Gå til innhold

ADHD, rus, Elvanse og andre medisiner


ALeXz

Anbefalte innlegg

Hei!

Bare har noe spørsmål i forhold til ADHD/ADD medisinering. Jeg har endelig etter x antall år fått hjelpen jeg trenger og har trengt i alle år.

Fikk diagnosen når jeg var liten, men fikk først vite det i slutten av 20 årene ved en tilfeldighet når jeg var på DPS for ADHD utredning, men de ville ikke medisinere meg da siden jeg var i aktiv rus, noe jeg forstår nå.
Var selvfølgelig bedre sent enn aldri, men var litt kjipt å få vite så seint med tanke på at hele skolegangen  min var ødelagt, har aldri klart å holde på en jobb  og jeg har i tillegg dratt på meg et STORT rusproblem...!!

Er i behandling for dette nå og er første gangen på over ti år at jeg har vært rusfri så lenge (litt over et halvt år), og jeg har endelig i en alder av snart 33 begynt medisinering fra lege/psykriater. Etter jeg fikk vite om diagnosen mens jeg var i aktiv rus gikk det endelig opp et lys for meg om hvorfor Amfetamin hadde så bra effekt på meg, det var jo eneste gangen jeg følte meg normal og faktisk fikk ting gjort!

Så jeg begynte i det små for meg selv å prøve ut forskjellige ADHD medisiner, ikke for å ruse meg men bare for ¨å kunne fungere uten å være speeda da det ikke altid passet seg så bra... Prøvde Attentin, Metamina, Adderal, Desoxyn, Ritalin, Concerta og Strattera.

Jeg syntes Metamina. Attentin. Adderal og Desoxyn Fungerte aller best. Adderal og Desoxyn var klare vinnere men utrolig vanskelig å få tak i så ble med noen få ganger.

Nå som jeg endelig blir medisinert lovlig endte det opp med Elvanse, noe jeg ikke hadde prøvd før og prøvde det uten noen for eller imot tanker. Først startet jeg opp med 30mg om morgenen som jeg syntes fungerte greit, men det ble kun med den aller første dagen... dagen etter så ble jeg etter 4-5 timer så trøtt at jeg sovnet som om noen skulle skrudd av en bryter og tenkte at det kanskje var forbigående.

Så etter noen få uker gikk jeg opp til 50mg og merket egentlig ikke noe forskjell så jeg snakket med psykriater og fortalte hvordan det lå an og at jeg følte effekten var altfor kort til at det skulle være depot kapsel. Da ble jeg satt på tilbake på 30mg bare at jeg skulle ta to om dagen, altså 30mg morgen og 30mg ved lunsjtider.

Nå merket jeg at effekten varte LITT lenger, men funksjonen som feks. på konsentrasjonen (som er blandt en av de tingene  jeg sliter hardest med)  ble veldig svekket igjen når jeg gikk ned i dose... Så jeg syntes dette var en veldig skuffende depot kapsel, jeg hadde forventet så mye mer, noe i nærheten av de medisinene jeg hadde prøvd selv...

Så nå er jeg nesten redd for å si fra til psykriateren at jeg gjerne skulle prøvd og gå litt opp i dose men fremdeles 2 ganger om dagen, å jeg skulle veldig ønske at det også hadde vært en mulighet for å kanskje prøve 3 ganger i døgnet så jeg har effekt hele dagen pluss litt kveld..

For har jo nevnt at jeg skulle ønske jeg kunne prøvd noe annet, men det ble blankt avslått, for det var vist det eeeneste en eks misbruker kunne få av ADHD medisinering, noe jeg syntes er veldig rart når jeg kjenner fler brukere og eks-brukere som får andre medisiner.

Hadde jeg ikke vist bedre hadde jeg trodd hun fikk betalt for å sette pasienter på Elvanse, for alle andre på behandlingsstedet blir også satt på KUN denne medisinen.. Tilogmed folk som har gått på andre medisiner før de ble lagt inn..

Men har lagt fra meg tanken litt om å få byttet mediner mens jeg er lagt inn og heller ta det når jeg er hjemme igjen, men er det noen som vet hvem jeg må henvende meg til i såfall? Er det fastlege, psykriater, ARA eller DPS som har det ansvaret?

Nå som jeg endelig er på rett vei i livet mitt å blir rusfri så hadde det hjulpet så mye med medisiner som faktisk fungerer sånn at jeg fungerer

Selvom det jeg får nå er bedre enn absolutt ingenting må jeg si jeg er utrolig skuffet...!

Hører stadigvekk om folk som har fått påvist ADHD i voksen alder og har fått et helt nytt liv etter at de begynte på medisiner, så fæler meg ganske snytt her jeg sitter..

 

Nå ble det en god del mer enn jeg hadde tenkt å skrive, pluss at det ble ikke så mye spørsmål som jeg hadde planer om siden jeg allerede har glemt det meste.

vil også beklage diverse skrivefeil.

 

ALeXz

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du fortsatt innlagt? I så fall bør du fortsette å snakke med din behandler om hvilken virkning du har og hvilke tanker du har mht medisinene. Du virker utålmodig og det er ikke så rart, men samtidig er det ganske typisk for mennesker som har brukt rus som løsning. Bruk de mulighetene du har til å finne gode løsninger sammen med dine behandlere.

Hvem som skal ha ansvar for medisineringen etter innleggelsen, vil bli avklart før du skrives ut.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er fortsatt innlagt, blir det noen mnd til etter planen.

Ja skulle gjerne gjort det, men har hatt så mye negative erfaringer med leger psykologer og psykriatikere oppover årene at det sitter grusomt langt inne, hadde det vært så enkelt som å ta seg sammen å bare gjøre det hadde jeg gjort det for lengst...

Og et av problemene er at hun har låst seg helt fast på Elvanse, andre ADHD medidsiner er ikke et alternativ, noe som ikke bare gjelder meg men også alle andre som er her. Utrolig synd, og veldig merkelig for utifra hva jeg har hørt og lest så skal vist ikke Elvanse være førstevalget når man har slitt/sliter med rus.

Kommer sikkert an på psykriateren også men..

Hehe... ja du har rett i at jeg er veldig utålmodig, men det er noe jeg har vært hele liivet, pluss at jeg allerede har ventet så mange år på å komme i gang med både medisinering og hjelp i forhold til ADHD'n min.

Ja ok, så det kan være hvem som helst av de jeg nevnte som kan få ansvaret for medisineringen?

Trodde kanskje at det bare var var en psykriater eller DPS som kunne stå for hvilken medisiner jeg skulle stå på og kanskje at fastlegen ble tildelt ansvaret med å forskrive medisinene i ettertid, men det er jo bare tanker jeg har laget meg selv rundt dette.

 

Tusen takk for det, og tusen takk for svar!

 

ALeXz

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det er sånn jeg også har forstått det. Jeg får fortsatt min resept fra psykiater, men han overfører ansvaret til fastlegen når han er sikker på at jeg er optimalt medisinert.

Kan du prøve å få bytte fra Elvanse til Attentin? De som har veldig rask forbrenning har sjelden så bra utbytte av depot, og bruker heller vanlige tabletter flere ganger om dagen. Virkestoffet i disse to er jo det samme, så hvis du tåler det ene burde du jo tåle det andre.

Ellers trodde jeg også at Elvanse var blant de preparatene de var redde for å gi til folk med rusproblematikk, så jeg forstår heller ikke hvorfor du absolutt skal bruke det. Jeg er så heldig at Ritalin funker, så jeg slapp så mye utprøving. Måtte bare opp i en dose som var stor nok, og med litt påfyll på ettermiddagen. Men mange ender på en kombinasjon av flere typer medisin for å få optimal effekt, og sånt kan dessverre ta tid å finne ut av.

Lykke til, i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, godt å høre det var fler enn meg som tenkte sånn, hehe...
Var bare usikker for sønnen min som også har ADHD får gjort alt via legen etter at han ble utredet, men han går på Ritalin da.

Ja jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne det, men det ser mørkt ut mens jeg er her for hun som styrer dette er låst på Elvanse, men syntes det er fler ting som virker veldig rart i forhold til medisineringen av både meg og andre, for hun fortalte meg at om jeg KUN hadde hatt et alkoholproblem så hadde det vært rett på Metamina, men jeg har snakket med andre her som har kun et alkoholproblem og de får heller ikke noe annet enn Elvanse, de ble veldig paffe når jeg fortalte hva hun hadde sagt til meg om Metamina...

Og når tilogmed folk som har blitt medisinert for ADHD før de kom til behandling også blir satt rett over på Elvanse så syntes jeg det er veldig merkelig!

Ja har jo prøvd Attentin før på egenhånd, og syntes det fungerte MYE bedre selvom jeg må dosere fler ganger om dagen, heller det enn å bli "behandlet" med noe som ikke fungerer, og det virker som det er mange fler enn meg som syntes at effekten av Elvanse går over etter rundt 5 timer, så det må jo være tidenes dårligste depot kapsel...

Har prøvd ritalin selv, men det tålte jeg veldig dårlig, hver gang effekten begynte avta fikk jeg en skikkelig kræsj og gikk rett i kjelleren, orker ikke det fler ganger om dagen.

Ja jeg får stase på at jeg får ordnet i dette når jeg er ferdig i behandling.

Men noen som vet om psykriateren som skriver ut her på behandlingsstedet kan feks. skrive i papirene mine at jeg IKKE skal ha noe annet enn det jeg går på?

Veldig kjedelig om de kan sitte her å styre meg etter at jeg ikke lenger er deres "ansvar".

 

Tusen takk for det :)

 

ALeXz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ADHD-medisiner så er det veldig forskjellig hvordan folk reagerer på de ulike preparatene. Man er nødt til å grave fram den tålmodigheten man gjerne ikke har når man har ADHD. Jeg kjenner ei som har fått beskjed om at hun ikke kan få Elvanse pga tidligere rusproblematikk. Men sannheten er at Elvanse er et bra preparat for tidligere rusmisbrukere. Men det hjelper lite for deg dersom effekten ikke er god nok. Det er ikke Elvanse som er et dårlig depot, mange har ekstremt god effekt av Elvanse, men så lenge folk er forskjellige så vil naturlig nok ikke Elvanse være det beste for alle. Det kommer helt an på metabolismen til hver enkelt. Det tryggeste å gi en tidligere rusmisbruker er Strattera siden det ikke er sentralstimulerende, men man må gå på Strattera i opptil et par mnd før man vet sikkert om det har effekt eller ikke så da kommer jo det med tålmodighet inn. Så må man huske at medisiner kun er et hjelpemiddel, ingen vidunderkur. Noen har en enormt god effekt av medisiner, andre har knapt effekt i det hele tatt. På meg har sentralstimulerende overhode ingen effekt, men jeg har et snev av effekt på Strattera og siden jeg ikke har bivirkninger av dem så velger jeg å gå på dem. De hjelper overhode ikke på konsentrasjon, men har litt effekt på indre uro.

Jeg syns det er tullete at du ikke får prøve andre medisiner enn Elvanse. Til spørsmålet om hvem som tar over ansvaret når du blir skrevet ut. Dersom du er korrekt medisinert på det tidspunktet så er det fastlegen som overtar ansvaret. Dersom du senere ønsker å prøve noe annet så må du til en psykiater først, som videre overfører ansvaret til fastlegen når det er bestemt hva du skal gå på. Strattera kan fastlegen skrive ut uten noen videre godkjenning.

Det er ikke opp til psykiateren der du er nå å bestemme hva andre psykiatere ev. ønsker å sette deg på ved et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter

Nettopp. Hvis du ikke kommer noen vei med medisineringen der du er nå, så oppsøk en annen psykiater når du blir utskrevet. Og som Trine sier, medisin virker rett og slett ikke likt på alle, og depot er ikke tingen for de som forbrenner veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Trine!

Ja jeg vet jo at folk raegerer forskjellig på medisinene, det har jeg jo merket på meg selv også.

Det er et par stykker her jeg er nå som ikke tålte Elvanse i det hele tatt, de ble rett og slett skikkelig dårlige! Hva var alternativet deres da? Jo de får ikke noe medisiner for ADHD'n sin i det hele tatt, det er ganske på tryne at de ikke har noe alternativ til de, selvom de sliter med rus...

Ja psykriateren her også syntes jo tydeligvis også at det er et bra Elvanse for tidligere rusmisbrukere. Men kan jeg få spørre hvorfor du mener det? Bare for at jeg er nyskjerrig altså.

Nei er kanskje ikke dårlig depot for alle, men for meg er det hvertfall det, men når jeg prater med andre og leser masse erfaringer på nettet om at andre også syntes effekten går over altfor fort, så det må jo være noe i det også tenker jeg.

Strattera kan jeg ikke bruke, det har jeg prøvd før og det var ikke mye behagelig. Fikk skikkelig humørsvingninger og følte meg fysisk uvell på den medisinen. Men Strattera var faktisk aldri et alternativ når jeg begynte med medisiner heller, merkelig nok, selvom jeg aldri hadde tatt det igjen.

Ja det er ganske mange som syntes det er rimelig tullete av hun å ikke engang vurdere annet, og når hun i tillegg sier til meg at jeg hadde fått Metamina om jeg kun var alkoholiker, men alikevel gir kun Elvanse til de som er bare alkoholikere, da syntes jeg det er noe som skurrer veldig!

Men da får jeg bite tenna sammen og holde ut et par mnd til før jeg tar det med en ny psykriater. For jeg vet av erfaring at det er medisiner som fungerer mye bedre på meg enn dette.

 

ALeXz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, ALeXz skrev:

Tusen takk for svar Trine!

Ja jeg vet jo at folk raegerer forskjellig på medisinene, det har jeg jo merket på meg selv også.

Det er et par stykker her jeg er nå som ikke tålte Elvanse i det hele tatt, de ble rett og slett skikkelig dårlige! Hva var alternativet deres da? Jo de får ikke noe medisiner for ADHD'n sin i det hele tatt, det er ganske på tryne at de ikke har noe alternativ til de, selvom de sliter med rus...

Ja psykriateren her også syntes jo tydeligvis også at det er et bra Elvanse for tidligere rusmisbrukere. Men kan jeg få spørre hvorfor du mener det? Bare for at jeg er nyskjerrig altså.

Nei er kanskje ikke dårlig depot for alle, men for meg er det hvertfall det, men når jeg prater med andre og leser masse erfaringer på nettet om at andre også syntes effekten går over altfor fort, så det må jo være noe i det også tenker jeg.

Strattera kan jeg ikke bruke, det har jeg prøvd før og det var ikke mye behagelig. Fikk skikkelig humørsvingninger og følte meg fysisk uvell på den medisinen. Men Strattera var faktisk aldri et alternativ når jeg begynte med medisiner heller, merkelig nok, selvom jeg aldri hadde tatt det igjen.

Ja det er ganske mange som syntes det er rimelig tullete av hun å ikke engang vurdere annet, og når hun i tillegg sier til meg at jeg hadde fått Metamina om jeg kun var alkoholiker, men alikevel gir kun Elvanse til de som er bare alkoholikere, da syntes jeg det er noe som skurrer veldig!

Men da får jeg bite tenna sammen og holde ut et par mnd til før jeg tar det med en ny psykriater. For jeg vet av erfaring at det er medisiner som fungerer mye bedre på meg enn dette.

 

ALeXz

Det heter psykiater :)

Anonymkode: bee65...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ALeXz skrev:

Tusen takk for svar Trine!

Ja jeg vet jo at folk raegerer forskjellig på medisinene, det har jeg jo merket på meg selv også.

Det er et par stykker her jeg er nå som ikke tålte Elvanse i det hele tatt, de ble rett og slett skikkelig dårlige! Hva var alternativet deres da? Jo de får ikke noe medisiner for ADHD'n sin i det hele tatt, det er ganske på tryne at de ikke har noe alternativ til de, selvom de sliter med rus...

Ja psykriateren her også syntes jo tydeligvis også at det er et bra Elvanse for tidligere rusmisbrukere. Men kan jeg få spørre hvorfor du mener det? Bare for at jeg er nyskjerrig altså.

Nei er kanskje ikke dårlig depot for alle, men for meg er det hvertfall det, men når jeg prater med andre og leser masse erfaringer på nettet om at andre også syntes effekten går over altfor fort, så det må jo være noe i det også tenker jeg.

Strattera kan jeg ikke bruke, det har jeg prøvd før og det var ikke mye behagelig. Fikk skikkelig humørsvingninger og følte meg fysisk uvell på den medisinen. Men Strattera var faktisk aldri et alternativ når jeg begynte med medisiner heller, merkelig nok, selvom jeg aldri hadde tatt det igjen.

Ja det er ganske mange som syntes det er rimelig tullete av hun å ikke engang vurdere annet, og når hun i tillegg sier til meg at jeg hadde fått Metamina om jeg kun var alkoholiker, men alikevel gir kun Elvanse til de som er bare alkoholikere, da syntes jeg det er noe som skurrer veldig!

Men da får jeg bite tenna sammen og holde ut et par mnd til før jeg tar det med en ny psykriater. For jeg vet av erfaring at det er medisiner som fungerer mye bedre på meg enn dette.

 

ALeXz

Det jeg fikk beskjed om var at det var umulig å ruse seg på Elvanse og derfor var det en bra medisin for tidligere rusmisbrukere. Men det hjelper jo ikke om medisnen ikke fungerer. Jeg trodde det var sånn at man måtte bevise at man hadde vært rusfri i 3 mnd og da kunne man få f.eks Ritalin. Men jeg har jo forstått at enkelte psykiatere er ekstremt vrange på det der. For meg blir det litt bakvendt. Det er jo en grunn for at de har ruset seg og medisinene kan jo på en måte fjerne den grunnen og da vil jo ikke behovet for rus være der.

Jeg fikk utslett av Elvanse. Den hadde heller ingen effekt. Men det hadde ikke andre sentralstimulerende heller. Muligens fordi jeg også har AS. Tror mange som går på Elvanse deler opp dosen og tar den to ganger daglig. Noe supplerer også med Attentin på ettermiddagen.

Skjønner at du ikke vil prøve Strattera igjen da, men det er merkelig at du ikke har fått tilbudet om å prøve dem. Så er det jo fryktelig rart at man ikke får prøve andre medisiner. Når man er innlagt så har de jo muligheten til å ha rimelig god kontroll på effekten og ev. misbruk. Man skulle jo tro at noe av hensikten med å være innlagt var å finne en måte man kan fungere best mulig på. Så ekstremt mye medisiner som kan ha en positiv effekt på ADHD også er liksom Elvanse eneste mulighet. Det er snodig syns jeg. Får du noen annen form for behandling mens du er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Trine said:

Det jeg fikk beskjed om var at det var umulig å ruse seg på Elvanse og derfor var det en bra medisin for tidligere rusmisbrukere. Men det hjelper jo ikke om medisnen ikke fungerer. Jeg trodde det var sånn at man måtte bevise at man hadde vært rusfri i 3 mnd og da kunne man få f.eks Ritalin. Men jeg har jo forstått at enkelte psykiatere er ekstremt vrange på det der. For meg blir det litt bakvendt. Det er jo en grunn for at de har ruset seg og medisinene kan jo på en måte fjerne den grunnen og da vil jo ikke behovet for rus være der.

Jeg fikk utslett av Elvanse. Den hadde heller ingen effekt. Men det hadde ikke andre sentralstimulerende heller. Muligens fordi jeg også har AS. Tror mange som går på Elvanse deler opp dosen og tar den to ganger daglig. Noe supplerer også med Attentin på ettermiddagen.

Skjønner at du ikke vil prøve Strattera igjen da, men det er merkelig at du ikke har fått tilbudet om å prøve dem. Så er det jo fryktelig rart at man ikke får prøve andre medisiner. Når man er innlagt så har de jo muligheten til å ha rimelig god kontroll på effekten og ev. misbruk. Man skulle jo tro at noe av hensikten med å være innlagt var å finne en måte man kan fungere best mulig på. Så ekstremt mye medisiner som kan ha en positiv effekt på ADHD også er liksom Elvanse eneste mulighet. Det er snodig syns jeg. Får du noen annen form for behandling mens du er der?

Ja det var noe av det samme jeg fikk vite av psykiateren her også, men hun mente jo også at det ikke var noe illegalt marked for det. Men noen enkle søk på nettet vister jo at folk både ruser seg og omsetter Elvanse illegalt, dette var jo noe jeg hadde lest meg opp på før jeg begynte på medisiner selv men det ville jeg jo ikke fortelle hun så jeg risikerte å ikke få prøve noe i det heletatt. Har dog ikke prøvd å ruse meg på Elvanse heller, og det er heller ikke noe jeg har tenkt å gjøre da jeg prøver legge det livet bak meg.

Ja jeg var rusfri i 4 mnd før jeg fikk prøve medisiner, men har jo hatt mange runder med psykologer og psykiatere før som handlet om akkurat det med medsisinering, men det ble det jo aldri noe av siden jeg aldri klarte holde meg unna rus så "lenge" som 3 mnd.

Men det var jo som sagt mye snakk om medisinering, det landet aldri på noe fasit svar den gangen, men alle jeg pratet med var altid veldig klare på at Ritalin var uaktuelt. Har jo medisinert meg selv en del med det, men jeg orket ikke kræsjlanding flere ganger om dagen, hvertfall ikke om jeg ikke hadde noe som kunne dempe disse kræsjene.

Ja har lest litt om det at noen bruker Attentin i tillegg, har også lest om Elvanse doseringer på høyre doser enn meg og flere ganger om dagen. Feks 70 på morgen, 50 midt på dagen og 30 på kvelden. Men jeg føler jeg må gå på tå rundt henne å være veldig forsiktig med hva jeg sier og ikke så hele "prosjektet" går i dass.

Veldig slitsomt å føle at jeg ikke kan si akkurat det jeg vil og passer meg uten at det skal få konsekvenser :/

Men ja, helt enig, skulle jo absolutt tro at det hadde vært det beste når jeg først var innlagt!

Tja, spørs litt hva du mener med behandling, men jeg har null samtaler med psykolog, og psykiateren er det veldig sjelden man får pratet med da hun er her veldig sjelden.

Så det jobbes lite med hvorfor jeg ruset meg, men veldig mye fokus på at jeg SKAL bli rusfri.. noe som kan være vanskelig når man ikke tar tak i problemet....!

 

ALeXz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg søkt litt rundt på netttet og fant blandt annet dette;

https://www.nrk.no/norge/vil-offentliggjore-bransjens-utbetalinger-til-leger-1.12200197

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/norske-leger-mottar-millionsummer-fra-legemiddelindustrien--offentliggjoringen-skaper-mer-tillit-mellom-pasienter-og-helsepersonell/60302254

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/XbPOm/Norske-leger-lar-seg-kjope-av-legemiddelindustrien

 

Så kan det faktisk være sånn at hun som skriver ut medisiner gjør det av økonomiske grunner? Tenker siden hun er så forbanna låst på kun det ene medikamentet når det gjelder alle pasienter?

Mulig jeg misforstår, men hvertfall den tanken jeg sitter med akkurat nå.

 

ALeXz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ALeXz skrev:

Nå har jeg søkt litt rundt på netttet og fant blandt annet dette;

https://www.nrk.no/norge/vil-offentliggjore-bransjens-utbetalinger-til-leger-1.12200197

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/norske-leger-mottar-millionsummer-fra-legemiddelindustrien--offentliggjoringen-skaper-mer-tillit-mellom-pasienter-og-helsepersonell/60302254

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/XbPOm/Norske-leger-lar-seg-kjope-av-legemiddelindustrien

 

Så kan det faktisk være sånn at hun som skriver ut medisiner gjør det av økonomiske grunner? Tenker siden hun er så forbanna låst på kun det ene medikamentet når det gjelder alle pasienter?

Mulig jeg misforstår, men hvertfall den tanken jeg sitter med akkurat nå.

 

ALeXz

Nei, det er garantert ikke økonomiske grunner som er årsaken til hennes syn på hvilket medikament du bør bruke.

Jeg synes du skal prøve å kommunisere direkte med psykiateren om hvordan du opplever medisineringen og din frustrasjon rundt dette, i stedet for å Google i det uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutes ago, frosken said:

Nei, det er garantert ikke økonomiske grunner som er årsaken til hennes syn på hvilket medikament du bør bruke.

Jeg synes du skal prøve å kommunisere direkte med psykiateren om hvordan du opplever medisineringen og din frustrasjon rundt dette, i stedet for å Google i det uendelige.

Takk for svar, er flink til å ta forhastede konklusjoner og har trust isues så det holder.

Ja skulle ønske jeg klarte bare ta meg sammen å gjøre det, men konfrontasjoner eller ubehagelige settinger skyr jeg så godt jeg kan... Akkurat nå er hun på ferie i 2-3 uker til så får ikke gjort det med det første uansett så prøver bare google meg fram til det meste så jeg kanskje har noe å bruke når jeg skal møte hun igjen.

Men noen andre medisiner kan jeg nok uansett se lenge etter mens jeg er her uansett, for hun har jo sagt rett ut at Elvanse er det ENESTE...

Når andre her bare har negative bivirkninger, da har de ikke fått tilbud om noe annet, de må klare seg uten medisiner, hvertfall mens de er her.

Og hvorfor i all verden blir folk som feks. har gått på Ritalin før de kom hit plutselig satt på Elvanse?

Hehe.. regner ikke med at du kan svare på det, men jeg lurer fælt på akkurat dette.

 

ALeXz

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ALeXz skrev:

Takk for svar, er flink til å ta forhastede konklusjoner og har trust isues så det holder.

Ja skulle ønske jeg klarte bare ta meg sammen å gjøre det, men konfrontasjoner eller ubehagelige settinger skyr jeg så godt jeg kan... Akkurat nå er hun på ferie i 2-3 uker til så får ikke gjort det med det første uansett så prøver bare google meg fram til det meste så jeg kanskje har noe å bruke når jeg skal møte hun igjen.

Men noen andre medisiner kan jeg nok uansett se lenge etter mens jeg er her uansett, for hun har jo sagt rett ut at Elvanse er det ENESTE...

Når andre her bare har negative bivirkninger, da har de ikke fått tilbud om noe annet, de må klare seg uten medisiner, hvertfall mens de er her.

Og hvorfor i all verden blir folk som feks. har gått på Ritalin før de kom hit plutselig satt på Elvanse?

Hehe.. regner ikke med at du kan svare på det, men jeg lurer fælt på akkurat dette.

 

ALeXz

 

Er det ikke ganske meningsløst at du er unnvikende mens du er innlagt? Er ikke det en del av den problematikken som også har fått deg til å velge rus i alt for stor grad?

Jeg synes du kanskje skal prøve å bruke litt mindre energi på medisineringen og heller bruke de mulighetene du har for endring under innleggelsen:-) I tillegg tror jeg at du kommer lengst med ærlig og tydelig kommunikasjon med psykiateren, og at altfor vidløftige tilnærminger vil virke mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, frosken said:

Er det ikke ganske meningsløst at du er unnvikende mens du er innlagt? Er ikke det en del av den problematikken som også har fått deg til å velge rus i alt for stor grad?

Jeg synes du kanskje skal prøve å bruke litt mindre energi på medisineringen og heller bruke de mulighetene du har for endring under innleggelsen:-) I tillegg tror jeg at du kommer lengst med ærlig og tydelig kommunikasjon med psykiateren, og at altfor vidløftige tilnærminger vil virke mot sin hensikt.

Kall det hva du vil, det er et problem jeg altid har hatt, og det er langt i fra grunnen til at jeg ruset meg i det hele tatt.

Men når det er så lite fokus på hvorfor jeg ruset meg og kun fokus på at man skal bli rusfri så er det ikke rart det ikke er noe fremgang for meg.

Ja skulle ønske jeg klarte å bruke mindre energi på det men når jeg henger meg opp i noe så fortsetter det til jeg rett og slett blir lei og finner noe annet å henge meg opp i, sånn har det stort sett hele livet mitt, er utrolig slitsomt!

Skulle virkelig ønske du hadde hatt en samtale med den psykiateren så hadde du fort skjønt at man kan mene ting, men så lenge det virker som det var hennes ide' da blir det noe helt annet.

Når hun leste i papirene mine der det stod at jeg hadde diagnosen for første gang så leste hun bare mellom linjene å fikk meg til å virke dum som et brød siden jeg forstod det som jeg hadde diagnosen (noe jeg viste ganske klart fra før at jeg faktisk hadde grunnet utallige samtaler og papirer fra før jeg kom hit), men så tok hun en liiten kartlegging på meg og fikk det til å høres ut som hun fant det ut, å vips så fikk jeg medisiner.

Er vel egentlig ikke så rat jeg henger meg opp i medisineringen heller når jeg ikke får noen annen hjelp for ADHD'n her heller...

 

ALeXz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 8/7/2017 at 10:29 PM, frosken said:

Nei, det er garantert ikke økonomiske grunner som er årsaken til hennes syn på hvilket medikament du bør bruke.

Jeg synes du skal prøve å kommunisere direkte med psykiateren om hvordan du opplever medisineringen og din frustrasjon rundt dette, i stedet for å Google i det uendelige.

Å hvorfor skulle ikke dette være av økonomiske grunner når man ser så mange eksempler på dette i legeindustrien?

Anonymkode: 4f550...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 den 19.54, ALeXz skrev:

Nå har jeg søkt litt rundt på netttet og fant blandt annet dette;

https://www.nrk.no/norge/vil-offentliggjore-bransjens-utbetalinger-til-leger-1.12200197

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/norske-leger-mottar-millionsummer-fra-legemiddelindustrien--offentliggjoringen-skaper-mer-tillit-mellom-pasienter-og-helsepersonell/60302254

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/XbPOm/Norske-leger-lar-seg-kjope-av-legemiddelindustrien

 

Så kan det faktisk være sånn at hun som skriver ut medisiner gjør det av økonomiske grunner? Tenker siden hun er så forbanna låst på kun det ene medikamentet når det gjelder alle pasienter?

Mulig jeg misforstår, men hvertfall den tanken jeg sitter med akkurat nå.

 

ALeXz

Har du sjekket det registeret og sett om psykiateren står oppført der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å hvorfor skulle ikke dette være av økonomiske grunner når man ser så mange eksempler på dette i legeindustrien?

Anonymkode: 4f550...355

Det finnes av og til koblinger mellom legemiddelindustri og helsepersonell som det ville ha vært en fordel om ikke fantes. Jeg har allikevel ingen tro på at norske leger er kjøpt av legemiddelindustrien på den måten at de velger medikamenter fordi det skulle gi dem selv en direkte økonomisk fordel. For meg fremstår argumenter av denne typen som lite realistiske konspirasjonsteorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nei det har jeg ikke, men skulle gjerne sjekket...

Hvor kan man se etter dette?

Har lest gjennom de linkene på nytt men finner ut hvordan man gjør det:huh:

Ser at det står skrevet om at det man snart kan se det (selvfølgelig kan jo legen reservere seg mot det å ser jeg, syntes det blir litt feil men..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...