Gå til innhold

Er du redd for at hjertet ditt plutselig stopper opp under søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, mariusen77 skrev:

Kan man ha denne genfeilen på hjertesykdommen, selvom begge foreldrene ikke har noen forhistorie med hjerteproblemer, og heller ingen andre i familien?

Eller rammer denne genfeilen som oftest folk som har forhistorie med hjerteproblemer?

Nå tenkte ikke jeg på én bestemt hjertesykdom, men på arvelige sykdommer generelt.  Det er ikke én enkelt genfeil som fører til hjertestans uten kjent bakenforliggende hjertesykdom. 

Alle har noen gen"feil".  De fleste fører ikke til noe som helst. 

Her står det litt mer om hjertesykdom og arvelighet: http://www.ffhb.no/om-hjertefeil/diagnoser/arsaker-og-arvelighet/ 

Som du ser, handler det oftest om medfødt, påvisbar hjertefeil.  Hvis det ikke er hjerteproblemer i familien din og du ikke lever påfallende usunt, er det ingen grunn til å frykte plutselig hjertestans.

https://www.fhi.no/fp/folkesykdommer/hjertekar/hjerteinfarkt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, laban skrev:

Nå tenkte ikke jeg på én bestemt hjertesykdom, men på arvelige sykdommer generelt.  Det er ikke én enkelt genfeil som fører til hjertestans uten kjent bakenforliggende hjertesykdom. 

Alle har noen gen"feil".  De fleste fører ikke til noe som helst. 

Her står det litt mer om hjertesykdom og arvelighet: http://www.ffhb.no/om-hjertefeil/diagnoser/arsaker-og-arvelighet/ 

Som du ser, handler det oftest om medfødt, påvisbar hjertefeil.  Hvis det ikke er hjerteproblemer i familien din og du ikke lever påfallende usunt, er det ingen grunn til å frykte plutselig hjertestans.

https://www.fhi.no/fp/folkesykdommer/hjertekar/hjerteinfarkt/

Ja, men sjekk denne her. https://www.google.no/search?q=lang+qt+syndrom&oq=lang+q&aqs=chrome.0.69i59j69i57j0l4.1671j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8. Det er en arvelig hjertesykdom. Hva vil det si? At man får det, siden det er opphenting av sykdommen i familien, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
7 minutter siden, mariusen77 skrev:

Ja, men sjekk denne her. https://www.google.no/search?q=lang+qt+syndrom&oq=lang+q&aqs=chrome.0.69i59j69i57j0l4.1671j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8. Det er en arvelig hjertesykdom. Hva vil det si? At man får det, siden det er opphenting av sykdommen i familien, eller?

Leser du din egen link så finner du jo svaret.

"Lang QT-tid-syndrom er i de fleste tilfeller en arvelig tilstand, og det kan derfor være familiær opphopning av tilstanden."

"Lang QT-tid-syndrom kan også forekomme uten at det foreligger noen arvelig disposisjon (ervervet tilstand). Som regel skyldes dette bruk av legemidler som påvirker hjerterytmen. Personer som av en eller annen grunn har svært langsom puls, kan være disponerte for denne ervervede formen for lang QT-tid-syndrom."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, mariusen77 skrev:

Ja, men sjekk denne her. https://www.google.no/search?q=lang+qt+syndrom&oq=lang+q&aqs=chrome.0.69i59j69i57j0l4.1671j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8. Det er en arvelig hjertesykdom. Hva vil det si? At man får det, siden det er opphenting av sykdommen i familien, eller?

http://ous.prod.fpl.nhn.no/pasient/diagnoser-og-sykdommer/lang-qt-tid-syndrom

Antar du mener opphopning, ikke opphenting.  Det er sjelden slik at man "får det", selv om det er arvelig.  Arvelighet betyr økt risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mariusen77 skrev:

Ja, men sjekk denne her. https://www.google.no/search?q=lang+qt+syndrom&oq=lang+q&aqs=chrome.0.69i59j69i57j0l4.1671j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8. Det er en arvelig hjertesykdom. Hva vil det si? At man får det, siden det er opphenting av sykdommen i familien, eller?

Slutt å les om lang QT-tid. Du roter deg bare bort på viddene.

Lang QT-tid er sykdommen du virkelig ikke trenger å bekymre deg for. Et enkelt EKG hos fastlegen utelukker den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Slutt å les om lang QT-tid. Du roter deg bare bort på viddene.

Lang QT-tid er sykdommen du virkelig ikke trenger å bekymre deg for. Et enkelt EKG hos fastlegen utelukker den. 

Og hvor mange i dagens samfunn har tatt EKG hos fastlegen?

Uansett. Er det sånn at om man ikke har noe historikk med relevante hjertesykdommer så kan man heller ikke få Lang QT?

Anonymkode: 1b5e3...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hvor mange i dagens samfunn har tatt EKG hos fastlegen?

Uansett. Er det sånn at om man ikke har noe historikk med relevante hjertesykdommer så kan man heller ikke få Lang QT?

Anonymkode: 1b5e3...35b

Lang QT kan deles inn i to grupper.

1) Medfødt lang QT: Skyldes genetiske mutasjoner i kaliumkanalene som gjør at kalium strømmer inn/ut av cellene for langsomt. Denne er arvelig da det er en genfeil. De fleste som har den har opplevd besvimelser, angivelig uten noen grunn, men som skyldes såkalt "torsades de pointes" hjerterytmeforstyrrelse, fra barndommen av. 

2. Ervervet lang QT: Skyldes enten at man pga langvarig alvorlig diare har gått tom for kalium i kroppen, eller at man tar (som regel overdose) en medisin som blokkerer kaliumkanaler. Som regel skyldes dette høye doser antiarytmika eller antipsykotika, eventuelt tricykliske antidepressiver eller malariamidler. 

Det som vanligvis dreper, er at en person med medfødt LQTS starter på medisiner som ytterligere forlenger QT-intervallet. Imidlertid er det sjelden "torsades de pointes" fører til hjertestans. Men alle besvimelser uten klar årsak bør gjøre at man tar et EKG for å utelukke LQTS. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Lang QT kan deles inn i to grupper.

1) Medfødt lang QT: Skyldes genetiske mutasjoner i kaliumkanalene som gjør at kalium strømmer inn/ut av cellene for langsomt. Denne er arvelig da det er en genfeil. De fleste som har den har opplevd besvimelser, angivelig uten noen grunn, men som skyldes såkalt "torsades de pointes" hjerterytmeforstyrrelse, fra barndommen av. 

2. Ervervet lang QT: Skyldes enten at man pga langvarig alvorlig diare har gått tom for kalium i kroppen, eller at man tar (som regel overdose) en medisin som blokkerer kaliumkanaler. Som regel skyldes dette høye doser antiarytmika eller antipsykotika, eventuelt tricykliske antidepressiver eller malariamidler. 

Det som vanligvis dreper, er at en person med medfødt LQTS starter på medisiner som ytterligere forlenger QT-intervallet. Imidlertid er det sjelden "torsades de pointes" fører til hjertestans. Men alle besvimelser uten klar årsak bør gjøre at man tar et EKG for å utelukke LQTS. 

 

Ja, men når du sier geneteiske mutasjon, og at det er en genfeil. Kan denne genfeilen komme, selv om begge foreldrene ikke har denne sykdommen, og ikke har noen relevant sykdomshistorie på hjertet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor mange i dagens samfunn har tatt EKG hos fastlegen?

Uansett. Er det sånn at om man ikke har noe historikk med relevante hjertesykdommer så kan man heller ikke få Lang QT?

Anonymkode: 1b5e3...35b

Jeg tar det årlig :rolleyes: Alle i familien min og de jeg kjenner til gjør også det. Trodde det var vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Andreaswell skrev:

Jeg tar det årlig :rolleyes: Alle i familien min og de jeg kjenner til gjør også det. Trodde det var vanlig? 

Jeg tar det også hvert år hos fastlegen, men det er pga at jeg har diabetes.  Diabetespasienter har større sjanse for hjerteinfarkt enn andre.

Av og til får jeg dødsangst når jeg legger meg, hva om jeg ikke våkner igjen?  Da tar jeg pusteøvelsen som jeg har lært til jeg roer meg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Andreaswell skrev:

Jeg tar det årlig :rolleyes: Alle i familien min og de jeg kjenner til gjør også det. Trodde det var vanlig? 

Fryktelig uvanlig. Vet om ingen som gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mariusen77 skrev:

Kan denne genfeilen komme, selv om begge foreldrene ikke har denne sykdommen

En genetisk mutasjon kan oppstå spontant, den trenger ikke alltid arves.  Både du og jeg har små genfeil som ikke påvirker helsen vår.  Andre kan ha positive effekter, man kan være født med resistens mot enkelte virus eller med så raske muskelfibre at man blir mester i sprintløp.

Jeg vet ingenting om lang QT, jeg har levd i snart 60 år uten å vite at det eksisterte.  Det har gått helt fint. Tenk på noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Andreaswell skrev:

Jeg tar det årlig :rolleyes: Alle i familien min og de jeg kjenner til gjør også det. Trodde det var vanlig? 

Jeg har tatt det en gang, ingen feil med hjertet, kun stress. Jeg kjenner dog ingen som tar det årlig, så jeg tror ikke det er veldig vanlig å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
9 minutter siden, mariusen77 skrev:

Fryktelig uvanlig. Vet om ingen som gjør det

Fryktelig uvanlig, fordi du ikke vet om noen?

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har tatt det en gang, ingen feil med hjertet, kun stress. Jeg kjenner dog ingen som tar det årlig, så jeg tror ikke det er veldig vanlig å gjøre det.

Jeg gjør det i forbindelse med den årlige helsesjekken, noe som er meget vanlig her. Det er ikke nødvendig å gjøre det vært år, men anbefales regelmessig leste jeg. Har til og med gamle kollegaer som ikke er i min krets som gjør dette årlig :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, Andreaswell skrev:

Fryktelig uvanlig, fordi du ikke vet om noen?

Jeg gjør det i forbindelse med den årlige helsesjekken, noe som er meget vanlig her. Det er ikke nødvendig å gjøre det vært år, men anbefales regelmessig leste jeg. Har til og med gamle kollegaer som ikke er i min krets som gjør dette årlig :huh:

Jeg tror faktisk at det er uvanlig å ta EKG ved årlig sjekk. Jeg er over 50 år og har hatt høyt blodtrykk og koolesterol men aldri blitt tilbudt EKG. Går du til Volvat eller noen privat bedrift.?. Men han hadde kanskje tatt hvis jeg forlangte det. Hos min fastlege er det ikke vanlig med en årlig helsesjekk en gang. Han blir irritert hvis man ikke tar opp en ting om gangen og bør helst ha et problem. 

Anonymkode: ff7ed...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, laban skrev:

En genetisk mutasjon kan oppstå spontant, den trenger ikke alltid arves.  Både du og jeg har små genfeil som ikke påvirker helsen vår.  Andre kan ha positive effekter, man kan være født med resistens mot enkelte virus eller med så raske muskelfibre at man blir mester i sprintløp.

Jeg vet ingenting om lang QT, jeg har levd i snart 60 år uten å vite at det eksisterte.  Det har gått helt fint. Tenk på noe annet. 

"Lang QT-tid-syndrom er i de fleste tilfeller en arvelig tilstand, og det kan derfor være familiær opphopning av tilstanden."

Det betyr vel, om jeg kan norsk, at det er en arvelig tilstand. Altså en tilstand man arver. Man kan altså ikke arve det uten at en av foreldrene har hjerteproblemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror faktisk at det er uvanlig å ta EKG ved årlig sjekk. Jeg er over 50 år og har hatt høyt blodtrykk og koolesterol men aldri blitt tilbudt EKG. Går du til Volvat eller noen privat bedrift.?. Men han hadde kanskje tatt hvis jeg forlangte det. Hos min fastlege er det ikke vanlig med en årlig helsesjekk en gang. Han blir irritert hvis man ikke tar opp en ting om gangen og bør helst ha et problem. 

Anonymkode: ff7ed...3e3

Neida, hos fastlegen :) Ja har hørt noen leger er firkantet med det å ta opp flere ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Andreaswell skrev:

Fryktelig uvanlig, fordi du ikke vet om noen?

Jeg gjør det i forbindelse med den årlige helsesjekken, noe som er meget vanlig her. Det er ikke nødvendig å gjøre det vært år, men anbefales regelmessig leste jeg. Har til og med gamle kollegaer som ikke er i min krets som gjør dette årlig :huh:

Som du ser er det ingen andre som har svart at de og familien og flere de kjenner gjør det heller. :) Jeg tar forøvrig ingen årlig helsesjekk heller, følger de retningslinjer som er gitt for kvinner i forhold til celleprøver og mammografi, men utover det går jeg til legen kun når det er noe konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mariusen77 skrev:

"Lang QT-tid-syndrom er i de fleste tilfeller en arvelig tilstand, og det kan derfor være familiær opphopning av tilstanden."

Det betyr vel, om jeg kan norsk, at det er en arvelig tilstand. Altså en tilstand man arver. Man kan altså ikke arve det uten at en av foreldrene har hjerteproblemer..

Nei, man kan ikke arve det uten å ha det i slekten.

Men det står "i de fleste tilfeller". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det tenker jeg aldri på. Jeg lever til jeg dør. Men har du angst for det så går det an å sjekke om man er utsatt for å få hjertestans. Selv har jeg mange symptomer på hjerteinfarkt stadig vekk. Men ingen funn som tyder på at jeg skal få det. Så sannsynlig symptomer fra noe annet jeg har, som gir lignende symptomer. Så jeg ser ingen grunn til å gå rundt å bekymre seg for slik uten grunn. Selv om det har hendt noen få mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...