Gå til innhold

stipend og lån

Anbefalte innlegg

Gjest psy.studinnen

Hei!

Jeg skal begynne å studere til høsten, føst ex.phill så grunfag psykologi og lurer litt på dette med økonomi.

Har vært i kontakt med statens lånekasse og i følge de får jeg ike stipend dersom jeg bor hjemme, bare lån.

Jeg har litt penger jeg har spart unna, ca 40 000 og har mulighet til å bo hjemme og studere eller flytte og studere på samme sted.

Jeg lurer på om noen av dere vet hvor mye vanlig studielån er (finner ikke det selv) og vanlig borteboer stipend.

Er det noen er som studerer, kan dere fortelle hvordan dere gjør det praktisk og økonomisk og hvordan dere føler at deres økonomiske situvasjon er??

Jeg har mulighet til å jobbe ved siden av studier, men har blit frarådet av studieinspektøren på skolen, han mener det bare tar energi fra studiene og stilslut skipper du tid fra forelesninger og lesing for å tjene penger, noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101804-stipend-og-l%C3%A5n/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke skal bo hjemme vil du ha det trangt om du ikke jobber ved siden av. Jeg jobber en dag i uken og en kveld, og får det til å gå rundt på den måten. Har en husleie på 4000,- som drar en god del, prioriterer å bo ok og jobbe mer ved siden av. Det går aldeles utmerket! :) De aller fleste studenter jeg kjenner (mange...) jobber litt ved siden av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101804-stipend-og-l%C3%A5n/#findComment-581730
Del på andre sider

Som det skrives under her, du får 16000 i august og januar og 6000 pr måned to.m.desember/mai. De fleste studenter bor jo ikke hjemme og klarer seg fint på den summen. Men mange jobber også ved siden av, uten at det går utover studiene. Men skal du være med på alt av aktiviteter og foreninger osv rekker du nok ikke å jobbe. Og skal du på ferier o.l. må du jobbe. Studielån+stipend holder til livsopphold, that's it.

Jeg har jobbet ved siden av studiene, både fulltid og deltid til tider, men jobber ikke nå og har ikke gjort det på over et år. Trives best med å konsentrere meg om studiene. Økonomisk går det finfint, men jeg hverken røyker eller drikker. Jeg går på café og kino innimellom, og handler ikke akkurat designerklær. Da rekker pengene fint, og jeg har sldri problemer med regninger eller mangel på penger på slutten av måneden. Har husleie på 7000, men vi er to her.

Lykke til med studiene, psykologi er interessant :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101804-stipend-og-l%C3%A5n/#findComment-581792
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...