Gå til innhold

Gifte seg med søskenbarn???

Gjest jeg har en sprø mor som vil gjøre det - æsj

Anbefalte innlegg

Gjest Pås
Skrevet

Undersøkelse gjort i Oslo *fnis*

Da regner jeg med at de som var med i den undersøkelsen var Pakistanere for det meste?

Siden det er relativt få Pakistanere her til lands, så gifter de seg som regel med den søskenbarnet som også er her i landet ;)

Har de gjort en slik undersøkelse kontra undersøkelse på resten av dem som har arvlige sykdommer? da ville det jo bli et mer riktig bilde.

Tror ikke den ene gruppen kommer bedere ut av det en den andre, om man skulle undersøke de to opp mot hverandre på verdens basis

Det er gjort mange undersøkelser på dette, ikke bare i Oslo, alle viser det samme: hyppigheten av medfødte "skavanker" øker kraftig når mor og far er i forholdsvis nær slekt, f.eks. er søskenbarn. Dette er så opplest og vedtatt at jeg trodde ikke lenger noen kunne stille spørsmålstegn ved det...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Taj Mahal

30

• Dorthe

10

• Gemini

6

• Sør

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er gjort mange undersøkelser på dette, ikke bare i Oslo, alle viser det samme: hyppigheten av medfødte "skavanker" øker kraftig når mor og far er i forholdsvis nær slekt, f.eks. er søskenbarn. Dette er så opplest og vedtatt at jeg trodde ikke lenger noen kunne stille spørsmålstegn ved det...

Rart det ikke er mer skavanker å se i de land det er mange som er gift med søskenbarna sine da!

Har du en link til en slik undersøkelse? slik at jeg kan lese litt om den?

Skrevet

Undersøkelse gjort i Oslo *fnis*

Da regner jeg med at de som var med i den undersøkelsen var Pakistanere for det meste?

Siden det er relativt få Pakistanere her til lands, så gifter de seg som regel med den søskenbarnet som også er her i landet ;)

Har de gjort en slik undersøkelse kontra undersøkelse på resten av dem som har arvlige sykdommer? da ville det jo bli et mer riktig bilde.

Tror ikke den ene gruppen kommer bedere ut av det en den andre, om man skulle undersøke de to opp mot hverandre på verdens basis

Det var gjort av medisinere, så jeg går ut fra at de følger vanlige regler for representative utvalg. Resultatet er garantert mer pålitelig en synsing fra din side.

Skrevet

Det er svært vanlig i mange land å gifte seg med søskenbarn, tror ikke det er mer arvelige sykdommer som rammer barna der en ellers.

De fleste tar vel kanskje slike ting i betraktning før de gifter seg?!

Om man tenker slik, så blir jo de barn av foreldre som ikke er i slekt, arvetagere til mulige to forskjellige arvesykdommer. Kan vel være like risikabelt det ;)

Han som skrev bygdebøkene der jeg stammer fra, kommenterte stadig vekk at søskenbarn fikk så mye syke barn. I enkelte tilfeller var det inngifte i flere generasjoner, og det hendte at familier døde ut.

Skrevet

Rart det ikke er mer skavanker å se i de land det er mange som er gift med søskenbarna sine da!

Hei Taj,

Å få barn med søskenbarn gir en høyere andel ikke-friske barn, fordi begge foreldrene har ofte samme DNA defekt, og barnet får altså ikke noe "friskt" DNA.

Dette kalles innavl, og blir verre og verre jo flere generasjoner det foregår. Dog begrenser det seg selv, fordi dem det gjelder kan bli sterile.

Det var faktisk et vesentlig problem "på bygden" i Norge for noen generasjoner siden.

Det er ikke "farlig" når det bare er snakk om "ett par" (slik som her), men hvis det skjer flere generasjoner så gir det problemer. Det kan man bl.a. se i diverse europeiske kongehus hvor innavl er vanlig.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det var gjort av medisinere, så jeg går ut fra at de følger vanlige regler for representative utvalg. Resultatet er garantert mer pålitelig en synsing fra din side.

Skulle gjerne sett denne pålitelige undersøkelsen!

Har du ikke noe å referere til?

Skrevet

Hei,

Kong Olav giftet seg jo med kusinen sin!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Skulle gjerne sett denne pålitelige undersøkelsen!

Har du ikke noe å referere til?

Den sto i Aftenposten for en tid siden, og var utført av Camilla Stoltenberg.

Forøvrig ser du vel at du møter motstand fra flere enn meg her ?

Skrevet

Hei Taj,

Å få barn med søskenbarn gir en høyere andel ikke-friske barn, fordi begge foreldrene har ofte samme DNA defekt, og barnet får altså ikke noe "friskt" DNA.

Dette kalles innavl, og blir verre og verre jo flere generasjoner det foregår. Dog begrenser det seg selv, fordi dem det gjelder kan bli sterile.

Det var faktisk et vesentlig problem "på bygden" i Norge for noen generasjoner siden.

Det er ikke "farlig" når det bare er snakk om "ett par" (slik som her), men hvis det skjer flere generasjoner så gir det problemer. Det kan man bl.a. se i diverse europeiske kongehus hvor innavl er vanlig.

Med vennlig hilsen

#fordi begge foreldrene har ofte samme DNA defekt, og barnet får altså ikke noe "friskt" DNA.#

Har alle DNA defekter av betydning? jeg mener: mener du det gjelder alle, uansett om de ikke har noen arvlige sykdommer?

Synes det da er rart at det fortsatt er så mange som gifter seg med søskenbarna sine. De som har gjort det i århundrer, burde da lagt merke til ulempene i så fall?

Når du sier det går i genrasjoner...skjønner ikke helt det jeg. Om to søskenbarn gifter seg og får barn, og de barna gifter seg med sine søskenbarn igjen?

Eller gjelder det om to søskenbarn får barn og deres barn ikke gifter seg med søskenbarn, men de som kom etter der igjen gjorde det?

Det sist nevnte gjelder kanskje oftere... vil jeg tippe

Skrevet

Hei Taj,

Med vennlig hilsen

"Det er ikke "farlig" når det bare er snakk om "ett par" (slik som her), men hvis det skjer flere generasjoner så gir det problemer. Det kan man bl.a. se i diverse europeiske kongehus hvor innavl er vanlig."

....men det går greit så lenge de kan gjemme bort resultatet i Brasil ;-)

Skrevet

Den sto i Aftenposten for en tid siden, og var utført av Camilla Stoltenberg.

Forøvrig ser du vel at du møter motstand fra flere enn meg her ?

Jeg møter ikke motstand, men får informasjon ;)

Det gjelder alså når det går i genrasjoner.

SoriaMoria
Skrevet

Jeg møter ikke motstand, men får informasjon ;)

Det gjelder alså når det går i genrasjoner.

Det gjelder recessiv arv.

Vi er alle bærere av en drøss med genfeil, men de får ikke utslag, fordi vi bare har ett gen med feilen.

Risikoen for at fetteren din har det samme genet er større enn risikoen for at hvem som helst har det, siden dere har felles forfedre.

Med to kopier av genet, får barnet sykdommen. Vanskeligere er det ikke.

Gjest Pås
SoriaMoria
Skrevet

Det er vanskeligere å gjøre slike undersøkelser i slike land, fordi det blir mange flere feilkilder (f.eks dårlige fødselsregistere, lite kontakt med helsevesen, med påfølgende mangelfulle medisinske registere osv osv)

mvh

SoriaMoria
Skrevet

Wow! Fint at du fant dokumentasjonen...Taj etterlyste jo denne, er redd jeg ikke var så grundig som du var..

mvh

Er det forsket på medisinsk, finner man det i PubMed. (Det er "publikumsvarianten" av MedLine, som er en betal-tjeneste)

:-)

Skrevet

Det er lov.

Men er det lurt? Nei.

Fordi risikoen for defekt arvemasse hos evt. barn øker betydelig.

Like viktig kanskje, i og med at din mor og hennes fetter er voksne og ferdige med barneproduksjonen, er det sosiale og kulturelle aspektet. Sex og parforhold innad i familier er på ingen måte akseptabelt i Norge. Dette er heldigvis primitive skikker vi forlengst har forlatt.

Gjest sprø mor
Skrevet

Hei,

Kong Olav giftet seg jo med kusinen sin!

Med vennlig hilsen

Ja, og se hvordan det gikk: Harald, Ragnhild og Astrid. Typisk innavl.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...