Gå til innhold

Spm. ang. spenningshodepine


Gjest @nita

Anbefalte innlegg

Gjest @nita

Perioder med sterk hodepine har jeg vært plaget med siden barndommen. Men nå i slutten av tyveårene har spenningshodepinen økt og stjeler mye av livskvaliteten.

Kan en bli kvalm, svimmel, lyssky, svært irritabel og nesten sengeliggende av spennings hodepine ?

Jeg begynner å bli beskymret om at dette dreier seg om mer kroniske plager som foreks. migrene. Jeg får disse hodepineanfallene 2 - 3 ganger i mnd. på ca 2 dager om gangen. I uken før menstrasjonen kan jeg ha hodepine i opptil 4 dager - ikke like intenst alle dagene. Er dette typisk eller atypisk migreneanfall ?

Hvilke tester kan avdekke hva hodepinen evt. skyldes ?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære @nita

Kvalme er ikke så typisk for spenningshodepine, men kan forekomme. De andre symptomene du forteller om kan godt forekomme ved spenningshodepine. Dog er det ikke usannsynlig at du har migrene; ut fra anfallskarakteren av plagene samt kombinasjonen av kvalme, lysskyhet og det at du foretrekker å holde senga.

Det er ingen spesifikke tester som kan skille mellom migrene og spenningshodepine. Diagnosen stilles ut fra sykehistorie og vanlig klinisk undersøkelse hos erfaren lege, kanskje aller helst en neurolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @nita!

Jeg er plaget med spenningshodepine (ikke migrene!) og kvalme er meget vanlig for meg i alle fall. Jeg har vært gjennom de fleste spesialister på området og det er ikke alltid noe klart skille mellom spenningshodepine og migrene. Dessverre er det nødvendigvis ikke slik at migrene er så mye verre så ikke frykt det i alle fall. JEg har lysskyhet, kvalme, liker å holde senga (det kan jo komme av helt andre ting :-)) men har definitivt ingen migrene. Jeg har tatt så mye migrenemedisin uten virkning at det vet jeg, samtidig som jeg mangler andre karakteristika. Når det gjelder tester er dessverre hodepine hva du selv sier det er. Håper det går bramed deg fremover.

Mvh asd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marix

Hei, @nita

Vil gjerne dele min erfaring med deg, kanskje du kan ha nytte av den:

Jeg har selv vært plaget med (spennings)hodepine som bare har blitt verre med årene (er nå 29). Er kvalm, har diaré; føler meg kort sagt fyllesjuk uten å ha rørt alkohol.

For et år siden fikk jeg prøve Imigran - migrenemedisin - som ikke er smertestillende, det virker sammentrekkende på blodårene i hjernen, og det har hjulpet meg enormt. Paracet virker aldri når jeg har denne formen for hodepine, men Imigran tar smerten og ubehaget hver eneste gang.

Min lege mener at jeg har en form for migrene, selv er jeg usikker, innbiller meg at migrene må være verre, men uansett - Imigran hjelper og da kan det være det samme hva slags hodepine jeg har.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...