asa1365380517 Skrevet 8. mai 2003 Skrevet 8. mai 2003 Har en diskusjon med min samboer om hva som er "normal" reaksjon. Dersom jeg (mann 43 år) føler meg dårlig behandlet, ikke blir trodd, etc, kan jeg bli frustret og forbannet. I slike situasjoner kan jeg slå hardt i veggen, slamre igjenn en dør, sparke til noe som ligger på gulvet etc. Snakker ikke om knusing av inventar eller noe sånt. Dette går stort sett ut over min knyttneve og mine tær! Dette er en måte jeg får ut frustrasjon / sinne på som jeg annser som relativt "normal". Dette er ikke min samboer ikke er enig i og mener den type oppførsel er direkte "unormal". "Hvem har rett" ? 0 Siter
hershel1365380410 Skrevet 8. mai 2003 Skrevet 8. mai 2003 Jeg tror det er en ganske så normal reaksjon. Å bli urettferdig behandlet kan få hvilken som helst person til å koke av sinne. Noen prøver å gjemme det inni seg, mens andre tar det ut på ting og tang. Men det jeg lurer på; reagerer du slik hvis det bare er en liten bagatell? Jeg tenker på hvis du må ta oppvasken som er større en den hun tok i går? For det er litt unormalt å slå og sparke for slike ting. Jeg regner med at du blir sint for en grunn. Og så lenge det ikke går ut over henne, eller at du knuser ting, så er det vel ikke så galt det du gjør. MEN, i lengden kan dette være ganske slitsomt for partneren, så gjør det med måte. Kanskje du rett og slett burde ta deg en tur i skogen og rope litt... Hyle litt. Skyte noen bjørner eller slikt... Mener ikke å tulle for mye med deg, håper det er ok. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. mai 2003 Skrevet 8. mai 2003 Jeg mener at din samboer har rett. Din adferd er ikke "normal" dersom en er voksen/moden i sin psyke. En må dog vurdere det mht til både krenkelse og hyppighet. Er dette noe du gjør en gang i livet når kjæresten forteller at hun har vært utro, er det godt innenfor det normale. Er det noe du gjør flere ganger i året når dere diskuterer, er det absolutt ikke normalt. 0 Siter
soleil Skrevet 8. mai 2003 Skrevet 8. mai 2003 Min x (!) hadde en tendens til å tråkke hardt på gasspedalen, svinge brått osv når han ble sint og vi satt i bilen. I en slik situasjon kan det være livsfarlig å utagere fysisk ved irritasjon og sinne. Han slengte også ting i gulvet, slamret med dørene og lignende. For en samboer er slikt veldig skremmende og vondt å oppleve. I lengden er det også svært irriterende. Du må rett og slett bli flinkere til å holde igjen frustrasjonen og sinnet og roe deg ned. Lær deg til å si hva som er problemet i stedet for å ty til materiell vold. 0 Siter
asa1365380517 Skrevet 8. mai 2003 Forfatter Skrevet 8. mai 2003 Min x (!) hadde en tendens til å tråkke hardt på gasspedalen, svinge brått osv når han ble sint og vi satt i bilen. I en slik situasjon kan det være livsfarlig å utagere fysisk ved irritasjon og sinne. Han slengte også ting i gulvet, slamret med dørene og lignende. For en samboer er slikt veldig skremmende og vondt å oppleve. I lengden er det også svært irriterende. Du må rett og slett bli flinkere til å holde igjen frustrasjonen og sinnet og roe deg ned. Lær deg til å si hva som er problemet i stedet for å ty til materiell vold. Dette er ikke noe som skjer p.g.a. småting. Jeg blir f.eks. beskyldt for relativt alvorlige ting som jeg vet ikke stemmer, etc. Jeg prøver alltid med vanlig komunikasjon men snakker for døve ører. Det hele ender med at jeg blir nokså provosert ! 0 Siter
soleil Skrevet 8. mai 2003 Skrevet 8. mai 2003 Dette er ikke noe som skjer p.g.a. småting. Jeg blir f.eks. beskyldt for relativt alvorlige ting som jeg vet ikke stemmer, etc. Jeg prøver alltid med vanlig komunikasjon men snakker for døve ører. Det hele ender med at jeg blir nokså provosert ! Hva med å ta seg en løpetur i skogen. Så kan du banke ned et grantre eller to? 0 Siter
E.T.3311 Skrevet 8. mai 2003 Skrevet 8. mai 2003 Jeg mener at din samboer har rett. Din adferd er ikke "normal" dersom en er voksen/moden i sin psyke. En må dog vurdere det mht til både krenkelse og hyppighet. Er dette noe du gjør en gang i livet når kjæresten forteller at hun har vært utro, er det godt innenfor det normale. Er det noe du gjør flere ganger i året når dere diskuterer, er det absolutt ikke normalt. Ikke for å være frekk, men det kan virke som om noen her har en veldig lav terskel for hva en regner som unormalt og avvikende... Nei, slapp av du, "asa". Så lenge det bare er døde ting du går løs på, og ikke kjerringa di, så er det ingen fare. Mvh. 0 Siter
Gjest ikke undertegnet Skrevet 8. mai 2003 Skrevet 8. mai 2003 Jeg mener at din samboer har rett. Din adferd er ikke "normal" dersom en er voksen/moden i sin psyke. En må dog vurdere det mht til både krenkelse og hyppighet. Er dette noe du gjør en gang i livet når kjæresten forteller at hun har vært utro, er det godt innenfor det normale. Er det noe du gjør flere ganger i året når dere diskuterer, er det absolutt ikke normalt. Hva er "normal" adferd dersom en er voksen/moden i sin psyke? 0 Siter
Mimmy Skrevet 8. mai 2003 Skrevet 8. mai 2003 Helt 100% normal atferd er det vel kanskje ikke, det du beskriver. Men det er jo fint at du får uttrykt sinnet ditt, ihvertfall, og så lenge det ikke går ut over annet enn døde ting, så er det vel ikke så veldig unormalt. Men er tilbøyelig til å være enig med din samboer at dette ikke er normal oppførsel. Det kan til og med virke truende, og det skulle ikke forundre meg om din samboer blir redd deg, når du blir så sint. Kanskje hun tenker, at det bare er et tidsspørsmål før det går ut over henne også, dette sinnet ditt. Så jeg ville foreslå at du teller til ti, og heller forteller henne hva det er du blir så sint for, slik at dere kan ha en sunn diskusjon om hva dere skal gjøre framover, for å få et bedre forhold. Og så finnes det jo terapimetoder for dette, også, dersom du ønsker å gjøre noe med ditt aggressive reaksjonsmønster. Og det høres jo ut som om du er en fornuftig og klartenkt mann, som vil ha godt av slik terapi, og der det faktisk har noe for seg, å få gjort noe med. Det finnes effektiv behandling for det meste. 0 Siter
Gjest ikke undertegnet Skrevet 9. mai 2003 Skrevet 9. mai 2003 Jeg mener at din samboer har rett. Din adferd er ikke "normal" dersom en er voksen/moden i sin psyke. En må dog vurdere det mht til både krenkelse og hyppighet. Er dette noe du gjør en gang i livet når kjæresten forteller at hun har vært utro, er det godt innenfor det normale. Er det noe du gjør flere ganger i året når dere diskuterer, er det absolutt ikke normalt. Helt unormalt kan det vel ikke være. Ikke uvanlig iallefall. Fagpersoner har jo faktisk anbefalt folk å bruke en slik teknikk for å ikke gå løs på personer eller for ikke å stenge aggresjon inne, med de problemer en da kan få senere. Gå ut i skogen og slå og spark løs på det du finner der, eller samle på gammelt servise og gå ned i kjelleren og knus dette mot gulv eller vegg når du føler behov for utagering, har det blitt sagt. Jeg kjenner mange som, særlig i yngre år' har slamret med i dører, kastet ting i gulvet ol. Disse er helt 'normale' både i mine og andre i omgangskretsens vegne. Jeg synes NHD har veldig bastante og unyansert svar noen ganger. Det er vel ikke meningen han skal skrive bok for hver problemstilling, men han kan joskremme skiten ut av folk noen ganger. 0 Siter
ingjerd33 Skrevet 9. mai 2003 Skrevet 9. mai 2003 Jeg syns du høres hissig ut, men det er ikke helt unormalt å "slå i bordet" hvis man blir veldig provosert. Men det viktigste er hvordan de rundt deg tar det - hvis de blir skremt, eller opplever det som ubehagelig så bør du prøve å beherske deg. Både av hensyn til dem, og fordi man faktisk hører mer på noen som klarer å holde seg rolig. Jeg er opplært til å lett vise (verbal) sinne, men har lært å beherske meg fordi det gikk utover samboeren min, mye mer enn jeg trodde. 0 Siter
Dr. Frankenstein Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Heng opp en sandsekk i kjeller'n. Så kan du slå og sparke løs på den når du blir sint. Da får du ut sinnet, samtidig som du får en veldig god mosjonstrening med på kjøpet. 0 Siter
Marianne222 Skrevet 1. desember 2003 Skrevet 1. desember 2003 Jeg tror det er en ganske så normal reaksjon. Å bli urettferdig behandlet kan få hvilken som helst person til å koke av sinne. Noen prøver å gjemme det inni seg, mens andre tar det ut på ting og tang. Men det jeg lurer på; reagerer du slik hvis det bare er en liten bagatell? Jeg tenker på hvis du må ta oppvasken som er større en den hun tok i går? For det er litt unormalt å slå og sparke for slike ting. Jeg regner med at du blir sint for en grunn. Og så lenge det ikke går ut over henne, eller at du knuser ting, så er det vel ikke så galt det du gjør. MEN, i lengden kan dette være ganske slitsomt for partneren, så gjør det med måte. Kanskje du rett og slett burde ta deg en tur i skogen og rope litt... Hyle litt. Skyte noen bjørner eller slikt... Mener ikke å tulle for mye med deg, håper det er ok. Normal oppførsel for et barn eller en tenåring er en ting, skremme vettet av kona si er en annen ting.Særlig når kona prøver alt hun kan å prate. Ikke at kona alltif er en engel, men å bli "hautullat" omtrent som jenta fra Exorsisten, det er ikke veldig oppbyggelig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.