Gå til innhold

Samboerbrudd og gjeld


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

Da jeg og min eks-samboer møtte hverandre hadde vi gjeld på hver vår kant.Vi samlet gjelden til et felles boliglån med pant i mitt hus.Nå har han flyttet fra meg og jeg skal selge huset.Han har ikke til hensikt å betale sin del av gjelden,og jeg frykter hva som vil skje når huset er solgt.Jeg må jo betale ned hele boliggjelden ved hussalg.Hvordan kan jeg gå frem for å få han til å betale sin del.

Han nekter å bli med til advokat,vil ikke skrive under på noe papir,og har ikke nok inntekt til at han får beholde et så stort lån alene.Jeg tør ikke selge slik saken står nå. Hva kan jeg gjøre?

G.W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Da jeg og min eks-samboer møtte hverandre hadde vi gjeld på hver vår kant.Vi samlet gjelden til et felles boliglån med pant i mitt hus.Nå har han flyttet fra meg og jeg skal selge huset.Han har ikke til hensikt å betale sin del av gjelden,og jeg frykter hva som vil skje når huset er solgt.Jeg må jo betale ned hele boliggjelden ved hussalg.Hvordan kan jeg gå frem for å få han til å betale sin del.

Han nekter å bli med til advokat,vil ikke skrive under på noe papir,og har ikke nok inntekt til at han får beholde et så stort lån alene.Jeg tør ikke selge slik saken står nå. Hva kan jeg gjøre?

G.W

Du tar kontakt med en advokat som har dette som fagfelt og finner ut hva du skal gjøre videre. Jeg formoder at du ikke har noe av dette med boliglånet skriftlig. Forhør deg med fagfolk, slik at du ikke kommer enda dårligere ut enn du er allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokat Henrik Jensen

Hei og takk for ditt spørsmål til DoktorOnline!

Spørsmålet du reiser er praktisk fordi det økonomisk er mest fordelaktig at man samler felles gjeld med sikkerhet i bolig for å få lavest mulig rente og øvrige låneutgifter. Dette kan likevel bli et problem ved brudd, som i ditt tilfelle.

Utgangspunktet er likevel helt klart; du har ikke blitt ansvarlig for hans gjeld ved å la han få sikkerhet i din bolig, men overfor banken så vil sikkerheten opprettholdes inntil enten lånet er nedbetalt eller det er stilt annen sikkerhet. I forbindelse med samlivsbrudd så er det naturlig at også slik gjeld deles, men det er ikke alltid det er praktisk mulig, hvis det ikke kan stilles annen sikkerhet.

Med forbehold om at jeg ikke kjenner din økonomiske situasjon og hvorfor du vil selge, så er mitt råd at du ikke bør la denne gjelden stanse dette. Saken vil neppe bli noe enklere over tid, hvis din eks.samboer ikke vil betale den gjelden han hadde med seg inn i samboerskapet. I forbindelse med et eventuelt salg, så må du kreve at din eks.samboer dekker sin andel av gjelden, hvis dette ikke skjer, så må du dekke denne av kjøpesummen til banken, og så må du fremme et krav mot han på denne summen. Her anbefales det at du bruker advokat.

Jeg håper at dette svaret kan hjelpe deg videre i denne litt uheldige saken!

Mvh. Henrik A. Jensen, advokat (H)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...