Gå til innhold

Negresse


Gjest folkeskolen

Anbefalte innlegg

Det var det han sa til meg siden faren til de to eldste var søreuropeer. Og at jeg sikkert ikke følte stolthet da jeg kjørte over Hardangervidda. Og dattera mi var ei hore siden kjæresten hennes var adoptert fra Colombia.

Helt ærlig, jeg dro aldri mer på besøk dit og har ikke snakket med ham siden. Og jeg tenkte at dette var en av Tore Tvedts tilhengere.

Da kan vi være "forædere" sammen! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    52

  • morsan

    11

  • Angustia

    7

  • Dorthe

    6

Mest aktive i denne tråden

Men hva er da poenget med å argumentere for bruk av et ord, hvis applikasjon i beste fall er helt marginal? Jeg jobbet i Sør Afrika, og det var sjeldent vi måtte bruke hudfarge.

Man kaller jo ikke andre hvite for ariere, så hvorfor skal man begynne å kalle svarte mennesker neger, i det hele tatt?

Caplex er, for øvrig, ganske klar:

''Betegnelsen neger har sitt opphav i slaveri- og kolonitiden og ble brukt om menneskene som ble revet bort fra sine landsbyer på Afrika-kysten og solgt som slaver i Amerika. Dette har i dag en negativ betydning for mange, og det anbefales heller å bruke ordet "svart" eller referere til nasjonalitet eller geografisk opphav, f.eks. "nigerianer" eller "afrikaner".''

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9324438

Med vennlig hilsen

En nigerianer er antakelig en afrikaner om h*n ikke er immigrert / emmigrert.

Da kan h*n være svart / sort, hvit, gul, brun, rød eller grønn, den opprinnelige nasjonaliteten er den samme, og den evt nye nasjonaliteten er fullstendig likeverdig..'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nigerianer er antakelig en afrikaner om h*n ikke er immigrert / emmigrert.

Da kan h*n være svart / sort, hvit, gul, brun, rød eller grønn, den opprinnelige nasjonaliteten er den samme, og den evt nye nasjonaliteten er fullstendig likeverdig..'

Landet Nigers navn kommer fra elven med samme navn. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landet Nigers navn kommer fra elven med samme navn. :-)

Med vennlig hilsen

''Landet Nigers navn kommer fra elven med samme navn. :-)''

Veit det, men hva var motsvaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
AnonymBruker
På 24.5.2010 den 23.12, Orio skrev:

Det jeg lurte på var egentlig hva du mener om å bruke "neger" i språket.

 

Det er stort sett kvinner som har kjempet for likestilling, det er vel derfor jordmor er blitt stående, mens servitrise og andre feminine former ikke lenger er pk. (For meg er det heller ikke naturlig å bruke kjønnsspesifikke former av substantiver.)

Du sier ikke jordmor da?

Anonymkode: 64676...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
På 24.5.2010 den 23.09, Orio skrev:

Jeg kan si både venn og venninne om kvinnelige venner. Hva sier du hvis du har vært sammen med to mannlige og to kvinnelige venner?

 

Venninne og prinsesse (og noen adelstitler) er vel et av de få tilfellene der feminine former er "tillatt".

Hvem bestemmer hva som er "tillatt"?

Anonymkode: 64676...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...