Gå til innhold

Hvorfor er det borgerlig konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er et bra alternativ til kristen konfirmasjon. De fleste kulturer har ritualer i overgangen mellom barn og ungdom/voksen. Ser ikke noe galt i at "ikke-kristne" også kan ha sine ritualer.

Innholdet i borgerlig konfirmasjon vet jeg ikke så mye om, men jeg regner med at det blir tatt opp mange viktige temaer innenfor etikk/moral, liv og død osv.

De som konfirmerer seg kristelig er ikke noe bedre i forhold til penger/gaver.

At det er en tradisjon og til viss grad "tvang" å konfirmere seg kristelig er vel grunnen til at de fleste gjør det slik.

Det heter borgelig ungdomsfest og er et alternativ til konfirmasjon.

Man går et kurs i moral og etikk og så er det feiringen da som stadfester at man nå er "i de voksnes rekker".

Det er vel penger og presanger som står i hodet på de som gjør det, enten det er borgelig eller kristelig.

Gjest appendix

JA, for de flest ungdommer er det slik. For de som konfirmerer seg i kirken også!

Det er en seremoni (som alle folkeslag rundt i verden har i forskjellige kategorier) for å markere at en stiger inn i de voksnes rekker.

Personlig mener jeg det må være mer lærerikt og matnyttig å lære om samfunnet av i dag som de borgelige konfirmantene gjør, enn enda en terping på det som står i bibelen og som de var drit lei av allerede i barneskolen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...