenter for å slutte tidligere. 0 Siter
Borealis Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Det har vært forståsegpåere fra alle sammenhenger som har fått uttale seg i denne evilvarende diskusjonen. Men fremdeles har ingen hørt på tannlegene som sier at tennene blir ødelagt av amming. melken er så søt at barn som etterhvert har fått mange tenner og da spesielt ved 12-18 måneder absolut IKKE bør ammes. Tenker det mest må gjelde nattamming/bruke mor som smokk?! Ellers vil jeg tro tannlegene heller bør bemerke snop, brus, søt saft, osv.... 0 Siter
MsSophie Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Det er incestiøst å la barn amme i årevis. Rene ord for penga! 0 Siter
McLoud Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Rene ord for penga! Pøh, jeg kjenner godt voksne menn som synes fortsatt at det er godt med pupp ;-) 0 Siter
MsSophie Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Pøh, jeg kjenner godt voksne menn som synes fortsatt at det er godt med pupp ;-) Jepp, men jeg ville vel tro de godt voksne mennene fint styrer klar av sine egne mødres pupper? 0 Siter
McLoud Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Jepp, men jeg ville vel tro de godt voksne mennene fint styrer klar av sine egne mødres pupper? Du er kanskje inne på noe der ja. 0 Siter
....AV Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Det har vært forståsegpåere fra alle sammenhenger som har fått uttale seg i denne evilvarende diskusjonen. Men fremdeles har ingen hørt på tannlegene som sier at tennene blir ødelagt av amming. melken er så søt at barn som etterhvert har fått mange tenner og da spesielt ved 12-18 måneder absolut IKKE bør ammes. Hallo! Synes du jeg heller skal gi ungen cola, saft, juice enn morsmelk? Det synes ikke jeg i hvertfall. 0 Siter
....AV Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Det er incestiøst å la barn amme i årevis. Ja, det er klart. Jeg ammer for å bli seksuelt tilfredsstilt. 0 Siter
Gjest nursia- sykepleierstudent Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Hvaforno? Dette tror jeg nesten jeg vil se noe slags bevis for. Anbefalingene går ut på å amme videre inn i andre leveår. Trodde i hvert fall jeg..? Morsmelk er kjempeflott frem til barnet er 1-1,5 år. Etter dette har ikke amming lenger noen nytteverdi for barnet rent ernæringsmessig sett. Mest for kosens skyld da. 0 Siter
Line Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Jeg ammet minsta til hun var 2,5 år gammel. Synes det var helt greit jeg, på den tida tok det slutt helt av seg selv. Jeg er overbevist om at det er den nærheten og roen hun fikk mens jeg ammet henne, som gjør at hun er så utrolig rolig og lite oppfarende i dag. Jeg har til dags dato aldri fått en sur kommentar av henne, hun hører alltid etter når jeg prater til henne, og hver eneste morgen når hun våkner, lister hun seg bodt til meg og sier blidt;"Go' morn, mamman min!" Så rolige har ikke de andre vært. De har forresten vært mer syke enn minsta også. De andre to har astma og allergi, det har ikke minsta heller. Synes man skal kunne få amme så lenge det føles naturlig jeg, men når ungene blir så store at de kommer bort til mora og trekker opp genseren fordi de vil ha ppupp, midt i offentligheten, da er det vel kanskje på tide å løsrive seg litt. 0 Siter
Line Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 Det hører nok til unntakene at barn blir ammet så lenge. Synes det høres merkelig ut at flere ivennekretsen kjenner til _flere_ som blir ammet i 4-5-6 år! Har en mistanke om at de snakker om det samme barnet....! Det eldste barnet jeg har sett bli ammet, var en treåring. Hun ble faktisk ammet i bursdagen sin! Vi har akkurat næ vært i 4-års dag, og da var det ingen amming, så jeg regner med de har sluttet nå... Jeg ammet mine til de var 14 og 17 mnd. I tiden etterpå har det på én måte vært godt å få kroppen min tilbake, på en annen måte har jeg savnet den gode nærheten en har når en ammer. Barna har ikke savnet det, og har ikke spurt om å få etter vi sluttet. Konklusjon: Amming av store barn (over 2 år) tror jeg betyr mest for mammaen. Det behøver nødvendigvis ikke være noe negativt for barnet, men kan vel bli det. Tror 1,5-2 år er en passelig alder å stoppe ammingen på, hvis en ønsker å amme utover baby-stadiet. Tja... jeg har ammet i fire og et halvt år sammenhengende. Førstemann mista jeg melka til, mens jeg hadde så i overflod til nr to at jeg ammet helt frem til minsta ble født. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.