Zirine Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=56811 "Hun er også krystallklar på at hjemmeleksenes tid snart er forbi i norsk skole. - Hvorfor? - Mange barn sliter med hjemmeleksene. Det kan være fordi foreldrene deres ikke kan hjelpe dem. I voksenverdenen er det ikke særlig heroisk å ta med seg arbeidet hjem. Hvorfor skal barna drive med skolearbeid hjemme på den tiden av døgnet da de er alene om leksene og kanskje trøtte og slitne? spør Clemet. Hennes alternativ er leksetid som en del av skoledagen. Poenget er at elevene driver med skolearbeid på en tid av døgnet da de er opplagte. Og ikke minst at tilgjengelige lærere kan hjelpe til med leksene." FLOTT Kristin!! Nå mangler vi bare litt mer penger til skolen slik at de kan få ruste opp gamle bygninger, bytte ut gammelt skolemateriell og skaffe seg skikkelige bibliotek - så kan det bli bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jolly Roger Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Er det bare flott? Lekser er noe av det man lærer mest av - da blir man tvunget til å gjøre en jobb, og slipper ikke unna med å sløve gjennom dagen. Jeg vet jeg hadde mye lettere for å konsentrere meg når jeg satt hjemme, enn når jeg satt på skolen med lappesending, vitsemakere og urokråker. Dessuten fritas foreldrene for enda en del av oppdrager-ansvaret, og staten tar mer av byrden. Snart er det eneste foreldre bidrar med etter at poden er fyllt 10 å kjøpe sprit på polet til dem. Men det vil nok utgjevne forskjellen mellom barn av ressurssterke og ressurssvake foreldre noe. Rart et slikt forslag kommer fra høyre, høres mer ut som en SV-greie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 For ikke å snakke om at vi kan gjøre foreldrene totalt overflødige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 For ikke å snakke om at vi kan gjøre foreldrene totalt overflødige. Etter det kan vi jo gjøre barnene overflødige også! ;-) Snart blir det bare julenissen igjen! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 25. april 2003 Forfatter Del Skrevet 25. april 2003 Er det bare flott? Lekser er noe av det man lærer mest av - da blir man tvunget til å gjøre en jobb, og slipper ikke unna med å sløve gjennom dagen. Jeg vet jeg hadde mye lettere for å konsentrere meg når jeg satt hjemme, enn når jeg satt på skolen med lappesending, vitsemakere og urokråker. Dessuten fritas foreldrene for enda en del av oppdrager-ansvaret, og staten tar mer av byrden. Snart er det eneste foreldre bidrar med etter at poden er fyllt 10 å kjøpe sprit på polet til dem. Men det vil nok utgjevne forskjellen mellom barn av ressurssterke og ressurssvake foreldre noe. Rart et slikt forslag kommer fra høyre, høres mer ut som en SV-greie. "Er det bare flott? " Ja, det synes jeg. "Lekser er noe av det man lærer mest av - da blir man tvunget til å gjøre en jobb, og slipper ikke unna med å sløve gjennom dagen. Jeg vet jeg hadde mye lettere for å konsentrere meg når jeg satt hjemme, enn når jeg satt på skolen med lappesending, vitsemakere og urokråker." For å ta det første først. Hvis du leste artikkelen så dreier det seg ikke om at ungene skal slippe unna lekser, dette handler om at ungene skal være flere timer på skolen også skal de gjøre seg ferdig der. De får lekser og de har lærere tilgjengelige og som veiledere. Å argumentere med at det ikke vil funke fordi man har urokråker i klassene som ødelegger for de andre, er et dårlig argument - du vet ikke enda hvordan Clemet tenker at dette skal organiseres. Slipper ikke unna med å sløve gjennom hele dagen? Leksene de har hjemme er ofte en pest og en plage. Når de kommer hjem så er det mange andre ting som skal læres og mange andre ting som skal gjøres. De er med på sport, været er fint og de har lyst å være ute, leke, fiske .... Pluss og minus kan du også lære i naturen med grill og sammen med familien. En fisk pluss en fisk er to fisker og stikker den ene av, så har du bare en igjen. Jentene mine har nettopp startet på ny skole og selv om de har hjemmelekser, så er opplegget bedre enn på den forrige. På denne skolen får de leksene på mandag og beskjed om at de skal være ferdig til fredag. De gir barna ansvar samtidig som de gir rom for at vi som familie kan gjøre ting sammen. Vi kan være ute, vi kan være aktive på flotte dager, også kan vi sitte inne med leksene på regnværsdager. Når det er sagt, så er de ordentlig glade de dagene de har fått gjort leksene på skolen. Da har de resten av dagen til å gjøre andre ting. Selv oppfordrer jeg til dette. Når solen står på himmelen, når gaten myldrer av barn og barnelatter så sier jeg til mine - selv om de har lekser - "gå ut dere - kos dere" - og det tar meg ikke en kalori og skrive med melding om at de ikke har gjort lekser pga pent vær. Men vi tar det igjen, og tilbakemeldingen jeg får fra skolen er at begge ligger langt foran de andre barna i de fleste fag. Jeg er klar over at dette kan høres ut som skryt, men jeg mener virkelig at det er mange måter å lære på - og det er ikke et gode for barn at en stor del av læringen skal skje på rommet når de er trette og slitne. Nei, da skal de UT - da skal de på trening, på riding, spille badminton ... "Dessuten fritas foreldrene for enda en del av oppdrager-ansvaret, og staten tar mer av byrden. Snart er det eneste foreldre bidrar med etter at poden er fyllt 10 å kjøpe sprit på polet til dem. " Oppdrageransvaret? Dette handler om læring - og det ansvaret har skolen. Dette er en måte å organisere skolen på, som gjør at våre barn kan bli flinkere - at det hele kan bli morsommere. Dette er med på å hjelpe frem de sterke elevene og til å støtte de som ikke er så sterke. Dette gir større rom for individuell behandling av våre barn. "Men det vil nok utgjevne forskjellen mellom barn av ressurssterke og ressurssvake foreldre noe. Rart et slikt forslag kommer fra høyre, høres mer ut som en SV-greie. " Høyre har alltid vært opptatt av skole - det er ikke no nytt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 25. april 2003 Forfatter Del Skrevet 25. april 2003 For ikke å snakke om at vi kan gjøre foreldrene totalt overflødige. Oi. Da har du ikke mye å tilføre dine barn. Det er fullt ut mulig å lære matematikk i naturen og det er fullt ut mulig å lese sammen med barna dine uten at dette kommer som lekser. Med denne ordningen vet vi at alle barn får hjelp til lekser. De som har ressurssterke foreldre får mer hjelp, mens de som har ressurssvake foreldre for iallefall mer hjelp enn de hadde fått før. Skolen fungerer ikke godt i dag. Mine jenter klarer seg godt, men det er tusenvis av barn som ikke gjør det bra. Jeg tror ikke at det nødvendigvis går på at de er så dumme, men at de trenger med individuel oppfølging fra skolen. Den hjelpen de får hjemme er ikke nok - hvis de i det hele tatt får hjelp. Å ta bort hjemmeleksen og istedenfor la barna gjøre dem på skolen er en god løsning. Jeg føler meg overhode ikke overflødig i denne tanken - kanskje heller tvert imot. Jeg føler istedenfor at det gir meg større mulighet til å tilføre mine barn MER læring, fordi den frigjør tid - tid til å legge opp tiden etter skolen slik VI mener er best. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jolly Roger Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 "Er det bare flott? " Ja, det synes jeg. "Lekser er noe av det man lærer mest av - da blir man tvunget til å gjøre en jobb, og slipper ikke unna med å sløve gjennom dagen. Jeg vet jeg hadde mye lettere for å konsentrere meg når jeg satt hjemme, enn når jeg satt på skolen med lappesending, vitsemakere og urokråker." For å ta det første først. Hvis du leste artikkelen så dreier det seg ikke om at ungene skal slippe unna lekser, dette handler om at ungene skal være flere timer på skolen også skal de gjøre seg ferdig der. De får lekser og de har lærere tilgjengelige og som veiledere. Å argumentere med at det ikke vil funke fordi man har urokråker i klassene som ødelegger for de andre, er et dårlig argument - du vet ikke enda hvordan Clemet tenker at dette skal organiseres. Slipper ikke unna med å sløve gjennom hele dagen? Leksene de har hjemme er ofte en pest og en plage. Når de kommer hjem så er det mange andre ting som skal læres og mange andre ting som skal gjøres. De er med på sport, været er fint og de har lyst å være ute, leke, fiske .... Pluss og minus kan du også lære i naturen med grill og sammen med familien. En fisk pluss en fisk er to fisker og stikker den ene av, så har du bare en igjen. Jentene mine har nettopp startet på ny skole og selv om de har hjemmelekser, så er opplegget bedre enn på den forrige. På denne skolen får de leksene på mandag og beskjed om at de skal være ferdig til fredag. De gir barna ansvar samtidig som de gir rom for at vi som familie kan gjøre ting sammen. Vi kan være ute, vi kan være aktive på flotte dager, også kan vi sitte inne med leksene på regnværsdager. Når det er sagt, så er de ordentlig glade de dagene de har fått gjort leksene på skolen. Da har de resten av dagen til å gjøre andre ting. Selv oppfordrer jeg til dette. Når solen står på himmelen, når gaten myldrer av barn og barnelatter så sier jeg til mine - selv om de har lekser - "gå ut dere - kos dere" - og det tar meg ikke en kalori og skrive med melding om at de ikke har gjort lekser pga pent vær. Men vi tar det igjen, og tilbakemeldingen jeg får fra skolen er at begge ligger langt foran de andre barna i de fleste fag. Jeg er klar over at dette kan høres ut som skryt, men jeg mener virkelig at det er mange måter å lære på - og det er ikke et gode for barn at en stor del av læringen skal skje på rommet når de er trette og slitne. Nei, da skal de UT - da skal de på trening, på riding, spille badminton ... "Dessuten fritas foreldrene for enda en del av oppdrager-ansvaret, og staten tar mer av byrden. Snart er det eneste foreldre bidrar med etter at poden er fyllt 10 å kjøpe sprit på polet til dem. " Oppdrageransvaret? Dette handler om læring - og det ansvaret har skolen. Dette er en måte å organisere skolen på, som gjør at våre barn kan bli flinkere - at det hele kan bli morsommere. Dette er med på å hjelpe frem de sterke elevene og til å støtte de som ikke er så sterke. Dette gir større rom for individuell behandling av våre barn. "Men det vil nok utgjevne forskjellen mellom barn av ressurssterke og ressurssvake foreldre noe. Rart et slikt forslag kommer fra høyre, høres mer ut som en SV-greie. " Høyre har alltid vært opptatt av skole - det er ikke no nytt. "Slipper ikke unna med å sløve gjennom hele dagen? Leksene de har hjemme er ofte en pest og en plage. Når de kommer hjem så er det mange andre ting som skal læres og mange andre ting som skal gjøres. De er med på sport, været er fint og de har lyst å være ute, leke, fiske .... Pluss og minus kan du også lære i naturen med grill og sammen med familien. En fisk pluss en fisk er to fisker og stikker den ene av, så har du bare en igjen." Nå må du bestemme deg - på den ene siden sier du at læring er skolens ansvar, på den andre siden sier du at man lærer mye på fritiden sammen med familien. Ellers tror jeg barna har godt av å innse at verden ikke bare består av å gjøre det man har lyst til på fritiden. "Når det er sagt, så er de ordentlig glade de dagene de har fått gjort leksene på skolen. Da har de resten av dagen til å gjøre andre ting." Selvsagt! "og det tar meg ikke en kalori og skrive med melding om at de ikke har gjort lekser pga pent vær. " Hæ? Er det MULIG? Så det du faktisk lærer dem er drit i autoritetene, vi vet best selv? "Men vi tar det igjen, og tilbakemeldingen jeg får fra skolen er at begge ligger langt foran de andre barna i de fleste fag." Det er helt irrelevant. "Oppdrageransvaret? Dette handler om læring - og det ansvaret har skolen." Nei, det har også foreldrene. "Dette gir større rom for individuell behandling av våre barn. " Absolutt ikke!!! Dette legger mer ansvar på det offentlige, utvider skoledagen, og sikrer en større ensretting av undervisningen og barna. Det kan gavne de svake, men det gavner ikke de ressurssterke. "Høyre har alltid vært opptatt av skole - det er ikke no nytt." Høyre har pleid å være opptatt av frihet under ansvar, ikke økt offentlig formynderi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 "Er det bare flott? " Ja, det synes jeg. "Lekser er noe av det man lærer mest av - da blir man tvunget til å gjøre en jobb, og slipper ikke unna med å sløve gjennom dagen. Jeg vet jeg hadde mye lettere for å konsentrere meg når jeg satt hjemme, enn når jeg satt på skolen med lappesending, vitsemakere og urokråker." For å ta det første først. Hvis du leste artikkelen så dreier det seg ikke om at ungene skal slippe unna lekser, dette handler om at ungene skal være flere timer på skolen også skal de gjøre seg ferdig der. De får lekser og de har lærere tilgjengelige og som veiledere. Å argumentere med at det ikke vil funke fordi man har urokråker i klassene som ødelegger for de andre, er et dårlig argument - du vet ikke enda hvordan Clemet tenker at dette skal organiseres. Slipper ikke unna med å sløve gjennom hele dagen? Leksene de har hjemme er ofte en pest og en plage. Når de kommer hjem så er det mange andre ting som skal læres og mange andre ting som skal gjøres. De er med på sport, været er fint og de har lyst å være ute, leke, fiske .... Pluss og minus kan du også lære i naturen med grill og sammen med familien. En fisk pluss en fisk er to fisker og stikker den ene av, så har du bare en igjen. Jentene mine har nettopp startet på ny skole og selv om de har hjemmelekser, så er opplegget bedre enn på den forrige. På denne skolen får de leksene på mandag og beskjed om at de skal være ferdig til fredag. De gir barna ansvar samtidig som de gir rom for at vi som familie kan gjøre ting sammen. Vi kan være ute, vi kan være aktive på flotte dager, også kan vi sitte inne med leksene på regnværsdager. Når det er sagt, så er de ordentlig glade de dagene de har fått gjort leksene på skolen. Da har de resten av dagen til å gjøre andre ting. Selv oppfordrer jeg til dette. Når solen står på himmelen, når gaten myldrer av barn og barnelatter så sier jeg til mine - selv om de har lekser - "gå ut dere - kos dere" - og det tar meg ikke en kalori og skrive med melding om at de ikke har gjort lekser pga pent vær. Men vi tar det igjen, og tilbakemeldingen jeg får fra skolen er at begge ligger langt foran de andre barna i de fleste fag. Jeg er klar over at dette kan høres ut som skryt, men jeg mener virkelig at det er mange måter å lære på - og det er ikke et gode for barn at en stor del av læringen skal skje på rommet når de er trette og slitne. Nei, da skal de UT - da skal de på trening, på riding, spille badminton ... "Dessuten fritas foreldrene for enda en del av oppdrager-ansvaret, og staten tar mer av byrden. Snart er det eneste foreldre bidrar med etter at poden er fyllt 10 å kjøpe sprit på polet til dem. " Oppdrageransvaret? Dette handler om læring - og det ansvaret har skolen. Dette er en måte å organisere skolen på, som gjør at våre barn kan bli flinkere - at det hele kan bli morsommere. Dette er med på å hjelpe frem de sterke elevene og til å støtte de som ikke er så sterke. Dette gir større rom for individuell behandling av våre barn. "Men det vil nok utgjevne forskjellen mellom barn av ressurssterke og ressurssvake foreldre noe. Rart et slikt forslag kommer fra høyre, høres mer ut som en SV-greie. " Høyre har alltid vært opptatt av skole - det er ikke no nytt. "Når de kommer hjem så er det mange andre ting som skal læres og mange andre ting som skal gjøres. De er med på sport, været er fint og de har lyst å være ute, leke, fiske .... " Og nå skal de da heller sitte på skolen lenger og gjøre lekser, i stedet for å være ute om ettermiddagen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 25. april 2003 Forfatter Del Skrevet 25. april 2003 "Slipper ikke unna med å sløve gjennom hele dagen? Leksene de har hjemme er ofte en pest og en plage. Når de kommer hjem så er det mange andre ting som skal læres og mange andre ting som skal gjøres. De er med på sport, været er fint og de har lyst å være ute, leke, fiske .... Pluss og minus kan du også lære i naturen med grill og sammen med familien. En fisk pluss en fisk er to fisker og stikker den ene av, så har du bare en igjen." Nå må du bestemme deg - på den ene siden sier du at læring er skolens ansvar, på den andre siden sier du at man lærer mye på fritiden sammen med familien. Ellers tror jeg barna har godt av å innse at verden ikke bare består av å gjøre det man har lyst til på fritiden. "Når det er sagt, så er de ordentlig glade de dagene de har fått gjort leksene på skolen. Da har de resten av dagen til å gjøre andre ting." Selvsagt! "og det tar meg ikke en kalori og skrive med melding om at de ikke har gjort lekser pga pent vær. " Hæ? Er det MULIG? Så det du faktisk lærer dem er drit i autoritetene, vi vet best selv? "Men vi tar det igjen, og tilbakemeldingen jeg får fra skolen er at begge ligger langt foran de andre barna i de fleste fag." Det er helt irrelevant. "Oppdrageransvaret? Dette handler om læring - og det ansvaret har skolen." Nei, det har også foreldrene. "Dette gir større rom for individuell behandling av våre barn. " Absolutt ikke!!! Dette legger mer ansvar på det offentlige, utvider skoledagen, og sikrer en større ensretting av undervisningen og barna. Det kan gavne de svake, men det gavner ikke de ressurssterke. "Høyre har alltid vært opptatt av skole - det er ikke no nytt." Høyre har pleid å være opptatt av frihet under ansvar, ikke økt offentlig formynderi. "Nå må du bestemme deg - på den ene siden sier du at læring er skolens ansvar, på den andre siden sier du at man lærer mye på fritiden sammen med familien. " Hva maner du? Det er skolens ansvar at barna våre lærer det som står i lærerplanen, det skal det fortsatt være. De skal gjøre leksene på skolen, ikke hjemme, de skal ikke lære mindre. "Ellers tror jeg barna har godt av å innse at verden ikke bare består av å gjøre det man har lyst til på fritiden. " Tull og tøv. Læring er også basert på lyst. Man lærer av å spille håndball. Man lærer samhold - og sist men ikke minst får vi ungene ut i frisk luft. Min eldste jente f.eks er med i en klubb som heter Steinsamleren. På fritiden har hun valgt å være med i en klubb hvor de graver i jorden, de lærer om dinosaurer, om naturen - de får med seg steiner hjem - og de reiser rundt - alt i regi av foreldre og geologiforeningen her. Hun gleder seg til dette - og nå har hun også tid til å være med på dette. "Når det er sagt, så er de ordentlig glade de dagene de har fått gjort leksene på skolen. Da har de resten av dagen til å gjøre andre ting." Hæ? Er det MULIG? Så det du faktisk lærer dem er drit i autoritetene, vi vet best selv? Ja, det er mulig. De er pliktoppfyllende og de er flinke, hvordan tror du de har blitt sånn? For at jeg gir faen? De ligger foran de andre elevene. Jeg tar ansvar, men jeg holder de ikke hjemme for å gjøre en lekse i et stoff hun ligger foran de andre, bare fordi hun skal gjøre det. Da kan hun heller reise på Steinsamleren, og gjøre leksene i morgen. Hva du mener om dette er irrelevant. Jeg og læreren var enige om at dette var en fin måte å gjøre det på, og det har vist seg å funke for begge mine jenter. De blir ikke dårligere av det, de blir bedre - og ikke minst gladere. Jeg: "Oppdrageransvaret? Dette handler om læring - og det ansvaret har skolen." Du: Nei, det har også foreldrene. Jeg: Nei, ikke for at de kommer seg igjennom det som står i lærerplanen/skoleplanen. Jeg har ansvar for læring, ja - men ikke på det nivå. Isåfall må jeg skriftlig fraskrive skolen for ansvar og ta fullt og helt over undervisningen selv. Jeg: "Dette gir større rom for individuell behandling av våre barn. " Du: Absolutt ikke!!! Dette legger mer ansvar på det offentlige, utvider skoledagen, og sikrer en større ensretting av undervisningen og barna. Det kan gavne de svake, men det gavner ikke de ressurssterke. Der er vi helt uenige. Jeg: "Høyre har alltid vært opptatt av skole - det er ikke no nytt." Du_ Høyre har pleid å være opptatt av frihet under ansvar, ikke økt offentlig formynderi. Jeg: Dette er ikke offentlig formynderi. Dette handler om å organisere skolen bedre, slik at barna bedre kan tilegne seg lærdommen. Slik det er i dag er det kun de gjennomsnitlige elevene som får hjelp. Ikke de som er flinke - ikke de som er dårlige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 25. april 2003 Forfatter Del Skrevet 25. april 2003 "Når de kommer hjem så er det mange andre ting som skal læres og mange andre ting som skal gjøres. De er med på sport, været er fint og de har lyst å være ute, leke, fiske .... " Og nå skal de da heller sitte på skolen lenger og gjøre lekser, i stedet for å være ute om ettermiddagen? Skoledagen må organiseres bedre og på en annen måte. De fleste barn er på SFO, det kan tas av denne tiden. Mine jenter går ikke lengre på SFO, det betyr at de ikke kan slutte på skolen klokken 12:30, men kanskje istedenfor klokken 14:00. Så er skoledagen slutt. Og vi kan gjøre andre ting etter middag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shandy Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Det syntes jeg hørtes bra ut. Nå leste jeg bare det du skrev, orket ikke å lese linken. Syntes ungene burde slippe å bruke ettermiddagen til lekser. Da burde de få lov til å gjøre andre ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Skoledagen må organiseres bedre og på en annen måte. De fleste barn er på SFO, det kan tas av denne tiden. Mine jenter går ikke lengre på SFO, det betyr at de ikke kan slutte på skolen klokken 12:30, men kanskje istedenfor klokken 14:00. Så er skoledagen slutt. Og vi kan gjøre andre ting etter middag. Vi har ikke barna i SFO, og har heller ikke noe ønske om å ha dem i SFO. Hvorfor skal barnas liv "tvangsinstitusjonaliseres" enda mer? De som ikke greier hjelpe ungene med leksene kan la dem gå i SFO. Hvorfor ikke heller gjøre SFO gratis, dersom kostnaden er problemet for enkelte? Hvorfor skal familienes valgfrihet fjernes mer og mer. Fordi en del foreldre ikke greier ta seg av barna sine godt nok (i myndighetenes øyne), hvorfor skal tiltakene gå ut over alle andre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jolly Roger Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 "Nå må du bestemme deg - på den ene siden sier du at læring er skolens ansvar, på den andre siden sier du at man lærer mye på fritiden sammen med familien. " Hva maner du? Det er skolens ansvar at barna våre lærer det som står i lærerplanen, det skal det fortsatt være. De skal gjøre leksene på skolen, ikke hjemme, de skal ikke lære mindre. "Ellers tror jeg barna har godt av å innse at verden ikke bare består av å gjøre det man har lyst til på fritiden. " Tull og tøv. Læring er også basert på lyst. Man lærer av å spille håndball. Man lærer samhold - og sist men ikke minst får vi ungene ut i frisk luft. Min eldste jente f.eks er med i en klubb som heter Steinsamleren. På fritiden har hun valgt å være med i en klubb hvor de graver i jorden, de lærer om dinosaurer, om naturen - de får med seg steiner hjem - og de reiser rundt - alt i regi av foreldre og geologiforeningen her. Hun gleder seg til dette - og nå har hun også tid til å være med på dette. "Når det er sagt, så er de ordentlig glade de dagene de har fått gjort leksene på skolen. Da har de resten av dagen til å gjøre andre ting." Hæ? Er det MULIG? Så det du faktisk lærer dem er drit i autoritetene, vi vet best selv? Ja, det er mulig. De er pliktoppfyllende og de er flinke, hvordan tror du de har blitt sånn? For at jeg gir faen? De ligger foran de andre elevene. Jeg tar ansvar, men jeg holder de ikke hjemme for å gjøre en lekse i et stoff hun ligger foran de andre, bare fordi hun skal gjøre det. Da kan hun heller reise på Steinsamleren, og gjøre leksene i morgen. Hva du mener om dette er irrelevant. Jeg og læreren var enige om at dette var en fin måte å gjøre det på, og det har vist seg å funke for begge mine jenter. De blir ikke dårligere av det, de blir bedre - og ikke minst gladere. Jeg: "Oppdrageransvaret? Dette handler om læring - og det ansvaret har skolen." Du: Nei, det har også foreldrene. Jeg: Nei, ikke for at de kommer seg igjennom det som står i lærerplanen/skoleplanen. Jeg har ansvar for læring, ja - men ikke på det nivå. Isåfall må jeg skriftlig fraskrive skolen for ansvar og ta fullt og helt over undervisningen selv. Jeg: "Dette gir større rom for individuell behandling av våre barn. " Du: Absolutt ikke!!! Dette legger mer ansvar på det offentlige, utvider skoledagen, og sikrer en større ensretting av undervisningen og barna. Det kan gavne de svake, men det gavner ikke de ressurssterke. Der er vi helt uenige. Jeg: "Høyre har alltid vært opptatt av skole - det er ikke no nytt." Du_ Høyre har pleid å være opptatt av frihet under ansvar, ikke økt offentlig formynderi. Jeg: Dette er ikke offentlig formynderi. Dette handler om å organisere skolen bedre, slik at barna bedre kan tilegne seg lærdommen. Slik det er i dag er det kun de gjennomsnitlige elevene som får hjelp. Ikke de som er flinke - ikke de som er dårlige. Det ser ikke ut som om du forstår hva jeg sier, så jeg får se om jeg får tid til å forklare det senere. Men: "Hæ? Er det MULIG? Så det du faktisk lærer dem er drit i autoritetene, vi vet best selv? Ja, det er mulig. De er pliktoppfyllende og de er flinke, hvordan tror du de har blitt sånn? For at jeg gir faen?" Dette har ikke noe som helst med dine unger å gjøre. For alt jeg vet er de genmanipulerte supermennesker. Det du lærer bort er: DRIT I DE ANDRE! GJØR DET DU HAR LYST TIL. Og det sjokkerer meg virkelig. Tenk om alle foreldre gjorde det samme? Hva blir det neste? "Hva sier du vennen, har du ikke lyst til å gjøre lekser? Nei, så gå ut å lek da, så kan mamma bare skrive en melding. Du kan sikkert ta det igjen senere." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 25. april 2003 Forfatter Del Skrevet 25. april 2003 Vi har ikke barna i SFO, og har heller ikke noe ønske om å ha dem i SFO. Hvorfor skal barnas liv "tvangsinstitusjonaliseres" enda mer? De som ikke greier hjelpe ungene med leksene kan la dem gå i SFO. Hvorfor ikke heller gjøre SFO gratis, dersom kostnaden er problemet for enkelte? Hvorfor skal familienes valgfrihet fjernes mer og mer. Fordi en del foreldre ikke greier ta seg av barna sine godt nok (i myndighetenes øyne), hvorfor skal tiltakene gå ut over alle andre? "Vi har ikke barna i SFO, og har heller ikke noe ønske om å ha dem i SFO. Hvorfor skal barnas liv "tvangsinstitusjonaliseres" enda mer? " Det handler ikke om det, det handler om å gi alle den hjelp og oppfølging som de har behov for og krav på. "De som ikke greier hjelpe ungene med leksene kan la dem gå i SFO. Hvorfor ikke heller gjøre SFO gratis, dersom kostnaden er problemet for enkelte? " SFO er en skoleFRITIDSordning, ikke et sted hvor man stiller krav til læring. På SFO er det verken kapasitet eller rom for dette. Mine jenter har alltid forsøkt å gjøre leksene der, de ville så gjerne ha fri når de kom hjem. Men på SFO var det ofte håpløst, de fikk ikke hjelp og det var bråkete og kaos. De gangene de hadde fått gjort leksene på skolen (de fikk lov hvis de ble ferdig før de andre i timene) så fikk jeg dem hjem glade og full av humør. De er/var ikke slik fordi de ikke fikk/får hjelp med leksene hjemme. Det er bare det at de ville være FERDIG når de kom hjem. Jeg skjønner dem godt. "Hvorfor skal familienes valgfrihet fjernes mer og mer. Fordi en del foreldre ikke greier ta seg av barna sine godt nok (i myndighetenes øyne), hvorfor skal tiltakene gå ut over alle andre? " Jeg synes det er helt utrolig at dere ser på dette som en begrensning og at det er noe som går utover andre. Hvilke ulemper mener du dette vil ha for dine barn? Er det dumt at de får mer individuell hjelp på skolen - og tid og ro til å gjøre lekser der? Er det dumt at du slipper å bruke tid på at det skal være to RETTE strek under svaret, og at dere heller kan reise ut å telle fisk som dere har fisket? Er det dumt at de som ikke ressurser hjemme, kan få hjelp på skolen - og de som er sterke faglig kan få ekstra utfordringer hos læreren? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 25. april 2003 Forfatter Del Skrevet 25. april 2003 Det ser ikke ut som om du forstår hva jeg sier, så jeg får se om jeg får tid til å forklare det senere. Men: "Hæ? Er det MULIG? Så det du faktisk lærer dem er drit i autoritetene, vi vet best selv? Ja, det er mulig. De er pliktoppfyllende og de er flinke, hvordan tror du de har blitt sånn? For at jeg gir faen?" Dette har ikke noe som helst med dine unger å gjøre. For alt jeg vet er de genmanipulerte supermennesker. Det du lærer bort er: DRIT I DE ANDRE! GJØR DET DU HAR LYST TIL. Og det sjokkerer meg virkelig. Tenk om alle foreldre gjorde det samme? Hva blir det neste? "Hva sier du vennen, har du ikke lyst til å gjøre lekser? Nei, så gå ut å lek da, så kan mamma bare skrive en melding. Du kan sikkert ta det igjen senere." Tenk om alle foreldre gjorde det samme? Ja, det sa læreren også til meg. Hun skulle også ønske at alle foreldre engasjerte seg like sterkt og tok like mye ansvar. Jeg tror ikke du skjønner at hva jeg har gjort har jeg gjort i SAMARBEID med skolen - og det har funket for oss. Du må gjerne akseptere ting som de er uten å løfte en finger. Jeg gjør det ikke, jeg vil det beste for mine barn - og i den grad jeg kan tilrettelegge bedre for dem - i samarbeid med skolen - så gjør jeg det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 "Vi har ikke barna i SFO, og har heller ikke noe ønske om å ha dem i SFO. Hvorfor skal barnas liv "tvangsinstitusjonaliseres" enda mer? " Det handler ikke om det, det handler om å gi alle den hjelp og oppfølging som de har behov for og krav på. "De som ikke greier hjelpe ungene med leksene kan la dem gå i SFO. Hvorfor ikke heller gjøre SFO gratis, dersom kostnaden er problemet for enkelte? " SFO er en skoleFRITIDSordning, ikke et sted hvor man stiller krav til læring. På SFO er det verken kapasitet eller rom for dette. Mine jenter har alltid forsøkt å gjøre leksene der, de ville så gjerne ha fri når de kom hjem. Men på SFO var det ofte håpløst, de fikk ikke hjelp og det var bråkete og kaos. De gangene de hadde fått gjort leksene på skolen (de fikk lov hvis de ble ferdig før de andre i timene) så fikk jeg dem hjem glade og full av humør. De er/var ikke slik fordi de ikke fikk/får hjelp med leksene hjemme. Det er bare det at de ville være FERDIG når de kom hjem. Jeg skjønner dem godt. "Hvorfor skal familienes valgfrihet fjernes mer og mer. Fordi en del foreldre ikke greier ta seg av barna sine godt nok (i myndighetenes øyne), hvorfor skal tiltakene gå ut over alle andre? " Jeg synes det er helt utrolig at dere ser på dette som en begrensning og at det er noe som går utover andre. Hvilke ulemper mener du dette vil ha for dine barn? Er det dumt at de får mer individuell hjelp på skolen - og tid og ro til å gjøre lekser der? Er det dumt at du slipper å bruke tid på at det skal være to RETTE strek under svaret, og at dere heller kan reise ut å telle fisk som dere har fisket? Er det dumt at de som ikke ressurser hjemme, kan få hjelp på skolen - og de som er sterke faglig kan få ekstra utfordringer hos læreren? Du har fortsatt ikke gitt noe svar på hvorfor alle barn skal være nødt til å få lengre skoledager fordi noen trenger hjelp til leksene. Jeg har ikke noe problem med å hjelpe mine unger med leksene, og å telle fiskene de fisker lærer våre barn i hvertfall lenge før de begynner på skolen. Det behovet enkelte har for mer leksehjelp kan da fint ordnes ved at det som nå kalles SFO endres og at de som ønsker det kan delta på dette tilbudet. Hvorfor skal stadig mer av barnas læring og oppdragelse skje i institusjoner? Når ett av de store problemene i dagens skole er nettopp uroen i klassene som gjør læring vanskelig (spesielt på slutten av en lang dag) kan jeg ikke skjønne hvorfor det plutselig skulle bli mere ro i klassene til mer læring med enda lengre skoledager. Som lærer kan jeg si deg at min definitive erfaring er at jo lenger ut i skoledagen en kommer, jo mindre ro er det. En times pause midt på dagen endrer ikke på dette. Derimot er i hvertfall mine unger mye mer motivert for leksejobbing igjen etter å ha vært hjemme i noen timer og roet helt ned uten å tenke på skolen i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirea Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Nå har ikke jeg særlig sans for Clemet i sin alminnelighet, men her synes jeg hun har fått til en innertier. Jeg har mange tanger tenkt på hvor avhengige unger er av foreldrenes faglige ressurser, tid til overs, vilje til å hjelpe og hvor mye det betyr for leksehjelpen om man har ett eller flere barn. Tenk om skolearbeidet kunne vært ferdig når skolen var ferdig. Da hadde man i alle fall muligheten (om viljen var tilstede) til å gjøre noe sammen isteden for å stå som en hauk over lekseleseren og bli oppgitt, lei og frustrert. Da hadde også ungene fått tilgang på den hjelpen de trengte og ikke minst, min store kjepphest; lærerne ville ikke få så feilaktig bilde av ungenes evne til å følge opp leksene sine, utføre dem selv osv. Kjempefint hvis dette går igjennom. Jeg er normalt ikke særlig glad i høyrefolks syn på skolen, men idag syns jeg nesten de har noe for seg *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
conan Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 MEd andre ord, fjerne grunskoleansvaret (sammen med resten av ansvaret) fra kommunene, og overføre det til større politisk-administrative enheter. Legg ned kommunen og Norge blir et bedre sted å bo. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 25. april 2003 Forfatter Del Skrevet 25. april 2003 Du har fortsatt ikke gitt noe svar på hvorfor alle barn skal være nødt til å få lengre skoledager fordi noen trenger hjelp til leksene. Jeg har ikke noe problem med å hjelpe mine unger med leksene, og å telle fiskene de fisker lærer våre barn i hvertfall lenge før de begynner på skolen. Det behovet enkelte har for mer leksehjelp kan da fint ordnes ved at det som nå kalles SFO endres og at de som ønsker det kan delta på dette tilbudet. Hvorfor skal stadig mer av barnas læring og oppdragelse skje i institusjoner? Når ett av de store problemene i dagens skole er nettopp uroen i klassene som gjør læring vanskelig (spesielt på slutten av en lang dag) kan jeg ikke skjønne hvorfor det plutselig skulle bli mere ro i klassene til mer læring med enda lengre skoledager. Som lærer kan jeg si deg at min definitive erfaring er at jo lenger ut i skoledagen en kommer, jo mindre ro er det. En times pause midt på dagen endrer ikke på dette. Derimot er i hvertfall mine unger mye mer motivert for leksejobbing igjen etter å ha vært hjemme i noen timer og roet helt ned uten å tenke på skolen i det hele tatt. "Du har fortsatt ikke gitt noe svar på hvorfor alle barn skal være nødt til å få lengre skoledager fordi noen trenger hjelp til leksene." Det er ikke begrunnelsen min - at skoledagen skal bli lengre FORDI noen trenger hjelp til leksene. Da har du misforstått meg. Jeg mener at hele skolen må omorganiseres. Jeg har hele tiden vært for større individuell tilpassing i skolen. Vi ser alle at hovedproblemet i skolen nå er at de som er dårlige ikke får nok hjelp og de som er gode får for lite utfordringer. Altfor mange unger synes skolen er kjedelig. Det er fryktelig. Du kan ikke tenke at skolen skal være som den er i dag - også plusser vi på et par timer slik at de får lengre dag. Pausene skal bli lengre, man skal i større grad oppløse klassene og gjøre ting mer fleksibelt for den enkelte elev. Jeg liker tanken om at man skal gjøre skolen mer individualistisk. Skolen er fortsatt hovedsetet for barns læring, og det er der de skal legge grunnlaget for sin fremtidige skolegang. Jeg liker tanken om en 9-16 eller 9-12 eller 9-14 skoledag (avhengig av hvor gamle barna er). De er skjerpet og skille mellom "jobb" og fritid blir bedre. At de får tid til å gjøre hobbyting når de kommer hjem er bare en bonus. "Det behovet enkelte har for mer leksehjelp kan da fint ordnes ved at det som nå kalles SFO endres og at de som ønsker det kan delta på dette tilbudet. Hvorfor skal stadig mer av barnas læring og oppdragelse skje i institusjoner?" Det handler om å gjøre skolen BEDRE enn den er i dag. Skolen skal ikke oppdra ungene dine, men skolen har fortsatt ansvar for at barna dine lærer det som står i lærerplanen. Og hvordan kan dette best mulig gjøres, det er det som er spørsmålet. Du mener det er en belastning for barna at vi gir dem lengre skoledag, lengre friminutt, oppløse klassene til mindre enheter, fleksibilitet, større individuell veiledning - jeg mener det er det som skal til for å få oss videre. Skolen har et ansvar for at barna klarer å tilegne seg basiskunnskapen, og når man ser at det ikke funker i dag, så må man gjøre noen grep som ivaretar det enkelte barn. Jeg mener at dette forslaget gjør det. Jeg mener at de som ikke er så skoleflinke, kan bli bedre - og mine som er skoleflinke kan få stort utbytte av denne ordningen fordi de kan bruke læreren på en helt annen måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 "Du har fortsatt ikke gitt noe svar på hvorfor alle barn skal være nødt til å få lengre skoledager fordi noen trenger hjelp til leksene." Det er ikke begrunnelsen min - at skoledagen skal bli lengre FORDI noen trenger hjelp til leksene. Da har du misforstått meg. Jeg mener at hele skolen må omorganiseres. Jeg har hele tiden vært for større individuell tilpassing i skolen. Vi ser alle at hovedproblemet i skolen nå er at de som er dårlige ikke får nok hjelp og de som er gode får for lite utfordringer. Altfor mange unger synes skolen er kjedelig. Det er fryktelig. Du kan ikke tenke at skolen skal være som den er i dag - også plusser vi på et par timer slik at de får lengre dag. Pausene skal bli lengre, man skal i større grad oppløse klassene og gjøre ting mer fleksibelt for den enkelte elev. Jeg liker tanken om at man skal gjøre skolen mer individualistisk. Skolen er fortsatt hovedsetet for barns læring, og det er der de skal legge grunnlaget for sin fremtidige skolegang. Jeg liker tanken om en 9-16 eller 9-12 eller 9-14 skoledag (avhengig av hvor gamle barna er). De er skjerpet og skille mellom "jobb" og fritid blir bedre. At de får tid til å gjøre hobbyting når de kommer hjem er bare en bonus. "Det behovet enkelte har for mer leksehjelp kan da fint ordnes ved at det som nå kalles SFO endres og at de som ønsker det kan delta på dette tilbudet. Hvorfor skal stadig mer av barnas læring og oppdragelse skje i institusjoner?" Det handler om å gjøre skolen BEDRE enn den er i dag. Skolen skal ikke oppdra ungene dine, men skolen har fortsatt ansvar for at barna dine lærer det som står i lærerplanen. Og hvordan kan dette best mulig gjøres, det er det som er spørsmålet. Du mener det er en belastning for barna at vi gir dem lengre skoledag, lengre friminutt, oppløse klassene til mindre enheter, fleksibilitet, større individuell veiledning - jeg mener det er det som skal til for å få oss videre. Skolen har et ansvar for at barna klarer å tilegne seg basiskunnskapen, og når man ser at det ikke funker i dag, så må man gjøre noen grep som ivaretar det enkelte barn. Jeg mener at dette forslaget gjør det. Jeg mener at de som ikke er så skoleflinke, kan bli bedre - og mine som er skoleflinke kan få stort utbytte av denne ordningen fordi de kan bruke læreren på en helt annen måte. "lengre skoledag, lengre friminutt, oppløse klassene til mindre enheter, fleksibilitet, større individuell veiledning " Når vant skolevesenet i LOTTO? Vi som jobber i skolevesenet har sett dette gang på gang. Nye undevisningsministre kommer og vi får fine planer og "tiltak" med mange fine ord, men ingen er villig til å følge opp med ressurser for å gjennomføre planene. Hvordan har de f.eks tenkt å få til mindre enheter, mer individuell oppfølging og lengre dager når vi allerede i dages skolesituasjon har alt for få lærere(både pga lærermangel og innsparing i skolene)? Og jeg ser fortsatt ingen fordel med lengre skoledager. Hadde ressurser blitt satt inn for å få mindre grupper og mer individuell oppfølging hadde heller skoledagene kunnet vært kortere fordi læringen ville blitt mer effektiv i den tiden en var på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102181-hjemmeleksenes-tid-er-snart-forbi/#findComment-584556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.