Gå til innhold

Menneskeraser? og IQ


AnonymBruker

Finnes det menneske"raser"?  

9 stemmer

  1. 1. Har de forskjellige menneske"rasene" forskjellig IQ?

    • Ja, men ikke si det til noen det er rasistisk!
      3
    • Ja, dette må vi kunne være ærlige om
      0
    • Nei, du er rasist som tenker tanken!
      0
    • Nei
      4
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bilderesultat for IQ per country

 

Hva tenker dere om forskere som hevder folk i forskjellig land har forskjellig snitt-IQ? Er det rasistisk fakta, feil fakta, fake news, sant men rasistisk å nevne, sant i hovedtrekk men på detaljnivå er ikke oversikten helt korrekt men gir noen indikasjoner?

IQ under 70 er jo grenseland PU... :ph34r:

Men det gir jo mening at forskjellige klimatiske ting, gjennom evolusjonen vil dyrke frem forskjellige egenskaper hos dyrene (inklusive menneskene). Så det gir jo mening på en måte? Eller er det rasistisk å tenke slike tanker at evolusjonen avhenger av naturen hvor evolusjonen foregår, som er forskjellig på forskjellige deler av kloden ?

Kjør debatt!

Anonymkode: 1ef00...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fikk meg til å tenke på i USA så gjør asiatene det veldig bra (tjener bedre enn hvite), mens folk med opphav fra afrika sliter, og skylder på rasisme som grunn for det. Men hvorfor er ikke amerikanerne rasistiske mot asiatene da, er hvite rasistiske mot sorte, mens anti-rasistiske mot brune?

Og i Norge også, asiatene gjør det bra her (høyere yrkesdeltageløse enn etnisk norske), mens afrikanerne blir arbeidsledige og klager på rasisme.. Er vi virkelig så rasistiske mot sorte, mens vi ikke er rasistiske mot brune ? Høres ikke ut som nordmenn spør du meg vi er vel like rasitiske mot brune og sorte? Så hva er PK folkets forklaring?

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skyldes nok andre ting enn "rase".

Anonymkode: 0dd95...3f2

Hva skyldes det?

Anonymkode: 1ef00...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk meg til å tenke på i USA så gjør asiatene det veldig bra (tjener bedre enn hvite), mens folk med opphav fra afrika sliter, og skylder på rasisme som grunn for det. Men hvorfor er ikke amerikanerne rasistiske mot asiatene da, er hvite rasistiske mot sorte, mens anti-rasistiske mot brune?

Og i Norge også, asiatene gjør det bra her (høyere yrkesdeltageløse enn etnisk norske), mens afrikanerne blir arbeidsledige og klager på rasisme.. Er vi virkelig så rasistiske mot sorte, mens vi ikke er rasistiske mot brune ? Høres ikke ut som nordmenn spør du meg vi er vel like rasitiske mot brune og sorte? Så hva er PK folkets forklaring?

Hva skyldes det?

Anonymkode: 1ef00...fbd

Utdanning og kultur.

Anonymkode: 0dd95...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utdanning og kultur.

Anonymkode: 0dd95...3f2

Ok, tok en kjapp tur på google og der står det på wikipedia 

https://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Transracial_Adoption_Study

One of the studies' findings was the IQs of adopted black children reared by white families did not differ significantly from that of black children raised by their biological parents.

 

Virker ikke som kultur og utdanning påvirket så mye som genene, hmm merkelig, men hvem vet

Anonymkode: 1ef00...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, tok en kjapp tur på google og der står det på wikipedia 

https://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Transracial_Adoption_Study

One of the studies' findings was the IQs of adopted black children reared by white families did not differ significantly from that of black children raised by their biological parents.

 

Virker ikke som kultur og utdanning påvirket så mye som genene, hmm merkelig, men hvem vet

Anonymkode: 1ef00...fbd

Kanskje barn fra fattige familier generelt har lavere IQ uansett rase?

Nei, hvem vet.

Anonymkode: 0dd95...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Nei Dette er på samme måte som enkelte på gymnaset på søttitall begynte å snakke om hodesttørrelse og gammelt surr han hadde lest Sånt er tull og jeg trodde alt den gang at det var spøk for min del

Nei man må aldri slutte eller gi opp å tro på de gode kreftene i verden uten å bli ekstremt relgiøs eller noe mener jeg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 26.6.2017 den 20.04, AnonymBruker skrev:

Kanskje barn fra fattige familier generelt har lavere IQ uansett rase?

Nei, hvem vet.

Anonymkode: 0dd95...3f2

Miljø har noe å si i alle fall. IQ en i vestlige land har steget med ca 20 poeng per generasjon (Flynn effekten) :

http://pespmc1.vub.ac.be/FLYNNEFF.html

Det kan være greit å ha i bakhodet. Det kan være ernæring, eller at folk blir mer trent på teoretisk /abstrakt tenkning. 

Jeg vil ikke utelukke at det er genetiske forskjeller, men man må også huske at Afrika har mange genetisk helt forskjellige folkegrupper, selv om de fleste har mørk hud. Den genetiske variasjonen internt i Afrika er mye større enn forskjellen på asiater og europeere. Jeg føler meg litt som en tysk vitenskapsmann fra 1937 nå, men ka faen.

Jeg har lyst til å legge til et ekstra poeng, selv om det er et elendig argument. Jeg har sett en del karakterutskrifter fra afrikanere som har studert i Norge. Mange av dem har helt topp karakterer i tunge matte- og fysikkfag og danker ut de aller fleste nordmenn. Jeg skjønner jo at enkelteksempler ikke beviser noe, men det gjør at man blir litt skeptisk til visse påstander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det er nok noe i det, på gruppenivå. Men kultur spiller nok også in. 

 

Askenazi jøder og japanere er vel de som beviselig scorer høyest på IQ tester. Det har jeg lest. Men husker ikke kilde.

 

Men andre ting en IQ kan jo bestemme hva man får ut av livet. Selv hadde jeg ganske høye score, og var skoleflink. Men det har tapt seg etter år med lediggang. Så høy IQ er ikke ensbetydende med suksess. Og det er også noe som må holdes ved like. Så det er jo høyst mulig, att med en annen kulturutvikling, så ville afrikanere være de smarteste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Siden du spør slik

Mener du noen er " degenererte klasser "som noen kan gjøre som de vil med???

Har i mitt liv møtt enkelte som virket som de støttet sånne ting

Isåfall kan jeg ikke få sagt hvor mye jeg tar avstand fra et sånt syn og alle sånne mennesker og gjærninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Maggie55 skrev:

Mener du noen er " degenererte klasser "som noen kan gjøre som de vil med???

Nei absolutt ikke, ble bare nysgjerrig på om det faktisk var forskjeller eller om dette bare var noe sånn rasist-propaganda jeg fant på internett :P 

Blir som med jenter og gutter, ja vi har ganske like gener, men ikke helt like, kan det være forskjeller mellom gutter og jenter, hvis så hva er de, og hvordan bør vi best mulig forholde oss til det. Det er bare et åpent spørsmål, og jeg mener definitivt ikke at jenter er dårlligere enn gutter, eller at gutter er dårligere enn jenter, eller at jenter er en degenerert versjon av gutter, eller at gutter er en degenerert versjon av jenter, jeg bare stiller spørsmålet, er det forskjeller på gutter og jenter

Men er jo et tema som kan være ubehagelig å diskutere, men det betyr ikke at en må holde seg unna og bare snakke om fine behagelige ting, det er ting i verden vi må forholde oss til enten vi liker det eller ei, f.eks så er pasifisme veldig bra i teorien, veldig koselig og lett å argumentere for det er snilt å være snill slemt å være slem, men tenk deg en hypotetisk krig pasifister mot den Islamske stat IS, hvem vinner, og hvorfor er det bra at IS vinner krigen og at pasifistene taper??, nei det er kanskje noen ganger slik at pasifisme ikke er bra i realiteten, selv om det høres veldig bra ut i teorien

En må tørre å ikke være PK hele tiden, mener jeg er viktig

Anonymkode: 1ef00...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel uenighet mellom fagfolk hvordan man definerer intelligens. Og testene er nok litt preget av den vestlige kultur og utdanningssystem har jeg hørt. Tror livsvisdom og det å forstå andre mennesker   er vel så viktig. Leste også nylig at det ikke lenger er nødvendigvis IQ som avgjør skoleresultatene men motivasjon og selvdisiplin. I Japan feks er dette å få gode skoleresultater så viktig at mange tar selvmord hvis de ikke lykkes. 

Tenkte jeg skulle ta en IQ test jeg. Er litt " amøbe" for tiden pga medisiner og psykisk lidelse. Men fikk en skår på over 130 i IQ. Skulle heller vært mer lykkelig og tilfreds med livet og vært et bedre medmenneske enn å ha bra IQ. 

Anonymkode: 71f44...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte jeg skulle ta en IQ test jeg. Er litt " amøbe" for tiden pga medisiner og psykisk lidelse. Men fikk en skår på over 130 i IQ. Skulle heller vært mer lykkelig og tilfreds med livet og vært et bedre medmenneske enn å ha bra IQ. 

Anonymkode: 71f44...8a7

Ja iq er ikke alt det er sikkert og visst, har selv iq>130 men oppfører meg som om jeg skulle hatt iq <70, men ja verden er kompleks og mye vi ikke vet, om det meste

 

Anonymkode: 1ef00...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Jeg tror miljøfaktoren er den største og mest betydningsfulle for barnet "som en gang var "For noen innebærer en vanskelig oppvekst tyngende " demoner" å dra på for resten av livet kanskje og man ser liten vits i å utvikle noen IQ som bare er  innebakt en fortsettelse av holdninger man selv føler seg som offer for og som man selv ikke ønsker vidreført

Intelektuelle  av forskjellige fag eksempelvis leger og andre grupper er jo akkurat som som andre samfunnsaktører i dag De er kun interessert i å melke markedet for hva markedet er verd med sine bøker og foredrag  og yrkesutøving At man kjører på med problembasering og praksis nytter lite tror jeg Har de seneste årene fulgt artikler i Morgenbladet om hvordan akademiske miljø nå strides innenifra og man er i ferd med å oppløses totalt

Tror man må lete helt andre steder etter " bærende krefter" i verden i dag

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Hvorfor er nesten alle verdensmestre i sprint av afrikansk avstamming? Er det mulig de har bedre anlegg for sprint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Hvorfor er nesten alle verdensmestre i sprint av afrikansk avstamming? Er det mulig de har bedre anlegg for sprint?

Det som er rart er at det er PK å hevde dette, men å mene noen folkeslag er bedre intellektuelt utrustet er fy fy.

Anonymkode: 0dd95...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...