Gå til innhold

Det var bedre da vi skrev selvangivelsen selv


ISW

Anbefalte innlegg

Ja, det var mer krevende. Men det gjorde også at vi fikk en tvungen opplæring i økonomiske grunnprinsipper. Jeg tror det var positivt i et samfunn der privatøkonomi ikke akkurat prioriteres i skolen og vi spammes ned av "fristende" finansieringstilbud.

Jeg tror rett og slett at visse forenklende tiltak i 2017 virker fordummende på oss. At vi ikke lengre trenger å levere selvangivelsen (eller skattemeldingen som den heter nå) tror jeg er slik. 

I fravær av en tvungen årlig gjennomgang av økonomien, må opplæringen på skolen styrkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mange har problemer med skjema generelt. Det å skrive, forstå det som skrives, og sette seg inn i saker på egenhånd. Det er dumt å mene at denne opplæringen skal foregå via selvangivelsen.

Har heller ingen tro på at det noensinne har hjulpet å innhente og føre opp disse tallene selv, når vi snakker om impulskjøp og uansvarlig pengebruk. Tror de som havner i gjeldskrisen stort sett kan regne, problemet er nok at de ikke har tenkt konsekvenser.

Skal skolen være en institusjon som overtar foresattes oppdrageransvar?

Anonymkode: 418c2...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell

At selvangivelsen er løsningen her tviler jeg på. Først og fremst trengs det en alvorlig innstramming på kreditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først og fremt trengs det at folk begynner å tenke seg og ta ansvar for eget liv.

Anonymkode: e707e...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, Andreaswell said:

At selvangivelsen er løsningen her tviler jeg på. Først og fremst trengs det en alvorlig innstramming på kreditt. 

Det skal komme et register nå. Det er i alle fall under behandling.

Anonymkode: 418c2...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minute ago, AnonymBruker said:

Først og fremt trengs det at folk begynner å tenke seg og ta ansvar for eget liv.

Anonymkode: e707e...508

Absolutt. Dette har med oppdragelse å gjøre, ikke teoretiske kunnskaper.

Anonymkode: 418c2...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal komme et register nå. Det er i alle fall under behandling.

Anonymkode: 418c2...367

Ja, har lest noe om det. Jaggu på tide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt. Dette har med oppdragelse å gjøre, ikke teoretiske kunnskaper.

Anonymkode: 418c2...367

Jeg unnskylder ikke de med for eksempel ADHD, men når de på 18 års dagen sin får kredittkort i posten på 20.000kr er det veldig lett å starte feil allerede der. Så det er flere faktorer enn oppdragelse å gjøre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutes ago, Andreaswell said:

Jeg unnskylder ikke de med for eksempel ADHD, men når de på 18 års dagen sin får kredittkort i posten på 20.000kr er det veldig lett å starte feil allerede der. Så det er flere faktorer enn oppdragelse å gjøre her.

Ja, det er lover og regler man kan endre på. Men for den personlige delen så er det oppdragelse.

Anonymkode: 418c2...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i at vi ville hatt godt av å gå gjennom den økonomiske situasjonen vår når selvangivelsen skulle fylles ut.

Men jeg må innrømme at jeg er glad vi slipper det.

Glemmer ikke første gang da jeg var ca 16 år og fikk selvangivelsen. Jeg hadde knapt hørt om den og hadde ikke peiling på hvordan jeg skulle fylle den ut.

Det ble mange etter det som ble innlevert rett før midtnatt ved siste frist.

Anonymkode: f7291...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen ting er at det nye systemet gjør at vi får høyere ansvar selv. Nå har skattemyndighetene anledning til å gå flere år tilbake i tid, hvis det er noe som viser seg at var feil.

Det bør være et incentiv til å legge litt arbeid i å kontrollere.

Anonymkode: 418c2...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Hørte man har fjernet det med underskrift "på ære og samvittighet" da mange fikk personlige anfektelser av at dette stod skrevet på arket med underskrift Men selvfølgelig enkelte mennesker har veldig kompliserte sygdommer og det er kanskje dem man tenker på og det er jo prisverdig hvis det er slik.

En annen ting jeg har tenkt på er om man leverer elektronisk og ikke selv har elektronisk signatur eller noe sikkerhetssertifikat kan man da komme mange år senere å si at oppgaven ikke er levert eller underkjenne oppgaven eller kanskje alt er greit da det er Skatteetatens skål liksom om dere skjønner

Sikkert ikke noe problem men synes også mye var bedre før da man ble orientert om reglene mer med utfyllingen selv om man bare representerer pianist i det store regnskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...