Gå til innhold

Gifte seg med søskenbarn???

Gjest jeg har en sprø mor som vil gjøre det - æsj

Anbefalte innlegg

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Taj Mahal

30

• Dorthe

10

• Gemini

6

• Sør

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest egron
Skrevet

Det er enkelte som syns det er for grovt å si KNULLE.

Var det ikke knulle du skrev?

Hva er så galt med å skrive "knulle", tenker du?

Ikke noe galt i det.

Knulle er et fint ord.

Kanskje det er mer vulgært at en mor med så store barn at de er på DOL knuller? Hva vet jeg?

Skrevet

Ei jente som gikk i klassen min på barneskolen gjorde det, så ja det er lov. Men om jeg synes det er særlig lurt er jo en annen sak. ;-)

Skrevet

Det gjelder recessiv arv.

Vi er alle bærere av en drøss med genfeil, men de får ikke utslag, fordi vi bare har ett gen med feilen.

Risikoen for at fetteren din har det samme genet er større enn risikoen for at hvem som helst har det, siden dere har felles forfedre.

Med to kopier av genet, får barnet sykdommen. Vanskeligere er det ikke.

En annen journalist, men samme tema, artikkel fra Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article.jhtml?articleID=395117

Skrevet

Rart det ikke er mer skavanker å se i de land det er mange som er gift med søskenbarna sine da!

Har du en link til en slik undersøkelse? slik at jeg kan lese litt om den?

Kanskje fordi mange barn med "skavanker" av ulike slag blir gjemt bort i disse landene, på samme måte som de ble det her til lands for et par generasjoner siden...?

Skrevet

#fordi begge foreldrene har ofte samme DNA defekt, og barnet får altså ikke noe "friskt" DNA.#

Har alle DNA defekter av betydning? jeg mener: mener du det gjelder alle, uansett om de ikke har noen arvlige sykdommer?

Synes det da er rart at det fortsatt er så mange som gifter seg med søskenbarna sine. De som har gjort det i århundrer, burde da lagt merke til ulempene i så fall?

Når du sier det går i genrasjoner...skjønner ikke helt det jeg. Om to søskenbarn gifter seg og får barn, og de barna gifter seg med sine søskenbarn igjen?

Eller gjelder det om to søskenbarn får barn og deres barn ikke gifter seg med søskenbarn, men de som kom etter der igjen gjorde det?

Det sist nevnte gjelder kanskje oftere... vil jeg tippe

Dersom den ene personen i et forhold har arveanlegg for en sykdom, men ikke selv har sykdommen, sier man at vedkommende er bærer.

For noen sykdommer er det slik at både far og mor må være bærer av samme syke arveanlegg for at barnet skal bli sykt/handikappet, mens det ellers ville ha blitt friskt (og evt. bærer) dersom kun den ene forelderen var bærer.

Det er imidlertid ikke slik at alle arvelige sykdommmer har samme mønster for arvelighet. For visse sykdommer er det tilstrekkelig at en forelder er bærer, og den andre er frisk. Ta eksempelvis blødere, der er det slik at om mor er bærer og far frisk, så blir barnet enten:

* gutt frisk ikke-bærer

* gutt bløder

* jente frisk ikke-bærer

* jente bærer (men ikke syk)

... hvis jeg har forstått dette riktig. Det er i alle fall slik det er for en meget sjelden sykdom/funksjonshemning som jeg KAN være bærer av...

Gjest Kinafrø
Skrevet

Jo det er lov,men nei,ikke særlig lurt om de planlegger barn sammen.

Barn av søskenbarn har større sjanse for defekter og sykdommer.Jeg vet om to søskenbarn som fikk flere syke unger,jeg tror ikke det var tilfeldig akkurat.

Barn av innvandrere har ofte defekter og lyter pga innavl,nettopp forde foreldrene ofte er søskenbarn.

Ellers synes jeg det er litt rart og unaturlig at to søskenbarn skal ha et forhold, jeg synes grensen burde gå ved tremeninger.

Skrevet

Det er svært vanlig i mange land å gifte seg med søskenbarn, tror ikke det er mer arvelige sykdommer som rammer barna der en ellers.

De fleste tar vel kanskje slike ting i betraktning før de gifter seg?!

Om man tenker slik, så blir jo de barn av foreldre som ikke er i slekt, arvetagere til mulige to forskjellige arvesykdommer. Kan vel være like risikabelt det ;)

Ja, man kan selvfølgelig få en sykdom i "dobbel dose" om foreldrene ikke er i slekt også. En av mine tremenninger har mye hjertesykdom både på mors- og farssiden. Da hun fødte sitt tredje barn, fikk hun hjerteinfarkt under fødselen. Hun overlevde, men babyen døde.

Skrevet

Kanskje fordi mange barn med "skavanker" av ulike slag blir gjemt bort i disse landene, på samme måte som de ble det her til lands for et par generasjoner siden...?

De gjør ikke det i de landene jeg tenker på ;)

Gjest har du røntgenblikk?
Skrevet

De gjør ikke det i de landene jeg tenker på ;)

Hvordan vet du om de ikke gjemmer bort barn? De er jo gjemt bort slik at ingen får vite om dem.

Skrevet

Det er svært vanlig i mange land å gifte seg med søskenbarn, tror ikke det er mer arvelige sykdommer som rammer barna der en ellers.

De fleste tar vel kanskje slike ting i betraktning før de gifter seg?!

Om man tenker slik, så blir jo de barn av foreldre som ikke er i slekt, arvetagere til mulige to forskjellige arvesykdommer. Kan vel være like risikabelt det ;)

"Omtrent 15 prosent av alle spedbarnsdødsfall i Pakistan skyldes inngifte..."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/11/27/230117.html

Og dette:

"Camilla Stoltensbergs doktoravhandling i medisin handler om hvilken betydning inngifte har for dødfødsel, spebarnsdød og medfødte misdannelser. Hun har sammenliknet forekomsten av disse tilstandene mellom barn av foreldre som har innvandret fra Pakistan og barn av etnisk norske foreldre. Mer enn 50 prosent av barna i den norsk-pakistanske gruppen har foreldre som er søskenbarn eller tilsvarende nære slektninger.

Studien viser at når mor og far er kusine og fetter, er risikoen for medfødte misdannelser fordoblet, risikoen for at barnet skal dø i første leveår er to til tre ganger høyere, og risikoen for dødfødsel er omtrent 50 prosent høyere enn for barn av foreldre som ikke er i slekt. Det er i tillegg en sterkere opphopning av dødfødsel, spebarnsdød og medfødte misdannelser i familier der foreldrene er inngiftet.

Hvis ubeslektede foreldre får et barn som er dødfødt eller dør i første leveår, er risikoen for at også neste barn skal dø sju prosent. Den tilsvarende risikoen for gjentakelse er hele tolv prosent hvis foreldrene er kusine og fetter. Det var ingen forskjell i forekomsten av medfødte misdannelser, dødfødsel eller spebarnsdød hos barn av ubeslektede norsk-pakistanske og etnisk norske foreldre.

I Norge døde omkring én prosent av alle spebarn med norsk-pakistanske foreldre i perioden fra 1985 til 1993, og inngifte var årsak til 40 prosent av disse dødsfallene.

Studien bygger på opplysninger fra Medisinsk fødselsregister og Statistisk sentralbyrå om mer enn 1,5 millioner fødsler i Norge mellom 1967 og 1995."

Skrevet

Helt enig. Kjempekvalmt. Og det har jeg sagt til henne. Nå kommer de nok ikke til å gifte seg, men at de i det hele tatt er involvert med hverandre på den måten synes jeg er skikkelig......ekkelt!

Hva har du med det å gjøre da? Det er da ærlig talt ikke din sak..?

Skrevet

Hvordan vet du om de ikke gjemmer bort barn? De er jo gjemt bort slik at ingen får vite om dem.

Nettopp...

Men enkelte tror det de VIL tro, uansett hva alle andre måtte mene...

Skrevet

Fordi de syns! har vært nedover vet du ;)

Hvordan vet du at alle gjemmer dem bort? har du et spesiellt syn??

Gjest er du så naiv?
Skrevet

Fordi de syns! har vært nedover vet du ;)

Hvordan vet du at alle gjemmer dem bort? har du et spesiellt syn??

Du må være utrolig naiv Taj Mahal.

Det er et velkjent faktum at barn med ulike skavanker i mange land gjemmes bort, eller i verste fall drepes som spebarn. Finnes massevis av vitenskapelige avhandlinger om det. Slik var det også her til lands før i tiden.

Er du virkelig så naiv at du tror at fordi du har vært på besøk i et land så vet du landets og folkets alle hemmeligheter? Forsket du på temaet da du var der? Foretok du nærgående undersøkelser?

Gjest hun er fortsatt helt sprø
Skrevet

Hva har du med det å gjøre da? Det er da ærlig talt ikke din sak..?

Det er da min sak så lenge hun henvender seg til meg og ønsker min velsignelse?

Gjest bebba
Skrevet

Helt enig. Kjempekvalmt. Og det har jeg sagt til henne. Nå kommer de nok ikke til å gifte seg, men at de i det hele tatt er involvert med hverandre på den måten synes jeg er skikkelig......ekkelt!

Glem nå dette, og la din mor bestemme selv. Kong Olav giftet seg med sin kusine og ingen sa æsj kvalmt, hans foreldre var også i nær slekt. Holdninger er noe vi kan gjøre noe med, og varierer fra den ene tiden til den andre og fra det ene samfunnet til det andre. Det er vel viktigst at din mor er lykkelig, dette er ikke incest siden de er voksne mennesker begge to og ikke bror og søster.

Skrevet

Du må være utrolig naiv Taj Mahal.

Det er et velkjent faktum at barn med ulike skavanker i mange land gjemmes bort, eller i verste fall drepes som spebarn. Finnes massevis av vitenskapelige avhandlinger om det. Slik var det også her til lands før i tiden.

Er du virkelig så naiv at du tror at fordi du har vært på besøk i et land så vet du landets og folkets alle hemmeligheter? Forsket du på temaet da du var der? Foretok du nærgående undersøkelser?

Synes det er de som tror at alt er så mye bedre her en i andre land, er naive ;)

Selv om det finnes land hvor de har gjørt/gjør slikt, så betyr det ikke at det skjer i samtlige land hvor det er vanlig at søskenbarn gifter seg.

Har du ikke et nick? *himler*

Skrevet

Synes det er de som tror at alt er så mye bedre her en i andre land, er naive ;)

Selv om det finnes land hvor de har gjørt/gjør slikt, så betyr det ikke at det skjer i samtlige land hvor det er vanlig at søskenbarn gifter seg.

Har du ikke et nick? *himler*

Selv har jeg fx vært en del på en øy i Hellas, og så og si aldri sett funksjonshemmede av noe slag. Ikke det at forhold mellom nære slektninger er særlig utbredt der, såvidt meg bekjent, men i alle samfunn finnes det som regel noen funksjonshemmede. Så - hvor var de da, som jeg aldri så? I og med at jeg har litt interesse på dette området, så spurte jeg meg fore, og fant ut at det ikke finnes noe tilbud for funksjonshemmede på øya, de må bo på institusjon på fastlandet. Evt. er de gjemt bort inne/på avsidesliggende plasser, og går nok lite ute blant "folk flest".

Så - det er mye som ikke er bra med hvordan vi behandler funksjonshemmede her i landet også, men det ER gjerne bedre her enn i en god del land, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...