Gå til innhold

Samboer som blir tykkere og tykkere


Gjest Våren

Anbefalte innlegg

Gjest Våren

Jeg har en kjæreste som jeg har vært sammen med i 5 år.Da jeg møtte han var han veltrent og slank. Siden den gang har han lagt på seg over 20 kg. De første 15 kiloene brydde jeg meg ikke så mye om, men nå nærmer vekten seg over 100 kg, og jeg BRYR meg!

Er det noe jeg kan gjøre? Jeg elsker han meget høyt, og det sies at man skal elske ubetinget, men jeg kjenner at det virkelig irriterer meg når han gumler i seg snacks og mye mat.

Jeg har prøvd små hint i det siste, men det virker tydeligvis ikke. Føler meg slem når jeg tenker slik. Ville ikke likt det selv om han hadde komentert min kropp negativt.

Selv er jeg slank, har alltid vært det. Har ikke problemer med vekten, noe han tydeligvis har. Jeg vet jo at det ikke er lett å slanke seg, men godterier må det vel gå an å unngå hvis man virkelig vil?

Er det noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjære våren.

nå vet ikke jeg hvor høy/hva slags benbygning samboeren din har men over 100 kilo høres mye ut. det høres ut som om han har kommet inn i en dårlig vane med potetgull og sjokolade foran tv'n. fortell ham at du begynner å bli bekymret for helsen hans, ekstrem overvekt er jo som kjent helseskadelig og hvis du fokuserer på det helsemessige så er det ikke sikkert han føler seg like ille til mote som han ville gjort hvis du bare sa han er for tykk og at du misliker kroppen hans, hvis du skjønner hva jeg mener.

foreslå at dere begge kan kose dere med snacks i helgene, mens dere i ukedagene heller småspiser frukt og grønnsaker ol. og hvis han ikke mosjonerer så kan dere jo kanskje begynne sammen? som en hyggelig fritidsaktivitet.

jeg vet ikke, jeg. men det er ihvertfall bedre for både han og deg at han får en sunnere livsstil.

lykke til,

marion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kajsa

Kanskje dere kan finne noen fysiske aktiviteter dere kan gjøre sammen? Da er det lettere å begynne å røre seg.

Du kan jo også forsiktig hinte litt om at du har lyst toil at dere skal leve sunnere. For selv om du selv er slank er det vel ikke skadelig at du også spiser mager og sunn mat, bare du spiser nok!

Tror det er lettere å gripe problemet an hvis dere gjør dette til et opplegg dere er SAMMEN om, ellers kan det lett føles som sårende kritikk for din kjære.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Innlegget ditt burde kanskje en kosthold- og helseperson svart på. Jeg "hører" et lite kommunikasjonsproblem mellom dere. Du sier du irriterer deg over hans vektøkning. Du har antakelig formidlet din irritasjon gjennom årene uten at det har gått din vei. Er det slik at du mister lysten på han som kjæreste pga vekt og hans manglende trening, må du kunne fortelle det like frem. Hva tror du har skjedd siden lysten til trening er borte hos han? Trøstespiser han godterier?

Alle har nok ikke anlegg for en slank og trenet kropp og må jobbe mer for dette enn du kanskje må selv. Så ikke vær for hard med samboeren din. Forsøk å snakke i fellesskap om dette. Kanskje det dukker opp temaer du ikke har sett til nå.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, han er samboeren din så slutt å hinte og prat med han.

Begynn å tren begge to. Minimun tre ganger i uka. Da kan han, i hvertfall om han er slik som meg, spise hva han vil i tillegg.

Poenget med treninga er at, når man kommer over første kneika som kan vare to-tre måneder, så begynner man å kjenne hvor godt det er å være i god form. Man blir slankere, mer glad i kroppen sin og føler seg generelt bedre. Det gjør også sex'en bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det indre, ikke utseende som teller, ikke sant... ;)

Det er vel fordi en tenker at det er feil å henge seg opp i utseende at en ikke tør å ta opp slike ting, men min erfaring er at jo mer man forsøker å la være å si noe, jo mer tenker en på det... Jeg synes du skal la vær å komme med hint, og fortelle ham rett ut hvordan du føler det. Om du sårer ham, så er det faktisk ikke en uvanlig ting å gjøre i et parforhold... Problemene starter ikke når en kommer til et punkt hvor en er nødt til å ta sjangsen på å såre den andre, men når en slutter å være erlig -er min erfaring.

Når du har fortalt hva du føler, så får dere se hva som skjer derfra. Kanskje oppelver han det også som et problem, kanskje har han opplevd dine hint som vonde, kanskje vil han ikke ta det inn over seg, kanskje synes han du har rett, og mener at det er helt greit av deg å ta det opp. Det vet du ike før du snakker ut. Og først når du har hørt hans reaksjon er det mulig å finne ut hva en skal gjøre med saken -sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest erling

Er det hvordan han nå ser ut som er problemet? Eller er det det at han signaliserer at han ikke tar utseendet sitt så nøye lenger? Det siste skjønner jeg godt at er et problem, for det han da egentlig sier, er at du ikke er verdt å ta seg ut for lenger, satt litt på spissen.

Det første er et mer overfladisk problem, men synes du ikke det er pent med tykke mennesker så kan du jo ikke noe for det. Men jeg vil tro at etter fem års samliv så er det andre kvaliteter enn akurat det som teller.

Jeg er faktisk over 100 kilo, kanskje jeg burde slanke meg? Føler meg litt truffet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Våren,

hos oss er det omvendt. Mannen min og jeg har hatt følge i 5 år - og gift i 3 år. Han har vel gått opp 5 kg - jeg har gått opp 20 kg (var ikke spesielt slank fra før heller).

Det viktigste er at han er glad i meg - og det er han. Jeg sliter veldig med vekta mi - og det er klart jeg skulle ønske jeg var slankere!!! Men det er ikke alltid så lett.

Hvis jeg var deg ville jeg sluttet å hinte - og heller snakkert ordentlig ut med samboeren din. Fortelle ham akkurat hva du føler - sjansen er nok stor for at han ikke føler seg noe særlig bedre!! Men når man først får såpass mye overvekt som 20 kg for mye - da er det liksom ikke gjort i en håndvending å få det av igjen, liksom...

Det eneste som hjelper er nok å bevege seg mere - helst trening - men alle aktiviteter som øker forbrenningen er bra, f.eks. gå turer. Spise sunt - og kutte snop til kun helger, f.eks.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Våren

kjære våren.

nå vet ikke jeg hvor høy/hva slags benbygning samboeren din har men over 100 kilo høres mye ut. det høres ut som om han har kommet inn i en dårlig vane med potetgull og sjokolade foran tv'n. fortell ham at du begynner å bli bekymret for helsen hans, ekstrem overvekt er jo som kjent helseskadelig og hvis du fokuserer på det helsemessige så er det ikke sikkert han føler seg like ille til mote som han ville gjort hvis du bare sa han er for tykk og at du misliker kroppen hans, hvis du skjønner hva jeg mener.

foreslå at dere begge kan kose dere med snacks i helgene, mens dere i ukedagene heller småspiser frukt og grønnsaker ol. og hvis han ikke mosjonerer så kan dere jo kanskje begynne sammen? som en hyggelig fritidsaktivitet.

jeg vet ikke, jeg. men det er ihvertfall bedre for både han og deg at han får en sunnere livsstil.

lykke til,

marion.

Takk for mange gode svar! Var litt redd for at jeg skulle bli kritisert for mine meninger av mange mennesker som også sliter med overvekt!

Jeg har nå prøvd å være ærlig med min kjære samboer, og gjett hva?! Han har innerst inne insett selv også at han spiser for mye snacks og drikker for mye brus. Dette vil han nå kutte helt ned på. Bare det gjør at jeg ble så glad! Jeg ser at han er villig til å prøve noe i alle fall! Dessuten skal vi begynne å gå kveldsturer hver kveld. Det er vel en start?!

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...