Gå til innhold

DOL og Copyright


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Jaja, en får tenke slik:

Selv om DOL overtar eierskapet og rettighetene til våre egne innlegg i det øyeblikk der er sendt til DOL, så har de IKKE overtatt rettighetene til våre TANKER. Vi må da altså ha lov til å fortsette å tenke de samme tankene, og da selvfølgelig skrive om de samme temaene på en lik måte i en annen setting, feks ei bok.

Hadde vært artig å hørt andre juristers syn på dette. DOL's jurister er vel enige med DOL? Enigheten følger vel som vanlig pengestrømmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Moderator

Sakset fra regelverket:

"Spørsmål som blir stillet gjennom "Spør legen" eller i "Forum" kan bli gjengitt under Doktor Onlines "Ukens Spørsmål" eller i Familiebladet Hjemmets legespalte. Spørsmålene vil da bli endret av hensyn til personvernet."

Hvorfor skal spm endres i forhold til personvernet, er ikke personvernet ivaretatt gjennom anonymitetetn og oppkoblingen til DOL?

mvh

Ved viderebruk av innlegg vil man alltid vurdere hvorvidt innsenderen selv har sørget for å skrive på en måte som ikke innebærer risiko for å bli gjenkjent privat. Hvis det ikke er tilfelle, vil innlegget bli redigert på en slik måte at anonymiteten blir ytterligere ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderator

Hadde du giddet å lese tråden så ser du at den linken er lagt ut lenger ned i tråden her... ;-)

Det så jeg, men det var etterlyst flere steder - blant annet på åpent forum - at webmaster skulle svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Les hva som står i vårt regelverk her: http://www.doktoronline.no/section/nosection/31124823#6

Enhver jurist (til og med mange ikkejurister) vet at regelverk er til for å fortolkes og kan omgås ved å finne såkalte smutthull.

Mitt spørsmål er da hva dere tenker om følgende:

Jeg har skrevet mange innlegg her om feks senilitet eller overgrep. Lagt ut mye om mitt liv her inne over flere år.

Så bestemmer jeg meg kanskje for å skrive bok om dette. Tjene penger på mitt eget liv. Jeg må vel få lov å fortelle om mitt eget liv i bokform selv om jeg har beskrevet livet mitt her inne tidligere? Siden det som har hendt meg er det samme, så vil boken ligne VELDIG på de innleggene jeg skrev her.

Skjønner du spørsmålet og problemstillingen? Det må jo da bli en ren fortolkning HVA som er kopiering av innleggene og hva som ikke er det.

HVIS ikke dette skulle være lov, så vil det si at ALLE som har fortalt deler av sine livshistorier her på DOL har fraskrevet seg alle rettighetene til å utgi SIN EGEN selvbiografi i bokform!

Eller at DOL da feks kommer inn og forlanger prosenter av salget. Hvis en skulle være så uheldig at det er noen fra DOL som skulle kjenne igjen historien din vel å merke.

Dette er en problemstilling som ikke kommer klart fram i regelverket.

Vil gjerne ha en kommentar til dette? Eller vil dere kanskje ikke svare på det fordi det kan bli for problematisk juridisk? At dere venter til en eventuell rettsak en gang i fremtiden avgjør det?

VELDIG interessant spørsmål for ALLE som skriver på DOL spør du meg!

'Fortell din historie på DOL og fraskriv deg for alltid dine rettigheter til din egen selvbiografi!'

Det KAN jo ikke stemme?

Da streiker vi!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kan man bruke vanlig opphavsrett. Dersom det er dine egne innlegg du vil bruke, kan du fritt gjøre det uavhengig av DOLs regelverk. .

Du kan derimot IKKE bruke andres innlegg uten deres samtykke. Det er opphavsmannen som i utgangspunktet har enerett på å kopierer og offentligjøre sine verk.

I og med at DOL har det regelverket de har, så har du også samtykket i at DOL kan bruke dine verk. Men dette betyr _ikke_ at du samtidig har sagt fra deg retten til å bruke dine egne verk. Etter å ha lest gjennom regelverket et par ganger, kan jeg ikke se at man kan tolke inn en slik rettighetsoverdragelse i DOLs regelverk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Her kan man bruke vanlig opphavsrett. Dersom det er dine egne innlegg du vil bruke, kan du fritt gjøre det uavhengig av DOLs regelverk. .

Du kan derimot IKKE bruke andres innlegg uten deres samtykke. Det er opphavsmannen som i utgangspunktet har enerett på å kopierer og offentligjøre sine verk.

I og med at DOL har det regelverket de har, så har du også samtykket i at DOL kan bruke dine verk. Men dette betyr _ikke_ at du samtidig har sagt fra deg retten til å bruke dine egne verk. Etter å ha lest gjennom regelverket et par ganger, kan jeg ikke se at man kan tolke inn en slik rettighetsoverdragelse i DOLs regelverk,

Takk for svar!

Ja, det var igrunnen noe slikt jeg håpet på da. At MINE innlegg var mine åkke som. AT jeg kunne bruke mine egne innlegg til tross for DOL's regelverk. Det er mine innlegg jeg har bruk for, ikke andres svar på disse.

Er du jurist eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, det var igrunnen noe slikt jeg håpet på da. At MINE innlegg var mine åkke som. AT jeg kunne bruke mine egne innlegg til tross for DOL's regelverk. Det er mine innlegg jeg har bruk for, ikke andres svar på disse.

Er du jurist eller noe slikt?

Foreløpig "bare" jusstudent, men nesten ferdig. Og opphavsrett er noe jeg interesserer meg for :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Foreløpig "bare" jusstudent, men nesten ferdig. Og opphavsrett er noe jeg interesserer meg for :=)

Takk, det hørtes ut som en positiv opplysning for mitt vedkommende!

Hvis ikke får jeg skylde på læreren din....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortsatt ikke nick nå

Her kan man bruke vanlig opphavsrett. Dersom det er dine egne innlegg du vil bruke, kan du fritt gjøre det uavhengig av DOLs regelverk. .

Du kan derimot IKKE bruke andres innlegg uten deres samtykke. Det er opphavsmannen som i utgangspunktet har enerett på å kopierer og offentligjøre sine verk.

I og med at DOL har det regelverket de har, så har du også samtykket i at DOL kan bruke dine verk. Men dette betyr _ikke_ at du samtidig har sagt fra deg retten til å bruke dine egne verk. Etter å ha lest gjennom regelverket et par ganger, kan jeg ikke se at man kan tolke inn en slik rettighetsoverdragelse i DOLs regelverk,

synes det er merkelig at DOL kan benytte våre innlegg uten i det hele tatt å informere oss først.

selv om det er anonymisert...

det må jo være et "sjokk" å se sitt eget innlegg f.eks i et ukeblad.

interessant diskusjon dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er merkelig at DOL kan benytte våre innlegg uten i det hele tatt å informere oss først.

selv om det er anonymisert...

det må jo være et "sjokk" å se sitt eget innlegg f.eks i et ukeblad.

interessant diskusjon dette.

Kanskje derfor man skal sette seg litt inn i hva man poster på nettet? Alt dette står jo i regelverket som gjelder for DOL, og er opplyst om fra "forsiden" - altså www.doktoronline.no (om enn nederst på siden).

Ingen big deal for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

synes det er merkelig at DOL kan benytte våre innlegg uten i det hele tatt å informere oss først.

selv om det er anonymisert...

det må jo være et "sjokk" å se sitt eget innlegg f.eks i et ukeblad.

interessant diskusjon dette.

Hvis folk leser reglene for siden før de skriver her. så BURDE det ikke overraske.

Der står det svart på hvitt at ved å skrive her GIR vi DOL disse rettighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...