Gå til innhold

Bruk av kjøttdeig som har gått ut på dato

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg har ei pakke med kjøttdeig i kjøleskapet som gikk ut på dato på fredag (altså 4/4). Den har ligget i kjøleskapet siden jeg kjøpte den - og er ikke opptint.

Kan jeg bruke den til middag i dag? Legger til at jeg har to barn på 2 og 4 år og en mann med litt ømfintlig mage. Liker ikke å kast mat, irriterer meg over meg selv at vi ikke har brukt den før - men har ikke lyst å bli matforgiftet.....

Fortsetter under...

Gjest prust

Se på fargen og lukt på kjøttdeigen. Vanlig sunn fornuft rekker lenge i bedømmelsen av om den kan brukes eller ei.

Har ikke åpnet pakken ennå. Den har ligget vakuumpakket i kjøleskapet i en uke eller to.

Men jeg skal se og lukte når jeg kommer hjem - før jeg setter i gang med middagen!

Annonse

Gjest prust

Du må ha et godt og kaldt kjøleskap hvis den ikke er opptint etter å ha ligget der i 2 uker...hvordan er melka?

Jeg mente at det var ferskvare og ikke frysevare. Den har altså ikke vært fryst ned og tint opp igjen, men vært i kjøleskpa hele tiden.

For hvis den først har vært fryst og så tint, bør en vel ikke vente så lenge før en spiser den?

laguna1365380434

Bare spis den du!

Kjøttdeig lukter vondt når den er uspiselig..

Jeg har spist kjøttdeig som har gått ut, uten antydning til magesmerter etterpå..

Men magen min takler også kebab, tilbredt kl 4 om morgenen,på tvilsomme steder, så det er mulig jeg er hardfør..

Kjæresten er kokk, og han følger heller ikke datostemplingen, så lenge ting har vært nedfrosset..:)

Gjest prust

Bare spis den du!

Kjøttdeig lukter vondt når den er uspiselig..

Jeg har spist kjøttdeig som har gått ut, uten antydning til magesmerter etterpå..

Men magen min takler også kebab, tilbredt kl 4 om morgenen,på tvilsomme steder, så det er mulig jeg er hardfør..

Kjæresten er kokk, og han følger heller ikke datostemplingen, så lenge ting har vært nedfrosset..:)

Denne kjøttdeigen har ikke vært frossen! Kjøpte den som ferskvare, og har hatt den i kjøleskapet. Datoen gikk ut på fredag. Hva da?

laguna1365380434

Tillegg:

Kjæresten sier: Hvis du vil være helt på den sikre siden, selv om han anser det som unødvendig da datoer kun er veiledende, gjør følgende:

Stek litt av den, uten krydder,

hvis den lukter søtlig under steking bør du ikke spise den..

Og ikke spis mer om den smaker surt eller rart.. Selvfølgelig.. Det er ikke farlig å smake en skje..

Sier type, og han er en fliiiink kokk..:)

Ulv I Faarikaal

Jeg mente at det var ferskvare og ikke frysevare. Den har altså ikke vært fryst ned og tint opp igjen, men vært i kjøleskpa hele tiden.

For hvis den først har vært fryst og så tint, bør en vel ikke vente så lenge før en spiser den?

Spørs hvor lenge den har vært tint og delvis tint. Bakterie- og soppvekst stanser langsomt under nedfrysing og starter langsomt igjen under optining. Over 6-7 varmegrader begynner det virkelig å skje ting. Altså: antall, type bakterier som tilføres, hvordan de tilføres (om de males inn), type mat, tid og temperatur. Ikke lett å si. Jeg har stekt kjøttdeig som lukta litt mystisk, men stekt den godt og kokt den som kjøttkaker. Det smakte greit nok. Må det når det er langt til folk på hytta.

Annonse

laguna1365380434

Denne kjøttdeigen har ikke vært frossen! Kjøpte den som ferskvare, og har hatt den i kjøleskapet. Datoen gikk ut på fredag. Hva da?

Følg tipset til kjæresten over her..

Han påstår at det er helt ufarlig selvom den ikke har vært frossen..

Fredag er ingen fare, datoen er veiledende..

All dato er best før, ikke uspiselig/farlig etter:)

okei..da skjønner jeg. En bør vel spise opptint kjøttdeig i løpet av noen dagerja...vet ikke, er ingen kjøttekspert. Men er ganske skeptisk til mat over dato...

Gjest bebba

Har ikke åpnet pakken ennå. Den har ligget vakuumpakket i kjøleskapet i en uke eller to.

Men jeg skal se og lukte når jeg kommer hjem - før jeg setter i gang med middagen!

Etter innleggene dine så er jeg ikke i tvil at du kan rolig spise den til middag i dag. Dato er først og fremst veiledende, og det kan forekomme at mat er ødelagt selvom den ikke er gått ut på dato. Vanlig kjøttdeig kan ligge noen få dager i kjøleskap uten å bli ødelagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...