laguna1365380434 Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Penger til mat får de på sosialen. Trodde ikke det var det du bråkte om her? La oss si det sånn at du og dine prektige medsøstre/brødre kan gi dem litt penger, så kan vi andre egoister velte oss i pengene og luksusen vår. At det er et enormt behov for avrusingstiltak er vi vel enige om? Om vi skal tilbake til sakens utgangspunkt her, så tror jeg kanskje at de "skremmer" folk når de går rett på sånn som de gjør. Man føler det gjerne litt ubehagelig. Det vrimlet av tiggere og uteliggere i London også, men i løpet av 5 dager var det ikke en sjel som kom bort og spurte etter penger! Siden jeg var så godt i gang med å strø rundt meg med penger så ga jeg faktisk et par pund om dagen til en kar med en hund som sov på et teppe på gata. Tro det eller ei :-O På sosialen får du litt over 4000(?) kr å leve for i måneden..Det er lite i seg selv og for en narkoman går det vel unna på en dag eller to.. Klart det ikke funker Jeg synes ikke jeg er så jævlig prektig, men jeg er ikke drittsekk nok til å granske motivene til en stakkar som ønsker å slå meg for en tier. At han trenger den mener jeg at en ikke trenger å sette spørsmålstegn ved og til akkurat hva er pokker ikke min sak.. Så lenge vi har sosiale problemer, hva nå enn årsakene måtte være, synes jeg alle kan bidra litt. Iallefall med respekt og omtanke. Jeg spytter nå gjerne i en tier nå og da i tillegg.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 At det er behov for skikkelige tiltak er vi vel enige om alle. Jeg kan godt kjøpe en kopp kaffe, et brød eller noe sånn til dem, men jeg er ikke komfortabel med å gi dem penger når jeg vet hva det går til! Skjønt, om en av de jeg kjenner fra rusmiljøet i byen hadd spurt, så hadde han helt sikkert fått... Der ser jeg mennesket og ikke den narkomane, for å si det sånn. Noen vil sikkert kalle det en billig unnskyldning, men man kan ikke redde hele verden. Det er også en hundre ganger bedre gjerning å gidde å kjøpe en pølse eller en baguett til dem enn å gi penger. De trenger tross alt mat da de ofte glemmer å spise i sin søken etter rus. Så gidder du å gå innom narvesen å kjøpe en pølse til en av dem så gjør du en langt større gjerning enn om du gir 20 kroner. Dopen får de tak i uansett. Det er verre med maten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 At det er behov for skikkelige tiltak er vi vel enige om alle. Jeg kan godt kjøpe en kopp kaffe, et brød eller noe sånn til dem, men jeg er ikke komfortabel med å gi dem penger når jeg vet hva det går til! Skjønt, om en av de jeg kjenner fra rusmiljøet i byen hadd spurt, så hadde han helt sikkert fått... Der ser jeg mennesket og ikke den narkomane, for å si det sånn. Noen vil sikkert kalle det en billig unnskyldning, men man kan ikke redde hele verden. Nå er ikke jeg så ofte ned i byen og her er det faste folk som står så de kjenner både minstemann og jeg. Må jo innrømmme at jeg ikke er like blid på han som tente på halve Grünerløkka, men han har jeg ikke sett i det siste. De jeg har jobbet med ser jeg innimellom men de spør faktisk aldri om penger. Da er det mer klem og hvordan har du det osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Neinei... det er jo her du tar feil. Disse E-vraka havner i større og større grad på plata nå de også. De trenger mer og mer og mer, og det ender ofte med heroin og fullt kjør. Det er den nye generasjonen narkomane. Men som sagt; har jeg en tier i lomma så gir jeg, men poenget her var at personen over har mye rett i det hun skriver når hun sier at det er deres egen feil at de har havnet i uføret. Vel, jeg er uenig med henne i det..Jeg tror som sagt det er forskjell på valg og valg, og om du spør i en hvilken som helst ungdomsskole klasse om noen ønsker å bli rennesteinsnarkomane tror jeg ingen rekker opp hånda.. En annen ting jeg reager på er at det liksom skulle være så mye mindre grunn til å ville hjelpe hvis nå noen har skapt sitt eget uføre.. Jeg klarer da å ha medfølelse for noen som har det forjævlig selv om de har vært dumme.. Skal dumhet i seg selv medføre at en fortjener ett bikkjeliv? Mange jeg kjenner hadde vært i trøbbel da.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Vel, jeg er uenig med henne i det..Jeg tror som sagt det er forskjell på valg og valg, og om du spør i en hvilken som helst ungdomsskole klasse om noen ønsker å bli rennesteinsnarkomane tror jeg ingen rekker opp hånda.. En annen ting jeg reager på er at det liksom skulle være så mye mindre grunn til å ville hjelpe hvis nå noen har skapt sitt eget uføre.. Jeg klarer da å ha medfølelse for noen som har det forjævlig selv om de har vært dumme.. Skal dumhet i seg selv medføre at en fortjener ett bikkjeliv? Mange jeg kjenner hadde vært i trøbbel da.. "Jeg tror som sagt det er forskjell på valg og valg, og om du spør i en hvilken som helst ungdomsskole klasse om noen ønsker å bli rennesteinsnarkomane tror jeg ingen rekker opp hånda.." Det har du helt rett i. Ingen ville svart. Alle disse som er spurt vet at narkotia er farlig. Likevel vil halparten av dem prøve hasj i løpet av noen få år. Enkelte vil også prøve andre, og langt mer skadelige stoffer. Selvsagt vil de ikke bli narkomane, men den dagen de dytter innpå sin første pille eller drar den første linja, så har de bedt om bråk. Og det er deres feil. De visste hvor farlig det var, og likevel gjorde de det. Nå skal ikke jeg være noen moralist i forhold til å prøve ting, da jeg har vært ung selv, men jeg har nå i det minste hatt iq nok til å nøye med meg å prøve bare for å prøve. Hadde det likevel gått galt s hadde det vært min skyld. Ingen andre hadde vært å takke for det. "En annen ting jeg reager på er at det liksom skulle være så mye mindre grunn til å ville hjelpe hvis nå noen har skapt sitt eget uføre.." Nei, man bør hjelpe dem selv om de selv er skyld i det, men det er likefull - svært ofte - deres egen feil at de i det hele tatt trenger hjelp. Det er avrusning disse trenger, og her er Norge lattelige til å hjelpe. Det burde vært langt bedre for vi har vel en statistikk i forhold til narkomane som ikke ligner noe som helst, i hvert fall ikke i forhold til at vi er et av verdens rikeste land. Men det er vel vi alle enige i. Jeg forstår likevel dem som nekter å gi dem penger fordi det likevel går til narkotika, selv om de da, dersom de ikke får penger, må selge ræva se eller gjøre innbrudd. Jeg forstår ikke de over her som forstår at folk blir redde når de kommer bort til deg på gata. Mer harmløse folk skal man vel lete lenge etter. Jeg gir dem penger, men jeg ville aldri dømt noen som ikke vil gi dem ett øre. Jeg forstår dem også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 "Jeg tror som sagt det er forskjell på valg og valg, og om du spør i en hvilken som helst ungdomsskole klasse om noen ønsker å bli rennesteinsnarkomane tror jeg ingen rekker opp hånda.." Det har du helt rett i. Ingen ville svart. Alle disse som er spurt vet at narkotia er farlig. Likevel vil halparten av dem prøve hasj i løpet av noen få år. Enkelte vil også prøve andre, og langt mer skadelige stoffer. Selvsagt vil de ikke bli narkomane, men den dagen de dytter innpå sin første pille eller drar den første linja, så har de bedt om bråk. Og det er deres feil. De visste hvor farlig det var, og likevel gjorde de det. Nå skal ikke jeg være noen moralist i forhold til å prøve ting, da jeg har vært ung selv, men jeg har nå i det minste hatt iq nok til å nøye med meg å prøve bare for å prøve. Hadde det likevel gått galt s hadde det vært min skyld. Ingen andre hadde vært å takke for det. "En annen ting jeg reager på er at det liksom skulle være så mye mindre grunn til å ville hjelpe hvis nå noen har skapt sitt eget uføre.." Nei, man bør hjelpe dem selv om de selv er skyld i det, men det er likefull - svært ofte - deres egen feil at de i det hele tatt trenger hjelp. Det er avrusning disse trenger, og her er Norge lattelige til å hjelpe. Det burde vært langt bedre for vi har vel en statistikk i forhold til narkomane som ikke ligner noe som helst, i hvert fall ikke i forhold til at vi er et av verdens rikeste land. Men det er vel vi alle enige i. Jeg forstår likevel dem som nekter å gi dem penger fordi det likevel går til narkotika, selv om de da, dersom de ikke får penger, må selge ræva se eller gjøre innbrudd. Jeg forstår ikke de over her som forstår at folk blir redde når de kommer bort til deg på gata. Mer harmløse folk skal man vel lete lenge etter. Jeg gir dem penger, men jeg ville aldri dømt noen som ikke vil gi dem ett øre. Jeg forstår dem også. Hei gjen! Jeg er langt på vei enig med deg, men det er fortsatt litt dissonans på enkelte punkter.. Forklaringen på hvorfor ville være lang og komplisert, men innmari vettug;) Nå er jeg litt småsigen, og i grunn mer stemt for å svare på dillete FUer og slikt, det gjør seg ikke for hodet mitt å være lærd akkurat nå..Det er lørdag sent.. Kan vi ha det til gode? Om du vil, kan vi lage en laaang&lur tråd på dette i morgen, og hale frem absolutt alle aspektene rundt fattigdom, narkomani og det frie valg.. Bare så det er sagt, synes jeg du skriver godt, har gode ressonementer, men jeg er altså fortsatt ikke helt og holdent på linje. Og gi meg vil jeg jo på ingenmåte.. Hva sier du til en liten time out? Jeg vil snakke om tanketomme ting.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bassisten Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Det er også en hundre ganger bedre gjerning å gidde å kjøpe en pølse eller en baguett til dem enn å gi penger. De trenger tross alt mat da de ofte glemmer å spise i sin søken etter rus. Så gidder du å gå innom narvesen å kjøpe en pølse til en av dem så gjør du en langt større gjerning enn om du gir 20 kroner. Dopen får de tak i uansett. Det er verre med maten. Svært mange av dei er så sjuke at dei ikkje er i stand til å ta til seg så fast føde som pølser. Det går heller i iskrem o.l. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Svært mange av dei er så sjuke at dei ikkje er i stand til å ta til seg så fast føde som pølser. Det går heller i iskrem o.l. Det er mulig, men jeg har ved et par anledninger kjøpt den pølsa de har spurt om penger til og de har spist og takket og vært like blide. Men du har nok rett. Noen av disse er selvsagt i en forfatning som ikke ligner noe som helst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Hei gjen! Jeg er langt på vei enig med deg, men det er fortsatt litt dissonans på enkelte punkter.. Forklaringen på hvorfor ville være lang og komplisert, men innmari vettug;) Nå er jeg litt småsigen, og i grunn mer stemt for å svare på dillete FUer og slikt, det gjør seg ikke for hodet mitt å være lærd akkurat nå..Det er lørdag sent.. Kan vi ha det til gode? Om du vil, kan vi lage en laaang&lur tråd på dette i morgen, og hale frem absolutt alle aspektene rundt fattigdom, narkomani og det frie valg.. Bare så det er sagt, synes jeg du skriver godt, har gode ressonementer, men jeg er altså fortsatt ikke helt og holdent på linje. Og gi meg vil jeg jo på ingenmåte.. Hva sier du til en liten time out? Jeg vil snakke om tanketomme ting.. Den er grei! Kom opp med noe tanketomt og jeg vil svare. Selv om jeg snart blir borte en halvtimes tid! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Den er grei! Kom opp med noe tanketomt og jeg vil svare. Selv om jeg snart blir borte en halvtimes tid! Høh, tankedomt du liksomt.. Min visdom og kløkt vil komme til å lamslå deg.. Men da løser vi litt verdensproblemer i morgen da.. Samme tid og sted går jeg utifra.. Og sov godt..! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Høh, tankedomt du liksomt.. Min visdom og kløkt vil komme til å lamslå deg.. Men da løser vi litt verdensproblemer i morgen da.. Samme tid og sted går jeg utifra.. Og sov godt..! Skal sove om ca 7 timer, men ja, da skal jeg sove godt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Den er grei! Kom opp med noe tanketomt og jeg vil svare. Selv om jeg snart blir borte en halvtimes tid! Ja, jeg burde ha lagt meg allerede skjønner jeg, først etter at jeg hadde sendt skjønte jeg hva du mente.. Ja, ja.. Jeg skal prøve å komme opp med noe tanketomt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Ja, jeg burde ha lagt meg allerede skjønner jeg, først etter at jeg hadde sendt skjønte jeg hva du mente.. Ja, ja.. Jeg skal prøve å komme opp med noe tanketomt.. Prøv så godt du kan. Nå blir jeg borte en liten stund! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-586908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenny Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Har aldri gitt og kommer aldri til å gi til tiggere i Norge. Men røyk gir jeg om jeg blir spurt om det. Å gi til tiggere er misforstått snillisme. I Norge går ALLE pengene du gir til tiggere til alkohol eller narkotika. Syntes oppriktig synn på dem, men å gi dem (penger til) et skudd eller en flaske rødsprit kan jeg ikke få meg til å gjøre. Tigging er forbudt. Selvsagt er jeg høflig mot dem. Derimot gir jeg litt penger til både frelsesarmeen og bymisjonen... og ja, jeg gjør faktisk det, ikke bare noe jeg sier. De gjør en KJEMPE jobb! Hvor uendelig mye bedre er det ikke at pengene via dem enn å direkte sponse narkotikakjøp. Tenk deg du hadde vært rik og hadde bestemt deg for å hjelpe en utvalgt tigger en dag med alle pengene han mente han trengte.... Du hadde tatt livet av ham.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-587005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Har aldri gitt og kommer aldri til å gi til tiggere i Norge. Men røyk gir jeg om jeg blir spurt om det. Å gi til tiggere er misforstått snillisme. I Norge går ALLE pengene du gir til tiggere til alkohol eller narkotika. Syntes oppriktig synn på dem, men å gi dem (penger til) et skudd eller en flaske rødsprit kan jeg ikke få meg til å gjøre. Tigging er forbudt. Selvsagt er jeg høflig mot dem. Derimot gir jeg litt penger til både frelsesarmeen og bymisjonen... og ja, jeg gjør faktisk det, ikke bare noe jeg sier. De gjør en KJEMPE jobb! Hvor uendelig mye bedre er det ikke at pengene via dem enn å direkte sponse narkotikakjøp. Tenk deg du hadde vært rik og hadde bestemt deg for å hjelpe en utvalgt tigger en dag med alle pengene han mente han trengte.... Du hadde tatt livet av ham.. Enig i at det er flott å gi penger til frelsesarmen. De gjør en utmerket jobb. Men når det gjelder tiggerne så får de uansett tak i penger til narkotika. Forskjellen er at de ved hjelp av tigging kanskje slipper å slå inn et par ruter eller selge den fine, nye sykkelen til uskyldige Mr. Olsen, som de "fant" utenfor en butikk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-587007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenny Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Enig i at det er flott å gi penger til frelsesarmen. De gjør en utmerket jobb. Men når det gjelder tiggerne så får de uansett tak i penger til narkotika. Forskjellen er at de ved hjelp av tigging kanskje slipper å slå inn et par ruter eller selge den fine, nye sykkelen til uskyldige Mr. Olsen, som de "fant" utenfor en butikk. Om det er det du ønsker å gi penger til, så greit for meg... Bare vær bevisst på hva du gjør og hva pengene blir brukt til. Om man syntes det er riktig å gi penger til tiggere, så mener man vel også at staten burde støttet disse med mer penger? ..regner jeg med? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-587009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Om det er det du ønsker å gi penger til, så greit for meg... Bare vær bevisst på hva du gjør og hva pengene blir brukt til. Om man syntes det er riktig å gi penger til tiggere, så mener man vel også at staten burde støttet disse med mer penger? ..regner jeg med? Vel... å kriminalisere brukerne synes jeg i det minste er veldig uheldig. Jeg tror også at narkotikapolitikken i Norge er rævkjørt (det er for øvrig ikke noe jeg bare tror, men noe vi alle ser), og at samfunnet hadde vært tjent med å legalisere narkotika. Både for brukerne, for å få ned kriminaliteten som er en direkte følge av narkomane som må skaffe penger til dopet, samt unngå at enkelte haier tjener sinnsyke penger på å smuggle faenskapet inn i Norge. I tillegg til at apotekvarer ville tatt færre liv da brukerne unngår "rottegift" og på denne måten ha en viss kontroll over elendigheten. Det ultimate ville selvsagt vært bedre avrusningstilbud i tillegg til dette, sånn at alle som vil kan få hjelp. Det er ikke mulig i dag da man jo må stå i kø helvetes lenge, og i visste tilfeller betale seg fattig for å få sønnen/datteren sin til behandling. Men dette er selvsagt en helt annen diskusjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-587011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenny Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Vel... å kriminalisere brukerne synes jeg i det minste er veldig uheldig. Jeg tror også at narkotikapolitikken i Norge er rævkjørt (det er for øvrig ikke noe jeg bare tror, men noe vi alle ser), og at samfunnet hadde vært tjent med å legalisere narkotika. Både for brukerne, for å få ned kriminaliteten som er en direkte følge av narkomane som må skaffe penger til dopet, samt unngå at enkelte haier tjener sinnsyke penger på å smuggle faenskapet inn i Norge. I tillegg til at apotekvarer ville tatt færre liv da brukerne unngår "rottegift" og på denne måten ha en viss kontroll over elendigheten. Det ultimate ville selvsagt vært bedre avrusningstilbud i tillegg til dette, sånn at alle som vil kan få hjelp. Det er ikke mulig i dag da man jo må stå i kø helvetes lenge, og i visste tilfeller betale seg fattig for å få sønnen/datteren sin til behandling. Men dette er selvsagt en helt annen diskusjon. Jeg vet at folk også i organisasjoner som arbeider blandt folk på gata oppfordrer folk til å ikke gi tiggere. Men har også hørt en si (fra kirkens bymisjon) at man bør gi en slant fordi man på den måten viser respekt og medmennesklighet.. Det er gode tanker som ligger bak, så pga det vil jeg nok moderere meg litt i motstanden mot å gi. Mn selv velger jeg altså å ikke gi. Husker forresten en vitsetegning jeg har sett... det sitter noen tiggere på fortauet med plakater foran seg.. På den enes plakat står det: "Hjelp meg til å få reist tilbake til Afrika".. Og han sitter der selvsagt dynget ned i penger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-587017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Jeg har ikke sagt at de slutter å ruse seg, det er bare det at JEG ikke er komfortabel med å støtte dopsalget! Kinkig sak egentlig. Men hvis du gir dem penger er det vel deres penger, og opp til dem å "administrere" dem? De er da like mye mennesker selv om de er narkomane... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-587078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Pengene sitter ikke spesielt løst hos meg av den enkle grunn at jeg knapt har noen. Heldigvis koster det ingenting å oppføre seg anstendig overfor dem som er lavest på rangstigen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/102345-tiggere/page/4/#findComment-587226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.