Gå til innhold

Klare kjønnsroller som oppskrift på et suksessfullt samfunn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal man le eller gråte?

Kjør debatt!

http://resett.no/2017/11/01/klare-kjonnsroller-som-oppskrift-pa-et-suksessfullt-samfunn/

Norge er i dag et såkalt likestilt samfunn, og kvinner har mer innflytelse både sosialt og økonomisk enn noen annen gang i historien. I utgangspunktet høres det veldig bra ut, men hvor fornuftig er det egentlig å bygge et samfunn basert på en illusjon om at det ikke er reelle kjønnsforskjeller?

Kvinnelig hypergami (tiltrekning til partner av høyere sosioøkonomisk status) er en svært sterk drivkraft i samfunnet, og derfor er det bekymringsfullt at det blir så mange kvinnelige leger og advokater, som er tradisjonelle høystatusyrker for menn, i samfunnet.

Yrkene vil bli feminisert og lite attraktive for menn, samtidig som kvinnene vil ha problemer med å finne menn med høyere sosioøkonomisk status enn dem selv, og vil kunne ende opp uten partner eller med en partner de egentlig ikke er tiltrukket til.

I og med at kvinner har all seksuell makt i samfunnet, hadde det kanskje vært fornuftig med litt maktfordeling, slik at menn har mesteparten av den utøvende makten?

Kvinner som gruppe stemmer venstrevridd, og etter at kvinner fikk stemmerett, ble velferdsstaten en aktuell model i flere land. Igjen søker kvinner intuitivt en forsørger, slik at velferdsstaten i tillegg på mange områder har erstattet mannens rolle i samfunnet.

Det er i tillegg problematisk at en økende andel menn forblir ufrivillig barnløse, mens de likevel er forpliktet til å betale høye skatter og bidra til velferdstaten, som både straffer dem økonomisk og sosialt.

Anonymkode: b745b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ting kan bli for alvorlig og selvhøytidelig også. 

Alle roper etter respekt men ingeniør gi den.

Anonymkode: d1df7...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forundret over at det finnes slike holdninger. Når det gjelder feks legeyrket så var det tidliger veldig status og folk bukket og neiet for doktoren. Det stilles andre krav til leger i dag. De må være mer omsorgspersoner enn tidligere og kvinner har alltid vært dominerende i omsorgsyrker. Tidligere var det nesten bare manlige leger og ingen reagerte på det. Det viktigste er vel at du har en dyktig lege å gå til når du blir syk?.Jeg kjenner INGEN i min omgangskrets som bevisst har leitet etter menn med suksess og høy utdannelse. Og jeg har venner som har høy utdannelse som lever vell med menn som har lavere utdannelse. Men selvfølgelig er det en fordel med en mann som har ok jobb og man slipper økonomiske bekymringer. Jeg har forresten lengre utdanning enn min mann. Han tjener likevell dobbelt så mye som meg i et typisk mannsdominert yrke mens jeg er i omsorgsyrket. Det som er min frustrasjon i forhold til likestilling er mer dette at samfunnet legger samme krav på alle kvinner. At man nesten ikke kan velge å være hjemme med unger hvis man ønsker det. At det forventes at man tar utdannelse og helst jobber fullt. Det er ikke til å legge skjul på at kvinner flest gjør mer i hjemmet enn menn. ( sier ikke da at menn ikke gjør noe). De er ofte det man kaller « dobbeltarbeidende».  Det at min mann tjener godt gjør at jeg kan jobbe mindre og fokusere mer på familie . Jeg er så takknemmelig for det. Min søster er gift med en som er uføretrygdet. Hun må jobbe fullt og ta seg av alt hjemme. Likevel hoper regningene seg opp og de har ikke råd til å unne seg noe. Hun elsker sin mann for det men livet er ikke så enkelt . Når det gjelder skatt så går det jo stort sett til andre grupper i samfunnet enn man selv identifiserer seg med. Småbarnsforeldre må  også betale skatt til eldreomsorg , uføretrygd og helsevesen . De eldre må også betale skatt til småbarnsfamilier, skole  osv. Vi lever faktisk i et av verdens beste samfunn. Jeg kjenner forresten veldig mange enslige kvinner som mer enn gjerne kunne tenke seg en mann å dele livet sitt med. De hadde vært fornøyd med en helt vanlig mann. Et kriterie  må vel være å treffe en som liker og respekterer kvinner ? 

Anonymkode: 2381a...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det var interessant å lese, men overskriften er litt absurd. Sånn verden ser ut for meg er likestilte samfunn MYE mer velfungerende på alle områder. Da mener jeg:

Norge>Tyskland>USA>Mexico>Saudi-Arabia>IS

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner INGEN i min omgangskrets som bevisst har leitet etter menn med suksess og høy utdannelse. 

Anonymkode: 2381a...869

Nei, ikke bevisst. Vi har hatt lange diskusjoner om det på DOL. Alle damene blånekter for det, men jeg er fortsatt overbevist om at kvinner i det minste ubevisst går etter sosioøkonomisk status. Jeg tror ikke et sekund på at damer flest er helt likegyldig til om mann er skipsreder eller feier gulvet i margarinfabrikken. Det er kanskje ikke pengene i seg selv trekker, men en man som får til mye i livet er attraktiv. Det gjelder ikke i like stor grad andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gargamel skrev:

Det var interessant å lese, men overskriften er litt absurd. Sånn verden ser ut for meg er likestilte samfunn MYE mer velfungerende på alle områder. Da mener jeg:

Norge>Tyskland>USA>Mexico>Saudi-Arabia>IS

Nei, ikke bevisst. Vi har hatt lange diskusjoner om det på DOL. Alle damene blånekter for det, men jeg er fortsatt overbevist om at kvinner i det minste ubevisst går etter sosioøkonomisk status. Jeg tror ikke et sekund på at damer flest er helt likegyldig til om mann er skipsreder eller feier gulvet i margarinfabrikken. Det er kanskje ikke pengene i seg selv trekker, men en man som får til mye i livet er attraktiv. Det gjelder ikke i like stor grad andre veien.

Personlig tenkte jeg ikke på det. Kanskje man tenkte anderledes da jeg var ung. De fleste rundt meg jobbet uten noen høyere utdannelse. Dessuten har jeg venner med lavere utdannelse enn meg som tjener mer. Det er ikke de veldig store lønnsforskjellene blant folk flest i Norge. De fleste er midt i mellom så konstrasten mellom en som er skipsreder og gulvfeier er vel litt søkt. Det jeg lurer på i denne diskusjonen er : har ikke menn noen krav til kvinnen de velger?. Her fremstilles kvinner som overfladisk beregnede og menn som stakkars offer som blir avvist bare fordi de ikke har status og penger. 

Anonymkode: 2381a...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kan sikkert diskutere dette til vi blir blå, men beste tilgjengelige forskning tilsier at det til en viss grad er slik at lavstatus menn i større grad forblir barnløse.

Og statistikken viser at det er betydelig flere menn enn kvinner som er ufrivillig barnløse. Dette skyldes at du har en god del (høystatus da antar jeg :)) menn som er seriefedre.

En av mange artikler om emnet:

http://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/flere-barnlse-kvinner-vil-ikke-ha-barn-med-lavstatus-menn/3423386253.html

Vær også obs på at status handler om mer enn bare stilling; intelligens, utdanning, sosial og kulturell kapital, ...

Om du hevder at status ikke betyr noe for deg så er det å si at du er upåvirket av evolusjonen. Alle kvinner ser automatisk etter den partneren som kan gi best mulig utgangspunkt for sine barn. Ikke noe galt eller skamfullt med det -- Naturen har skapt oss slik.

Endret av Caprioli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig tenkte jeg ikke på det. Kanskje man tenkte anderledes da jeg var ung. De fleste rundt meg jobbet uten noen høyere utdannelse. Dessuten har jeg venner med lavere utdannelse enn meg som tjener mer. Det er ikke de veldig store lønnsforskjellene blant folk flest i Norge. De fleste er midt i mellom så konstrasten mellom en som er skipsreder og gulvfeier er vel litt søkt. Det jeg lurer på i denne diskusjonen er : har ikke menn noen krav til kvinnen de velger?. Her fremstilles kvinner som overfladisk beregnede og menn som stakkars offer som blir avvist bare fordi de ikke har status og penger. 

Anonymkode: 2381a...869

Det var kanskje også for generelt av meg å si at kvinner gjør sånn og sånn. Stort sett gifter folk seg innad i sin klasse, så begge har omtrent samme utdanning/status. Jeg har nemlig sjekket Wiki.

Enkelte ganger er det stor forskjell, og da kjenner i alle fall jeg overlegent flest eksempler hvor han tjener vesentlig mer, eller har vesentlig høyere status enn henne. Det har jeg ikke kilder på. Det er bare mitt inntrykk. Mange damer med høy utdanning sier de kunne falt for hvem som helst. Jeg ser bare ikke at det skjer.

Jeg synes ikke det er overfladisk å bedømme folk etter hva de driver det til i livet, sammenlignet med å vurdere pupper og tenner som noen visstnok gjør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Det var kanskje også for generelt av meg å si at kvinner gjør sånn og sånn. Stort sett gifter folk seg innad i sin klasse, så begge har omtrent samme utdanning/status. Jeg har nemlig sjekket Wiki.

Enkelte ganger er det stor forskjell, og da kjenner i alle fall jeg overlegent flest eksempler hvor han tjener vesentlig mer, eller har vesentlig høyere status enn henne. Det har jeg ikke kilder på. Det er bare mitt inntrykk. Mange damer med høy utdanning sier de kunne falt for hvem som helst. Jeg ser bare ikke at det skjer.

Jeg synes ikke det er overfladisk å bedømme folk etter hva de driver det til i livet, sammenlignet med å vurdere pupper og tenner som noen visstnok gjør.

 

Vet at du er en seriøs og funuftig mann. :)

Anonymkode: 2381a...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 11/3/2017 den 8.58, Gargamel skrev:

Det var interessant å lese, men overskriften er litt absurd. Sånn verden ser ut for meg er likestilte samfunn MYE mer velfungerende på alle områder. Da mener jeg:

Norge>Tyskland>USA>Mexico>Saudi-Arabia>IS

Nei, ikke bevisst. Vi har hatt lange diskusjoner om det på DOL. Alle damene blånekter for det, men jeg er fortsatt overbevist om at kvinner i det minste ubevisst går etter sosioøkonomisk status. Jeg tror ikke et sekund på at damer flest er helt likegyldig til om mann er skipsreder eller feier gulvet i margarinfabrikken. Det er kanskje ikke pengene i seg selv trekker, men en man som får til mye i livet er attraktiv. Det gjelder ikke i like stor grad andre veien.

Du har uten tvil helt rett.

Anonymkode: b745b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de menn som føler at den norske velferdsstaten ikke er noe for dem står jo helt fritt til å flytte til et land med en samfunnsmodell som passer dem bedre.

Anonymkode: 2bb2b...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...