Gå til innhold

Flytte inn hos kjæresten ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Kayia skrev:

Med et nytt sted kan dere enes om å selge dersom det mot formodning skulle bli brudd, der dere fordeler verdistigning etter prosentvis eierandel. 

Hvis jeg flytter inn skal jeg eie etter det jeg kjøper meg inn med. Det blir ikke mye. Leiligheten hans er verd kanskje 7 mill i dag og jeg har hvis jeg selger ca 1, 5 mill i egenkapital ;)

Så egentlig bør jeg vel kaste mine prinsipper over bord og være glad for at han vil gi meg muligheten til å leve uten gjeld ?

 

Anonymkode: 414fb...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg flytter inn skal jeg eie etter det jeg kjøper meg inn med. Det blir ikke mye. Leiligheten hans er verd kanskje 7 mill i dag og jeg har hvis jeg selger ca 1, 5 mill i egenkapital ;)

Så egentlig bør jeg vel kaste mine prinsipper over bord og være glad for at han vil gi meg muligheten til å leve uten gjeld ?

 

Anonymkode: 414fb...544

Ja, ev om du tar gjeld og kjøper deg inn for mer. Det ville jeg gjort, men vet jo ikke hvor mange år i arbeidslivet du har igjen, inntekt etc. Tenk på bla verdistigning og at pengene du tjener investeres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg flytter inn skal jeg eie etter det jeg kjøper meg inn med. Det blir ikke mye. Leiligheten hans er verd kanskje 7 mill i dag og jeg har hvis jeg selger ca 1, 5 mill i egenkapital ;)

Så egentlig bør jeg vel kaste mine prinsipper over bord og være glad for at han vil gi meg muligheten til å leve uten gjeld ?

Anonymkode: 414fb...544

Hvor mye gjeld har han, og hvor mye gjeld kunne du hatt? Jeg ville nok vurdert å ta opp et lån slik at jeg kunne kjøpt meg inn med minst 1/3. Er dét en mulighet? Hvor mye gjeld har du i dag forresten?

Det er ingenting som gir bedre avkasting enn det å investere i bolig i dag. Siden du ikke kan forvente en skyhøy pensjon ville jeg tenkt litt økonomi på sikt, selv om jeg skjønner at det å være gjeldsfri virker forlokkende her&nå... ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Hvor mye gjeld har han, og hvor mye gjeld kunne du hatt? Jeg ville nok vurdert å ta opp et lån slik at jeg kunne kjøpt meg inn med minst 1/3. Er dét en mulighet? Hvor mye gjeld har du i dag forresten?

Det er ingenting som gir bedre avkasting enn det å investere i bolig i dag.

Sånn kommer det neppe til å fortsette.

Anonymkode: 6c8b3...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Sånn kommer det neppe til å fortsette.

Anonymkode: 6c8b3...42c

Det tror jeg ikke du har rett i... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, cilie skrev:

Ja, ev om du tar gjeld og kjøper deg inn for mer. Det ville jeg gjort, men vet jo ikke hvor mange år i arbeidslivet du har igjen, inntekt etc. Tenk på bla verdistigning og at pengene du tjener investeres. 

Tenker allerede på det ja. Tenker på begge deler. Hva som vil lønne seg for meg på lenger sikt hvis det tar slutt og jeg tenker på hvor behagelig livet vårt vil være om vi begge er gjeldfrie :)

Jeg er 50 og sitter igjen med lite etter ekteskapet. Har ikke lyst til å drite meg ut enda en gang, men situasjonen er jo sånn at jeg må gjøre meg økonomisk avhengig av en mann en gang til om jeg ikke ønsker å forbli alene.

Det er  realiteten . Kommer meg ikke unna det .

Anonymkode: 414fb...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kayia skrev:

Det tror jeg ikke du har rett i... ;) 

Folk har tydeligvis allerede glemt boligkrisen på begynnelsen av 1990-tallet. Da var det ikke særlig gjevt å mye gjeld. Det samme kommer til å skje igjen, kanskje raskere enn noen tror.

Anonymkode: 6c8b3...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker allerede på det ja. Tenker på begge deler. Hva som vil lønne seg for meg på lenger sikt hvis det tar slutt og jeg tenker på hvor behagelig livet vårt vil være om vi begge er gjeldfrie :)

Jeg er 50 og sitter igjen med lite etter ekteskapet. Har ikke lyst til å drite meg ut enda en gang, men situasjonen er jo sånn at jeg må gjøre meg økonomisk avhengig av en mann en gang til om jeg ikke ønsker å forbli alene.

Det er  realiteten . Kommer meg ikke unna det .

Anonymkode: 414fb...544

Om han er gjeldfri og sitter med så mye verdi i bolig, så skjønner han sikkert at du vil eie mer enn kun egenkapitalen din. Jeg hadde i alle fall lånt noe. Så er det kanskje naturlig at han ev trår til litt ekstra ifbm reiser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kayia skrev:

Hvor mye gjeld har han, og hvor mye gjeld kunne du hatt? Jeg ville nok vurdert å ta opp et lån slik at jeg kunne kjøpt meg inn med minst 1/3. Er dét en mulighet? Hvor mye gjeld har du i dag forresten?

Det er ingenting som gir bedre avkasting enn det å investere i bolig i dag. Siden du ikke kan forvente en skyhøy pensjon ville jeg tenkt litt økonomi på sikt, selv om jeg skjønner at det å være gjeldsfri virker forlokkende her&nå... ;) 

Han har bare bittelitt gjeld. Han er livredd gjeld og vært nøysom i hele sitt liv. Han ønsker at vi skal ha et behageliv liv, hvor vi kan tillate oss å reise uten å måtte tenke på om vi har økonomi til det. 

Anonymkode: 414fb...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har tydeligvis allerede glemt boligkrisen på begynnelsen av 1990-tallet. Da var det ikke særlig gjevt å mye gjeld. Det samme kommer til å skje igjen, kanskje raskere enn noen tror.

Anonymkode: 6c8b3...42c

Om Ts tar opp 1 mill i boliglån på en bolig til en verdi av 7 mill og eier 35% av den, er hun ikke i nærheten å være i økonomisk uføre dersom renten går opp noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Kayia skrev:

Om Ts tar opp 1 mill i boliglån på en bolig til en verdi av 7 mill og eier 35% av den, er hun ikke i nærheten å være i økonomisk uføre dersom renten går opp noe. 

Det var den "fantatiske investeringen" boliger er i dag jeg kommenterte.

Anonymkode: 6c8b3...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg tenker som Xtra her, jeg ville foretrekke å finne et nytt, felles sted som ingen hadde et forhold til fra før. Jeg ville, om det var mulig, forsøke å finne et sted med flere soverom også. Om ungene ikke bosetter seg i Oslo vil de komme hjem med partnere og barn etterhvert, og allerede nå høres det å sove på stua ut som en slitsom løsning☺️

Ja nemlig. Eldstedatteren studerer utenlands, men sier hun skal bosette seg i Oslo etter studiene Sikre på at det skjer kan vi ikke være. Gjør hun det, blir det bare dagsbesøk.

Anonymkode: 414fb...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nytt spørsmål: Dette er en svært impulsiv og ny tanke, men har sett en liten leilighet i etasjen under som kunne ha løst boligsituasjon for noen år. Hvis jeg skal være med å by på den, må jeg by før jeg har lagt ut egen leilighet for salg. Er det risikabelt ? Hvordan fungerer dette med mellomfinansiering ? 

Dette kunne ha vært en løsning i steden for å kjøpe større leilighet, at vi heller eide hver vår leilighet i hver vår etasje inntil ungene er vel etablert. At min leilighet da blir å annse som de ekstra soverommene vi mangler og så kan jeg selge igjen om noen år og kjøpe meg inn hos han.

Men da må vi tenke fort og spørsmålet er om jeg bør tørre ? Jeg regner med at min leilighet er lettsolgt i dette markedet, men kan aldri vite. Liten og sentrumsnær. Megler sier takst rundt 3.000000 - 3,1.

Den jeg har lyst til å kjøpe er mange hundre tusen billigere ( taksten altså).

Skal jeg tørre å legge inn bud før jeg selger ? Vi skal snakke sammen i kveld. Ble litt ivrig han også. Vil likevel veldig gjerne høre andres meninger/ erfaringer.

Det vil neppe dukke opp en slik mulighet en gang til.

Anonymkode: 414fb...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nytt spørsmål: Dette er en svært impulsiv og ny tanke, men har sett en liten leilighet i etasjen under som kunne ha løst boligsituasjon for noen år. Hvis jeg skal være med å by på den, må jeg by før jeg har lagt ut egen leilighet for salg. Er det risikabelt ? Hvordan fungerer dette med mellomfinansiering ? 

Dette kunne ha vært en løsning i steden for å kjøpe større leilighet, at vi heller eide hver vår leilighet i hver vår etasje inntil ungene er vel etablert. At min leilighet da blir å annse som de ekstra soverommene vi mangler og så kan jeg selge igjen om noen år og kjøpe meg inn hos han.

Men da må vi tenke fort og spørsmålet er om jeg bør tørre ? Jeg regner med at min leilighet er lettsolgt i dette markedet, men kan aldri vite. Liten og sentrumsnær. Megler sier takst rundt 3.000000 - 3,1.

Den jeg har lyst til å kjøpe er mange hundre tusen billigere ( taksten altså).

Skal jeg tørre å legge inn bud før jeg selger ? Vi skal snakke sammen i kveld. Ble litt ivrig han også. Vil likevel veldig gjerne høre andres meninger/ erfaringer.

Det vil neppe dukke opp en slik mulighet en gang til.

Anonymkode: 414fb...544

På denne tiden av året er det ikke høy risiko i Oslo, boligmarkedet koker.  Det eneste du evt. risikerer, er at selgeren velger noen (andre) som ikke skal selge først, men kan overta og betale veldig raskt. 

Her er litt info om mellomfinansiering: http://www.smartepenger.no/lan/95-lan/282-mellomfinansiering

http://www.dinside.no/12448/to-boliglaan-samtidig-banken-hjelper-deg
(Som jeg ikke påstår er helt korrekt eller noe som helst, men det er jo ikke uvanlig å kjøpe før man selger.)

Jeg synes denne muligheten virker helt ideell, men sett en (økonomisk) grense på forhånd som du bestemmer deg for å holde deg innenfor. 

Lykke til og hold oss underrettet ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nytt spørsmål: Dette er en svært impulsiv og ny tanke, men har sett en liten leilighet i etasjen under som kunne ha løst boligsituasjon for noen år. Hvis jeg skal være med å by på den, må jeg by før jeg har lagt ut egen leilighet for salg. Er det risikabelt ? Hvordan fungerer dette med mellomfinansiering ? 

Dette kunne ha vært en løsning i steden for å kjøpe større leilighet, at vi heller eide hver vår leilighet i hver vår etasje inntil ungene er vel etablert. At min leilighet da blir å annse som de ekstra soverommene vi mangler og så kan jeg selge igjen om noen år og kjøpe meg inn hos han.

Men da må vi tenke fort og spørsmålet er om jeg bør tørre ? Jeg regner med at min leilighet er lettsolgt i dette markedet, men kan aldri vite. Liten og sentrumsnær. Megler sier takst rundt 3.000000 - 3,1.

Den jeg har lyst til å kjøpe er mange hundre tusen billigere ( taksten altså).

Skal jeg tørre å legge inn bud før jeg selger ? Vi skal snakke sammen i kveld. Ble litt ivrig han også. Vil likevel veldig gjerne høre andres meninger/ erfaringer.

Det vil neppe dukke opp en slik mulighet en gang til.

Anonymkode: 414fb...544

Om du gjerne vil synes jeg absolutt du skal tørre. Det er ikke stor risiko forbundet med kjøpe og selge i samme marked, særlig ikke når du sitter på et attraktivt objekt. Om du har litt egenkapital (og det har du vel pga verdistigning i egen bolig) bør det ikke være noe problem å få mellomfinansiering, men forhør deg med banken for sikkerhets skyld. Vær også klar over at mellomfinansiering er relativt dyr - gjerne høyere rente enn på andre lån. Du bør passe på å få overlappingsperioden så kort som mulig.

 

Om jeg selv ville valgt den løsningen er en annen og mer personlig sak. For meg blir det litt hverken fugl eller fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må høre med banken din ang mellomfinansiering. Noen banker gir ikke mellomfinansiering før egen bolig er solgt. Men da er det ikke værre enn at man bytter bank. Jeg kjøpte før jeg solgte fordi jeg visste at det ville være greit å få solgt leiligheten og det var mer skummelt å risikere å sitte uten bolig fordi jeg ikke fant noe jeg ville ha til salgs. Nå tror jeg at jeg ville ha solgt først, kanskje. Jeg liker ikke tanken på det for da blir det stress med å få kjøpt noe. Men jeg tror ikke boligen jeg har nå er like lett å selge og det kan fort bli dyrt å sitte med to boliger. Jeg fikk forresten avdragsfrihet i mellomfinansieringsperioden så det ble ikke spesielt dyrt. Så lenge det er for en kort periode har det ikke mye å si om man har avdragsfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.8.2016 at 22.55, Kayia skrev:

Med et nytt sted kan dere enes om å selge dersom det mot formodning skulle bli brudd, der dere fordeler verdistigning etter prosentvis eierandel. 

Spiller det noen rolle om begge flytter eller om kun en gjør det? Verdistigningen blir jo uansett fordelt etter prosentvis eierandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer først på det opprinnelige spørsmålet ditt:

Er i noe av den samme situasjonen som deg, og må ta det samme valget om få år.   Det som veier tyngst for meg, er hensynet til at mine barn også skal oppleve mitt hjem som komfortabelt å komme til.  Hvis de ønsker å overnatte, eller må flytte hjem en periode etter samlivsbrudd etc - men også det å komme på besøk i hverdagen.

Hans hjem der han har bodd med sine barn, kan ikke bli mitt på samme måte som om vi hadde kjøpt noe nytt, for mine barn. Selv er jeg ganske pragmatisk, og har ikke noe stort problem med å gjøre hans hjem til mitt, men er ikke sikker på om barna mine vil føle det samme.  Når de kommer på besøk ville det alltid bli tii hans hjem, selv om jeg har gjort det til mitt i mitt hode.

Jeg har dette i bakhodet hele tiden, fordi jeg har vokst opp med skilte foreldre med nye partnere, og har kjent på dette selv. 

 

Så til ev. felles boligkjøp nå:  Vent til barna har flyttet ut. Det er utfordringer med å flytte barn inn i en ny familiekonstellasjon, og for tenåringer kan det være enda vanskeligere.   La dem slippe å forholde seg til det, er mitt råd.

 

Edit: Jeg leste for raskt.  Du vurderer å kjøpe leiligheten under hans, ser jeg nå.  Nja, tror ikke jeg ville valgt det, når du allikevel må endre det om noen år?  Snakk med barna dine - iallefall den som bor hjemme og hør hva de mener. 

Endret av Kalevaala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar :) Som sagt er dette en veldig impulsiv tanke. Jeg hadde jo tenkt å vente ett år til til yngstejenta er ferdig med ungdomskolen. Det er ikke henne det står på da skoleveien blir like enkel og hun får eget soverom, noe hun ikke har hos meg. Det er jeg som tenker at jeg vil vente. Men da jeg fikk vite om at denne leiligheten blir lagt ut snart, ble jeg litt ivrig.Må gjøre noen undersøkelser først og så får vi se :)

Kalevala : Vi tenker likt om mye ser jeg. To av barna er flyttet ut. For den yngste er det ikke noe problem å flytte sammen nå. Det er hun som kjenner han best og har kjent han i 3 år.

Jeg er et familiemenneske og det er viktig for meg å få samlet alle barna i ferier ol og kunne ha overnattingsmulighet for dem. Slik det er nå, så ser jeg for lite til eldstejenta når hun er hjemme på ferie. Delvis fordi det ikke er plass til henne hos meg ( Noe jeg synes er leit )og hun må bo hos faren sin, devis fordi hun tar på seg mest mulig jobbing og jobber mye kveldsvakter og delvis fordu hun prioriterer venner forran mora si :D Hvis jeg kjøper denne leiligheten kan hun bo i etasjen rett under meg når hun er hjemme på ferie og jeg får sett mer til henne :)

Fikk mye å tenke på nå midt under konfirmasjonsforbetedelser. Får prøve å lande litt. Mest sannsynlig blir det ikke noe av :) Mye som skal klaffe i så fall.

Anonymkode: 414fb...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...