Gå til innhold

knesmerter


løvetann

Anbefalte innlegg

Jeg er godt trent og er i fin fysisk form. Lørdag gikk jeg i fjellet og fikk tiltakende smerter i venstre knehase. Det ga seg noe i løpet av natten, men tiltok på søndagens fjelltur. Selve kneleddet virker OK, kan bøye og strekkeuten problem (altså ikke miniskproblemer). Smertene er intens ved bevegelse, spesielt i utforbakke. Kan det være noe som heter Bakers cyste? Kan åreknuter gi slike smerter?

Takknemlig for råd.

Hilsen en glad fjellvandrer "løvetann"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også opplevd plutselig og intens smerte i venstre kne. Dette skjedde etter at jeg hadde begynt å trene step-aerobic. Jeg satt stille da det på en måte smalt til i venstre kne. Smertene var så intense at jeg skrek rett ut.

Smertene ville ikke avta, og etter en stund fikk jeg også vondt i høyre kne. Etter utallige legebesøk, røntgen og MR (dette har pågått siden november -98) fant de endelig ut hva som var galt. Jumper knee, begge knær. Dette er visstnok en tilstand som kan dukke opp plutselig, og være veldig smertefull. Kan dette være til hjelp for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd plutselig og intens smerte i venstre kne. Dette skjedde etter at jeg hadde begynt å trene step-aerobic. Jeg satt stille da det på en måte smalt til i venstre kne. Smertene var så intense at jeg skrek rett ut.

Smertene ville ikke avta, og etter en stund fikk jeg også vondt i høyre kne. Etter utallige legebesøk, røntgen og MR (dette har pågått siden november -98) fant de endelig ut hva som var galt. Jumper knee, begge knær. Dette er visstnok en tilstand som kan dukke opp plutselig, og være veldig smertefull. Kan dette være til hjelp for deg?

Takk for svar angående dine erfaringer, men det gir meg flere spørsmål. Du skrev at du også fikk "jumpers knee" i det andre kneet. Har du nå vondt i begge, eller er det noe som går relativt raskt over? Slik jeg hadde det sist helg, hadde jeg ikke klart og gått mange meterne til. Hadde jeg da vært langt inne på vidda, måtte jeg blitt hentet ned. Er det forsvarlig etter to-tre uker med hvile å starte på en ny fjelltur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære -løvetann. Baker-cyste kommer sekundært etter primær skade i leddet.Dette kan dreie seg om slitasje,eller feks.skade på menisk.Du forteller ikke noe om din alder,men slitasje vil være mest sannsynlig når man er noe eldre.Jeg vil anbefale at du oppsøker legen din for undersøkelse,evt.med røntgen,slik at man får en sikker vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Takk for svar angående dine erfaringer, men det gir meg flere spørsmål. Du skrev at du også fikk "jumpers knee" i det andre kneet. Har du nå vondt i begge, eller er det noe som går relativt raskt over? Slik jeg hadde det sist helg, hadde jeg ikke klart og gått mange meterne til. Hadde jeg da vært langt inne på vidda, måtte jeg blitt hentet ned. Er det forsvarlig etter to-tre uker med hvile å starte på en ny fjelltur?

Fortsettelse på svar over: jeg vil anbefale at du holder belastningen innenfor smertegrensen,og slik du beskriver situasjonen bør du avvente ny fjelltur til du har fått kneet undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære -løvetann. Baker-cyste kommer sekundært etter primær skade i leddet.Dette kan dreie seg om slitasje,eller feks.skade på menisk.Du forteller ikke noe om din alder,men slitasje vil være mest sannsynlig når man er noe eldre.Jeg vil anbefale at du oppsøker legen din for undersøkelse,evt.med røntgen,slik at man får en sikker vurdering.

Takk for gode råd. Jeg er en utålmodig sjel og vil helst ikke oppsøke lege i utrengsmål. Jeg er ca 50 år, og fikk frisert en menisk for ca 10 år siden. Har ikke hatt noen problemer siden - men kanskje de kommer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...