Zirine Skrevet 25. april 2003 Forfatter Skrevet 25. april 2003 Nå har ikke jeg særlig sans for Clemet i sin alminnelighet, men her synes jeg hun har fått til en innertier. Jeg har mange tanger tenkt på hvor avhengige unger er av foreldrenes faglige ressurser, tid til overs, vilje til å hjelpe og hvor mye det betyr for leksehjelpen om man har ett eller flere barn. Tenk om skolearbeidet kunne vært ferdig når skolen var ferdig. Da hadde man i alle fall muligheten (om viljen var tilstede) til å gjøre noe sammen isteden for å stå som en hauk over lekseleseren og bli oppgitt, lei og frustrert. Da hadde også ungene fått tilgang på den hjelpen de trengte og ikke minst, min store kjepphest; lærerne ville ikke få så feilaktig bilde av ungenes evne til å følge opp leksene sine, utføre dem selv osv. Kjempefint hvis dette går igjennom. Jeg er normalt ikke særlig glad i høyrefolks syn på skolen, men idag syns jeg nesten de har noe for seg *s* "Jeg har mange tanger tenkt på hvor avhengige unger er av foreldrenes faglige ressurser, tid til overs, vilje til å hjelpe og hvor mye det betyr for leksehjelpen om man har ett eller flere barn." Ja, dette er et veldig godt poeng. Jeg håper og tror at jeg har noe å tilføre mine barn når det kommer til lekser, men når det gjelder matte så måtte Julie vise meg hvordan det er man deler - det hadde jeg faen meg glemt Jeg husker bare den måten JEG lærte det på - og knapt nok det "Tenk om skolearbeidet kunne vært ferdig når skolen var ferdig. Da hadde man i alle fall muligheten (om viljen var tilstede) til å gjøre noe sammen isteden for å stå som en hauk over lekseleseren og bli oppgitt, lei og frustrert. Da hadde også ungene fått tilgang på den hjelpen de trengte og ikke minst, min store kjepphest; lærerne ville ikke få så feilaktig bilde av ungenes evne til å følge opp leksene sine, utføre dem selv osv". Nettopp. Nå har ikke jeg hatt så store problemer med å få jentene til å gjøre lekser, men jeg har venninner som har STORE problemer med sine barn. De er flinke, men når det kommer til lekser så ender det så altfor ofte opp i masing, skriking og oppgitthet. Det er fryktelig synd, men samtidig skjønner jeg jo de barna. Jeg kjenner det noen ganger igjen med hun minste jeg har. Først skal vi spise, så står venninnene utenfor døren, jeg sier: Jenny, du må gjøre leksene først, før du går ut. Og der sitter hun med tårer i øynene fordi hun får ikke løkke-r'en til å se ut som den skal. Og hun skriver og hun visker - jeg sitter sammen med henne og forsøker å oppmuntre, men alt er bare JÆVLIG - hun får ikke til. Jenta er flink, men i sånne situasjoner synes hun ikke selv det - fordi hun er lite motivert, hun er lei og litt sliten - og hun vil leke. Og når jeg ser i skriveboken så er hun så flink. "se her Jenny, du er jo så flink - se du har fått stjerner og alt" "nei, jeg er ikke flink, jeg er dum" Med dette mener jeg å si at jeg tror barna våre OGSÅ er mer innstilt på å jobbe når de er på skolen - og mer motivert for det. Og det er jo logisk - vi kan bare se på oss selv. Skjønner du? Ja, selvfølgelig gjør du det 0 Siter
Gjest moralsiten Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 "Slipper ikke unna med å sløve gjennom hele dagen? Leksene de har hjemme er ofte en pest og en plage. Når de kommer hjem så er det mange andre ting som skal læres og mange andre ting som skal gjøres. De er med på sport, været er fint og de har lyst å være ute, leke, fiske .... Pluss og minus kan du også lære i naturen med grill og sammen med familien. En fisk pluss en fisk er to fisker og stikker den ene av, så har du bare en igjen." Nå må du bestemme deg - på den ene siden sier du at læring er skolens ansvar, på den andre siden sier du at man lærer mye på fritiden sammen med familien. Ellers tror jeg barna har godt av å innse at verden ikke bare består av å gjøre det man har lyst til på fritiden. "Når det er sagt, så er de ordentlig glade de dagene de har fått gjort leksene på skolen. Da har de resten av dagen til å gjøre andre ting." Selvsagt! "og det tar meg ikke en kalori og skrive med melding om at de ikke har gjort lekser pga pent vær. " Hæ? Er det MULIG? Så det du faktisk lærer dem er drit i autoritetene, vi vet best selv? "Men vi tar det igjen, og tilbakemeldingen jeg får fra skolen er at begge ligger langt foran de andre barna i de fleste fag." Det er helt irrelevant. "Oppdrageransvaret? Dette handler om læring - og det ansvaret har skolen." Nei, det har også foreldrene. "Dette gir større rom for individuell behandling av våre barn. " Absolutt ikke!!! Dette legger mer ansvar på det offentlige, utvider skoledagen, og sikrer en større ensretting av undervisningen og barna. Det kan gavne de svake, men det gavner ikke de ressurssterke. "Høyre har alltid vært opptatt av skole - det er ikke no nytt." Høyre har pleid å være opptatt av frihet under ansvar, ikke økt offentlig formynderi. Læreren til barnet mitt (2.klasse) har spesielt understreket at leksene er det foreldrenes ansvar at blir gjort, og at vi også fritt kan bestemme at det innimellom skal prioriteres annerledes. Da skal vi skrive melding, sånn at læreren vet at dette har foreldrene bestemt. 0 Siter
Zirine Skrevet 25. april 2003 Forfatter Skrevet 25. april 2003 "lengre skoledag, lengre friminutt, oppløse klassene til mindre enheter, fleksibilitet, større individuell veiledning " Når vant skolevesenet i LOTTO? Vi som jobber i skolevesenet har sett dette gang på gang. Nye undevisningsministre kommer og vi får fine planer og "tiltak" med mange fine ord, men ingen er villig til å følge opp med ressurser for å gjennomføre planene. Hvordan har de f.eks tenkt å få til mindre enheter, mer individuell oppfølging og lengre dager når vi allerede i dages skolesituasjon har alt for få lærere(både pga lærermangel og innsparing i skolene)? Og jeg ser fortsatt ingen fordel med lengre skoledager. Hadde ressurser blitt satt inn for å få mindre grupper og mer individuell oppfølging hadde heller skoledagene kunnet vært kortere fordi læringen ville blitt mer effektiv i den tiden en var på skolen. Leste du artikkelen? Klipp: "For lærerkrefter er det nok av, mener statsråden. Hun viser til at det i Norge er et snitt på 11 elever pr. lærer. Det er den høyeste lærertettheten i verden. - Høy voksentetthet og lærertetthet kan utnyttes bedre gjennom nye klassedelingsregler og forsøk med eller endringer i arbeidstidsavtaler der lærerne er mer på skolen og fordeler arbeidet seg imellom på en bedre måte, uttaler Clemet til VG." 0 Siter
Gjest moralsiten Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 "lengre skoledag, lengre friminutt, oppløse klassene til mindre enheter, fleksibilitet, større individuell veiledning " Når vant skolevesenet i LOTTO? Vi som jobber i skolevesenet har sett dette gang på gang. Nye undevisningsministre kommer og vi får fine planer og "tiltak" med mange fine ord, men ingen er villig til å følge opp med ressurser for å gjennomføre planene. Hvordan har de f.eks tenkt å få til mindre enheter, mer individuell oppfølging og lengre dager når vi allerede i dages skolesituasjon har alt for få lærere(både pga lærermangel og innsparing i skolene)? Og jeg ser fortsatt ingen fordel med lengre skoledager. Hadde ressurser blitt satt inn for å få mindre grupper og mer individuell oppfølging hadde heller skoledagene kunnet vært kortere fordi læringen ville blitt mer effektiv i den tiden en var på skolen. "Velkommen etter, sier bodørektor". Noen får det da til! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=56812 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 MEd andre ord, fjerne grunskoleansvaret (sammen med resten av ansvaret) fra kommunene, og overføre det til større politisk-administrative enheter. Legg ned kommunen og Norge blir et bedre sted å bo. Ja, det blir jo en soleklar konsekvens av at dette. Slutter man med hjemmelekser i skola så må man legge ned kommunene. Logisk! For å være helt ærlig; Som lærer har jeg i mange år ment at det burde bli slutt på leksene, men jeg har ikke snakka for høyt om det. Syns foe en gangs skyld Clemet har noen fornuftige tanker i hodet sitt. 0 Siter
asterix Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 Leste du artikkelen? Klipp: "For lærerkrefter er det nok av, mener statsråden. Hun viser til at det i Norge er et snitt på 11 elever pr. lærer. Det er den høyeste lærertettheten i verden. - Høy voksentetthet og lærertetthet kan utnyttes bedre gjennom nye klassedelingsregler og forsøk med eller endringer i arbeidstidsavtaler der lærerne er mer på skolen og fordeler arbeidet seg imellom på en bedre måte, uttaler Clemet til VG." Statistikk kan du få mye rart ut av, bare synd det er så vanskelig å få til en "gjennomsnittlig" lærerdekning. Om en skole på ei øy i Nordland f.eks har 5 elever og en lærer hjelper jo ikke det en skole i Oslo med klasser på 20 eller mer. 11 elever pr. lærer sier også veldig lite. Ved en udelt skole kan dette f.eks bety at den ene læreren i verste fall har elever fra opptil 10 ulike klassetrinn å følge opp. 0 Siter
asterix Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 "Velkommen etter, sier bodørektor". Noen får det da til! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=56812 Dette er jo en demonstrasjonsskole da som bl.a får 500 000 kr ekstra i to år for å prøve dette ut. 0 Siter
Zirine Skrevet 25. april 2003 Forfatter Skrevet 25. april 2003 Statistikk kan du få mye rart ut av, bare synd det er så vanskelig å få til en "gjennomsnittlig" lærerdekning. Om en skole på ei øy i Nordland f.eks har 5 elever og en lærer hjelper jo ikke det en skole i Oslo med klasser på 20 eller mer. 11 elever pr. lærer sier også veldig lite. Ved en udelt skole kan dette f.eks bety at den ene læreren i verste fall har elever fra opptil 10 ulike klassetrinn å følge opp. Dette handler ikke bare om statistikk, det handler om en ny organisering av skolen. Jeg synes ikke du skal avvise tanken før du satt deg inn i hva dette helt konkret innebærer. 0 Siter
terningkast6 Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 Dette håper jeg det blir noe av. Mange barn sliter unødig med lekser, og tvang/trusler hjemme ødelegger hele ettermiddagen for hele familien. Det er bra at vi foreldre kan bruke fritiden vår sammen med barna til andre ting enn å presse uopplagte barn til å gjøre lekser. 0 Siter
Gjest annen adhd-mamma Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 Lekser har vi slitt med siden gutten begynte på skolen. Det jeg synes er det verste er at læring via andre kanaler hjemme ikke teller, det er lærerne som har definert hva ungene skal gjøre hjemme, uavhengig av hvor mye de eventuelt lærer av det. Barn med f.eks. ADHD har behov for raske tilbakemeldinger og har store problemer med å sitte og skrive side opp og side ned med matte-oppgaver f.eks. Hjemme har vi matte-spill på data, som han lærer mye lettere med, da får han øyeblikkelig tilbakemelding og lyst til å fortsette med oppgavene. Men teller det i lærernes øyne? Nei! For meg er det viktigst at han lærer noe, ikke hvorvidt han har fylt inn side opp og side ned med intetsigende matte-oppgaver. Lærerne innrømmer riktignok at han er flink i matte, men han gjør altså ikke alltid leksene sine. Jeg ser fremtiden lyst i møte nå. 0 Siter
Gjest lettere forvirret Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 Lekser har vi slitt med siden gutten begynte på skolen. Det jeg synes er det verste er at læring via andre kanaler hjemme ikke teller, det er lærerne som har definert hva ungene skal gjøre hjemme, uavhengig av hvor mye de eventuelt lærer av det. Barn med f.eks. ADHD har behov for raske tilbakemeldinger og har store problemer med å sitte og skrive side opp og side ned med matte-oppgaver f.eks. Hjemme har vi matte-spill på data, som han lærer mye lettere med, da får han øyeblikkelig tilbakemelding og lyst til å fortsette med oppgavene. Men teller det i lærernes øyne? Nei! For meg er det viktigst at han lærer noe, ikke hvorvidt han har fylt inn side opp og side ned med intetsigende matte-oppgaver. Lærerne innrømmer riktignok at han er flink i matte, men han gjør altså ikke alltid leksene sine. Jeg ser fremtiden lyst i møte nå. Hvorfor blir situasjonen bedre for din gutt med lengre skoledager? Blir hans dager lettere fordi han må gjøre de samme leksene på skolen i stedet for hjemme? 0 Siter
Gjest anonym akkurat nå. Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 Lekser har vi slitt med siden gutten begynte på skolen. Det jeg synes er det verste er at læring via andre kanaler hjemme ikke teller, det er lærerne som har definert hva ungene skal gjøre hjemme, uavhengig av hvor mye de eventuelt lærer av det. Barn med f.eks. ADHD har behov for raske tilbakemeldinger og har store problemer med å sitte og skrive side opp og side ned med matte-oppgaver f.eks. Hjemme har vi matte-spill på data, som han lærer mye lettere med, da får han øyeblikkelig tilbakemelding og lyst til å fortsette med oppgavene. Men teller det i lærernes øyne? Nei! For meg er det viktigst at han lærer noe, ikke hvorvidt han har fylt inn side opp og side ned med intetsigende matte-oppgaver. Lærerne innrømmer riktignok at han er flink i matte, men han gjør altså ikke alltid leksene sine. Jeg ser fremtiden lyst i møte nå. Svaret ditt minner meg om mor til en elev jeg i sin tid hadde. Denne gutten hadde skrivevansker (mer vegring enn vansker skulle det senere vise seg), men hang små, gule Post-It lapper med KUK forskjellige strategiske steder rundt omkring på skola. Hvorom alt er, da vi sa dette til mora hans, mente ho at vi skulle være glad han skrev noe i det hele tatt. Jeg vet slett ikke hvor enig jeg er i hennes konklusjon. 0 Siter
Gjest annen adhd-mamma Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 Hvorfor blir situasjonen bedre for din gutt med lengre skoledager? Blir hans dager lettere fordi han må gjøre de samme leksene på skolen i stedet for hjemme? For min gutt blir hverdagen lettere med lengere skoledag fordi han bruker medisiner på dagtid, og dermed klarer å konsentrere seg bedre da enn om ettermiddagen uten medisin. Han kan ikke bruke medisin etter kl. 1400 fordi han da får innsovningsvansker om kvelden. Generellt for alle barn med eller uten medisiner tror jeg dagen blir bedre fordi de når de kommer hjem er ferdig med dagens arbeid. Barn har også krav på fritid, og det å sitte inne med lekser mens andre barn leker ute er ille for mange. Når det skal gjøres på skolen gjelder det for alle, håpet mitt er at skolearbeid ikke føles så belastende da. Man slipper også barn som er uten tilsyn flere timer hver ettermiddag med lengere skoledager. Jeg synes det er på høy tid at skolen følger med i den moderne tiden hvor det som oftest ikke er noen voksne hjemme når barna kommer hjem fra skolen. 0 Siter
Gjest annen adhd-mamma Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 Svaret ditt minner meg om mor til en elev jeg i sin tid hadde. Denne gutten hadde skrivevansker (mer vegring enn vansker skulle det senere vise seg), men hang små, gule Post-It lapper med KUK forskjellige strategiske steder rundt omkring på skola. Hvorom alt er, da vi sa dette til mora hans, mente ho at vi skulle være glad han skrev noe i det hele tatt. Jeg vet slett ikke hvor enig jeg er i hennes konklusjon. LOL Det var ikke jeg som var den mammaen! 0 Siter
Zirine Skrevet 25. april 2003 Forfatter Skrevet 25. april 2003 Ja, det blir jo en soleklar konsekvens av at dette. Slutter man med hjemmelekser i skola så må man legge ned kommunene. Logisk! For å være helt ærlig; Som lærer har jeg i mange år ment at det burde bli slutt på leksene, men jeg har ikke snakka for høyt om det. Syns foe en gangs skyld Clemet har noen fornuftige tanker i hodet sitt. "For å være helt ærlig; Som lærer har jeg i mange år ment at det burde bli slutt på leksene, men jeg har ikke snakka for høyt om det. " Hvorfor ikke? 0 Siter
conan Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 "For å være helt ærlig; Som lærer har jeg i mange år ment at det burde bli slutt på leksene, men jeg har ikke snakka for høyt om det. " Hvorfor ikke? PGA stalinismen som herjer på lærerværelsene? Frykten for å bli forvist til bondelandet for å ta "sjølkritikk"? 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 "For å være helt ærlig; Som lærer har jeg i mange år ment at det burde bli slutt på leksene, men jeg har ikke snakka for høyt om det. " Hvorfor ikke? Fordi kolleger har sett på meg som om jeg kommer fra en annen planet og ser ut som om jeg snakker et utenomjordisk språk eller noe. Hvem gidder lufte teoriene sine særlig mange ganger om ingen lyttere skjønner vitsen med dem? Og ikke minst; Fordi mange foreldre tror at lærerne ikke gjør noe som helst eller er dårlige lærere hvis ikke elevene får lekser. Det er en slags misforstått oppfattelse hos mange om at elever må ha lekser hvis de skal lære noe. Seriøsiteten til lærerne, virker det som, har hos mange blitt målt etter hvorvidt ungene har mye hjemmearbeid eller ikke. :-D 0 Siter
Zirine Skrevet 25. april 2003 Forfatter Skrevet 25. april 2003 Fordi kolleger har sett på meg som om jeg kommer fra en annen planet og ser ut som om jeg snakker et utenomjordisk språk eller noe. Hvem gidder lufte teoriene sine særlig mange ganger om ingen lyttere skjønner vitsen med dem? Og ikke minst; Fordi mange foreldre tror at lærerne ikke gjør noe som helst eller er dårlige lærere hvis ikke elevene får lekser. Det er en slags misforstått oppfattelse hos mange om at elever må ha lekser hvis de skal lære noe. Seriøsiteten til lærerne, virker det som, har hos mange blitt målt etter hvorvidt ungene har mye hjemmearbeid eller ikke. :-D Hmm.. ok. Gi faen i dem - Norge trenger nytenkere som deg. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 PGA stalinismen som herjer på lærerværelsene? Frykten for å bli forvist til bondelandet for å ta "sjølkritikk"? Jeg _er_ forvist på bondelandet. Og så lenge det ikke er jeg som har oppfunnet leksebegrepet, hvorfor skal jeg da ta selvkritikk på det? Jeg er hellig overbevist om at hverdagen for _mange_ elever blir bedre om de slipper lekser! 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 25. april 2003 Skrevet 25. april 2003 Hmm.. ok. Gi faen i dem - Norge trenger nytenkere som deg. Jeg gir faen, mener det jeg mener uansett. Når det gjelder akkurat dette er det en slags hellig overbevisning bak. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.