Gå til innhold

Min 6 åring har blitt helt umulig


Dilusha

Anbefalte innlegg

Gutten min har forandret seg de siste ukene. Han har plutselig blitt vansklig å gjøre lekser med. Nå er det tårer og jeg er en dust og dumming og mange andre ting.; -)

Dette er vel bare en fase som vi må gjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner to førsteklassinger som tydeligvis synes skolestart har vært ganske slitsomt. De er heller ikke særlig fornøyd over lekselesing om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja, lekser er er en uting må man skjønne.

At unger lærer at de har plikter er jo helt absurd.

De skal cruise gjennom livet, og aldri ta ansvar for egne handlinger.

Dette lærer de i barnehagen og de barnehageansatte er livredde for hva minsten kan fortelle hjemme. Om de barnehageansatte er slemme og sånn.

Og så blir minsten eldre, og blir en ekte mobber. Gjerne en skikkelig nettmobber som ikke tar ansvar om den h*noe mobber tar sitt eget liv.

Man må da skjønne at det ikke er tid til lekser, for det går på bekostning av nett/data og spilletid.

Og for ikke å snakke om alle sosiale medier som skal oppdateres og likes.

Anonymous poster hash: 366d0...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, ja, lekser er er en uting må man skjønne.

At unger lærer at de har plikter er jo helt absurd.

De skal cruise gjennom livet, og aldri ta ansvar for egne handlinger.

Dette lærer de i barnehagen og de barnehageansatte er livredde for hva minsten kan fortelle hjemme. Om de barnehageansatte er slemme og sånn.

Og så blir minsten eldre, og blir en ekte mobber. Gjerne en skikkelig nettmobber som ikke tar ansvar om den h*noe mobber tar sitt eget liv.

Man må da skjønne at det ikke er tid til lekser, for det går på bekostning av nett/data og spilletid.

Og for ikke å snakke om alle sosiale medier som skal oppdateres og likes.

Anonymous poster hash: 366d0...390

 

Når ungene går på skolen fra 8 til 16 bør de få lov til å ha fri når de kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at han synes at leksene er vanskelig men tror at han er sliten.

Og det har vært flere episoder i det siste der han har fått raserianfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har forandret seg de siste ukene. Han har plutselig blitt vansklig å gjøre lekser med. Nå er det tårer og jeg er en dust og dumming og mange andre ting.; -)

Dette er vel bare en fase som vi må gjennom?

Jr var likedan rundt 6-årsalderen, og jeg fikk i ettertid vite at dette omtales som pre-pubertalitet. Min var veldig følsom og tok veldig lett til tårene når han følte at han ikke ble hørt eller misforstått. Min var ikke så himla sinna, men det kan sikkert variere fra unge til unge. Hos oss gikk det over ganske fort, kanskje i løpet av et halvår? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungene går på skolen fra 8 til 16 bør de få lov til å ha fri når de kommer hjem.

 

Nå går ikke unger på skolen fra 8-16. Klart man kan være på SFO før og etter skolen, og da blir dagen ofte så lang. Men da er det lek og aktiviteter på SFO - ikke skoleundervisning. 

 

Jeg synes lekser er helt ok, så lenge de har lært det på skolen, slik at det faktisk er repetisjon for å lære bedre hjemme. Nytt stoff skal ikke være lekser synes jeg.

Anonymous poster hash: 9162b...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfør tidlig rutine om at lekser gjøres til et fast tidspunkt, det beste er rett etter skolen eller etter middag,

da er de fortsatt "våkne". Venter du til leggetid blir de trøtte og uopplagte.

Er de sulten når de kommer hjem og det er en stund til middag, så server litt sunn snacks som de kan kose seg med til leksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå går ikke unger på skolen fra 8-16. Klart man kan være på SFO før og etter skolen, og da blir dagen ofte så lang. Men da er det lek og aktiviteter på SFO - ikke skoleundervisning. 

 

Vi snakker om en 6 åring her. Et så lite barn bør få et par timer fri etter middag før h*n skal legge seg.

Anonymous poster hash: 023df...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi snakker om en 6 åring her. Et så lite barn bør få et par timer fri etter middag før h*n skal legge seg.

Anonymous poster hash: 023df...253

 

En 6-åring har da ikke mer lekser enn at de klarer å gjøre det før det har gått 20-30 min vil jeg tro. 

Anonymous poster hash: 9162b...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

En 6-åring har da ikke mer lekser enn at de klarer å gjøre det før det har gått 20-30 min vil jeg tro. 

Anonymous poster hash: 9162b...9a0

 

 

Det bør være helt unødvendig at en 6 åring skal behøve å gjøre lekser etter en så lang dag. La barna være barn mens de er barn.

Anonymous poster hash: 023df...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det bør være helt unødvendig at en 6 åring skal behøve å gjøre lekser etter en så lang dag. La barna være barn mens de er barn.

Anonymous poster hash: 023df...253

 

De er barn selv om de bruker noen timer i uka på lekser. 

Like viktig å lære seg gode arbeidsvaner for lekser når de er små synes jeg. 

 

Men helt greit at vi ikke er enige  ;)

Anonymous poster hash: 9162b...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De er barn selv om de bruker noen timer i uka på lekser. 

Like viktig å lære seg gode arbeidsvaner for lekser når de er små synes jeg. 

 

Men helt greit at vi ikke er enige   ;)

Anonymous poster hash: 9162b...9a0

 

 

I min tid gikk vi i barnehagen når vi har 6 år. Og de første årene på skolen var i hjemme allerede kl 11-12. Da hadde vi tid til både lekser og leking. Jeg tror vi hadde det bedre i "gamle" dager. Ikke rart det aldri har vært så mange barn med psykiske problemer som nå.

Anonymous poster hash: 023df...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...