Gå til innhold

Plikt til å hjelpe et menneske i nød som fagperson?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis du er psykiater enten du står i arbeid, mamma/pappa permisjon eller er pensjonert har du plikt til å hjelpe en person som er i nød? Eller er det din rett i å ikke respondere ? Mener ikke du skal involvere deg "fult" for et menneske som ikke er din pasient... Hva er etisk og moralsk riktig?

Noen?

Anonymkode: 05089...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En psykiater er en lege og må forholde seg til etiske regler for leger:

Etiske regler for leger

Vedtatt av landsstyret 1961 med endringer, senest 2015.

 

I. Alminnelige bestemmelser

§ 6
Når en pasient trenger rask og nødvendig legehjelp, skal denne ytes så snart som mulig. Plikten til å yte øyeblikkelig hjelp bortfaller dersom legen har sikret seg at annen lege yter hjelp.

En lege kan avslå å ta en pasient under behandling, såfremt denne har rimelig anledning til å få hjelp av en annen lege.

Anonymkode: bca35...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er psykiater enten du står i arbeid, mamma/pappa permisjon eller er pensjonert har du plikt til å hjelpe en person som er i nød? Eller er det din rett i å ikke respondere ? Mener ikke du skal involvere deg "fult" for et menneske som ikke er din pasient... Hva er etisk og moralsk riktig?

Noen?

Anonymkode: 05089...742

Hvordan definerer du "i nød" her? Hva slags situasjoner er det du ser for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker dette gjelder hvis man kommer direkte opp i en situasjon det liv står i fare. Hvis feks noen blir akutt syk på et fly eller faller om på gaten..  Vet ikke om en psykolog er pliktig å ta seg av en som sliter psykisk hvis de treffes i et besøk feks. Men de vil sannsynligvis kommet med råd om hvor personen burde henvende seg hvis de vurderte personen som suicidal ... Det har nok mer med samvittighet og medfølelse å gjøre enn plikt .., 

Hvis en pasient ringer hjem til helsepersonell pga av en akutt situasjon vil de nok bli bedt om å ta kontakt med legevakt eller akuttmottak...

Dette gjelder helsepersonell generellt men jeg vet ikke om det gjelder en psykolog / psykiater. 

Anonymkode: 72412...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker dette gjelder hvis man kommer direkte opp i en situasjon det liv står i fare. Hvis feks noen blir akutt syk på et fly eller faller om på gaten..  Vet ikke om en psykolog er pliktig å ta seg av en som sliter psykisk hvis de treffes i et besøk feks. Men de vil sannsynligvis kommet med råd om hvor personen burde henvende seg hvis de vurderte personen som suicidal ... Det har nok mer med samvittighet og medfølelse å gjøre enn plikt .., 

Hvis en pasient ringer hjem til helsepersonell pga av en akutt situasjon vil de nok bli bedt om å ta kontakt med legevakt eller akuttmottak...

Dette gjelder helsepersonell generellt men jeg vet ikke om det gjelder en psykolog / psykiater. 

Anonymkode: 72412...fa9

Da gjelder det som er sitert ovenfor fra etiske regler for leger. Psykiatere er like bundet av det som andre leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, frosken skrev:

Da gjelder det som er sitert ovenfor fra etiske regler for leger. Psykiatere er like bundet av det som andre leger.

Hva tenker du da i forhold til de eksemplene jeg skrev ?? 

 

Anonymkode: 72412...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Akutt syk på fly eller faller om på gaten: Alle leger plikter "å yte den hjelp de evner".

"Sliter psykisk" er ikke ø.hjelp.  Akutt suicidal: Hjelpe personen til legevakt.

Korrekt: Ved akutte situasjoner ringer en legevakt/akuttmottak - ikke hjem til leger.

Anonymkode: bca35...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også helsepersonell... Er nå uføretrygdet pga psykisk lidelse... Tenker fremdeles at regelen gjelder meg ...

Dette opplevdes som litt belastende da jeg var veldig psykisk syk... 

Man har aldri hatt noe samtale med meg egentlig hvor jeg står i forhold til disse tingene ... 

Anonymkode: 72412...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du kommer over et akuttilfelle, så vil du vel gjøre ditt beste. Verre er det ikke.

Anonymkode: bca35...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du kommer over et akuttilfelle, så vil du vel gjøre ditt beste. Verre er det ikke.

Anonymkode: bca35...b47

Er fullt klar over det... Og jeg ville nok automatisk ha stillt opp. Måtte kanskje ha gått til behandling etterpå pga min psykiske lidelse. Utfordringen er å bli ropt opp feks på et fly eller ferie hvis noen blir dårlig ... 

Lurte bare på om det er en livslang forpliktelse uansett .... 

 

 

Anonymkode: 72412...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke er lege, har du ingen slik forpliktelse ut over det folk flest har.

Anonymkode: bca35...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er lege, har du ingen slik forpliktelse ut over det folk flest har.

Anonymkode: bca35...b47

Er akuttsykepleier ... 

Anonymkode: 72412...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er akuttsykepleier ... 

Anonymkode: 72412...fa9

Virker som om du surrer deg inn i tankespinn nå. Du har ikke noe mer ansvar for å bidra til dine medmennesker enn hva alle andre har i en nødsituasjon. Juridisk har du ikke økt ansvar, og etisk sett så plikter vel vi alle å bidra i den grad vi klarer i den konkrete situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, frosken skrev:

Virker som om du surrer deg inn i tankespinn nå. Du har ikke noe mer ansvar for å bidra til dine medmennesker enn hva alle andre har i en nødsituasjon. Juridisk har du ikke økt ansvar, og etisk sett så plikter vel vi alle å bidra i den grad vi klarer i den konkrete situasjonen.

Dette er ikke tankespinn frosken... men faktisk et helt reelt spørsmål. 

Men jeg er 100% enig i at det er alle sitt ansvar å stille opp for et medmenneske i nød... 

 

Anonymkode: 72412...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke tankespinn frosken... men faktisk et helt reelt spørsmål. 

Men jeg er 100% enig i at det er alle sitt ansvar å stille opp for et medmenneske i nød... 

 

Anonymkode: 72412...fa9

Det jeg mente med tankespinn, er at du fortsetter på temaet selv om du har fått avkreftet at andre enn leger er pålagt en slik plikt til å hjelpe i nødssituasjoner.

Hva mener du med at det er et "helt reelt spørsmål"? Er du opptatt av en konkret episode hvor du ikke hjalp til eller hva er det som opptar deg rundt dette temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da må det ha kommet nye regler. Men du vet sikkert best. Det var en del av utdannelsen min dette at man som helsepersonell er pliktig å stille opp og at man står ansvarlig ... Men jeg ble utdannet på 80-tallet så ting kan jo ha forandret seg. 

Spørsmåelt mitt er om jeg som ufør fremdeles har samme ansvar som en som utøver yrket. Men siden du mener jeg har fått svar på det så skal jeg ikke " spinne" mer . Beklager det. 

Jeg har alltid stillt opp når det har vært behov. Men har bla PTSD pga et traume så er derfor litt på vakt ...

Uansett skal jeg ikke spørre mer. Jeg ble bare litt engasjert . Sorry 

Anonymkode: 72412...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg mener det er plikt uansett faglig bakgrunn å reagere eller prøve å videreformidle hjelp men dette er ikke lett for det hender jo det ikke er helt ufarlig å stoppe å undersøke nærmere Man er ønsker jo ikke å overreagere heller Man kan jo også misforstå en situasjon om man mangler erfaring kanskje og hvis det er i bybildet er det jo hjelpeorganisasjoner som tråler rundt og organiserer hjelpearbeidet med kyndige mennesker som kan ivare ta hjelpetrengende på respektfullt og god måte 

Men jeg opplever det stadig som et vondt dilemma enda jeg er i sekstiårene å burde ha erfaring å " vite alt"😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...