Gå til innhold

brunt belegg, lommer ved tannkjøttet


Gjest litt desperat

Anbefalte innlegg

Gjest litt desperat

ble litt desperat nå, ser at jeg har pusset tenene så hardt at tannkjøttet er dratt skikkelig nedover, har nesten fått hestetenner. tannlegen min har sagt dette til meg før, og jeg har prøvd å ikke pusse så veldig nederst, men nå med det resultat at jeg har fått brunt belegg nede, nesten overalt. I tillegg har jeg fått lommer som følge av at tannkjøttet er børstet ned og er redd jeg får hull der. Sitter litt i sjokk nå, det er virkelig ikke pent å se på.

Kan nevne at jeg nettopp har begynt med medisinen fluoxetin (20mg) Har dette innvirkning på tannhelsen, har bare brukt det i 14 dager nå.

har i tillegg vært hos tannlegen for en uke siden nettopp for å fjerne dette belegget, men nå er det dukket opp igjen? eller fjernet han ikke alt den gangen?

har alltid hatt pene hvite tenner, og lurer nå fælt på hva jeg skal gjøre. røyker på fest, kanskje en gang hver 14 dag, og drikker rødvin i helgene. Kaffe, cappuccino osv flere ganger i uka men med suketter.

er 32 år.

vær snill og svar raskt, har et noe manisk/panisk forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

hei litt desperat.

For hardhendt omgang med tannbørsten gir fort pusseskader. En hård børste med mye tannpasta på kan være ekstra ødeleggende dersom det pusses for hardt og for ofte.

Tannkjøttet trekker seg tilbake og rothinen på tannen blir liggende bar. Rothinnen tar lettere opp fargestoffer fra for eksempel rødvin, te, røyk og lignende.

Derfor misfarges dette partiet lettere.

Når skaden skyldes overdreven pussing er det lite trolig du får hull på disse stedene.

Medisinen du tar, fluoxetin, kan gi nedsatt spyttsekresjon.

Dette er en uheldig tilstand for munnhelsen og munntørrhet gis større sjanse for hull i tennene.

Du bør ta opp problemet med tannlegen din. Dersom misfargingene plager deg må dere vurdere om de kan dekkes med fyllinger av kompositt eller blekes. Det er også viktig at pusseteknikken din forandres slik at skadene ikke blir værre.Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet

kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din

kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt desperat

hei litt desperat.

For hardhendt omgang med tannbørsten gir fort pusseskader. En hård børste med mye tannpasta på kan være ekstra ødeleggende dersom det pusses for hardt og for ofte.

Tannkjøttet trekker seg tilbake og rothinen på tannen blir liggende bar. Rothinnen tar lettere opp fargestoffer fra for eksempel rødvin, te, røyk og lignende.

Derfor misfarges dette partiet lettere.

Når skaden skyldes overdreven pussing er det lite trolig du får hull på disse stedene.

Medisinen du tar, fluoxetin, kan gi nedsatt spyttsekresjon.

Dette er en uheldig tilstand for munnhelsen og munntørrhet gis større sjanse for hull i tennene.

Du bør ta opp problemet med tannlegen din. Dersom misfargingene plager deg må dere vurdere om de kan dekkes med fyllinger av kompositt eller blekes. Det er også viktig at pusseteknikken din forandres slik at skadene ikke blir værre.Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet

kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din

kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lykke til

Tusen takk for raskt svar. jeg drister meg til å stille et par spørsmål til, siden jeg nå var så heldig(dette har virkelig plaget meg i dag)

Misfarvinger, sier du. Går det ikke an å slipe bort dette, slik som man gjør med tannstein etc? For så å endre børsteteknikk, "børste" tannkjøttet tilbake (det skjønte jeg var mulig?)og senere være mer nøye med å ikke børste tannkjøttet ned igjen? Min oppfatning er at jeg først må få tannkjøttet på plass igjen, men jeg kan jo ikke skyve dette OVER det brune belegget, da blir det vel fort hull der?

et siste desperat spørsmål: i en av dissse lommene ser jeg i tileggg at det er dannet seg en brun flekk, nærmest en prikk! jeg er helt fra meg, og vet ikke råd, utenom at jeg skal kontakte tannlegen min så snart han har ledig time. Hva skjer hvis man får hull på den delen av tannen som ikke skal synes, ved selve rotfestet? Må jeg trekke tannen? Vanskeligere å borre? Hva vil skje?

Er dessverre helt forstyrret pga. dette i dag, trodde ikke jeg skulle ta helt av, men det gjør jeg altså.

takker ellers igjen for raskt svar i sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Tusen takk for raskt svar. jeg drister meg til å stille et par spørsmål til, siden jeg nå var så heldig(dette har virkelig plaget meg i dag)

Misfarvinger, sier du. Går det ikke an å slipe bort dette, slik som man gjør med tannstein etc? For så å endre børsteteknikk, "børste" tannkjøttet tilbake (det skjønte jeg var mulig?)og senere være mer nøye med å ikke børste tannkjøttet ned igjen? Min oppfatning er at jeg først må få tannkjøttet på plass igjen, men jeg kan jo ikke skyve dette OVER det brune belegget, da blir det vel fort hull der?

et siste desperat spørsmål: i en av dissse lommene ser jeg i tileggg at det er dannet seg en brun flekk, nærmest en prikk! jeg er helt fra meg, og vet ikke råd, utenom at jeg skal kontakte tannlegen min så snart han har ledig time. Hva skjer hvis man får hull på den delen av tannen som ikke skal synes, ved selve rotfestet? Må jeg trekke tannen? Vanskeligere å borre? Hva vil skje?

Er dessverre helt forstyrret pga. dette i dag, trodde ikke jeg skulle ta helt av, men det gjør jeg altså.

takker ellers igjen for raskt svar i sted.

I overflaten på rothinnen på en tann trenger fargestoffer lenger inn enn i den harde tannemaljen. Man kan altså ikke uten videre pusse av slik misfarging. Dessuten vil stadig pussing og sliping på et slik område også gjøre skade.

Tannkjøtt som som er pusset bort kan ikke pusses tilbake. Tvert i mot vil mere pussing forværre situasjonen.

En lite brun flekk slik du beskriver kan være et lite hull, men det må vurderes av tannlegen din.

Du er 32 år og skal pusse tenner i mange år enda. Derfor er det viktig at du får ovet inn ny måte å gjøre dette på.Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet

kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din

kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei litt desperat.

For hardhendt omgang med tannbørsten gir fort pusseskader. En hård børste med mye tannpasta på kan være ekstra ødeleggende dersom det pusses for hardt og for ofte.

Tannkjøttet trekker seg tilbake og rothinen på tannen blir liggende bar. Rothinnen tar lettere opp fargestoffer fra for eksempel rødvin, te, røyk og lignende.

Derfor misfarges dette partiet lettere.

Når skaden skyldes overdreven pussing er det lite trolig du får hull på disse stedene.

Medisinen du tar, fluoxetin, kan gi nedsatt spyttsekresjon.

Dette er en uheldig tilstand for munnhelsen og munntørrhet gis større sjanse for hull i tennene.

Du bør ta opp problemet med tannlegen din. Dersom misfargingene plager deg må dere vurdere om de kan dekkes med fyllinger av kompositt eller blekes. Det er også viktig at pusseteknikken din forandres slik at skadene ikke blir værre.Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet

kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din

kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lykke til

Suppler hygienen din med Corsodyl-skylling som du får kjøpt på apoteket. Den er antibakteriell. Bruker du den en uke og tar en uke opphold, unngår du misfarging, som er en bieffekt av Corsodyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt desperat

I overflaten på rothinnen på en tann trenger fargestoffer lenger inn enn i den harde tannemaljen. Man kan altså ikke uten videre pusse av slik misfarging. Dessuten vil stadig pussing og sliping på et slik område også gjøre skade.

Tannkjøtt som som er pusset bort kan ikke pusses tilbake. Tvert i mot vil mere pussing forværre situasjonen.

En lite brun flekk slik du beskriver kan være et lite hull, men det må vurderes av tannlegen din.

Du er 32 år og skal pusse tenner i mange år enda. Derfor er det viktig at du får ovet inn ny måte å gjøre dette på.Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet

kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din

kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lykke til

takk for fint svar, lurer på en liten, men viktig detalj likevel: du sier at tannkjøttet ikke vokser opp gijen, jeg hørte nettopp av en tannlege at tannkjøttet "vokser", er det ikke da naturlig å tro at det vokser oppover...eller vokser det nedover? Nå skjønner jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...