Gå til innhold

Spiserørsbrokk - medisinbruk - mat


Gjest Smily

Anbefalte innlegg

Gjest Smily

1. Hva skal jeg spise - når - hva-mengde ?

2. Hvilke medisiner skal jeg ta når ? Har store problemer ?

Spiserørsbrokk - røntgen - venter på spes. Gastrolab. før operasjon.

Medisiner:

Lanzo 30 mg 3 x dgl.

Presulfid 10 mg 3 x dgl.

Prøvd 2 dager normal mat( minus fett, krydret, stekt)samt ovennevnte medisin= Håpløst.

Prøvd 1/2 br.skive hver time og 1/2 parten av medisinen= Håpløst

osv... alle tenkelige alternativer - ligge hele dagen - ligge litt osv...

Usikker på om sviingen/ smertene/ trykket er årsak i at "maten" ikke går ned normalt i tarmen ( presulfid ) eller om det er for mye magesyre og jeg skal ta Lanzo.

Når trykket, sviingen, smertene er som værst blir jeg forvirret i tankegangen og veldig ukonsentrert( helt umulig å tenke )svimmel og ør - kald

( 36, 3)

Hele tiden blir jeg uten forvarsel veldig tissetrengt og mye kommer/ klar urin. Har vært slik i ca. 1 år og nå værre. Drikker vel ikke mer enn 2,5 - 3 liter vann pr. dag( p.g.a. av medisinen )

Hvordan skal jeg finne ut av en "rythme" matmessig og medisin til jeg blir operert.

Skal jeg drikke bare flytende ?

Hjelp kjære doktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bille

Skal du opereres Smily? Jeg fikk konstatert spiserørsbrokk i 1994 og har lært meg å leve med det på et vis. Til meg sa de at man ikke opererte denne tilstanden.... og selvsagt fikk jeg beskjed om å slanke meg da overvekt som vanlig får skylden.

I begynnelsen spiste jeg Prepulsid-tabletter og prøvde meg frem med kosten. Jeg fikk beskjed om å drikke mye. Jeg fant ut at Farris var bra å drikke. Eliminasjonsmetoden resulterte i at brød(pga gjær) og poteter forsvant fra menyen. Det spises kun til fest, og stekt, fet mat er jeg forsiktig med. Det meste av maten min koker jeg og spiser hva jeg vil av kjøtt og fisk, mye grytemat.

Jeg har det tålig bra for tiden, og hvis jeg kjenner ubesvær så tar jeg av og til en Pepcid-tablett, enten forebyggende eller ved anfall.

Det er forferdelig når anfallene kommer, det er kramper i brystet,og smerter helt opp til kjakene. I begynnelsen ble jeg veldig redd da jeg ikke visste hva som skjedde, men nå er jeg vant til det. Og heldigvis kommer det sjelden nå.

Lykke til Smily. Jeg håper at du også finner en løsning.

Vennlig hilsen fra

Bille

mailadresse:

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Svar ang.spiserørsbrokk. Du bør spise 4-6 mindre måltider pr. dag,og unngå fet mat,stekt mat,krydder,kaffe,te,nikotin, alkohol.Noen synes det hjelper å ha noe kål i kostholdet. Medisinene må brukes som forskrevet.Jeg forstår at du har prøvd det meste,men hvis dette ikke hjelper må du rådføre deg med legen din for en sikker vurdering,og evt justering av medisinene frem til operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smily

Skal du opereres Smily? Jeg fikk konstatert spiserørsbrokk i 1994 og har lært meg å leve med det på et vis. Til meg sa de at man ikke opererte denne tilstanden.... og selvsagt fikk jeg beskjed om å slanke meg da overvekt som vanlig får skylden.

I begynnelsen spiste jeg Prepulsid-tabletter og prøvde meg frem med kosten. Jeg fikk beskjed om å drikke mye. Jeg fant ut at Farris var bra å drikke. Eliminasjonsmetoden resulterte i at brød(pga gjær) og poteter forsvant fra menyen. Det spises kun til fest, og stekt, fet mat er jeg forsiktig med. Det meste av maten min koker jeg og spiser hva jeg vil av kjøtt og fisk, mye grytemat.

Jeg har det tålig bra for tiden, og hvis jeg kjenner ubesvær så tar jeg av og til en Pepcid-tablett, enten forebyggende eller ved anfall.

Det er forferdelig når anfallene kommer, det er kramper i brystet,og smerter helt opp til kjakene. I begynnelsen ble jeg veldig redd da jeg ikke visste hva som skjedde, men nå er jeg vant til det. Og heldigvis kommer det sjelden nå.

Lykke til Smily. Jeg håper at du også finner en løsning.

Vennlig hilsen fra

Bille

mailadresse:

[email protected]

Takk skal du ha for gode råd.

Takk til legen.

Jeg er en slank type - noe for slank etter hvert - 176/ nå 60 kg, var 68 kg.

Ser frem til å få bygd opp meg igjen med trening, riktig mat, riktig psyke. Er adhd voksen mann og det har gått i hundre og tyve km i timen et helt liv - aldri ro. Etter rep. av magen - starter jeg på Dexamin/ Ritalin igjen.

OBS ! Har du sjekket deg at du ikke har Candida - gjærproblematikken din ??

Drøss med sider om dette på nettet.

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...