Gå til innhold

Hva er grunnen til at de med asperger ikke jobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det manglende øyekontakt? - så lenge man kan snakke for seg selv så skulle det vel ikke ha noe å si om man ser litt på siden innimellom og ikke stirrer hele tiden..

Er det manglende empati med jevnaldrende? - hva faen skal man med empati i et arbeidsliv ? ( altså så lenge man ikke velger en jobb i helsevesenet da)

Er det fordi de med as stimmer så mye og flakser med armene opp og ned i utide og... ja?

Er det fordi vi er så klossete at vi bare ramler og ødelegger alt vi snubler over??

Er det fordi vi trenger faste rammer og rutiner? - en kan vel ikke komme noe nærmere faste rutiner enn det å ha en fast jobb å gå til hver morgen kl 8, eller?

 

Når man drar på jobbintervju så nevner du selvsagt ikke at du har den og den diagnosen liksom. Og vIss du nå først har fått jobben så kan da ikke sjefen bare sparke deg på grunnlag av at du "er dårlig sosialt" 

Anonymkode: 97409...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutes ago, AnonymBruker said:

Er det manglende øyekontakt? - så lenge man kan snakke for seg selv så skulle det vel ikke ha noe å si om man ser litt på siden innimellom og ikke stirrer hele tiden..

Tror ikke man skal stirre hele tiden, det "normale" er å veksle på litt. Det er mitt inntrykk. De fleste syns det er slitsomt med folk som bare stirrer. Noen med autisme gjør jo det fordi de anstrenger seg hardt for å "klare" de sosiale situasjonene / blikkontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det manglende øyekontakt? - så lenge man kan snakke for seg selv så skulle det vel ikke ha noe å si om man ser litt på siden innimellom og ikke stirrer hele tiden..

Er det manglende empati med jevnaldrende? - hva faen skal man med empati i et arbeidsliv ? ( altså så lenge man ikke velger en jobb i helsevesenet da)

Er det fordi de med as stimmer så mye og flakser med armene opp og ned i utide og... ja?

Er det fordi vi er så klossete at vi bare ramler og ødelegger alt vi snubler over??

Er det fordi vi trenger faste rammer og rutiner? - en kan vel ikke komme noe nærmere faste rutiner enn det å ha en fast jobb å gå til hver morgen kl 8, eller?

 

Når man drar på jobbintervju så nevner du selvsagt ikke at du har den og den diagnosen liksom. Og vIss du nå først har fått jobben så kan da ikke sjefen bare sparke deg på grunnlag av at du "er dårlig sosialt" 

Anonymkode: 97409...f57

Ja, hvorfor jobber du ikke? Du vet vel best selv ;) 

Tror nok det krever en del sosial kompetanse å FÅ en jobb, men mange vil nok klare å utføre enkelte jobber om de får muligheten. Men hvorfor skulle noen gi dem muligheten? Det er ikke mangel på folk det er mangel på jobber og da må "noen" tape, og da er det som regel funksjonshemmede etc som ramler ut av arbeidslivet først. Så kan en sikkert mene at alle jobber som KAN utføres av aspergere SKAL gis til aspergere, og kvotere dem inn slik, men da havner jo en "frisk" person på sosialen, isteden for å få jobber aspergeren ble kvotert inn til, og hva skal hans unnskyldning være, han er ikke beritteget på trygd, men det er jo ikke hans skyld at jobben han prøve å få ble kvotert bort til andre .. skal vi la de psyke få jobbene og gi de friske trygd? ;) Nei det blir litt surr, men jeg tror at "noen" må tape, og da vil enkelte grupper som regel bli taperne, så kan en like det eller ei

Anonymkode: 899f8...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten personlig erfaring med folk med aspergere vil jeg tro det er en del typer jobber de kan klare minst like bra som alle andre. Da tenker jeg fortrinnsvis på jobber som ikke krever særlig til sosial interaksjon (selv om noen nok klarer det også).

 

Problemet vil vel i mange tilfeller være å komme gjennom nåløyet og få denne jobben, med mindre de har helt strålende papirer som døråpner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det manglende øyekontakt? - så lenge man kan snakke for seg selv så skulle det vel ikke ha noe å si om man ser litt på siden innimellom og ikke stirrer hele tiden..

Er det manglende empati med jevnaldrende? - hva faen skal man med empati i et arbeidsliv ? ( altså så lenge man ikke velger en jobb i helsevesenet da)

Er det fordi de med as stimmer så mye og flakser med armene opp og ned i utide og... ja?

Er det fordi vi er så klossete at vi bare ramler og ødelegger alt vi snubler over??

Er det fordi vi trenger faste rammer og rutiner? - en kan vel ikke komme noe nærmere faste rutiner enn det å ha en fast jobb å gå til hver morgen kl 8, eller?

 

Når man drar på jobbintervju så nevner du selvsagt ikke at du har den og den diagnosen liksom. Og vIss du nå først har fått jobben så kan da ikke sjefen bare sparke deg på grunnlag av at du "er dårlig sosialt" 

Anonymkode: 97409...f57

Mange med asperger har alvorlig angst og depresjon.

Anonymkode: 3031b...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidligere jobbet jeg i en barnehage i 6år, og vi ble en IA bedrift. Har faktisk hatt en del med aspergers innom, om det har vært utplassering, skaffe seg arbeidserfaring osv vet jeg ikke. De fleste fungerte faktisk veldig bra. Var selvfølgelig noen som ikke klarte det i det hele tatt, men alt i alt har jeg positive erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvorfor jobber du ikke? Du vet vel best selv ;) 

Tror nok det krever en del sosial kompetanse å FÅ en jobb, men mange vil nok klare å utføre enkelte jobber om de får muligheten. Men hvorfor skulle noen gi dem muligheten? Det er ikke mangel på folk det er mangel på jobber og da må "noen" tape, og da er det som regel funksjonshemmede etc som ramler ut av arbeidslivet først. Så kan en sikkert mene at alle jobber som KAN utføres av aspergere SKAL gis til aspergere, og kvotere dem inn slik, men da havner jo en "frisk" person på sosialen, isteden for å få jobber aspergeren ble kvotert inn til, og hva skal hans unnskyldning være, han er ikke beritteget på trygd, men det er jo ikke hans skyld at jobben han prøve å få ble kvotert bort til andre .. skal vi la de psyke få jobbene og gi de friske trygd? ;) Nei det blir litt surr, men jeg tror at "noen" må tape, og da vil enkelte grupper som regel bli taperne, så kan en like det eller ei

Anonymkode: 899f8...256

Hei, jeg jobber ikke pga av asperger, jeg jobber ikke pga av sosial angst

Anonymkode: 97409...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvorfor jobber du ikke? Du vet vel best selv ;) 

Tror nok det krever en del sosial kompetanse å FÅ en jobb, men mange vil nok klare å utføre enkelte jobber om de får muligheten. Men hvorfor skulle noen gi dem muligheten? Det er ikke mangel på folk det er mangel på jobber og da må "noen" tape, og da er det som regel funksjonshemmede etc som ramler ut av arbeidslivet først. Så kan en sikkert mene at alle jobber som KAN utføres av aspergere SKAL gis til aspergere, og kvotere dem inn slik, men da havner jo en "frisk" person på sosialen, isteden for å få jobber aspergeren ble kvotert inn til, og hva skal hans unnskyldning være, han er ikke beritteget på trygd, men det er jo ikke hans skyld at jobben han prøve å få ble kvotert bort til andre .. skal vi la de psyke få jobbene og gi de friske trygd? ;) Nei det blir litt surr, men jeg tror at "noen" må tape, og da vil enkelte grupper som regel bli taperne, så kan en like det eller ei

Anonymkode: 899f8...256

Oida det ble visst litt feil ordformulering, jeg mente: asperger er ikke grunnen til at jeg ikke jobber, det er det den sosiale angsten som er.

Anonymkode: 97409...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Maw87 skrev:

Tidligere jobbet jeg i en barnehage i 6år, og vi ble en IA bedrift. Har faktisk hatt en del med aspergers innom, om det har vært utplassering, skaffe seg arbeidserfaring osv vet jeg ikke. De fleste fungerte faktisk veldig bra. Var selvfølgelig noen som ikke klarte det i det hele tatt, men alt i alt har jeg positive erfaringer. 

Tviler på om barnehage er riktig sted å jobbe for en med asperger. Det høres noe rart ut.

Anonymkode: 3031b...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på om barnehage er riktig sted å jobbe for en med asperger. Det høres noe rart ut.

Anonymkode: 3031b...186

Nå er ikke alle med asperger like, og som skrevet over er dette min erfaring. Mange med asperger fungerer faktisk meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maw87 skrev:

Nå er ikke alle med asperger like, og som skrevet over er dette min erfaring. Mange med asperger fungerer faktisk meget bra.

For de fleste med asperger er støy og bakgrunnslyder en stor stressfaktor, så derfor syntes jeg det var rart at barnehage er en passende arbeidsplass.

Anonymkode: 3031b...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok noe med samfunnet og hvordan arbeidslivet fungerer å gjøre, vil jeg tro.. Også er det nok en del folk som ikke vet helt hva asperger er, og ikke tørr å ta sjansen på å ansette noen med den diagnosen. Vi har jo bedrifter i Norge som ansetter de med asperger, men problemet med de bedriftene er at de ofte er innen it f. eks . Er jo ikke ALLE med asperger som er interessert i det f. eks .. Men det skulle vært muligheter for de som ikke er alvorlig rammet av flere diagnoser, ikke kun asperger,  å få seg en jobb. I mange tilfeller så kunne nok mange ha greid seg i en jobb med riktig tilrettelegging, etter min oppfatning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutes ago, Jokke89 said:

Har nok noe med samfunnet og hvordan arbeidslivet fungerer å gjøre, vil jeg tro.. Også er det nok en del folk som ikke vet helt hva asperger er, og ikke tørr å ta sjansen på å ansette noen med den diagnosen. Vi har jo bedrifter i Norge som ansetter de med asperger, men problemet med de bedriftene er at de ofte er innen it f. eks . Er jo ikke ALLE med asperger som er interessert i det f. eks .. Men det skulle vært muligheter for de som ikke er alvorlig rammet av flere diagnoser, ikke kun asperger,  å få seg en jobb. I mange tilfeller så kunne nok mange ha greid seg i en jobb med riktig tilrettelegging, etter min oppfatning

Tilrettelegging i arbeidslivet er det så som så med. Det er 87.000 funksjonshemmede som ønsker å jobbe, men som ikke får jobb fordi ingen vil ansette dem. NAV og samfunnet forøvrig mener nok det er enklere å stue dem bort på trygd.

http://arendalsuka.no/event/user-view/2315?redir=%23eidx_1

Siden 2002 har sysselsettingen blant funksjonshemmede falt med tre prosentpoeng, til tross for målsettingen om å få flere funksjonshemmede i arbeid. Dette også til tross for at myndighetene og partene i arbeidslivet i 2001 inngikk en intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen). I 2015 var det 27 prosent eller 87 000 funksjonshemmede som ønsket seg jobb.

Vi har ikke brukt gullårene i norsk økonomi til å få flere funksjonshemmede i arbeid. IA-avtalen har ikke fungert og nå vender politikerne oppmerksomheten mot ledigheten i oljeindustrien. 

Hvordan løser vi da utfordringene for de 87 000 som ønsker seg jobb? 

Utfyllende beskrivelse av arrangementet

Siden 2002 har sysselsettingen blant funksjonshemmede falt med tre prosentpoeng, til tross for målsettingen om å få flere funksjonshemmede i arbeid. Dette også til tross for at myndighetene og partene i arbeidslivet i 2001 inngikk en intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen). I 2015 var det 27 prosent eller 87 000 funksjonshemmede som ønsket seg jobb.

Anonymkode: 5c9fb...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du sier noe. Jeg går skole nå da, og om jeg skulle få meg jobb, kan jeg fint sitte på ett kontor og gjøre mine arbeidsoppgaver. Spørs om noen vil ansatte en med hull i cvn som attpåtil har vært trygdet. Men man må jo prøve. Jeg tror selv at jeg hadde greid å være i arbeidslivet om jeg fikk muligheten, men har ikke fått den . Og det synes jeg er trist. Altfor mange som kunne gjort en innsats for samfunnet, noen kanskje bare litt( men uansett bedre enn ingenting), som ikke får muligheten. Tror arbeidslivet og samfunnet for øvrig må bli flinkere på å se at mennesker, også de med problemer, kan ha ressurser og kan være en bra person for dem. Se litt forbi utfordringene og gi folk en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de fleste med asperger er støy og bakgrunnslyder en stor stressfaktor, så derfor syntes jeg det var rart at barnehage er en passende arbeidsplass.

Anonymkode: 3031b...186

Ja vet det, men nå er det ikke nødvendigvis så mye støy og lyder i en barnehage. Kommer helt ann på størrelsen på gruppa, hvordan avdelingen er tilrettelagt og stressfaktoren på personalet. Sier ikke at dette er en passende jobb for alle, men der jeg jobbet har vi gode erfaringer med aspergers på utplassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det manglende øyekontakt?

Er det manglende empati med jevnaldrende?

Er det fordi de med as stimmer så mye og flakser med armene opp og ned i utide og... ja?

Er det fordi vi er så klossete at vi bare ramler og ødelegger alt vi snubler over??

Er det fordi vi trenger faste rammer og rutiner?

Anonymkode: 97409...f57

Det varierer nok like mye som hvorfor folk med andre utfordringer ikke jobber. Dere med asperger er jo like forskjellige som oss andre :)

Ps. Greit å huske i denne sammenhengen at langfra alle med asperger ikke jobber. I min forrige jobb møtte jeg regelmessig ansatte med asberger gjennom jobb, og de fleste fungerte fint der uten spesiell tilrettelegging. Flere av dem syns faktisk at det å mestre samspillet i et samliv var langt mer krevende enn samspill i forbindelse med jobb faktisk... ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel egentlig at du finner noen som vil ansatte folk med asperger, men da må det være noen som forstår diagnosen, og det er det jo tross alt ikke alle som gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jokke89 skrev:

Problemet er vel egentlig at du finner noen som vil ansatte folk med asperger, men da må det være noen som forstår diagnosen, og det er det jo tross alt ikke alle som gjør....

Men må du absolutt nevne på jobbintervjuet at du har asperger?

Da er det isåfall ikke rart at du ikke får jobb..

Anonymkode: 97409...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...