Gå til innhold

DOL og Copyright


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Er det lov å skrive ut og benytte det andre enn du selv har skrevet her på DOL?

Hva om du gjengir et innlegg du har sett her som ditt eget i et leserinnlegg i en avis. Eller tar det med i en bok du skriver.

På hvilket punkt trår 'forfatterens' rettigheter til stoffet inn. Eller finnes det ikke slik beskyttelse her på DOL? Er det fritt fram for alle å bruke alt som er skrevet her. At hvis du skriver innlegg her så er stoffet frigitt til bruk av hvem som helst og hvor som helst.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg går med en bok oppi hodet som vil kunne dra nytte av mye som er skrevet her på DOL av mange forskjellige personer.

Kan jeg fritt bruke det jeg finner? Hvis ikke; Det jeg har skrevet selv er jo greit, men hva med svar på mine innlegg, blir det definert som MITT siden det er respons på mitt stoff?

Skjønner dere problemstillingen? Vil ha klare linjer, så jeg slipper noe søksmål i ettertid. En hører jo så mye rart, så en må sjekke litt i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Du har herved min tillatelse til å benytte mine gullkorn fritt og uten vederlag til meg. :-)

Takk! (hehe)

Men det er vel en fare for at DOL-eierne ikke lar DEG gi meg den muligheten, sånn helt uten videre?

Vi har jo på en måte GITT eierne rettighetene til å bruke våre innlegg til hva de vil. (Hvis du leser under 'Om oss'. Det står en del om det der, men slikt kan jo tolkes på forskjellige måter, og det finnes smutthull.

Jeg er ingen jurist, derfor spørsmålet.

Men det er dessverre ikke så enkelt som at DU bare kan be meg bruke det. For ved å skrive innlegg på DOL har DU gitt rettighetene til ditt eget stoff til DOL. Skjønner? Det er de som bestemmer over det og ikke du.

Men hvor alvorlig tar de dette? Det er det jeg spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest til deg

Takk! (hehe)

Men det er vel en fare for at DOL-eierne ikke lar DEG gi meg den muligheten, sånn helt uten videre?

Vi har jo på en måte GITT eierne rettighetene til å bruke våre innlegg til hva de vil. (Hvis du leser under 'Om oss'. Det står en del om det der, men slikt kan jo tolkes på forskjellige måter, og det finnes smutthull.

Jeg er ingen jurist, derfor spørsmålet.

Men det er dessverre ikke så enkelt som at DU bare kan be meg bruke det. For ved å skrive innlegg på DOL har DU gitt rettighetene til ditt eget stoff til DOL. Skjønner? Det er de som bestemmer over det og ikke du.

Men hvor alvorlig tar de dette? Det er det jeg spør om.

Forblir folk anonyme er det vel greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.doktoronline.no/section/nosection/31124823#1

Står noe om opphavsrett her.

Du kan jo skrive at du refererer til innlegg fra doktoronline, der du gjør det.

Og så kan du skrive takk til brukere på doktoronline i forordet :)

På linken som Soleil la ut står det i klartekst at det IKKE er tillatt å bruke tekst fra DOL:

"Det er ikke tillatt å benytte tekst eller bilder hentet fra Doktor Online uten samtykke fra tjenestens eiere med mindre det er hjemlet i lov eller tillatt gjennom avtale med Kopinor, interesseorgan for rettighetshavere til åndsverk. Utnyttelse i strid med lov eller avtale kan medføre erstatningsansvar, og kan straffes med bøter eller fengsel." Dette står under punktet "Opphavsrettigheter, ansvar, klage og kontaktadresser"

http://www.doktoronline.no/section/nosection/31124823#6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På linken som Soleil la ut står det i klartekst at det IKKE er tillatt å bruke tekst fra DOL:

"Det er ikke tillatt å benytte tekst eller bilder hentet fra Doktor Online uten samtykke fra tjenestens eiere med mindre det er hjemlet i lov eller tillatt gjennom avtale med Kopinor, interesseorgan for rettighetshavere til åndsverk. Utnyttelse i strid med lov eller avtale kan medføre erstatningsansvar, og kan straffes med bøter eller fengsel." Dette står under punktet "Opphavsrettigheter, ansvar, klage og kontaktadresser"

http://www.doktoronline.no/section/nosection/31124823#6

Ved avtale kan du bruke materiale hentet herfra.

Så da må du ta kontakt med redaktøren, eller hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Du kan jo gjøre som DOL gjør når våre innlegg selges til ukebladene, forandre litt på innleggene og si du har intervjuet personene. Er det ikke ordrett likt kan de ikke si noe, selv om meningen er den samme.

Strengt tatt har du ikke lov å bruke dine egne innlegg engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner det beskrevet i Lov om oppgavsrett, se

http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html

Korte sitater er vanlig å tillate dersom kilde angis (Det benyttes av aviser). Men man bør la det være i tilfeller der det kunngjøres en ekstra restrektiv håndheving av opphavsrett, slik som her. Vokt deg for å bruke sitater uten kildehenvisning. Unnlater du det, kan noen beskylde deg for plagiat.

I bokform er neppe innholdet fra diskusjonsfora egnet til direkte gjengivelse. Men det kan vel tenkes å gi inspirasjon til din skriving.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du ikke har planer om å klippe ut innlegg fra dol og lime det direkte inn i boka de, og at du vil skrive om innleggene litt selv.

Isåfall er det selvsagt ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Du kan jo gjøre som DOL gjør når våre innlegg selges til ukebladene, forandre litt på innleggene og si du har intervjuet personene. Er det ikke ordrett likt kan de ikke si noe, selv om meningen er den samme.

Strengt tatt har du ikke lov å bruke dine egne innlegg engang.

har DOL gjort det altså; solgt innlegg på den måten du sier?

Som leserinnlegg da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har DOL gjort det altså; solgt innlegg på den måten du sier?

Som leserinnlegg da eller?

DOL eies av Hjemmet Mortensen, som også eier bladet Hjemmet. Legen som i sin tid startet Doktor Online, Christian Anker, har også lege-spalte i Hjemmet. Det var i den forbindelse man forbeholdt seg retten til å bruke innlegg fra DOL i fx spalten i Hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bamsefar1365380494

DOL eies av Hjemmet Mortensen, som også eier bladet Hjemmet. Legen som i sin tid startet Doktor Online, Christian Anker, har også lege-spalte i Hjemmet. Det var i den forbindelse man forbeholdt seg retten til å bruke innlegg fra DOL i fx spalten i Hjemmet.

Hva i svarte, har du noen eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

at ikke en eller annen webbis kunne svare på dette.

Kanskje de driver og diskuterer før de tør svare?

Du vet, det er ikke så mange som virkelig LESER alle forholdsregler som gjelder her inne.

Hvor mange VET at vi ikke 'eier' det vi selv har skrevet? Kanskje de er redd for at folk skal reagere litt hvis de tenker over hva DET innebærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de driver og diskuterer før de tør svare?

Du vet, det er ikke så mange som virkelig LESER alle forholdsregler som gjelder her inne.

Hvor mange VET at vi ikke 'eier' det vi selv har skrevet? Kanskje de er redd for at folk skal reagere litt hvis de tenker over hva DET innebærer!

Vi vet det vi som har funnet innlegget vårt i Hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bamsefar1365380494

Sakset fra regelverket:

"Spørsmål som blir stillet gjennom "Spør legen" eller i "Forum" kan bli gjengitt under Doktor Onlines "Ukens Spørsmål" eller i Familiebladet Hjemmets legespalte. Spørsmålene vil da bli endret av hensyn til personvernet."

Hvorfor skal spm endres i forhold til personvernet, er ikke personvernet ivaretatt gjennom anonymitetetn og oppkoblingen til DOL?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra regelverket:

"Spørsmål som blir stillet gjennom "Spør legen" eller i "Forum" kan bli gjengitt under Doktor Onlines "Ukens Spørsmål" eller i Familiebladet Hjemmets legespalte. Spørsmålene vil da bli endret av hensyn til personvernet."

Hvorfor skal spm endres i forhold til personvernet, er ikke personvernet ivaretatt gjennom anonymitetetn og oppkoblingen til DOL?

mvh

Hvis noen forteller for mange detaljer om seg selv og sin situasjon vil de jo kunne gjenkjennes og da vil nok innlegget bli endret slik at det blir helt anonymisert.

Hvor mye/lite anonym en velger å være her inne blir litt opp til hver enkelt, men når innlegget blir brukt ett annet sted ønsker de nok å forsikre seg om at personvernet er tatt fullt hensyn til av bl.a juridiske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bamsefar1365380494

Hvis noen forteller for mange detaljer om seg selv og sin situasjon vil de jo kunne gjenkjennes og da vil nok innlegget bli endret slik at det blir helt anonymisert.

Hvor mye/lite anonym en velger å være her inne blir litt opp til hver enkelt, men når innlegget blir brukt ett annet sted ønsker de nok å forsikre seg om at personvernet er tatt fullt hensyn til av bl.a juridiske grunner.

Skjønner det vel egentlig når jeg får tenkt meg litt om. Men det er egentlig et farlig sted dette her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...