Gå til innhold

bidragsordning på hvite resepter

Anbefalte innlegg

Gjest hvite resepter
Skrevet

jeg har fått litt infor om refusjonsordning på såkalte hvite resepter, men fins det noen oversikt over hvilke resepter jeg kan få igjen penger på, eller hvem bør jeg kontakte som har oversikt over dette? det var plutselig apoteket som gjorde meg klar over dette, aldri hørt noe fra lege....

Skrevet

Jeg vet ikke om noen oversikt men du skal ha refundert medisiner på over 1200 kr. Jeg har vært på trygdekontoret og de påsto at det ikke gjaldt smertestillende, beroligende og sovetabletter. Men apoteket sa at det ikke spilte noen rolle hva slags medisin det var. Jeg har ikke gjort mer med det, foreløpig, for jeg har holdt på med andre ting. Men hvis du finner svaret vil jeg gjerne vite det.

Skrevet

I år er det 1500,- (1200,- i fjor Dorthe).

Ordningen er slik:

I prinsippet gjelder det alle medisiner med noen unntak:

1. smertestillende, sovemedisiner og andre vanedannende medisiner dersom man ikke har spesiell attest fra spesialist om at faren for vanedanning er minimal

2. medisiner mot overvekt

3. uregistrerte preparater (men vi har fått refundert medisiner som var på registreringsfritak så denne er jeg faktisk usikker på)

Det er sånn at man samler alle kvitteringer for hele året og når man har passert 1500,- får man 90% av kostnadene tilbake av det som er over 1500,-

Ved flere familiemedlemmer er det sånn at HVERT ENKELT familiemedlem må over 1500,- Da kan man legge sammen familiemedlemmene som har gått over og så får man refundert det som er over 1500,- (ikke 3000,- dersom det er to familiemedlemmer som er over 1500,- altså).

Man kan også søke om å få refundert andre preparater med denne ordningen - f.eks. salver som er reseptfrie ved eksem - men dette må det søkes spesielt om.

Skrevet

I år er det 1500,- (1200,- i fjor Dorthe).

Ordningen er slik:

I prinsippet gjelder det alle medisiner med noen unntak:

1. smertestillende, sovemedisiner og andre vanedannende medisiner dersom man ikke har spesiell attest fra spesialist om at faren for vanedanning er minimal

2. medisiner mot overvekt

3. uregistrerte preparater (men vi har fått refundert medisiner som var på registreringsfritak så denne er jeg faktisk usikker på)

Det er sånn at man samler alle kvitteringer for hele året og når man har passert 1500,- får man 90% av kostnadene tilbake av det som er over 1500,-

Ved flere familiemedlemmer er det sånn at HVERT ENKELT familiemedlem må over 1500,- Da kan man legge sammen familiemedlemmene som har gått over og så får man refundert det som er over 1500,- (ikke 3000,- dersom det er to familiemedlemmer som er over 1500,- altså).

Man kan også søke om å få refundert andre preparater med denne ordningen - f.eks. salver som er reseptfrie ved eksem - men dette må det søkes spesielt om.

Det betyr altså at jeg må vente til jeg får time hos spesialisten og så få en legeattest om at faren for tilvenning av endel av mine medisin er minmal? Hvor langt ut på året kan jeg vente før det er forsent å levere listen fra i fjor? Enda mer venting altså.

Skrevet

Det betyr altså at jeg må vente til jeg får time hos spesialisten og så få en legeattest om at faren for tilvenning av endel av mine medisin er minmal? Hvor langt ut på året kan jeg vente før det er forsent å levere listen fra i fjor? Enda mer venting altså.

Tror det er 6 mnd siden SISTE kvittering/utlegg at det må leveres inn innen - men sjekk det og be evt. om utsettelse!

Skrevet

Tror det er 6 mnd siden SISTE kvittering/utlegg at det må leveres inn innen - men sjekk det og be evt. om utsettelse!

Det var det jeg regnet med siden det er 7 mnd ventetid hos spesialisten som kan skrive erklæringen:o)

Skrevet

fant dette på trygdeetatens sider:

Medisiner på hvit resept

Trygdekontoret kan som hovedregel dekke utgifter til medisiner på hvit resept. Utgiftene må overstige 1500 kroner per år. Trygdekontoret dekker 90 prosent av de utgiftene som overstiger 1500 kroner. Det stilles ikke spesielle krav til behandlingens varighet, men medisinen må være registrert i Norge, være reseptpliktig og skrevet ut av lege. Ved kreft/immunsvikt som har gått inn i en langtkommen og uhelbredelig fase, kan utgifter til medisiner dekkes fullt ut.

Det gis vanligvis ikke stønad til vanedannende medisiner. Unntak kan gjøres for visse typer medisiner hvis diagnosen er kreft/immunsvikt, kronisk sterke smerter eller psykisk lidelse.

Når du søker trygdekontoret om stønad, må du legge fram kvittering fra apotek med medisinens navn, pris, kjøpsdato, navn på legen som har skrevet ut resepten og apotekets stempel.

----

Eller kan jeg fortelle at det er svært vanskelig å få dekket utgiftene til smertestillende osv. En i min familie hadde svært store vanskeligheter med å få økonomien til å gå rundt pga svært store utgifter til smertyestillende (han hadde en alvorlig rygglidelse).

I legeerklæringen skrev legen at han anbefalte slik refusjon, og at pasientens smerter var på linje med en med langtkomemt kreft, og at han var det alvorligste tilfellet innenfor denne diagnosen som denne legen hadde vært borti. Legen anbefalte refusjon på det sterkeste.

Trygdekontoret avslo likevel...

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...