Gå til innhold

Hva vil lønne seg vedr. huskjøp??? Trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje huskjøper

Jeg har en leilighet (borettslag) jeg skal selge for å kanskje kjøpe meg et hus istedet. Leiligheta markedspris nå er ca 1.1 mill. Jeg har bare 125.000 i lån, slik at jeg faktisk har 1 mill i egen kapital. Huset jeg tenker kanskje kjøpe er prisantydning ca 2 mill uten utleie. I dag har jeg husleie og lån jeg betaler på tilsammen 7000 kr i mnd. Hva vil jeg eventuelt få i utgifter på å kjøpe huset??

Sivil status er jeg samboer, men samboer skal ikke kjøpe hus sammen med meg fordi han er gjeldsoffer og får ikke lån (kanskje aldri fordi han er svartelistet) Jeg har tre tidligere barn og jobber 50%. Samboer har 100% jobb, men betaler bidrag til egne barn og har i tillegg skattegjeld (over 100.000). Hva vil lønne seg økonomisk for meg her? Kan noen hjelpe meg å komme med innvendinger både positivt og negativt. Synes det er dumt at jeg skal bli fastlåst pga samboer ikke har noen fremtidige gode økonomiske fordeler.Han er selv skyld i sin økonomiske uføre, da han ikke betalte en eneste regning, alt gikk til innkasso. (Litt før min tid) Vi har et lite barn sammen, men føler meg sliten av hans økonomi, som til de grader går ut over meg og mine tre tidliger barn også. Hvis jeg eventuelt søker lån til nytt boligformål, bør jeg da holde han langt unna eller kan jeg si til banken at han skal hjelpe meg litt med å betale lån?

Fortsetter under...

Jeg tviler på at du får låne en mill til ny bolig hvis du kun har 50 % jobb. Verdien på den nye boligen spiller ingen rolle.

Personlig hadde jeg ikke blandet samboeren borti huskjøpet dersom han er så uøkonomisk og du har unger fra før.

Gjest ikke undertegnet

Sørg for å lage et papir som sier hva som er din eiendom,huskjøp eller ikke, hvis du ikke allerede har en slik avtale! Ellers så kan du få deg en baksmell en dag. Hvis ikke reglene er endret i det siste da.

Kan de ikke regne på hvor mye husleie du kan takle, og hva det tilsvarer av verdi på huset du kan kjøpe i banken da?

Var jeg deg ville jeg absolutt satse på å ikke kjøpe mer enn jeg kunne greie uten hjelp av han samboeren din. Han hørtes ikke god ut. Var det ikke for det med felles barn, ville jeg anbefalt deg å kvitte deg med han i første omgang.

Gjest pasa20

Jeg tviler på at du får låne en mill til ny bolig hvis du kun har 50 % jobb. Verdien på den nye boligen spiller ingen rolle.

Personlig hadde jeg ikke blandet samboeren borti huskjøpet dersom han er så uøkonomisk og du har unger fra før.

Jeg har nettopp kjøpt meg en leil. til 820 000 , jeg har 2000 i husleie og har da litt over 7000 å betale totalt. Min samboer er også svartelistet så jeg nevnte ikke han da jeg skulle ta lån. Jeg søkte lån hos kommunen og da regnte de ut at jeg har en inntekt på ca 18000 netto og at jeg kunne få lån opptil 1mill. Jeg anbefaler deg å søke der for de kan slette litt av gjelden din dersom du blir alenemor + at renten er ganske bra og de gir lån til de som ikke har mulighet til å få lån andre steder ( de har en øvre grense på hvor mye du kan tjene). Jeg råder det til å snakke med de først så kan de evt. finne en ordning som er tilpasset din økonomi.

Lykke til ihvertfall;-)

Jeg har nettopp kjøpt meg en leil. til 820 000 , jeg har 2000 i husleie og har da litt over 7000 å betale totalt. Min samboer er også svartelistet så jeg nevnte ikke han da jeg skulle ta lån. Jeg søkte lån hos kommunen og da regnte de ut at jeg har en inntekt på ca 18000 netto og at jeg kunne få lån opptil 1mill. Jeg anbefaler deg å søke der for de kan slette litt av gjelden din dersom du blir alenemor + at renten er ganske bra og de gir lån til de som ikke har mulighet til å få lån andre steder ( de har en øvre grense på hvor mye du kan tjene). Jeg råder det til å snakke med de først så kan de evt. finne en ordning som er tilpasset din økonomi.

Lykke til ihvertfall;-)

Dette innlegget var sikkert ikke til meg men jeg svarer likevel. Hvordan skal du klare det kommunale lånet når avdragene kommer?

Jeg har litt under 4000 kr i boutgifter + strøm og 160 000 i inntekt og jeg synes det er ganske vanskelig noen mnd. Jeg lever ikke noe luksusliv men har jo andre regninger enn boutgifter

Gjest pasa20

Dette innlegget var sikkert ikke til meg men jeg svarer likevel. Hvordan skal du klare det kommunale lånet når avdragene kommer?

Jeg har litt under 4000 kr i boutgifter + strøm og 160 000 i inntekt og jeg synes det er ganske vanskelig noen mnd. Jeg lever ikke noe luksusliv men har jo andre regninger enn boutgifter

Ifølge kommunen burde jeg klare meg, men jeg må innrømme at jeg sikkert ikke hadde klart det uten hjelp fra samboer,,,

Annonse

Dersom du har så mye i egenkapital, har banken en svært god sikkerhet for sitt lån. Jeg tror derfor ikke det ville by på all verdens problemer å få et lån med en slik egenkapital. Verst for deg om du ikke betaler, for da tar jo banken bare huset ditt. De er sikret sine penger uansett.

Du bør holde samboeren din helt ute av bildet, både lånemessig og juridisk. Han er gjeldsoffer, og hvis jeg da ikke tar helt feil, er han under overvåking et visst antall år. Dersom det dukker opp på papiret at han eier egen bolig, kan kreditorene kreve at den selges for å realisere kontanter til dekning av tidligere gjeld....Og da tar de med andre ord huset ditt.

Så, kun du og du alene skal stå som lånetager og eier av huset. Merk det. DU alene skal stå som eier på skjøtet. Aller helst burde samboeren din melde offisiell flytting til folkeregisteret, slik at dere ikke står med samme adresse engang.

Det er vel ikke verre enn å ta en telefon til banken din og fortelle hva du har, verdi på den og hva du ønsker å kjøpe. Kan de gi lån med slik sikkerhet, eller kan de ikke? Bare å spørre.

"Hva vil jeg eventuelt få i utgifter på å kjøpe huset??"

Du må betale 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgift: 50 000 kr + litt opppussing og møbelinnkjøp kanskje. Du må altså minimum låne 1 050 000 kr, hvilket koster deg ca 7400 kr pr mnd for å betjene gjelden med en annuitetslån over 25 år med 7% rente. Men, du vil jo få et skattefradrag i tillegg, så den reelle kostnaden din vil være lavere. Mao. omtrent som nå.

"Hva vil lønne seg økonomisk for meg her?"

Med mindre det aktuelle huset krever mye opppussing, møbelinnkjøp og vedlikehold, så vil du omtrent ha de samme boutiftene i huset som nå, så da blir det egentlig bare en livskvalitetsvurdering som legegs til grunn. Men, det du uansett ikke må gjøre, er å la samboeren din bli medeier i huset.

"Kan noen hjelpe meg å komme med innvendinger både positivt og negativt. Synes det er dumt at jeg skal bli fastlåst pga samboer ikke har noen fremtidige gode økonomiske fordeler."

Han bør jo delta i betalingen av de løpende livsoppholdskostnadene for familien, og så lenge både han og deres felles barn bor i huset, så bør han ogs betale "husleie". Og, du må ikke finne på å gifte deg med han...

"Han er selv skyld i sin økonomiske uføre, da han ikke betalte en eneste regning, alt gikk til innkasso."

Og, du må styre familieøkonomien- hans lønn bør gå inn på DIN konto og han må be deg om lommepenger.

"Hvis jeg eventuelt søker lån til nytt boligformål, bør jeg da holde han langt unna eller kan jeg si til banken at han skal hjelpe meg litt med å betale lån?"

Det avhenger vel litt av om du kan få lån med bare din inntekt og formuessituasjon. I så fall hold han utenfor, men krev "husleie" av han uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...