Gå til innhold

Hvor mye husarbeid bør en 17 åring gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Har en 17 årig jente som er giddaløs og ikke orker å gjøre noe. Det må mas til for å få henne til å gjøre den minste ting, og ofte blir det gjort halveis.

Vi begge har gått gjennom en veldig vanskelig tid, jeg er alenemor for henne, er i arbeid, og er ofte sliten. Synes ikke det er rett at jeg skal gjøre alt, mens hun ligger å ser på tv eller mobilen.

Noen som kan komme med noen tips? Og hvor mye bør hun gjøre hjemme?

 

Anonymkode: a1284...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare en tanke....

Jeg tror problemet ofte er at man sliter seg selv ut først og så forventer man at andre skal begynne å se og ta tak når man ikke selv lengre orker. Vet ikke om dette er tilfelle hos dere.

Om vi tenker oss at din 17-åring bodde alene så ville hun fint kunne gjøre alt av huslige greier for både å overleve og ha det fint rundt seg. Med andre ord hun er i stand til å kunne gjøre alt om hun må. MEN hun ville trolig gjøre det når det passet hennes skjema, når hun hadde overskudd og når hun ville prioritere det. Det ville kanskje være dager hun bare lot alt flyte for så å ta i et tak når det begynte å skli ut og flyte litt. Og her tror jeg kanskje problemet ligger når man bor hjemme.

Man slipper unna med mye over år fordi mor og far fikser og ordner. Så plutselig en dag er det endret og det forventes og kreves både at de skal se alt mamma og evnt pappa evnt gjør, være deltagende og takknemlige og jeg vet ikke hva, bebreidelser, forventninger og krav presenteres i tur og orden helt plutselig (sier ikke dette gjelder hos dere) Det samme skjer ofte med kvinner som sliter seg ut i ekteskapet 😀 Og da braker det løs. Barn/ungdom som ikke er vant til krav og rutiner, må forklares hvorfor endringene kommer, altså involveres.I et samarbeid kunne få delta aktivt og verbalt dele og bli hørt i forhold til sine tanker rundt. Læres opp og ikke minst må det av og til finnes rom for at de gjør det i den takten de selv finner det for godt, slik vi alle foretrekker og gjør når det kan nedprioriteres eller prioriteres i en annen rekkefølge. Feks hvile først, gjøre etterpå og ikke gjøre først, hvile etterpå 😀 

Så jeg ville tatt en prat som rommer ærlighet rundt din situasjon, at du trenger hennes deltagelse og deretter at dere samtaler rundt hva hun kan bidra med og setter opp en skriftlig plan hu n samtykker i. Gjør henne til en aktiv deltager i deres eget lille team 😀👍🏻

Anonymkode: ce75b...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du er alenemor burde dere egentlig dele husarbeidet ganske likt. Noen bor på hybel på samme alder, så hun er voksen nok til alt.

Hva med å sette seg ned en dag å ta en voksen-prat og rett å slett si at hun er såpass voksen nå at du vil hun skal ta mer ansvar og være mer likeverdig med deg? Så sette opp en liste som gir ca jevn fordeling av ting som skal gjøres i løpet av én uke, der hun selv velger hvordan hun prioriterer. Hvis hun vil ta alt sitt i panikk på søndagen er det opp til henne. Da velger hun mye selv, og det trenger ikke bli "mas" fra din side. 

Anonymkode: 34657...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Har en 17 årig jente som er giddaløs og ikke orker å gjøre noe. Det må mas til for å få henne til å gjøre den minste ting, og ofte blir det gjort halveis.

Vi begge har gått gjennom en veldig vanskelig tid, jeg er alenemor for henne, er i arbeid, og er ofte sliten. Synes ikke det er rett at jeg skal gjøre alt, mens hun ligger å ser på tv eller mobilen.

Noen som kan komme med noen tips? Og hvor mye bør hun gjøre hjemme?

 

Anonymkode: a1284...e07

Jeg synes min 16-åring har mer å gjøre enn det jeg har,  selv om jeg er i arbeid. I tillegg til skolen er det lekser og prøver i ett sett. Så lenge hun tar skolen alvorlig, synes jeg ikke det er så viktig med plikter utenom skolearbeid og å holde rommet sitt ryddig. Jeg synes hun har nok plikter. Skolen er en heldagsjobb og vel så det. Piano og badminton kommer i tillegg pluss forflytning mellom far og meg. Den forflytninga mellom oss foreldre tar også tid.  Litt småting må hun gjøre innimellom som å være med (samarbeid) å rydde av middagsbordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg synes min 16-åring har mer å gjøre enn det jeg har,  selv om jeg er i arbeid. I tillegg til skolen er det lekser og prøver i ett sett. Så lenge hun tar skolen alvorlig, synes jeg ikke det er så viktig med plikter utenom skolearbeid og å holde rommet sitt ryddig. Jeg synes hun har nok plikter. Skolen er en heldagsjobb og vel så det. Piano og badminton kommer i tillegg pluss forflytning mellom far og meg. Den forflytninga mellom oss foreldre tar også tid.  Litt småting må hun gjøre innimellom som å være med (samarbeid) å rydde av middagsbordet. 

Jeg syntes godt ungdommene kan ta del i husarbeidet, som å vakse badet og ta oppvasken.

Anonymkode: faef5...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes godt ungdommene kan ta del i husarbeidet, som å vakse badet og ta oppvasken.

Anonymkode: faef5...dd1

Ja, hvis det er en lat ungdom som ikke gjør så mye annet enn å sitte med mobilen,  er jeg enig i det. 

Hos oss blir det ikke så mye husarbeid å gjøre, da alle må rydde etter seg selv med en gang. Når ett glass er brukt, skal det rett i oppvaskmaskina. 

Helgevasken tar kjæresten og jeg sammen. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...