Gå til innhold

Hva skal du spise på julaften?


Gjest

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg tror ikke den var surret nei, jeg husker ikke. Jeg er ikke så begeistret for selve ribbekjøttet da, men svoren. :) Er  ikke så begeistret for svin lengre rett og slett, vilt er så mye bedre. :) 

Svoren er det beste på skinkesteka også. Også er det uhyre viktig at steka ikke stekes så den blir tørr. Ingen tvil om at vilt er mye bedre enn svin :) Svin smaker jo ikke så mye egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Trine skrev:

Svoren er det beste på skinkesteka også. Også er det uhyre viktig at steka ikke stekes så den blir tørr. Ingen tvil om at vilt er mye bedre enn svin :) Svin smaker jo ikke så mye egentlig.

Kan ikke huske at det var svor på skinesteika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lillemus skrev:

Kan ikke huske at det var svor på skinesteika?

Da hadde dere feil skinkestek og da er det ikke rart du heller vil ha ribbe ;) Skinkestek, sånn som ikke er surra (har nett rundt seg) eller røkt, eller behandlet på noen som helst måte, har deilig svor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kayia said:

Poenget var at det forundrer meg at dolere som ikke liker julen, liker å snakke mye om den.

Hva skal man gjøre da? Boikotte hele greia og sitte der i mørket og kulden med sin daglige grandis?

Anonymkode: 56f7b...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Det så tørt ut.

Anonymkode: 56f7b...e41

Det er ikke det :) Eller, det kan jo fort bli tørt om man er litt ivrig på stekingen. Men mamma klarer å steke den akkurat passe lenge. Hun har nok fått streng beskjed av pappa om å ikke steke den for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå hører jeg kirkeklokkene i det fjerne... da da dada, da da dada, da da da da da dada da da daaaaa

Anonymkode: 56f7b...e41

Det har vel mange gjort lenge :) Har ikke vært noen stor hemmelighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Trine said:

Det er ikke det :) Eller, det kan jo fort bli tørt om man er litt ivrig på stekingen. Men mamma klarer å steke den akkurat passe lenge. Hun har nok fått streng beskjed av pappa om å ikke steke den for lenge.

Mindre tørt enn kalkun i alle fall. Skjønner ikke hvordan folk får i seg det uten å øse på med bearnaise.

Anonymkode: 56f7b...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Trine said:

Svoren er det beste på skinkesteka også. Også er det uhyre viktig at steka ikke stekes så den blir tørr. Ingen tvil om at vilt er mye bedre enn svin :) Svin smaker jo ikke så mye egentlig.

Hva med villsvin? ;) Kanskje vanskelig å få tak i? Noe du kan anbefale av vilt ellers? 

Anonymkode: 865a3...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med villsvin? ;) Kanskje vanskelig å få tak i? Noe du kan anbefale av vilt ellers? 

Anonymkode: 865a3...348

Hva med Hare? eller elg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Ada jones fan said:

Hva med Hare? eller elg?

Innbiller meg at hare er litt seigt? Kanskje feil. ;) Elg kan muligens være noe. Eller hjort...

Anonymkode: 865a3...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innbiller meg at hare er litt seigt? Kanskje feil. ;) Elg kan muligens være noe. Eller hjort...

Anonymkode: 865a3...348

Elg er kjempe godt. Fikk det en gang i et selskap. Hare har jeg ikke smakt,men en tidligere venninne spiste det og synes det var godt. Hva med rådyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
1 time siden, Trine skrev:

Sånn her skal den se ut :)Bilderesultat for skinkestek med svor 

Faren min er vokst opp med skinkestek. Det er nok en tradisjon noen steder på Østlandet.

For min del gjør det ikke noe at det er fett i ribba innimellom kjøttet. Da blir den bare saftig. Skinkestek er selvfølgelig også godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mindre tørt enn kalkun i alle fall. Skjønner ikke hvordan folk får i seg det uten å øse på med bearnaise.

Anonymkode: 56f7b...e41

Ja, det er det. Kalkun sliter jeg med å få i meg. Men det har skjedd at jeg har fått kalkun som har vært saftig, den er det også viktig at stekes riktig. Men generelt er jeg ikke særlig begeistret for kalkun og forstår ikke at det er "festmat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Ja, det er det. Kalkun sliter jeg med å få i meg. Men det har skjedd at jeg har fått kalkun som har vært saftig, den er det også viktig at stekes riktig. Men generelt er jeg ikke særlig begeistret for kalkun og forstår ikke at det er "festmat".

 daVi fikk kalkun hos min søster 1 jule dag ett år da de bodde på østlandet og det var på amerikansk vis og kjempe godt. jeg likte det kjempe godt. Deilig med potetstappe til.

Endret av Ada jones fan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med villsvin? ;) Kanskje vanskelig å få tak i? Noe du kan anbefale av vilt ellers? 

Anonymkode: 865a3...348

Har spist villsvin en gang, var helt greit det. Er vel ikke så vanskelig å få tak i det? Jeg vet ikke, er ikke noen matekspert akkurat :P Det aller beste av vilt er skogsfugl skutt av pappa, men nå jakter han ikke lenger så da blir det ikke noe tiur på bordet heller. Rådyr er godt :) Vet ikke om man får det i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gargamel skrev:

Faren min er vokst opp med skinkestek. Det er nok en tradisjon noen steder på Østlandet.

For min del gjør det ikke noe at det er fett i ribba innimellom kjøttet. Da blir den bare saftig. Skinkestek er selvfølgelig også godt.

Jeg kjenner ingen andre som spiser skinkestek på julaften så jeg trodde det var en dansk tradisjon. De spiser ofte and på julaften i Danmark, men jeg har alltid tenkt at denne skinkesteika må være fra farmor (som var dansk). Men kanskje det kom fra farfar, han var Oslo-mann tror jeg. På mamma sin side er det ihvertfall ribbe det går i, og medisterpølser.

Jeg tror jeg bare bestemte meg for at ribbe er noe man helst ikke spiser da jeg fikk det en gang for mange år siden og det var mer fett enn kjøtt. Jeg har alltid syns fett (som ikke er sprøstekt) er ekkelt. Kjøttet på ribba er det jo ikke noe i veien med og det går an å skjære bort fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ada jones fan skrev:

 

Aldri hørt om noen som spiser skikestek på julaften.

 

19 minutter siden, Ada jones fan skrev:

Beste jule middag er svinestek,men jeg vil i år spise steinbitt eller torsk

Bare til orientering, skinke er svin. Altså skinkestek og svinestek er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...