Gå til innhold

Hvordan virker antipsykotika?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan virker antipsykotika? Noen som kan forklare på en enkel måte?

Anonymkode: 8b3cf...4af

De virker på tankekjør og uro. De demper "symptomer" og jeg blir trøtt av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

De virker på tankekjør og uro. De demper "symptomer" og jeg blir trøtt av dem. 

Hvor raskt inntreffer effekten? Snakker vi timer, dager, eller uker?

Anonymkode: a92e3...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor raskt inntreffer effekten? Snakker vi timer, dager, eller uker?

Anonymkode: a92e3...902

Mener effekten inntreffer ganske fort,men det har variert litt hos meg...du merker når det er hos deg. Men hos meg har det virket på noen dager iallfall, men full effekt får man vel etter litt lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Mener effekten inntreffer ganske fort,men det har variert litt hos meg...du merker når det er hos deg. Men hos meg har det virket på noen dager iallfall, men full effekt får man vel etter litt lengre tid. 

Bare nysgjerrig, du trenger ikke svare om du ikke vil: Har du økt aktivitetsnivået etter at du sluttet på ap? Går du daglige turer etc.? Tidligere sa du jo at det var medisinene som gjorde deg apatisk og tiltaksløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Xtra skrev:

Bare nysgjerrig, du trenger ikke svare om du ikke vil: Har du økt aktivitetsnivået etter at du sluttet på ap? Går du daglige turer etc.? Tidligere sa du jo at det var medisinene som gjorde deg apatisk og tiltaksløs.

Nei dessverre,tror det kan ha noe med sykdom å gjøre det at jeg klarer så lite. Det blir for masse inntrykk/energier,medisinene skjermer jo meg for sånt da. Likevel var jeg ikke mer aktiv da heller, men var mer apatisk/likegyldig. Brydde meg ikke om at jeg var feit f.eks, det har jeg klart å ta tak i nå. Noe av det som feiler meg må jeg leve med,men vet ikke hva for jeg blir aldri frisk på medisiner heller. Men hva er vel å være frisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei dessverre,tror det kan ha noe med sykdom å gjøre det at jeg klarer så lite. Det blir for masse inntrykk/energier,medisinene skjermer jo meg for sånt da. Likevel var jeg ikke mer aktiv da heller, men var mer apatisk/likegyldig. Brydde meg ikke om at jeg var feit f.eks, det har jeg klart å ta tak i nå. Noe av det som feiler meg må jeg leve med,men vet ikke hva for jeg blir aldri frisk på medisiner heller. Men hva er vel å være frisk? 

Å være frisk er vel å fungere greit i hverdagen; å kunne ta vare på seg selv og evt andre, samt å jobbe eller gjøre noe annet meningsfullt hver dag. Så du er vel neppe helt frisk, nei. Håper du får det bedre likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Xtra skrev:

Å være frisk er vel å fungere greit i hverdagen; å kunne ta vare på seg selv og evt andre, samt å jobbe eller gjøre noe annet meningsfullt hver dag. Så du er vel neppe helt frisk, nei. Håper du får det bedre likevel.

Jo takk for det, vil jo gjerne være den beste jeg kan være. Vet ikke om jeg er det nå når jeg ikke makter så mye, vet ikke hva som skal til for at jeg skal klare mer. Tenk å kunne ha barnebarnet en helg,det hadde vært godt for foreldrene. Nei for tiden føler jeg meg skikkelig mislykket,gruer meg til vi skal handle til og med. Bare det å være ute,biler er virkelig distraherende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, Xtra skrev:

Bare nysgjerrig, du trenger ikke svare om du ikke vil: Har du økt aktivitetsnivået etter at du sluttet på ap? Går du daglige turer etc.? Tidligere sa du jo at det var medisinene som gjorde deg apatisk og tiltaksløs.

SS har tidligere skrevet at hun har gått ned 17 kg de siste månedene, det er jo ganske imponerende. 

Anonymkode: a097d...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SS har tidligere skrevet at hun har gått ned 17 kg de siste månedene, det er jo ganske imponerende. 

Anonymkode: a097d...1d9

Oi, visste ikke at det var så mye, det var imponerende! :)  Men tror jo likevel hun ville fått det bedre om hun fikk mer frisk luft og bevegelse ;) 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

 Men tror jo likevel hun ville fått det bedre om hun fikk mer frisk luft og bevegelse ;) 

Ja, hvorfor sitte inne når alt håp er ute :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, men jeg mente mer hvordan antipsykotika virker på hjernen. Vet at antipsykotika hemmer dopaminreseptorer, men skjønner ikke så mye av det.

Anonymkode: 8b3cf...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig forskjellig fra menneske til menneske tror jeg. Alt er jo veldig individuelt. På samme måte som at enkelte tåler mer før de blir forkjølet for eksempel. Enkelte tåler ingenting av kulde eller kanskje sterk varme før de begynner å skrante. Alle tåler ikke like mye. Derfor er rett dose så viktig og at det skjer hos lege og spesialist.

Anonymkode: 99119...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men jeg mente mer hvordan antipsykotika virker på hjernen. Vet at antipsykotika hemmer dopaminreseptorer, men skjønner ikke så mye av det.

Anonymkode: 8b3cf...4af

Hvor detaljert svar vil du ha? Hva lurer du konkret på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvor detaljert svar vil du ha? Hva lurer du konkret på?

Det trenger ikke å være så veldig detaljert, det viktigste er at det er enkelt forklart. Jeg lurer egentlig på hvordan dopaminreseptorne blir hemmet og hva det gjør med hjernen. Også om man kan bli deprimert av bruk av antipsykotika med tanke på at man får mindre dopamin.

Anonymkode: 8b3cf...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv tror jeg mer på de store og gode samtaler som det aldri blir tid for i så manges liv. Tror mange oppsøker helsestasjonen med dette for øye uten at de kanskje er helt ærlige på det. Mange har ikke så mange muligheter til dette hjemme og kanskje ingen relgiøs identitet eller er del av noe aksepterende miljø kanskje nettopp fordi alle klarer ikke å akseptere vedkommendes " hjemforhold" selv om der ikke er noe utpreget kriminelt miljø Kanskje bare ikke så " vell møblert" liksom.

Jeg tror altså ikke særlig på de pillene jeg tar. Når det gjelder min opplevde virkning i øyeblikket etter 40 års bruk så er virkningen skjerpende og samlende. Hjelp til å samle seg om dagens gjøremål. Men de øker smerten i hodet tidvis men det kjennes som så lite å vinne på bare å slutte. Derfor går man videre hver dag med medisiner. Sånn er det. En annen ville sikkert svare noe helt annet.

Anonymkode: 99119...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger ikke å være så veldig detaljert, det viktigste er at det er enkelt forklart. Jeg lurer egentlig på hvordan dopaminreseptorne blir hemmet og hva det gjør med hjernen. Også om man kan bli deprimert av bruk av antipsykotika med tanke på at man får mindre dopamin.

Anonymkode: 8b3cf...4af

Hei,

Dopaminreseptorene (dvs. visse undertyper av de) blir blokkert siden medisinen har høyere bindingsevne til reseptorene enn dopamin selv, og fortrenger derfor dopamin fra noen av reseptorene. Dette medfører at cellen blir mindre påvirket av dopamin. Dette var den enkle forklaringen.

Mer komplekst blir det når medisinen binder seg også til reseptorer på avsendercellen. Da lures cellen til å tro at det er mindre dopamin der enn det i realiteten er, slik at mer dopamin skilles ut. Dette er en av grunnene til at antipsykotika ofte i lave doser virker antidepressivt og stimulerende. Antipsykotika kan ha vidt forskjellig effekt ut fra hvilke doser man tar

For å komplisere det ytterligere, er det mange antipsykotika (særlig de nyere) som binder seg til andre reseptorer enn dopaminreseptorer. Særlig serotonin- og adrenerge reseptorer. Dette kan både ha angstdempende og antipsykotisk effekt, men også føre til trøtthet og vektøkning. 

Enda mer komplisert blir det da en del antipsykotika har delvis stimulerende effekt ved en del av reseptorene, dog ikke like sterk effekt som substansen (serotonin eller dopamin) har. Dette vil si at hvis konsentrasjonen i synapsen av dopamin er lav, så blir nettoeffekten at cellen stimuleres. Er den høy, så dempes den. Dette er nyttig ved enkelte tilstander som gjør at konsentrasjonen er høy i visse deler av hjernen og lav i andre. I Norge er det i hovedsak Abilify som har denne effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...