Gå til innhold

Kan barn på 10 år hjelpe til hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er bonusmamma til en herlig gutt på 11 år. Foreldrene praktiserer delt bosted (50/50). Den siste tiden har han fått noen små oppgaver av oss av og til, f.eks sette inn i oppvaskmaskin,  vaske av bordet, gå ut med søppelet.  Dette har han fått litt penger for, eksempelvis 10-15 kroner (i tillegg til ukelønn han får normalt sett). Han likte dette veldig godt, var stolt når han fikk ros for godt arbeid og veldig fornøyd med å kunne spare mer penger til dataspill han ønsker seg. Han har jo også hjulpet litt til før, uten penger, og gjør det fortsatt - han er jo en del av familien. Vi tenker han har godt av å føle seg som en del av et fellesskap, øve seg på å forstå hvordan jobb og økonomi foregår og å oppleve mestring ved oppgaver han klarer. Oppgavene han har fått har kanskje max tatt 15 minutter, oftest mindre.

Nå har imidlertid hans mor forbudt ham å hjelpe noe til hos oss. Hun mener vi voksne skal gjøre alt husarbeid og ikke "utnytte" hennes sønn. Han skal bruke sin tid på lekser og venner. For oss er det jo egentlig mye lettere å bare gjøre alt selv, men vi har tenkt han lærer av dette - og han har vært veldig glad og stolt selv. Han har ofte spurt om å få litt mer å gjøre, slik at han kan spare mer. Nå er han lei seg og vi er lei oss, men han er veldig lojal mot moren og nekter nå å gjøre noe som helst hjemme hos oss - selv ikke ting som å rydde etter seg når han har lekt, ta sin egen asjett med seg til oppvaskmaskinen etc. 

Jeg har ikke barn selv og vet ikke hva som er vanlig. Hva tror dere? Ideen med husarbeid var ikke min, men min samboers. Jeg står litt på siden og ser på det hele og har tenkt at dette er normalt og en god ting for sønnen. Han er enebarn på begge sider og har ofte tendenser til å kun tenke på seg og sitt når han er med venner og andre, for eksempel vil han raskt ta hele godteposen for seg selv uten å gi noe til de han er sammen med.  Jeg tenker det kan være sunt for hans fremtidige relasjoner å lære seg å bidra litt? Eller er dette for tidlig og er min samboer for streng? 

Anonymkode: 12b6e...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn på ti år kan absolutt gjøre oppgaver i hjemmet. Det er positivt for å lære å ta ansvar , være en del av fellesskapet i familien, lære seg å selv skulle jobbe og ta seg av et eget hjem. Forskning viser at barn kan kjenne glede ved å bidra og mestre oppgaver. Jeg angrer på at jeg i altfor stor grad tok oppgavene selv fordi ungene var litt motvillige. Det hadde vært så mye bedre om de fikk inn gode vaner allerede fra barnealder. Selvfølgelig er barn ulike og noen liker bedre å hjelpe til enn andre. Prøv å finne oppgaver som er litt lystbetont og passer til barnet. Noen liker å hente posten eller pante flasker. Noen kan sette i oppvaskmaskinen , dekke bord, gå med bosset, vanne blomstene osv. 

Anonymkode: 0996a...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er han lei seg og vi er lei oss, men han er veldig lojal mot moren og nekter nå å gjøre noe som helst hjemme hos oss - selv ikke ting som å rydde etter seg når han har lekt, ta sin egen asjett med seg til oppvaskmaskinen etc. 

Jeg synes det er helt på sin plass at en på 10-11 år gjør så enkle ting, helt uten betaling.  Jeg synes også det er helt greit at han får litt penger hvis han gjør noe ekstra, som f.eks. å rydde kjøkkenet etter middag (altså litt mer enn bare å sette inn etter seg selv).

Så jeg er i utgangspunktet mest enig med dere og ikke med moren, jeg tror kanskje også at denne konflikten ikke ville vært like stor dersom foreldrene bodde sammen.  Jeg tviler på at det er så mange mødre som ser det som "utnytting" at en så stor gutt lærer å rydde opp etter seg. Han hun tenkt å behandle ham som en sart prins til han flytter hjemmefra, liksom? 

På meg virker det litt underlig at det for henne tydeligvis høres ut som om dette er så mye arbeid at det går ut over tiden han trenger til lekser og venner - har han ikke fortalt at han selv synes det er positivt? 

Men dette må foreldrene oppklare selv. Jeg trodde ikke det var så uvanlig at man kunne ha litt forskjellig opplegg hos mor og far når de er såpass store - de kommer ikke til å være enige om hver eneste lille detalj i årene som kommer, og da kan det bli svært anstrengt hvis moren skal bestemme alt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn selv og vet ikke hva som er vanlig. Hva tror dere? Ideen med husarbeid var ikke min, men min samboers. Jeg står litt på siden og ser på det hele og har tenkt at dette er normalt og en god ting for sønnen. Han er enebarn på begge sider og har ofte tendenser til å kun tenke på seg og sitt når han er med venner og andre, for eksempel vil han raskt ta hele godteposen for seg selv uten å gi noe til de han er sammen med.  Jeg tenker det kan være sunt for hans fremtidige relasjoner å lære seg å bidra litt? Eller er dette for tidlig og er min samboer for streng? 

Anonymkode: 12b6e...d22

Jeg er også skilt med barn og hos oss lever vi stort sett etter regelen - "Hos mamma gjelder mammas regler og hos pappa gjelder pappas regler". :) Innenfor sunn fornuft da. Her synes jeg pappan skulle sagt klart fra til mor at i deres hus gjelder deres regler og også lagt til at ingen har vondt av å lære å rydde etter seg. Hun gjør ham en gedigen bjørnetjeneste på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar er egentlig superkort: En 10-åring kan (etter min mening: skal) selvfølgelig bidra til fellesskapet med å ha ansvar for slike enkle oppgaver for fellesskapet hjemme. 

Far må ta en prat med mor og formidle at mora bestemmer slike ting hjemme hos selv, mens dere bestemmer hos dere.

:) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2017 den 13.08, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg er bonusmamma til en herlig gutt på 11 år. Foreldrene praktiserer delt bosted (50/50). Den siste tiden har han fått noen små oppgaver av oss av og til, f.eks sette inn i oppvaskmaskin,  vaske av bordet, gå ut med søppelet.  Dette har han fått litt penger for, eksempelvis 10-15 kroner (i tillegg til ukelønn han får normalt sett). Han likte dette veldig godt, var stolt når han fikk ros for godt arbeid og veldig fornøyd med å kunne spare mer penger til dataspill han ønsker seg. Han har jo også hjulpet litt til før, uten penger, og gjør det fortsatt - han er jo en del av familien. Vi tenker han har godt av å føle seg som en del av et fellesskap, øve seg på å forstå hvordan jobb og økonomi foregår og å oppleve mestring ved oppgaver han klarer. Oppgavene han har fått har kanskje max tatt 15 minutter, oftest mindre.

Nå har imidlertid hans mor forbudt ham å hjelpe noe til hos oss. Hun mener vi voksne skal gjøre alt husarbeid og ikke "utnytte" hennes sønn. Han skal bruke sin tid på lekser og venner. For oss er det jo egentlig mye lettere å bare gjøre alt selv, men vi har tenkt han lærer av dette - og han har vært veldig glad og stolt selv. Han har ofte spurt om å få litt mer å gjøre, slik at han kan spare mer. Nå er han lei seg og vi er lei oss, men han er veldig lojal mot moren og nekter nå å gjøre noe som helst hjemme hos oss - selv ikke ting som å rydde etter seg når han har lekt, ta sin egen asjett med seg til oppvaskmaskinen etc. 

Jeg har ikke barn selv og vet ikke hva som er vanlig. Hva tror dere? Ideen med husarbeid var ikke min, men min samboers. Jeg står litt på siden og ser på det hele og har tenkt at dette er normalt og en god ting for sønnen. Han er enebarn på begge sider og har ofte tendenser til å kun tenke på seg og sitt når han er med venner og andre, for eksempel vil han raskt ta hele godteposen for seg selv uten å gi noe til de han er sammen med.  Jeg tenker det kan være sunt for hans fremtidige relasjoner å lære seg å bidra litt? Eller er dette for tidlig og er min samboer for streng? 

Anonymkode: 12b6e...d22

det er ikke galt å la barn gjøre husarbrid om de liker det. jeg derimot, gjorde husarbeid hele dagene på barneboligen og på avlastningen, for å "trene". gjorde jeg det ikke riktig rekkefølge, måtte jeg gjøre alt på nytt. jeg måtte starte med dette da jeg var 7 år på avlastningen. jeg ble håndledet mot min vilje, men om jeg ble sint av håndledingen, måtte jeg få straffe husarbeid omigjen. (håndleding er når personalet tar å holder armene mine, og fører meg frem og fører hånda mi til dit som arbeidsoppgaven var). bare en liten glemskhet av meg, og det var full hånnleding. jeg haaaaaatet når de håndledet meg. men jeg fikk ikke bli sint, for personslet seg på meg og ved minste sure fjes, så fikk jeg straffekryss i boka. om jeg var flink fikk jeg juksepenger som jeg samlet opp på en borelås, som jeg kunne tjene meg opp ting jeg ville gjøre, som forexempel leke og spille pc.

 

så at et barn på 10/11 år som gjør husarbeid men liker å gjøre det og er stolt av det og som får skryt og lønn for det, er bare idyllisk og koselig.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...