Gå til innhold

ADHD, rus, Elvanse og andre medisiner


ALeXz

Anbefalte innlegg

On 9/6/2017 at 1:56 PM, Trine said:

Har du sjekket det registeret og sett om psykiateren står oppført der?

Nei det har jeg ikke, men skulle gjerne sjekket...

Hvor kan man se etter dette?

Har lest gjennom de linkene på nytt men finner ut hvordan man gjør det:huh:

Ser at det står skrevet om at det man snart kan se det (selvfølgelig kan jo legen reservere seg mot det å ser jeg, syntes det blir litt feil men..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, ALeXz skrev:

Nei det har jeg ikke, men skulle gjerne sjekket...

Hvor kan man se etter dette?

Har lest gjennom de linkene på nytt men finner ut hvordan man gjør det:huh:

Ser at det står skrevet om at det man snart kan se det (selvfølgelig kan jo legen reservere seg mot det å ser jeg, syntes det blir litt feil men..)

Det var det jeg håpet du kunne svare på :P Jeg klarte ikke finne det registeret, men skulle likt å se det. Nå har ikke jeg den erfaringen med at behandleren har låst seg helt til en type medisin da, heldigvis. Men hadde vært interessant å se om behandleren din sto på den lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Trine said:

Det var det jeg håpet du kunne svare på :P Jeg klarte ikke finne det registeret, men skulle likt å se det. Nå har ikke jeg den erfaringen med at behandleren har låst seg helt til en type medisin da, heldigvis. Men hadde vært interessant å se om behandleren din sto på den lista.

ok.

Driver med storleting av det registeret nå så skal oppdatere om jeg finner det;)

Det nærmeste jeg kommer er legelisten.no ,men der er det ingen som har skrevet noen vurderinger (ikke at private vurderinger hadde hjulpet så mye men), så om man vil se noe spesielt så må an jo selvfølgelig betale for en + utgave..

Det står at hun har 5 reaksjoner fra helsetilsynet, men må jo betale for å se det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ALeXz skrev:

ok.

Driver med storleting av det registeret nå så skal oppdatere om jeg finner det;)

Det nærmeste jeg kommer er legelisten.no ,men der er det ingen som har skrevet noen vurderinger (ikke at private vurderinger hadde hjulpet så mye men), så om man vil se noe spesielt så må an jo selvfølgelig betale for en + utgave..

Det står at hun har 5 reaksjoner fra helsetilsynet, men må jo betale for å se det..

Det er jo helt tussete at man må betale for å se sånne ting. 5 reaksjoner fra helsetilsynet hørtes jo voldsomt ut, uten at jeg vet om det er det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 10/4/2017 at 3:41 PM, Trine said:

Det er jo helt tussete at man må betale for å se sånne ting. 5 reaksjoner fra helsetilsynet hørtes jo voldsomt ut, uten at jeg vet om det er det eller ikke.

Ja det syntes jeg også er ganske drøyt at man må betale for!!

Ja jeg syntes også at 5 hørtes mye ut, men jeg gidder ikke betale for å se hva det er heller så da må jeg vel nesten leve med uvitenheten... Å dette registeret, det finner jeg heller ingen steder så lurer fælt på hva det var for noe :huh:

Men jeg får heller bare bite i det sure eple å vente noen mnd til med å få snakket med en ny psykriater, jeg har hvertfall fått økt dosen litt til 2x50mg da, det hjalp noe, men effekten går jo over altfor fort!

Jeg har 4, maks 5 timer der hode fungerer, mer selvsikker, jeg får gjort ting som trenger å gjøres, jeg er mer sosial å prater mer (noe jeg syntes er veldig deilig siden jeg egentlig har null selvtillitt å prater sjelden uten at jeg blir pratet til), men når effekten går over så er det som om noen skrur av en bryter å ting blir som før, så 13 timer med effekt skjer ikke med meg hvertfall, å hører andre som er  på Elvanse sier akkurat det samme med altfor kort virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
yellow ledbetter

Depottabletter passer ikke for alle. De som har veldig rask forbrenning har dårlig utbytte av det fordi virkningen forsvinner så fort, og bør heller bruke vanlige tabletter som de må ta mange ganger om dagen. Eller eventuelt det på toppen av depot, for eksempel Elvanse + Attentin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, yellow ledbetter said:

Depottabletter passer ikke for alle. De som har veldig rask forbrenning har dårlig utbytte av det fordi virkningen forsvinner så fort, og bør heller bruke vanlige tabletter som de må ta mange ganger om dagen. Eller eventuelt det på toppen av depot, for eksempel Elvanse + Attentin. 

Var ikke klar over det med forbrenning, så takk for at du sa fra om det!

Skulle jeg hatt  full effekt av Elvansen måtte jeg hatt 3, kanskje 4 doseringer om dagen, men det er ikke så aktuelt akkurat nå, pluss at om jeg skulle dosert så mange ganger om dagen så hadde det jo ikke væært noe vits med depot...

Men vet du om psykriatere veldige strenge på det med å legge til feks. Attentin i tillegg til Elvanse eller? Vet jo at det kan varirer fra person til person der også, men om det egentlig er en sånn "fy fy" greie?

Å er det noen her som har en psykriater som er flink på ADHD feltet og medisinering av det? Om så så er det vel Oslo/Akershus området som er mest aktuelt akkurat nå.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/4/2017 at 3:41 PM, Trine said:

Det er jo helt tussete at man må betale for å se sånne ting. 5 reaksjoner fra helsetilsynet hørtes jo voldsomt ut, uten at jeg vet om det er det eller ikke.

Sendte mail til Dagsavisen å spurte etter hvor denne offentliggjøringen var, da fikk jeg denne linken her;

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/08/11/sok-i-listen-over-utbetalinger/

 

Desverre kan jo legene reservere seg mot å bli sjekkket ut da, så er jo ikke garanti å finne noe selvom det skulle være noe snusk, men da fikk jeg hvertfall linken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
13 minutter siden, ALeXz skrev:

Var ikke klar over det med forbrenning, så takk for at du sa fra om det!

Skulle jeg hatt  full effekt av Elvansen måtte jeg hatt 3, kanskje 4 doseringer om dagen, men det er ikke så aktuelt akkurat nå, pluss at om jeg skulle dosert så mange ganger om dagen så hadde det jo ikke væært noe vits med depot...

Men vet du om psykriatere veldige strenge på det med å legge til feks. Attentin i tillegg til Elvanse eller? Vet jo at det kan varirer fra person til person der også, men om det egentlig er en sånn "fy fy" greie?

Å er det noen her som har en psykriater som er flink på ADHD feltet og medisinering av det? Om så så er det vel Oslo/Akershus området som er mest aktuelt akkurat nå.

 

Mvh

Jeg tror det er veldig ulik praksis, men mannen min får både Attentin og Elvanse nå. Han har en helt vanvittig rask forbrenning, så Ritalin depot var poff vekk etter to-tre timer da han prøvde det. Han må ofte ha påfyll av bedøvels hos tannlegen og tåler mer alkohol enn folk flest, og så videre. Enkelte er bare sånn, sa psykiateren, og da funker det ikke med bare depot-medisin, uansett hvilken du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ALeXz skrev:

 

Å er det noen her som har en psykriater som er flink på ADHD feltet og medisinering av det? Om så så er det vel Oslo/Akershus området som er mest aktuelt akkurat nå.

 

Kan anbefale psykiater Thor Kvakkestad ved Psykia på Slependen. Det koster, men det er snakk om ekspertise av det sjeldne slaget. 

www.psykia.no

Anonymkode: bee65...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...