Gå til innhold

Hva er forskjell på sykdom og "lyte"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lyte på engelsk er synonymt med feil. Så da vil jeg tro lyte betyr feil her også. Det er ikke klart definert hva som regnes som lyte, men det er tilstander som ikke kan kalles sykdom. F.eks en utviklingsforstyrrelse. Et eksempel jeg fant var om ei som hadde fått sterk angst og rusproblemer p.g.a oppvekstsforholdene. Hun hadde fått avslag på søknad om uføretrygd fordi de mener man ikke har krav på det når man "bare" har sosiale eller økonomiske problemer. Retten gikk her inn om brukte begrepet lyte. "Sosiale miljøpåvirkninger kan spille en betydelig rolle for utviklingen av intelligensen og også for den mentale tilstanden for øvrig, og en skjevutvikling som følge av sosiale miljøpåvirkninger i kombinasjon med et lavt evnenivå må godtas i relasjon til bestemmelsene om rett til uførepensjon. Ut fra opplysningene om et svært vanskelig og ressursfattig oppvekstmiljø og et betydelig og langvarig alkoholmisbruk kom retten i den aktuelle sak til at kvinnens medisinske tilstand måtte være å anse som et ”lyte”."

 

Ble du noe klokere? Jeg klarer ikke forklare det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Bokmålsordboken kaler det skavank.

 

Jeg vil forklare det med en (medfødt?) ulempe. Å være født døv eller blind er et lyte. PU er et lyte.

Det samme kan en si om autisme/asperger.

 

Jeg har hatt noen diskusjoner her på DOl med @M om asperger er en sykdom eller ikke.

Siden diagnosesystemet ikke skiller mellom sykdom og lyte, velger jeg å kalle det sykdom.

Men om diagnosesystemet også hadde kategorien lyter, skulle jeg vært med på at asperger hørte inn i den kategorien.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet? Anonymous poster hash: 3e544...cb5

Betegnelsen lyte blir også brukt på dyr. Det at noen mener at en kan bruke lyte og sykdom på asperger blir etter min erfaring,oppfattelse og forståelse feil. Men kan samtidig forstå at en som står utenfor kan se det slik. Hovedgrunnen kan for det meste være, at ut for en sammenblanding av mange vansker, men som ikke direkte har med AS å gjøre. Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betegnelsen lyte blir også brukt på dyr. Det at noen mener at en kan bruke lyte og sykdom på asperger blir etter min erfaring,oppfattelse og forståelse feil. Men kan samtidig forstå at en som står utenfor kan se det slik. Hovedgrunnen kan for det meste være, at ut for en sammenblanding av mange vansker, men som ikke direkte har med AS å gjøre.

Hva skal en kalle AS da? En funksjonshemming? Men er ikke dette nettopp en lyte?

Anonymous poster hash: c231c...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmålsordboken kaler det skavank.

 

Jeg vil forklare det med en (medfødt?) ulempe. Å være født døv eller blind er et lyte. PU er et lyte.

Det samme kan en si om autisme/asperger.

 

Jeg har hatt noen diskusjoner her på DOl med @M om asperger er en sykdom eller ikke.

Siden diagnosesystemet ikke skiller mellom sykdom og lyte, velger jeg å kalle det sykdom.

Men om diagnosesystemet også hadde kategorien lyter, skulle jeg vært med på at asperger hørte inn i den kategorien.

Gikk ikke den diskusjonen på om det var en *psykisk* sykdom eller ikke?

Anonymous poster hash: c231c...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betegnelsen lyte blir også brukt på dyr. Det at noen mener at en kan bruke lyte og sykdom på asperger blir etter min erfaring,oppfattelse og forståelse feil. Men kan samtidig forstå at en som står utenfor kan se det slik. Hovedgrunnen kan for det meste være, at ut for en sammenblanding av mange vansker, men som ikke direkte har med AS å gjøre.

Hei!

 

Det er ikke bare de som står "utenfor", de som ikke har autisme selv, som ser på asperger/autisme som en funksjonshemning.

 

De fleste jeg kjenner med asperger, ser det slik selv.

 

Og ikke rart, felles for oss med asperger/HFA, er at vi har gode evner, men så slår autismetriangelets vansker inn i hverdagene våre.

 

vi strever i de mellommenneskelige relasjoner, med kommunikasjon, og med stereotyp atferd ;) (kort oppsummert)

(selv om jeg nå etter å ha lært mye om de mellommenneskelige relasjoner mestrer det ganske godt, så er hele det der at jeg analyserer og tenker over så mye,  fra de minste ting som at "nå stryker jeg dette menneske vennskapelig på ryggen, det gjør jeg fordi jeg vil vise kjærlighet og at jeg bryr meg om mitt medmenneske", et tegn på min autisme. Lite skjer uten en tankerekke først, et slags innlært program som må slås på.

 

Som menneske er det klart dette medfører alt fra, en del, til svært mange vansker og begrensinger i ulike styrker og varianter.

 

Har man ikke de autistiske kjerneproblemene feks. vansker med kommunikasjon, vansker i de mellommenneskelige relasjoner, 

Ja så har man ikke autisme, men noe annet,:-)

 

Selv om jeg er 99% sikker på at feks mitt ene barn vil bli doktor eller professor i fysikk håper jeg aldri han fornekter realiteten!

Han er født i et hjem hvor autisme ble sett som ikke en begrensing, men som en utfordring, dvs man kan lykkes på alle livets arenaer, utdanningsmessig karrieremessig og med familie, men å komme dit når man har autisme krever litt ekstra oppfølging og støtte. Noe vi har kunnet gi, men også mye takket være kunnskapen i spesialisthelsetjenesten om autisme som funksjonshemning og hvilke utfordringer det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal en kalle AS da? En funksjonshemming? Men er ikke dette nettopp en lyte?

Anonymous poster hash: c231c...25f

Hei!

 

Jo, en lyte= en ulempe, er for meg en funksjonshemning.

 

Min funksjonshemning er blitt større enn mine barns, det er fordi våre barn vokser opp under nokså optimale forhold som autister, det gjorde ikke jeg.

 

Vi har likevel alle en funksjonshemning, som følge av vår autisme, det er noen ulemper, det er noen ekstra utfordringer, men det er så det.

 

de tar min mann og jeg som et godt "suporterteam", vi har en felles agenda som går på at:

 

Barna, til tross for autisme, skal nå sine mål, få sine utdanninger, skape seg gode liv.

 

Det er mulig med autisme også, men det forutsetter mye mer suportervirksomhet, ting bare går ikke av seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmålsordboken kaler det skavank.

 

Jeg vil forklare det med en (medfødt?) ulempe. Å være født døv eller blind er et lyte. PU er et lyte.

Det samme kan en si om autisme/asperger.

 

Jeg har hatt noen diskusjoner her på DOl med @M om asperger er en sykdom eller ikke.

Siden diagnosesystemet ikke skiller mellom sykdom og lyte, velger jeg å kalle det sykdom.

Men om diagnosesystemet også hadde kategorien lyter, skulle jeg vært med på at asperger hørte inn i den kategorien.

Hei!

 

Så er vi ikke så uenige som du tror ;)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke den diskusjonen på om det var en *psykisk* sykdom eller ikke?Anonymous poster hash: c231c...25f

Jo, og jeg oppfatter AS hverken som lyte eller sykdom. I hvertfall ikke sykdom. Men det kan bli en funksjonshemning, men ikke for alle. Med det mener jeg at miljøet generelt rundt deg, og personligheten spiller en svært viktig rolle. Så blir stress den største faktoren for funksjonshemning, som en helhets vurdering av det.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, og jeg oppfatter AS hverken som lyte eller sykdom. I hvertfall ikke sykdom. Men det kan bli en funksjonshemning, men ikke for alle. Med det mener jeg at miljøet generelt rundt deg, og personligheten spiller en svært viktig rolle. Så blir stress den største faktoren for funksjonshemning, som en helhets vurdering av det.

Nei

 

Det var nhd og jeg som diskuterte, og det gikk på sykdom eller ikke,

 

dette forstod nhd greit.

 

 

Gikk ikke den diskusjonen på om det var en *psykisk* sykdom eller ikke?

Anonymous poster hash: c231c...25f

Nei!

 

Den gikk på om det var sykdom eller ikke.

 

Jeg trengte og selv erfare at asperger er en funksjonshemning og at det ikke fins dietter som virker på det,

 

på sammen måte som at diett ikke gjør en mindre blind, mindre døv, mindre PU osv....

 

Om man kaller det en psykisk eller fysisk funksjonshemning bryr jeg meg ikke med lenger,

 

nervesystemet mitt viser at alt uansett henger sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror  vi skal være glad for at "myndighetene" mener Asperger er sykdom skade eller lyte, ellers ville det blitt 'liddli morro' på sosialkontoret :)



Anonymous poster hash: 3a93b...84c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror  vi skal være glad for at "myndighetene" mener Asperger er sykdom skade eller lyte, ellers ville det blitt 'liddli morro' på sosialkontoret :)

Anonymous poster hash: 3a93b...84c

 

Tja jeg vet ikke med sosialkontoret...

 

Men jeg ser jo hva barna og jeg får i stor hjelp av spesialisthelsetjenesten 

 

også får jeg vel full lønn av nav også, :P tror jeg, og omtrent, jeg er ivertfall fornøyd.

 

og det er fordi de alle er enige om at jeg har autisme og jeg trenger hjelp,

 

de er søte ;) jeg er ofte forundret over hvor enige de er alle sammen, men det er fint for meg/ oss.

 

Nå vil de gjerne komme hjem til meg alt fra 5 til en gang pr uke, jeg har ikke hatt tid, men nå har jeg myye tid, så da sa jeg ok, men kun en gang, da sa de ok:-)

 

Men som regel avlyser jeg for jeg orker ikke besøk.

 

(jeg er forundret fordi jeg ser helt normal ut, er fancy kledd, har begynt med sminke, striper håret, er avslappet i alle ledd, pluss spøker med dem alle, jeg gjør alt dette både for å glede meg selv og for å imponere dem, det rare er at de fremdeles tror jeg har asperger, de kunne jo tenkt "nok et tilfelle av overdiagnostisering", jeg prøver liksom vise dem, at jeg har ingen problemer. De tror nok det, likevel vil de hjelpe meg mye, det syns jeg er merkelig men så klart hyggelig er det jo) Jeg er veldig glad i spesialisthelsetjenesten og spesielt alle nevrologene, bare de ikke maser for mye.

 

Nevrologene maser ikke, men av og til, har ting fått forstoppelse...:-( og da kan jeg få nok! hvis ett eneste menneske kontakter meg uten grunn, også nevrologen, det er ikke da nevrologen som er problemet, men tiden vedkommende kontakter meg på. Det skriver jeg så når jeg får tenkt meg om.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Tror  vi skal være glad for at "myndighetene" mener Asperger er sykdom skade eller lyte, ellers ville det blitt 'liddli morro' på sosialkontoret :)

 

 

Det er ingen som får uføre basert på en diagnose alene. Det går på funksjonsevne og (rest)arbeidsevne.

Anonymous poster hash: 32911...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror  vi skal være glad for at "myndighetene" mener Asperger er sykdom skade eller lyte, ellers ville det blitt 'liddli morro' på sosialkontoret :)

 

 

Finnes sosialkontoret lenger?

Anonymous poster hash: 32911...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, og jeg oppfatter AS hverken som lyte eller sykdom. I hvertfall ikke sykdom. 

 

Det er en klar "lyte", eller funksjonshemming.

Anonymous poster hash: 32911...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Men det kan bli en funksjonshemning, men ikke for alle. 

 

Hvis det ikke skaper problemer har man neppe AS.

Anonymous poster hash: 32911...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke skaper problemer har man neppe AS. Anonymous poster hash: 32911...ca7

Hvis det ikke skaper problemer har man neppe AS. Anonymous poster hash: 32911...ca7

Tror ikke at AS i seg selv trenger å skape store problemer, men miløet en skal fungere i har stor betydning, og ikke minst personligheten.Er man syk, eller har sykdom så følger den med deg hele tiden hvor du en befinner deg, men for AS mennesker trenger det ikke å være slik, siden miljøet rundt deg har så mye å si for stresset en påtar seg blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...